Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
20230519_144154.jpg


Blir intressant till midsommar att se om det gör nån stor skillnad på tidig potatisodling i hink vs i landet :up:

Måste gå igenom jordgubbslandet också, såg nämligen igår att det börjat växa i plantorna 🙂
 
Har fått tag på lite potatis av en i kvarteret. Är det värt att köpa några potatiskrukor eller ska man bara trycka ner i de i pallkrage (kan de bo med rabarber?)?
Eller är potatissäck bättre?

Sätt dom inte med rabarbern, då stör du rabarbern vid skörd.

Men annars så tycker jag potatis är oerhört o-kräsna. Jag har odlat dom i gammalt hö och hagskräp, i limpa, i släktens gamla land som använts i typ 30 år utan jordförbättring...

Skörd blir det 😁.

Om du orkar/har råd så verkar potatishink vara en kul idé. Annars hade jag bara gjort en hög med jord och växtmaterial någonstans åt dom.

Kolla in det här:

https://www.anniesenkla.se/2015/05/13/tackodlade-potatis/
 
20230520_171533.jpg


Nu har syster med familj åkt hem igen, så nu är det rensat och påfyllt i cirka hälften av lådorna. Dubblade upp fyra lådor också, så nu är jorden slut! Jag visste att jag inte borde ha snålat med en pall... :cautious:

Fyra hallonbuskar har kommit i jorden också, och barnen har plockat sten och krattat bark till gångarna, så det kan bli klart. :)

Jag har egentligen massor med saker jag borde/kan göra, men nu går jag mest runt och tittar och visualiserar med ett glas vin i handen... :angel: :D
 
Snart åker potatisen i jorden. Har grävt ner silage i hela den plana delen och lagt ett tunt lager jord ovanpå. Nu ska potatisen planteras på det och täckas med ytterligare ett tunt lager jord och sen ska det på silage och halm ovanpå som 'kupning'. Hoppas på att slitet betalar sig nästa år då det ska växa grönsaker på den ytan.
DSC_0287.JPG
 
Idag har jag äntligen tagit tag i trädgårdsarbete. Har skapat några odlingsbäddar ovan mark - eftersom det är extremt mycket sten där jag odlar, så det är inte lönt att ens försöka gräva där... Papper underst, sen ett rejält lager hösilage, över det ett ordentligt lager maskbearbetad hästgödsel. Tryckte ner mina potatisar överst i gödsel-jord-lagret och täckte med ytterligare ett tjockt lager hösilage.

Och två tomatplantor har fått flytta ut i växthuset.
 
Jag har kopplat in ett bevattningssystem idag, droppbevattning med självfall från regntunna. Hoppas att det ska ge den rabatten lite mer liv, då den är knepigt torr p g a sluttning men även skuggig. Plus att den är så långt från brunnen att jag har svårt att vattna den med slang.

Ska fixa två till bevattningssystem senare, ett till med självfall från regntunna till blåbär, åkerbär och en rabatt och ett annat med pump till trädgårdslandet.

Mina sandoxalis börjar blomma nu. Tycker de är så coola - små kuddar med blommor direkt i kuddarna.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230520_114621.jpg
    IMG_20230520_114621.jpg
    688,3 KB · Visningar: 21
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 587
· Visningar
52 174
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 903
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 998
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 192
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp