Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina verkar trivas väldigt bra i regnet.

Vad hade du för jord och gödning? Kål är näringskrävande. Jag odlar min i fjolårets hästgödsel (ren gödsel, inte spånblandad).

https://www.sarabackmo.se/5-gronsaker-som-styr-min-vaxtfoljd/
Jag hade ner rejält med brunnen hästgödsel tillsammans med vanlig planteringsjord. Förra året hade jag inte lika mycket näring. Då odlade jag å andra sidan bara svartkål tillsammans med morötter i en låda. Morötterna tog väldigt mycket stryk. I år får dom dela låda med lök o purjolök och är mycket gladare.
 
Visa bifogad fil 126812

Min grönkål är lite blek. Och svartkålen rent patetisk jämfört med förra året😢. Har haft dem under nät tills nu.
Lokala handelsträdgården trodde att det kan bero på att det har varit för blött i år. Vilket låter rimligt med tanke på det ohemula regnandet.
Men lådan är oxå full av svartmyror och deras ägg & larver.
Nån som har koll på om växter tar skada av att dela jord med svartmyror?
Och vad kan man göra åt det om man inte vill använda biocider?

Ja, myrboet hindrar rötterna. Stör myrorna så mycket som möjligt, plocka bort stora klumpar jord med ägg osv och kasta längre bort.
 
Det kan ju hända att jag skördat ca en halv miljard aklejafrön + lite böss alldeles nyss :idea:

20230828_195727.jpg
 
Nu har vi planterat blåbärsbuske, känns som en väldigt trevlig grej. Ni behöver vi bara köpa en till så småningom 😁

Just nu fokuserar vi mycket på att plantera längs kanterna i trädgården för att barn och hund ska ha yta att leka på, bortsett från två träd. När de inte har samma lekbehov längre skulle jag vilja ha en rabatt i mitten av trädgården, men det får vänta 😄
 
Skulle inte gnällt om min snackpaprika i förtid. Slängde den som var inne och tog in uteplantan som ändå verkar iaf ha börjat på x antal paprikor! Tagit bort blommorna och kommer antagligen överdosera näringen men :rofl: Längsta jag kommit med paprikor iaf. Eventuellt kan jag få upp min växtbelysning över den:confused:
 
Vi har en idé! Har i ett par år klagat på att vi har alldeles för lite skugga i trädgården, nu har vi ju fixat lite fint med rabatt på skuggsidan av huset och har nåt att bygga på där men där är hyfsat litet och smalt så igår när vi tog en kaffe i trädgården fick vi en eventuell snilleblixt 😁

Vi har, på framsidan och typ i hörnet av trädgården, en doftschersmin som är stor och fantastisk som ger skugga mitt på dagen. Vi har i närheten av den planterat en paradisbuske och en ginnalalönn och nu slog det oss att vi skulle kunna bygga ihop detta som en skuggig uteplats. Kanske inte riktigt som en berså men något liknande. Det blir i så fall som en halvmåne och vi har då skydd från solen även under eftermiddagen och lite trevligt att kunna sitta på framsidan som annars blir ganska oanvänd. Vår tanke är då att eventuellt köpa två paradisbuskar till men jag funderade även på om vi skulle ha någon form av spaljé och plantera en eller två klätterrosor i någon form av böj.

Är det någon här som har en uteplats som inte är kopplad till en veranda eller altan som kan komma med lite inspiration eller idéer? Vi har kollat Google och Pinterest men hittar inte riktigt det vi söker.
 
Vi har en idé! Har i ett par år klagat på att vi har alldeles för lite skugga i trädgården, nu har vi ju fixat lite fint med rabatt på skuggsidan av huset och har nåt att bygga på där men där är hyfsat litet och smalt så igår när vi tog en kaffe i trädgården fick vi en eventuell snilleblixt 😁

Vi har, på framsidan och typ i hörnet av trädgården, en doftschersmin som är stor och fantastisk som ger skugga mitt på dagen. Vi har i närheten av den planterat en paradisbuske och en ginnalalönn och nu slog det oss att vi skulle kunna bygga ihop detta som en skuggig uteplats. Kanske inte riktigt som en berså men något liknande. Det blir i så fall som en halvmåne och vi har då skydd från solen även under eftermiddagen och lite trevligt att kunna sitta på framsidan som annars blir ganska oanvänd. Vår tanke är då att eventuellt köpa två paradisbuskar till men jag funderade även på om vi skulle ha någon form av spaljé och plantera en eller två klätterrosor i någon form av böj.

Är det någon här som har en uteplats som inte är kopplad till en veranda eller altan som kan komma med lite inspiration eller idéer? Vi har kollat Google och Pinterest men hittar inte riktigt det vi söker.
Har du instagram? Där hittar jag väldigt mycket inspiration till utformning av trädgården. Söker jag t.ex. på berså så fick jag fram en del trevliga idéer (blandat med en hel del inlägg om porslinet Berså, men man kan inte få allt :D )
 
Har du instagram? Där hittar jag väldigt mycket inspiration till utformning av trädgården. Söker jag t.ex. på berså så fick jag fram en del trevliga idéer (blandat med en hel del inlägg om porslinet Berså, men man kan inte få allt :D )

Tack för tips om instagram! Håller dock med om att det blev väldigt mycket porslin men det går säkert att hitta några guldkorn ändå 😄

Svårt att bestämma vilken typ av växt vi ska köra på. Om vi ska blanda eller köra en och samma. Vi behöver ingen tät häck utan mer skydd mot den värsta värmen. Mitt otåliga jag tycker att alla typer av växter växer alldeles för långsamt 😂
 
Tack för tips om instagram! Håller dock med om att det blev väldigt mycket porslin men det går säkert att hitta några guldkorn ändå 😄

Svårt att bestämma vilken typ av växt vi ska köra på. Om vi ska blanda eller köra en och samma. Vi behöver ingen tät häck utan mer skydd mot den värsta värmen. Mitt otåliga jag tycker att alla typer av växter växer alldeles för långsamt 😂
Fläta en i pil (död eller levande) den döda kan man ju låta växter klättra på så blir den tät och fin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
75 76 77
Svar
1 536
· Visningar
50 330
Senast: Scata
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 887
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 961
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 962
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp