Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar dagen på dåligt humör, går ut i trädgård och växthus och vips är humöret lite mer på plus igen :love:

1000006985.jpg
 
Nu har mina första lökar kommit! 👏 Kan jag stoppa ner dem i marken redan nu eller är det för tidigt?
Jag har börjat stoppa ner mina. Jag tänker att det bara är att köra på, jag vet med mig att jag ändå kommer stoppa ner mina sista i december så det är lika bra att börja i tid. ;)
Tulpaner är inte så känsliga för att komma ner sent på säsongen, men har man t.ex. beställt snödroppar så ska de ner så snart som möjligt. :)
 
Ni får stå ut med mitt tomat-tjat lite till. :angel:

IMG_20230828_084734.jpg


Sart Roloise, en av årets nykomlingar som jag var väldigt spänd på! Och besviken blev jag icke. Inte så kraftig i smak, men ordentlig sötma och mjuk så den smälter i munnen. Den går rakt in på stammis-listan!
 
Ni får stå ut med mitt tomat-tjat lite till. :angel:

Visa bifogad fil 126805

Sart Roloise, en av årets nykomlingar som jag var väldigt spänd på! Och besviken blev jag icke. Inte så kraftig i smak, men ordentlig sötma och mjuk så den smälter i munnen. Den går rakt in på stammis-listan!
Jag gillar tomattjat, suger i mig inspo till nästa säsong :D Är dock rädd att jag kommer behöva övertala sambon om att vi behöver ett till växthus
 
Ni får stå ut med mitt tomat-tjat lite till. :angel:

Visa bifogad fil 126805

Sart Roloise, en av årets nykomlingar som jag var väldigt spänd på! Och besviken blev jag icke. Inte så kraftig i smak, men ordentlig sötma och mjuk så den smälter i munnen. Den går rakt in på stammis-listan!

Kan man måhända få se den där listan sen, lagom till frököpandet ska lätta på vår vinterångest 😛?
 
Fick förresten en blåbärsbuske i helgen när jag fyllde år 😃 Har läst på lite och förstår att en helst ska ha två stycken av olika sort för att de ska pollineras. Tänkte att vi kanske kunde samplantera dem med något, men med vad? Vi har i våras planterat en ginnalalönn, kan de trivas ihop tro?
 
Fick förresten en blåbärsbuske i helgen när jag fyllde år 😃 Har läst på lite och förstår att en helst ska ha två stycken av olika sort för att de ska pollineras. Tänkte att vi kanske kunde samplantera dem med något, men med vad? Vi har i våras planterat en ginnalalönn, kan de trivas ihop tro?

Nu vet jag inte hur ginnalalönnar beter sig men generellt ska man inte har något näringskrävande som bärbuskar odyl i närheten av träd, speciellt lönnar och björkar. De har en förmåga att roffa åt sig.
 
Fick förresten en blåbärsbuske i helgen när jag fyllde år 😃 Har läst på lite och förstår att en helst ska ha två stycken av olika sort för att de ska pollineras. Tänkte att vi kanske kunde samplantera dem med något, men med vad? Vi har i våras planterat en ginnalalönn, kan de trivas ihop tro?
Blåbär vill ha sur jord, så ska de samplanteras med något bör det vara någon som gillar samma jord. Är det amerikanskt blåbär? I så fall blir buskarna rejält höga. Jag har mina ihop med allåkerbär.
 
Blåbär vill ha sur jord, så ska de samplanteras med något bör det vara någon som gillar samma jord. Är det amerikanskt blåbär? I så fall blir buskarna rejält höga. Jag har mina ihop med allåkerbär.

Sur jord har jag köpt 👍 Ja precis, amerikanska blåbär bluecrop. Står att de blir 1,5-2 m höga. Funderar på om man kan plantera med hortensia eller rhododendron som jag har förstått också vill ha sur jord? Men blåbär kanske vill ha mer sol än dem?
 
Nä, det ser ut som att något inte stämmer. De brukar växa som ogräs på sommaren!
Hade de varit mina hade jag spontant tänkt att de var "för gamla".
Jag tycker de är snyggast när de är unga och förnyar plantorna så fort de börjat dra iväg eller se risiga ut. Sticklingarna får ju rötter supersnabbt i ett glas med vatten.
 
1FF4BEF3-2995-4561-950C-DB1838D3D87A.jpeg


Min grönkål är lite blek. Och svartkålen rent patetisk jämfört med förra året😢. Har haft dem under nät tills nu.
Lokala handelsträdgården trodde att det kan bero på att det har varit för blött i år. Vilket låter rimligt med tanke på det ohemula regnandet.
Men lådan är oxå full av svartmyror och deras ägg & larver.
Nån som har koll på om växter tar skada av att dela jord med svartmyror?
Och vad kan man göra åt det om man inte vill använda biocider?
 
Avkomma med sambo köpte hus i år. Det fanns ett litet växthus.....

Jag bistod med tomat- och chiliplantor. Tre sorters chili levererar HYSTERISKT. Om de torkar dem så har de nog chili för de närmaste tio åren eller så :D Tomaterna är lika givmilda men vill inte riktigt mogna. Som vanligt med tomater...

Eftersom min egen plasttunnel kollapsade så har jag under ett par år inte kunnat odla växthusväxter. Så jag snyltar på avkomman.
 
Visa bifogad fil 126812

Min grönkål är lite blek. Och svartkålen rent patetisk jämfört med förra året😢. Har haft dem under nät tills nu.
Lokala handelsträdgården trodde att det kan bero på att det har varit för blött i år. Vilket låter rimligt med tanke på det ohemula regnandet.
Men lådan är oxå full av svartmyror och deras ägg & larver.
Nån som har koll på om växter tar skada av att dela jord med svartmyror?
Och vad kan man göra åt det om man inte vill använda biocider?

Mina verkar trivas väldigt bra i regnet.

Vad hade du för jord och gödning? Kål är näringskrävande. Jag odlar min i fjolårets hästgödsel (ren gödsel, inte spånblandad).

https://www.sarabackmo.se/5-gronsaker-som-styr-min-vaxtfoljd/
 
Visa bifogad fil 126812

Min grönkål är lite blek. Och svartkålen rent patetisk jämfört med förra året😢. Har haft dem under nät tills nu.
Lokala handelsträdgården trodde att det kan bero på att det har varit för blött i år. Vilket låter rimligt med tanke på det ohemula regnandet.
Men lådan är oxå full av svartmyror och deras ägg & larver.
Nån som har koll på om växter tar skada av att dela jord med svartmyror?
Och vad kan man göra åt det om man inte vill använda biocider?
Så där ser mina, som bott under duk och blivit ompysslade, också ut.
De plantor som jag fick över och stoppade ner i en nygjord låda, med bös och jord att växa i och som inte fick något pyssel alls, är 1 m höga och jättefina O_o
Note to self - klema inte bort din kål :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 517
· Visningar
49 772
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 886
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 860
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 954
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp