Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Satte Gladiolus för två år sedan. Ettårig i vårt klimat. Men, ifjol var det en mild vinter ... så de dök upp igen, och nu hade de spridit sig! Denna vintern var kall, för att vara Skåne - neråt -15 en lång tid så jag trodde de var körda. Men nädå - nu tittar de upp igen! Och har spridit sig ännu mer! Kan man flytta dem måntro...? Till nästa år, alltså. Jag satte dem lite tanklöst eftersom jag trodde de bara skulle finnas där en sommar..... Nu växer de inte på en helt optimal plats, om man så säger...
 
Ska köpa lite kryddväxter till växthuset idag tänkte jag. Tips på någon kul sort som jag inte får missa?
Jag gillar citronverbena, ananassalvia och shizo. Ingefära är ju kul att odla i växthuset med som ettåring då. Citronverbenan och ananassalvian går att övervintra inomhus om man vill. Vinbärssalvia är fin med och doftar gott. Basilika älskar växthus så den är värd att ha bara för att den växer så bra där.
 
Satte Gladiolus för två år sedan. Ettårig i vårt klimat. Men, ifjol var det en mild vinter ... så de dök upp igen, och nu hade de spridit sig! Denna vintern var kall, för att vara Skåne - neråt -15 en lång tid så jag trodde de var körda. Men nädå - nu tittar de upp igen! Och har spridit sig ännu mer! Kan man flytta dem måntro...? Till nästa år, alltså. Jag satte dem lite tanklöst eftersom jag trodde de bara skulle finnas där en sommar..... Nu växer de inte på en helt optimal plats, om man så säger...
Borde inte vara några problem att flytta. Jag har också haft knölar som övervintrat men de har tyvärr inte blommat om.
 
Jag gillar citronverbena, ananassalvia och shizo. Ingefära är ju kul att odla i växthuset med som ettåring då. Citronverbenan och ananassalvian går att övervintra inomhus om man vill. Vinbärssalvia är fin med och doftar gott. Basilika älskar växthus så den är värd att ha bara för att den växer så bra där.
Vinbärssalvia?!? Svart vinbärsdoft? Var hittade du den? Även ananas-salvia känns svår att hitta.

Hur använder du dem?
 
Jag gillar citronverbena, ananassalvia och shizo. Ingefära är ju kul att odla i växthuset med som ettåring då. Citronverbenan och ananassalvian går att övervintra inomhus om man vill. Vinbärssalvia är fin med och doftar gott. Basilika älskar växthus så den är värd att ha bara för att den växer så bra där.
Underbara tips! Tack!
 
Jag lånade hem en jordfräs och fick igång den efter mycket om och men. Tyvärr är jorden stenhård och den gräver sig knappt ner alls. Det blir bara lite skrap på ytan.

Jag behöver nog också kratta ytan för att få bort lös vegetation som blev när jag körde gräsklipparen där före jordfräsen.

Men jag vill ha mycket regn nu. Tyvärr är det bara lite droppar i sikte.

Jag vet inte alls vad jag ska göra om jag inte lyckas luckra ytan med fräsen.
 
Jag lånade hem en jordfräs och fick igång den efter mycket om och men. Tyvärr är jorden stenhård och den gräver sig knappt ner alls. Det blir bara lite skrap på ytan.

Jag behöver nog också kratta ytan för att få bort lös vegetation som blev när jag körde gräsklipparen där före jordfräsen.

Men jag vill ha mycket regn nu. Tyvärr är det bara lite droppar i sikte.

Jag vet inte alls vad jag ska göra om jag inte lyckas luckra ytan med fräsen.
Du kan inte vattna utan först?
Förstår att det känns som slöseri med vatten men om det skulle hjälpa kanske det är värt det?
 
Du kan inte vattna utan först?
Förstår att det känns som slöseri med vatten men om det skulle hjälpa kanske det är värt det?
Då behöver jag bråka med vattenpumpen och installera den. Känner att jag egentligen inte har ork.

Eller så tar jag dyrbart hushållsvatten. Tyvärr äger jag ingen vattenspridare. Så jag lär få stå där i ett antal timmar och bli uppäten av myggen. Det är en yta på i runda slängar 50 kvm. Kanske något mer.

Jag provade att kratta ytan för att få bort lös vegetation och det är jobbigt. Jag har verkligen ingen ork alls egentligen för att odla. Trodde jag skulle klara av saker genom att ta de pö om pö.

Det är dags att skörda spenaten också.
 
Jag har haft ett gäng krukor med dahlior här tidigare men i år vill jag bara köpa färdiga sommarblommor. Har ni tips på vad kan kan köpa? Det finns fler krukor, har bara inte flyttat hit dem än.

17165630967015540755638514775509.jpg
 
Nu har tulpaner och narcisser blommat över. Jag skulle vilja ha något annat som blommar efter det, innan rosorna tar vid. Vad skulle det kunna vara? Menar alltså något på lågväxande, för jag har syrener och schersmin.
 
Trodde jag hade ett mindre spinnangrepp. Puffade precis ut kiselgur och dom små asen är ÖVERALLT! O_o Det blev så mycket synligare med ett vitt pulver som fastnar i näten.
Ska jag våga sätta ut något i växthuset? Där finns tomater som inte odlats på samma plats och som (vad jag vet) är fria från ohyra. Kan kiselgur-kur och sedan spola av dom ordentligt innan dom åker ut vara ett alternativ? Eller är rovkvalster värt att testa? Testat spola i duschen och såpa tidigare och märker ingen nytta alls, men det kanske är för att jag inte sett allt.
Hilfe! :cry:
 
Trodde jag hade ett mindre spinnangrepp. Puffade precis ut kiselgur och dom små asen är ÖVERALLT! O_o Det blev så mycket synligare med ett vitt pulver som fastnar i näten.
Ska jag våga sätta ut något i växthuset? Där finns tomater som inte odlats på samma plats och som (vad jag vet) är fria från ohyra. Kan kiselgur-kur och sedan spola av dom ordentligt innan dom åker ut vara ett alternativ? Eller är rovkvalster värt att testa? Testat spola i duschen och såpa tidigare och märker ingen nytta alls, men det kanske är för att jag inte sett allt.
Hilfe! :cry:
Trist med angrepp så här tidigt på säsongen! Vad för växter är där inne nu som de äter på? Du kan nog inte sätta ut rovkvalster, de dör väl också av kiselgur?
 
Vinbärssalvia?!? Svart vinbärsdoft? Var hittade du den? Även ananas-salvia känns svår att hitta.

Hur använder du dem?
Jag vet inte om jag kan säga exakt var du kan köpa dom men ananassalvian har jag hittat på plantskolan och på torget här lokalt hos nästan alla säljare så jag misstänker att det är någon örtproducent som har den i sitt sortiment, någon gång i mataffären faktiskt. Vinbärssalvian träffade jag första gången på tomatens hus, men kan väll finnas på plantskolan också om man har tur eller så har någon en stickling. Jag klappar mest på dom så de doftar gott och blommar i en trevlig starkt rosa nyans men går säkert att använda i te eller som någon annan söt smaksättning. På samma vis som man använder tex citronmeliss.

Svårt för mig att svara på hur sortimentet på era lokala plantskolor ser ut dock.
tempImageGxBIVv.jpg
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 366
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 269
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 660
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 659
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp