Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag älskar verkligen den här tiden på året! det händer så mycket från dag till dag. Mina salvior, kaprifolen och clematisen växer som tokiga och även de senare lökarna har tittat upp. Allium och honungsklockor och allt annat som jag glömt vad de är. Anemonerna är också hårt på gång... och hibiscusbusken jag oroat mig så för är även den vid liv. Det är typ enda busken som inte knoppat så jag tog mod till mig och knipsade av en liten gren idag - och den var alldeles grön och levande inuti!
EEEEK sade Sel och bad busken om tillgift och ursäkt. Jag hoppas att den inte är jättekänslig! :nailbiting:
 
Jag har fått en annan fundering. När man säger att växter vill ha det varmt, är det hela plantan man pratar om då eller främst rötterna? Jag förstår att de kanske inte producerar någon frukt om det är en väldigt kallt sommar, men - tanken har slagit mig om man kan odla värmekrävande arter på gödselstacken? Den alstrar alltid värme och läget är rätt så vindskyddat. Så rötterna får det varmt, vilket verkar vara en avgörande faktor för exempelvis gurka och aubergine?

Jag tänker att det kanske är dags för ett experiment? :d
Det bör vara rejält vindskyddat framförallt för gurka auberginer vet jag inte men gurkor verkar inte gilla blåst alls och vill nog ha varmt överallt
 
Det bör vara rejält vindskyddat framförallt för gurka auberginer vet jag inte men gurkor verkar inte gilla blåst alls och vill nog ha varmt överallt
Menar du all gurka eller växthusgurka? Mina föräldrar har alltid odlat gurka på friland och det växer ju så man inte hinner med. :)
 
Helt apropå. Har köpt Clas Ohlsons rosa arbetsbyxor och vill verkligen rekommendera dem! Arbetsbyxor brukar aldrig passa mig, inte ens i dammodell. Vet inte riktigt vem de är designade för. Men dessa satt faktiskt jättebra och är sköna. :) Bra fickor samt hällor på sidan där man kan hänga större redskap. De var nedsatta nu till halva priset, 250 kr. Tänkte att fler med omöjlig kroppsform kanske ville veta.

Slut på gratisreklam. :)
 
Om du lyckas bli av med den kan du väl berätta hur du gjort.

Här har grävlingen vänt upp och ner på ett helt uthus. Den har grävt upp golvet så det är stora hål och högar överallt.
Förra gången räckte det med att slänga in rn tröja dränkt i parfym och att sätta för hålet till grunden.
Tror den flyttade till gamla tågstationens uthus då.

Det uthuset revs för nån vecka sen.

Igår satte jag för luckan igen och la på en stenplatta framför. Idag var plattan omkullvält och luckan gnagd/riven på. Så jag och dottern sprayade en halv (stor) flaska parfym i och runt öppningen. Ska sätta dit luckan igen, så kan vi se när den gått ut och då (nattetid) passa på att sätta igen hålet bättre.
Det här har tidigare ägare kämpat med förut, men de berättade inte det för oss. Det gjorde grannarna. :cautious:
 
I den stora cypressen, som ska ner, bor en eller flera familjer skata. Om man kollar att de inte har ägg, kan man såga ner träden då? Eller "bör" man vänta till hösten?

Tanken var att ta ner i februari-mars, men kollegan som skulle hjälpa till vlev sjuk och satt i karantän.
 
Förra gången räckte det med att slänga in rn tröja dränkt i parfym och att sätta för hålet till grunden.
Tror den flyttade till gamla tågstationens uthus då.

Det uthuset revs för nån vecka sen.

Igår satte jag för luckan igen och la på en stenplatta framför. Idag var plattan omkullvält och luckan gnagd/riven på. Så jag och dottern sprayade en halv (stor) flaska parfym i och runt öppningen. Ska sätta dit luckan igen, så kan vi se när den gått ut och då (nattetid) passa på att sätta igen hålet bättre.
Det här har tidigare ägare kämpat med förut, men de berättade inte det för oss. Det gjorde grannarna. :cautious:
Min bonde vän har en fälla tror jag ,ska jag kolla om du kan få låna den? Så får jägaren skjuta skiten sen

Edit:Fåglarna har väl inte lagt ägg än.
 
Menar du all gurka eller växthusgurka? Mina föräldrar har alltid odlat gurka på friland och det växer ju så man inte hinner med. :)
Jag odlade gurka i en låda vid en södervägg men där var det nog för blåsigt för det blev inte så mycket
Eller så var det något annat de saknade
Men du lyckas säkert bättre :)
 
Min bonde vän har en fälla tror jag ,ska jag kolla om du kan få låna den? Så får jägaren skjuta skiten sen

Edit:Fåglarna har väl inte lagt ägg än.
Ja tack!

Vet bara att de skräpar med pinnar och stökar nu. Vill få ner trädet nuuu, men kollegan är fortfarande sjuk/isolerad.
 
Har odlat bladrödbeta för kanske tre veckor sedan, och nu ser den ut såhär:
Bladrödbeta.jpg
Tycker den ser lite hängig ut. Behöver jag göra något med den? Staga upp?
Tänkte sätta ut den i en pallkrage sedan, vad tror ni att den trivs tillsammans med?
 
Undrar om jag skulle kunna få hjälp att identifiera några växter? Jag flyttade till en lägenhet med uteplats i november förra året och där finns det massor med växter som jag inte har koll på vad de är. Jag har några bilder från den som bodde här innan från förra sommaren:

fqs0q9o.jpg

X33A02Y.jpg

O9MhSZL.jpg

(Växterna i krukorna finns inte kvar)

Hittills har det kommit upp påskliljor och krokus, och jag har chili- och tomatplantor på tillväxt inomhus under växtbelysning som ska få bo i krukor på uteplatsen i sommar. Så lycklig över att ha en uteplats att få sköta om i år! :love:
 
fqs0q9o.jpg

De som klättrar är klematis. De längst fram till vänster i bild kan vara daglilja.

X33A02Y.jpg

Nederst från vänster: Näva (kan vara jättenäva), en lilja, en ros, knölklocka och de blå kan vara anisisop men där är jag osäker. De strimmiga bladen vet jag inte.

Det ser ut att vara ett underbart ställe :up:
 
fqs0q9o.jpg

De som klättrar är klematis. De längst fram till vänster i bild kan vara daglilja.

X33A02Y.jpg

Nederst från vänster: Näva (kan vara jättenäva), en lilja, en ros, knölklocka och de blå kan vara anisisop men där är jag osäker. De strimmiga bladen vet jag inte.

Det ser ut att vara ett underbart ställe :up:
Den närmaste klematisen kan vara "piilu". Den mörklila kan vara "the president".
 
Undrar om jag skulle kunna få hjälp att identifiera några växter? Jag flyttade till en lägenhet med uteplats i november förra året och där finns det massor med växter som jag inte har koll på vad de är. Jag har några bilder från den som bodde här innan från förra sommaren:

fqs0q9o.jpg
De röda blommorna som skymtar fram är nog astillbe av någon variant och de mörkare bladen alunrot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 995
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 730
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp