Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
fqs0q9o.jpg

De som klättrar är klematis. De längst fram till vänster i bild kan vara daglilja.

X33A02Y.jpg

Nederst från vänster: Näva (kan vara jättenäva), en lilja, en ros, knölklocka och de blå kan vara anisisop men där är jag osäker. De strimmiga bladen vet jag inte.

Det ser ut att vara ett underbart ställe :up:
Det strimmiga tror jag är ett gräs av något slag.
 
Vilka växter trivs i skugga större delen av dagen? Perenner

Torrt eller fuktigt läge? Jag har den dåliga kombon av både torrt och skuggigt på baksidan av huset, och där trivs nävor, jättedaggkåpa, klematis, nånslags bräken och funkior. Och en spansk körvel, men jag tror å andra sidan det är svårt att hitta ett ställe där spansk körvel *inte* trivs.
 
Torrt eller fuktigt läge? Jag har den dåliga kombon av både torrt och skuggigt på baksidan av huset, och där trivs nävor, jättedaggkåpa, klematis, nånslags bräken och funkior. Och en spansk körvel, men jag tror å andra sidan det är svårt att hitta ett ställe där spansk körvel *inte* trivs.
Bra fråga! Har ingen aning då jag har för lite kunskap, det är ute vid hörnet huset/verandan,hyfsat skyddat
 
Jag köpte tre rhododendronbuskar idag.
Men det är ju minusgrader på nätterna nu, törs man ha dom utomhus då? Nu ställde jag in dom i hallen, men det kanske är onödigt? Vill inte riskera att de dör ju. Men har ju tänkt att plantera ut dem snart. I affären har de ju stått mer skyddat. 🤔

Känner mig för övrigt barnsligt lycklig över mitt köp 😅
 
Jag köpte tre rhododendronbuskar idag.
Men det är ju minusgrader på nätterna nu, törs man ha dom utomhus då? Nu ställde jag in dom i hallen, men det kanske är onödigt? Vill inte riskera att de dör ju. Men har ju tänkt att plantera ut dem snart. I affären har de ju stått mer skyddat. 🤔

Känner mig för övrigt barnsligt lycklig över mitt köp 😅

Kan du ha dem svalt iaf? De ska helst inte vänja sig vid sådan värme, då får du trassla med att avhärda dem sedan plus att det blir för torrt. De tål några minusgrader utan problem.
 
Bra fråga! Har ingen aning då jag har för lite kunskap, det är ute vid hörnet huset/verandan,hyfsat skyddat
Har du några grannar nära inpå? Om ja så skulle jag ha bett att få kika på vad de har i sina skuggiga lägen. Då får du tips om vad som funkar bra i din klimatzon och jordmån. Beroende på var i landet du bor kan det också vara värt att tänka på hur mördarsnigelsäkra växterna är. Jag och snigel:devil:arna slåss hårt om funkiorna...
 
Har du några grannar nära inpå? Om ja så skulle jag ha bett att få kika på vad de har i sina skuggiga lägen. Då får du tips om vad som funkar bra i din klimatzon och jordmån. Beroende på var i landet du bor kan det också vara värt att tänka på hur mördarsnigelsäkra växterna är. Jag och snigel:devil:arna slåss hårt om funkiorna...
Nej bor på landet så inga grannar,inga sniglar heller tack o lov.
I rabatten som varit där men längs med väggen har det bott ,aklejor men dom verkar växa överallt, sen några små små blå blommor som kommer på hösten o ser ut som mini astrar typ och kan den heta kungslilja eller i alla fall lilja den är orange. Om det är till någon ledtråd.
 
Fälla och har en jägare att skjuta den. Tyvärr enda sättet (och be till högre makter att det inte var en hona som ynglat av sig för då blir det rinse and repeat...).

Jag är livrädd för den jäkeln. Vill bara att den ska bort så bara tanken på att fånga den i en fälla oxh behöva se den gör att jag skiter på mig.

Ska börja med att parfymera hålan med hjälp av trasor och hoppas att det funkar.

Fångar vi den och skjuter den så mäste vi frakta bort den innan avlivning då vi bor mitt i ett samhälle.
 
Jag är livrädd för den jäkeln. Vill bara att den ska bort så bara tanken på att fånga den i en fälla oxh behöva se den gör att jag skiter på mig.

Ska börja med att parfymera hålan med hjälp av trasor och hoppas att det funkar.

Fångar vi den och skjuter den så mäste vi frakta bort den innan avlivning då vi bor mitt i ett samhälle.

Be en jägare om hjälp :up: Har hen dämpare på geväret går det att skjuta den på plats, ingen kommer att märka det.
 
Behöver hjälp med gräset på min baksida. Just nu är det en blandning av jord/lera och mossa. Vet att det inte är riktig så varmt än att gräset börjat växa ordentligt men vad kan/bör jag göra nu för att göra det optimalt. Kan jag så gräsfrö bara rakt på gräsmattan? Vissa bitar är bara jord/gammal rabatt. Vad bör jag göra där?
 
Behöver hjälp med gräset på min baksida. Just nu är det en blandning av jord/lera och mossa. Vet att det inte är riktig så varmt än att gräset börjat växa ordentligt men vad kan/bör jag göra nu för att göra det optimalt. Kan jag så gräsfrö bara rakt på gräsmattan? Vissa bitar är bara jord/gammal rabatt. Vad bör jag göra där?
Hos mig är ALLT en blandning mellan jord, lera och mossa vid den här tiden på året. I juni är det gräsmatta. :D

I min värld så behöver gräsmattan näring, dvs gödsel. Kala fläckar kan man så i med gräsfrö. Men helst tidigt medan det är fuktigt fortfarande elelr framåt hösten. Mitt i sommaren tenderar det att vara för torrt för att fröna ska gro.
 
Hos mig är ALLT en blandning mellan jord, lera och mossa vid den här tiden på året. I juni är det gräsmatta. :D

I min värld så behöver gräsmattan näring, dvs gödsel. Kala fläckar kan man så i med gräsfrö. Men helst tidigt medan det är fuktigt fortfarande elelr framåt hösten. Mitt i sommaren tenderar det att vara för torrt för att fröna ska gro.
"Skönt" att höra ändå. 😁 Vi flyttade in i November så vet inte hur gräset ser ut på sommaren men säljarna hade noll intresse i trädgården.

Jag har gödslat en gång med Algomin men det känns så fjuttigt. Räcker det?
Kanske kan så lite frön på kala fläckar nu i veckan då, det skulle bli lite varmare iaf.

Allt känns som en lerig potatisåker. Tror ändå att det beror på allt regnande under vintern, eller hoppas på det.
 
"Skönt" att höra ändå. 😁 Vi flyttade in i November så vet inte hur gräset ser ut på sommaren men säljarna hade noll intresse i trädgården.

Jag har gödslat en gång med Algomin men det känns så fjuttigt. Räcker det?
Kanske kan så lite frön på kala fläckar nu i veckan då, det skulle bli lite varmare iaf.

Allt känns som en lerig potatisåker. Tror ändå att det beror på allt regnande under vintern, eller hoppas på det.
Var inte så otålig!

Lerig potatisåker är ett väldigt normalt tillstånd i mars - april.
Andas, och kom igen om en månad. Då går det att göra vettigare bedömningar :up:
 
Var inte så otålig!

Lerig potatisåker är ett väldigt normalt tillstånd i mars - april.
Andas, och kom igen om en månad. Då går det att göra vettigare bedömningar :up:
Exakt!

@clusia
Eller varför inte låta gräsmattan vara som den är nu och se vad som kommer upp under våren?

Ja, du kan så frön nu. Kratta lite på ytan, släng på frön, kratta lite lätt igen. Klart. På sommaren behöver man vattna, vattna, vattna den första tiden. En läromästare på jobbet la alltid på gräsfrön åt fåglarna som en avslutning. Då lät de tillräckligt många frön vara kvar för att det skulle bli gräs.
 
Nej bor på landet så inga grannar,inga sniglar heller tack o lov.
I rabatten som varit där men längs med väggen har det bott ,aklejor men dom verkar växa överallt, sen några små små blå blommor som kommer på hösten o ser ut som mini astrar typ och kan den heta kungslilja eller i alla fall lilja den är orange. Om det är till någon ledtråd.

Om aklejor funkat så hade jag satsat på flera sådana, om du tycker att de är fina alltså :) Kolla på ormbunkar/bräkensorter också, lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 998
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 014
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 770
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
12 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp