Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har flyttat in en stor del av tomaterna och lite annat till huset, tillsammans med belysningen. Här är det svalare än gästhusets hetta. Jag har runt 25 grader där. Här inne är det normal rumstemp.

Få se om flytten påverkar.

har också drabbats av en släng dålig karaktör och beställde pumpafrön. Uschiki Kuro och en pajpumpa Delicata. Tänkte så dem nu och se om det gör skillnad. Har sått någon vecka senare förr och det har inte funkat så där värst strålande.
 
Har bestämt att göra om gräsmattan till en mossmatta. Vi har låg PH i jorden här och mossan växer bra på vintern, men nu måste jag 1, bli av med gräset som växer genom och 2, klura ut något sätt att hålla igång mossan bra på sommaren utan att slösa massor med vatten. Har inga direkta lösningar i nuläget men längtar efter en jämn, grön matta som slipper klippas och som liksom omsluter alla små veck och kullar i jorden🥰
 
Har bestämt att göra om gräsmattan till en mossmatta. Vi har låg PH i jorden här och mossan växer bra på vintern, men nu måste jag 1, bli av med gräset som växer genom och 2, klura ut något sätt att hålla igång mossan bra på sommaren utan att slösa massor med vatten. Har inga direkta lösningar i nuläget men längtar efter en jämn, grön matta som slipper klippas och som liksom omsluter alla små veck och kullar i jorden🥰
Mossmatta känns nästan som mer jobb än ren gräsmatta. (De bitar jag orkar bry mig om är hos mig grönmatta, mycket enkelt att sköta :D )
 
DSC_0421.JPG

Det kommer mera...
 
Mossmatta känns nästan som mer jobb än ren gräsmatta. (De bitar jag orkar bry mig om är hos mig grönmatta, mycket enkelt att sköta :D )
Ja, är väl inte en 'riktig' gräsmatta hos mig heller just nu. När mossan väl är igång blir det mindre jobb. Avskyr att klippa både gräs och ogräs men vill inte lägga grus eller plattor över gården.
 
Viktigt meddelande från Blomsterlandet - halva priset på fröer igen! Gäller t om söndag. Mkt bra när jag planerat att börja utesådderna till helgen + i påsk. När det nu inte ens blir någon konstrunda att åka omkring på så i alla fall mer trädgårdstid. Det kan ju hända att det finns någon sorts fröer som jag ännu saknar... :D
 
Viktigt meddelande från Blomsterlandet - halva priset på fröer igen! Gäller t om söndag. Mkt bra när jag planerat att börja utesådderna till helgen + i påsk. När det nu inte ens blir någon konstrunda att åka omkring på så i alla fall mer trädgårdstid. Det kan ju hända att det finns någon sorts fröer som jag ännu saknar... :D

Men vad f-n :mad: jag får ju inte handla mer... :cautious:
 
Viktigt meddelande från Blomsterlandet - halva priset på fröer igen! Gäller t om söndag. Mkt bra när jag planerat att börja utesådderna till helgen + i påsk. När det nu inte ens blir någon konstrunda att åka omkring på så i alla fall mer trädgårdstid. Det kan ju hända att det finns någon sorts fröer som jag ännu saknar... :D
Jag behöver inga fler fröer :rage:
Fast det är ju så kul att shoppa loss om-ifall-att-kanske jag ska så något :arghh:
 
Viktigt meddelande från Blomsterlandet - halva priset på fröer igen! Gäller t om söndag. Mkt bra när jag planerat att börja utesådderna till helgen + i påsk. När det nu inte ens blir någon konstrunda att åka omkring på så i alla fall mer trädgårdstid. Det kan ju hända att det finns någon sorts fröer som jag ännu saknar... :D
Jag har ju inte tid att åka till stora staden :(
 
Dagens goda gärning, har skänkt bort tomatplantor på jobbet. :) Skänkte då jag inte hade lust att plantera om dem så de fick ta med sig plantorna i plastpåsar hem. Tänkte starta en grön hållbarhetsvåg här på jobbet och få fler intresserad av grönsaksodling. ;) Tror vi ska få till ett fröbibliotek eller liknande där man kan byta fröer. Vore kul tycker jag om fler vågade testa och få upp ögonen för vad kul sorter det finns, och vad gott resultatet blir!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 997
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 011
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 755
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp