Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min trädgård är daggkåpan smått vild och ploppar upp överallt men jag välkomnar den på dom flesta ställena, dock inte mellan stenarna på stigen,.. då ryker dom ^^

Jag e lite sugen på ormöga, hur e den som marktäckare? Nån som har? :)
 
Stort tack för all info och åsikter om vintergröna. Jag kan hålla med om att det är en gullig växt och blommorna är fina. Jag undrar om man här kan ha hivat ut ogräsrens i skogen och fått med vintergröna för den växer liksom inte beskedligt under någon buske utan är i flera jättestora partier i skogspartierna närmast vår tomt och också längs vår grusväg. På @tanten låter det ju också som om det är svårt att rensa bort den. Jag kanske får sätta markeringar och se till så att den i alla fall hindras från att ta sig in ännu längre i skogen... Det parti där den klipps med robotgräsklippare tycker jag funkar ganska bra, men det sättet är ju inte möjligt i skogen.

Så kan det vara, det kan också vara så att det har funnits små torparstugor där vintergrönan växer tidigare. Vintergröna kan överleva i många decennier efter det att alla andra spår efter bostad och trädgård försvunnit. I min närhet finns det ett ställe mitt i en mörk tät granskog där det fortfarande finns vintergröna som kämpar i mörkret, ett spår av ett gammalt torp och hur kulturlandskapet sett ut tidigare. :)
 
Så kan det vara, det kan också vara så att det har funnits små torparstugor där vintergrönan växer tidigare. Vintergröna kan överleva i många decennier efter det att alla andra spår efter bostad och trädgård försvunnit. I min närhet finns det ett ställe mitt i en mörk tät granskog där det fortfarande finns vintergröna som kämpar i mörkret, ett spår av ett gammalt torp och hur kulturlandskapet sett ut tidigare. :)
Intressant.
jag har alltid inbillat mig att det var en 70-talsväxt!

Möjligen hopkopplat med att den finns riktligt vid mitt hus och här fanns prydnadstallar oh några tujor. De två senare är omsorgsfullt utrotade.
 
Våren kom...och jag glömde bort plantorna i källaren. :arghh: :banghead:

Ger dem en chans. Några dagar att visa livstecken. Sen åker de ut på komposten.

DSC_0172.JPG


Min doktor som hade börjat blomma! :arghh::arghh::arghh:
Och piprankan som överlevt och börjat växa! :cry::arghh::arghh:
Och hängpelargonerna som var så fina! :banghead::banghead::banghead:
 
Intressant.
jag har alltid inbillat mig att det var en 70-talsväxt!

Möjligen hopkopplat med att den finns riktligt vid mitt hus och här fanns prydnadstallar oh några tujor. De två senare är omsorgsfullt utrotade.

Nej den har en betydligt längre historia än så. Enligt boken 'gömda växter i glömda trädgårdar' av Birgitta Carlberg (utgiven 1988) så är det en vanlig växt på ödetomter som stått tomma i över 70 år, det gamla torp jag refererade till har nog varit övergivet och borta längre än så med tanke på granskogens ålder. Enligt samma bok som ovan så verkar vintergrönan odlats sedan medeltiden men blev vanlig i trädgårdarna först mot slutet av 1800-talet. Så kanske att den fick lite av en renässans på 70-talet? :)
 
Funderar på om mina stackars pelargoner har frusit ihjäl :cautious: Hoppas det slutar med frostnätter snart och att dom återhämtar sig. Annars får jag köpa mig nya...
 
Nu hoppas jag att mitt paket kommer fram i tid och inte blir liggande någonstans under helgen. Det står att det ska vara leverans idag, men vid paketspårning så finns ingen annan information sedan Toftanäs kl. 19.53. :cautious:
 
Stort tack för all info och åsikter om vintergröna. Jag kan hålla med om att det är en gullig växt och blommorna är fina. Jag undrar om man här kan ha hivat ut ogräsrens i skogen och fått med vintergröna för den växer liksom inte beskedligt under någon buske utan är i flera jättestora partier i skogspartierna närmast vår tomt och också längs vår grusväg. På @tanten låter det ju också som om det är svårt att rensa bort den. Jag kanske får sätta markeringar och se till så att den i alla fall hindras från att ta sig in ännu längre i skogen... Det parti där den klipps med robotgräsklippare tycker jag funkar ganska bra, men det sättet är ju inte möjligt i skogen.
Jag jobbar med kommunala grönytor och kan säga att de där komposthögarna i naturen är ett jätteproblem när det gäller kulturarter som tränger ut den inhemska floran. Att skicka ut sin kompost i naturen/skogen är verkligen ett ofog.
 
Jag går avundsjuk runt och spanar på alla andras trädgårdar där allium och pioner och allsköns redan blommar - vad ska mina plantor vara så sena för? :mad: I och för sig står de kanske lite längre då istället.
Kanske beror det på att det är första året för mina lökar.
 
Jag går avundsjuk runt och spanar på alla andras trädgårdar där allium och pioner och allsköns redan blommar - vad ska mina plantor vara så sena för? :mad: I och för sig står de kanske lite längre då istället.
Kanske beror det på att det är första året för mina lökar.

Har du lerigare/kallare jord?
 
Paketet från Flora Linnéa är fortfarande i Toftanäs, men PostNord påstår att det ska vara beräknad leverans idag kl. 18.00. Det återstår att se. Kanske jag kan jinxa förseningen med ett glas vin så att jag inte kan köra och hämta paketet idag utan måste vänta till imorgon? Risken är ju annars att det blir liggande på postterminalen över helgen.
 
Även om mina blommor är sena ligger jag före med chilisarna! :heart Här är mina lemon drop (tror jag). Så fina!
1589558138987.png


Det blommar och prunkar överallt i chilifönstret, nu vill jag bara sätta ut dem i större krukor! Det börjar kännas trångt för stackarna.
 
Paketet från Flora Linnéa är fortfarande i Toftanäs, men PostNord påstår att det ska vara beräknad leverans idag kl. 18.00. Det återstår att se. Kanske jag kan jinxa förseningen med ett glas vin så att jag inte kan köra och hämta paketet idag utan måste vänta till imorgon? Risken är ju annars att det blir liggande på postterminalen över helgen.

Jäkla PostMord. Nu är leveransinformationen ändrad från "Idag kl. 18.00" till "Paket på väg". Växtmördare! :rage:
 
Funderar på om mina stackars pelargoner har frusit ihjäl :cautious: Hoppas det slutar med frostnätter snart och att dom återhämtar sig. Annars får jag köpa mig nya...
Jag har nog också lyckats mörda de pelargoner jag glatt köpte för att jag hade vårkänslor :o De är riktigt riktigt fula och frostbitna, så jag funderar på att flytta dem från utekrukan till egna små krukor. Klipper jag ner dem lite kanske de kan ta sig om de får bo inne på nätterna?
 
Jag jobbar med kommunala grönytor och kan säga att de där komposthögarna i naturen är ett jätteproblem när det gäller kulturarter som tränger ut den inhemska floran. Att skicka ut sin kompost i naturen/skogen är verkligen ett ofog.
Snöbärsbuske har också spridit sig så hos oss, men den har vi fått hyfsad koll på tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 987
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 001
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 733
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp