Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag passade på att köpa rosjord och planteringsjord på Plantagen och kom hem med en ställning till ena klematisen (en rund pionställning som den ska få ”välla” fram ur), tre kantnepetor, två timjan och ett buxbomsklot. Ett olivträd och en agapanthus hängde i hasorna på mig och tjatade och tjatade på att få hoppa upp på vagnen - men jag lyckades värja mig mot ett löfte att jag skulle komma tillbaka så fort det blir lite varmare.
 
63C59F8F-A902-4160-ABA4-D76985E98650.jpeg

Vad är detta? Något som kan klara sig i kruka? Jag tycker att den är fin. Bladen är klöverlika och har lite lila i i sig.
 
Visade sig att det varit någon slags parasit i trädet:
07309C2B-CDF2-42A4-AEE7-DA3926561576.jpeg

Lite tråkigt att behöva ta ner en stor och fin lönn, men vi har många andra vackra träd så hoppas att de får vara med oss ett tag till.
 
På bilden med den fallna grenen (som storleksmässigt är som ett ganska stort träd) så syns lite av vår vintergröna. Här i ”trädgården” längs grusvägen tycker jag dock att den gärna får vara.
 
Tack! Den kommer inte riktigt till sin rätt där den står nu så någonstans ska jag nog flytta den i alla fall.
Aklejor tar lite tid på sig. första året efter att de grott är de bara små pytteplantor.
efter ett par år börjar de blomma.

jag vet, jag märker dem inte när de är små men plötsligt har jag aklejor på nya platser. I mina trakter förvldar de sig friskt vid alla gamla boställen och i gamla trädgårdar. :love:
 
Är det olagligt på något vis att ta växter från sådana komposthögar? Frågar åt en vän :angel:
Nja, du får inte gräva upp växter på annans mark rent rättsligt. Sen om du tar med dig en kulturväxt från sk vildkompost på kommunalmark så är jag väll tveksam till om någon skulle klaga. Men det är alltid bäst att kolla med markägaren. Jag själv kollar oftast med högsta chefen (för det är annars oftast jag som svarar på de här frågorna) ifall jag som privatperson vill gräva upp något på kommunalmark som har förvildat sig. Alltid bäst så det inte blir något tjafs, kommuninnevånarna är ofta snabba på att höra av sig när de tycker att någon i deras närhet gör något fel.
 
Nja, du får inte gräva upp växter på annans mark rent rättsligt. Sen om du tar med dig en kulturväxt från sk vildkompost på kommunalmark så är jag väll tveksam till om någon skulle klaga. Men det är alltid bäst att kolla med markägaren. Jag själv kollar oftast med högsta chefen (för det är annars oftast jag som svarar på de här frågorna) ifall jag som privatperson vill gräva upp något på kommunalmark som har förvildat sig. Alltid bäst så det inte blir något tjafs, kommuninnevånarna är ofta snabba på att höra av sig när de tycker att någon i deras närhet gör något fel.
Jo det är ju absolut markägarens egendom men som du säger, vem hade klagat? :p Bra klargörande. :)
Snarare kunde kommuner som identifierat sådana högar på sin mark ha en ordnad grävardag då folk får komma och gräva upp det de vill ha. :idea:
 
Jag fick en sådan genialisk idé igår kväll för berget på baksidan. Impecta har 2 för 3 sommarblommor. De har också trevliga krydd eller ängsväxter (ej rea). Tror jag ska gräva bort gräset och så in blommor där som trivs torrt och väldränerat med ganska tunt jordlager. :)

Tänker mig ängssalvia, muskatellsalvia, blåklint, snokört vit och blå, vallmo, klätt, ringblomma. Tror på succé och en riktig insektsrestaurang i vindskyddad full sol. :)
 
Jo det är ju absolut markägarens egendom men som du säger, vem hade klagat? :p Bra klargörande. :)
Snarare kunde kommuner som identifierat sådana högar på sin mark ha en ordnad grävardag då folk får komma och gräva upp det de vill ha. :idea:
Vi har mer än hundra sådana högar, de finns precis överallt större delen av de tomter som gränsar mot kommunal naturmark har en vildkompost utanför sin tomt. De tomter som inte gränsar mot naturmark kärrar sitt kompost ut i någon form av kvartershög. Hopplöst.
 
Kommer ni ihåg vad jag skrev i början på odlingssäsongen?
Typ - jag ska inte förså något i år för jag orkar inte med och så fick jag ett fint tips om att så minimalistiskt :up:

Vad händer? Jo, precis samma sak som ALLA andra år. Jag K A N inte hålla mig :banghead:
Vad är det här för sjukdom? Är det något man kan söka för? Kroniskt verkar det vara iallafall och farligt för plånboken :cautious:

Hälsningar/Scata som ska gå ut och så 5 olika myntasorter "bara för att jag råkade köpa 5 olika myntasorter"... :meh::p
 
Kommer ni ihåg vad jag skrev i början på odlingssäsongen?
Typ - jag ska inte förså något i år för jag orkar inte med och så fick jag ett fint tips om att så minimalistiskt :up:

Vad händer? Jo, precis samma sak som ALLA andra år. Jag K A N inte hålla mig :banghead:
Vad är det här för sjukdom? Är det något man kan söka för? Kroniskt verkar det vara iallafall och farligt för plånboken :cautious:

Hälsningar/Scata som ska gå ut och så 5 olika myntasorter "bara för att jag råkade köpa 5 olika myntasorter"... :meh::p
Trädgårdsfeber är obotligt ;)
Man borde få bidrag för att man gynnar bina :up: :D
 
Kommer ni ihåg vad jag skrev i början på odlingssäsongen?
Typ - jag ska inte förså något i år för jag orkar inte med och så fick jag ett fint tips om att så minimalistiskt :up:

Vad händer? Jo, precis samma sak som ALLA andra år. Jag K A N inte hålla mig :banghead:
Vad är det här för sjukdom? Är det något man kan söka för? Kroniskt verkar det vara iallafall och farligt för plånboken :cautious:

Hälsningar/Scata som ska gå ut och så 5 olika myntasorter "bara för att jag råkade köpa 5 olika myntasorter"... :meh::p

Det är inte bara kroniskt, det blir i många fall bara värre och värre. :banghead: :laugh:

Hälsningar/Lillgrådis (som med mild förvåning betraktar sina fem olika luktärtssådder bland mycket annat och undrar hur det kunde bli sådär)
 
Jag har gjort bort mig😢 har en vinranka som är typ 4 år, vuxit sig fin i år. Står på utsidan mot ett växthus i soligt läge. Har inte klippt ner den nån gång men fick för mig att jag idag skulle kapa lite vad jag tänkte var döda kvistar. Kapade först, googlade sen å insåg mitt misstag😬 den blöder nu..

Planen för i år att vi skulle bygga ut växthuset mha fönster för att förlänga säsongen. Vad löns att göra nu? Inser att loppet är kört och köper en ny? Gräver upp den och flyttar in den i växthuset och köper en ny till den gamla platsen? Dör den in i växthuset så dör den. Har is i magen och hoppas att denna tar sig? Druvor kan man väl knappast vänta sig om den överlever eller?

Googlat men tycker halva lägret säger den tar sig medan andra säger loppet är kört. Solskenshistorier nån?
 
Jag har gjort bort mig😢 har en vinranka som är typ 4 år, vuxit sig fin i år. Står på utsidan mot ett växthus i soligt läge. Har inte klippt ner den nån gång men fick för mig att jag idag skulle kapa lite vad jag tänkte var döda kvistar. Kapade först, googlade sen å insåg mitt misstag😬 den blöder nu..

Planen för i år att vi skulle bygga ut växthuset mha fönster för att förlänga säsongen. Vad löns att göra nu? Inser att loppet är kört och köper en ny? Gräver upp den och flyttar in den i växthuset och köper en ny till den gamla platsen? Dör den in i växthuset så dör den. Har is i magen och hoppas att denna tar sig? Druvor kan man väl knappast vänta sig om den överlever eller?

Googlat men tycker halva lägret säger den tar sig medan andra säger loppet är kört. Solskenshistorier nån?
Vi gjorde det misstaget ett år. Det vi gjorde var att kladda på ympvax i ändarna. Det slutade blöda och den klarade sig helt oskadd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 912
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 568
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp