Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påminnermig om en bekant som instruerat sin sambo om växterna under hennes bortavaro. De skulle ha viss mängd vattenoch till det näring.

Kommer hem och växterna ser allt annat än glada ut. det visade sig att de först fått vatten och sedan hade geniet hällt koncentrerad näring rakt över dem.
:D Det kan allt gå lite fel! Man tänker inte på vad många små saker man gör av bara farten. Att vattna är svårare än man kan tro! ;)
 
Nu blommar min jätterams! I höstas var plantorna helt uträknade för de hade knappt vuxit något sen planteringen.... Vilket var i maj nån gång. Men nu så :love:

Visa bifogad fil 51898
Älskar rams! 😍 Har getrams i hela trädgården spridd. Fick jätterams med en stängel av mamma, i år är det fyra stora stänglar. Så himla glad!

Gick på ett bestånd i skogen idag faktiskt. Man blir ju sugen på att plocka med sig när de ändå bara står i en bortglömd snårskog och inte gör någon glad. :p
 
Nu fuskade jag. Har sått sallad och fått några plantor men det händer ingenting efter att de tittat upp ur jorden, de gör sig inte ens av med fröskalet. Var å den lokala blomsterhandeln alldeles nyss och där hade de fina salladspluggar för 5:-/st. Jag köpte 8 stycken.

Det är inte fusk :heartMin ork har inte räckt till för så mycket förodling jag velat göra så det jag orkat duger och sedan har jag köpt lite. Trädgården ska vara en njutning, inte ett betungade dåligt samvete.
 
Förra våren när vi var på Gustavshills handelsträdgård så kom min sambo gående, ivrigt klappandes på en liten lammöronplanta (Big ear). Den påminde honom om hundarnas öron, så den ville han ha med sig hem. :laugh:

Big ear är dock BIG! Lammöron på steroider. Redan förra sommaren delade vi den tre gånger och ändå har varje del vuxit till plantor som är minst 70 cm i diameter. Slutar ni höra av mig här på Buke så beror sannolikt på att vi har blivit överväxta av Big ear.
 
Påminnermig om en bekant som instruerat sin sambo om växterna under hennes bortavaro. De skulle ha viss mängd vattenoch till det näring.

Kommer hem och växterna ser allt annat än glada ut. det visade sig att de först fått vatten och sedan hade geniet hällt koncentrerad näring rakt över dem.

Du har ju träffat min kära särbo och medger säkert att han är normalintelligent... men förklara hur chili jag lämnade hos honom skulle gödas var omöjligt. Stackarna dog till slut, av oklar orsak...
 
Det har inte blivit så mycket odlat idag utan städat... bla grenar efter blåsten igår som kom med åskan. Jag är inte så glad när det smäller i gräsklipparen så jag vill få bort eländet. Jag har gått några varv och klurat också... eventuellt blir det några rosor som inte är gammaldags! O_o Men jag tror de skulle passa på ett ställe och det blir ändå ett tema. Men jag ska klura vidare :D
 
Jaha då har jag skådat de stackars plantorna. Allt som står i tunneln är rejält solbränt. 😆 De verkar dock inte ha kolat vippen så det kanske går bra om de sätter lite nya blad snabbt?

Tur mamma har massor med extraplantor om mina går åt pipan. I backspegeln så hade ju allt gått jättebra om jag inte ställt ut allting i tunneln men jag var ju så ivrig att använda den och kände att jag låg efter. 😆
 
Jag tröstar mig idag med att tomaterna ser fina ut. :) Har lagt på fiberduk och ska börja pyssla om de solbrända plantorna i tunneln under dagen.

Jag har haft tomaterna ute på verandan dygnet runt, kommer de få en värmechock av att flyttas till tunneln? Jag har lite blandade sorter, tror inte någon är uttalat enbart växthustomat men tänkte sätta de jag tror är känsligare i tunneln.
 
Snart är första gurkan klar :love:
FDF1D736-99D6-4176-8F46-8D9C1BC15BAD.jpeg
 
Det är inte fusk :heartMin ork har inte räckt till för så mycket förodling jag velat göra så det jag orkat duger och sedan har jag köpt lite. Trädgården ska vara en njutning, inte ett betungade dåligt samvete.
Nej det är ju inte det. Är bara så frustrerande att allt skiter sig. Det enda som kommer som det ska är morötterna och 2 vitkål
 
Jag googlade alldeles nyss... och med tanke på vad du berättat är det humor att 5-6 pack av den säljs för omkring 400 spänn! :rofl: :nailbiting:

Edit: Känner du för att utöka beståndet har Horto Green 10-pack... :angel: :laugh:

Jag funderar på att börja sälja! De jag har nu skulle säkert kunna delas upp i 60-80 mindre plantor. Men den är väldigt fin! Blomstänglarna plockar jag dock bort eftersom jag har dem i framkant på rabatten.
 
Även potatisen och morötter + svartrot och lök är nu "hönssäkrade" med en mer permanent installation av stolpar och nät. Så himla skönt att inte riskera stora döda plättar med bar jord efter ett rejält hönsbad! Nu kunde köksträdgårdsdelen ha varit galet nära att vara "klar", när det bara gruslagts de sista gångarna neråt.

OM det inte hade varit för att jag fastnat för att odla upp också området bakom detta - nu ca 200 kvm klippt gräsyta - ännu mer. Och för att det är nödvändigt att lägga (bland annat) den framtida sparrisodlingen där. Och några efterlängtade prydliga, fina hallonrader. Utgrävningarna där börjar i helgen, så att pumpor och squash och andra hemlösa stackars plantor också får någonstans att bo i år! Senast igår dök den goda idén upp att göra en rundel med smultronplantor runt om en markbrunn på den plätten. Planen är att det sedan ska bli ett eget litet bärparadis på den sidan; havtorn, björnbär, blåbär, hallon, jordgubbar, vinbär - och smultron. Samt två äppel- och ett plommonträd.

(Men de där grusgångarna SKA bli ett semesterprojekt. I år!)
 

Bifogade filer

  • IMG_4562.JPG
    IMG_4562.JPG
    101 KB · Visningar: 33
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
566
Senast: Enya
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
10 353
Senast: tuaphua
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
803
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp