Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var osäker på hur länge de skulle vara i jorden och drog i ett svagt ögonblick upp dem. De var för små för att skala och göra nånting av så jag åt dem aldrig tyvärr. Är säkert god! Jag tror de helst ska stå över vintern så det hinner bli något av dem?

Vild ängshaverrot blommar ungefär nu annars om man vill leta upp den icke kultiverade sorten som också går att äta, för ett smakprov. :)

Hmm, synd men bra att veta! Jag tycker de ser allmänt lite ynkliga ut på de bilder jag sett, så mitt mål får vara att åtminstone få någon provsmakning. Bara att beväpna sig med tålamod då! Och hoppas på ännu en mild vinter eller rättare sagt jättelång höst.

För ska jag ge mig ut och leta planlöst tills jag råkar ramla över en vild ängshaverrot så kanske det tar lika lång tid som att vänta ut mina egna odlingar. :laugh:
 
Doftar himmelskt på kvällen i min trädgård.
IMG_20200601_221523_295.jpg
 
Fick några sättpotatisar som svärföräldrarna fick över så vi får nog se till att få ner dom i jorden snart! Annars så växer mina odlingar och annat bra, riktigt nöjd! Förutom sockerärtorna...varför vill inte sockerärtor växa hos mig? Fick inga förra året heller 😅
Men jag kan snart skörda min första gurka!
 
Fick några sättpotatisar som svärföräldrarna fick över så vi får nog se till att få ner dom i jorden snart! Annars så växer mina odlingar och annat bra, riktigt nöjd! Förutom sockerärtorna...varför vill inte sockerärtor växa hos mig? Fick inga förra året heller 😅
Men jag kan snart skörda min första gurka!

Vad har du för sorts sockerärtor? Märta verkar 100%-ig både i år och i fjol, och självsådde sig glatt så länge hon fick hållas förra året. Tror jag har några utsädesärtor över, om du vill ha? Jättegoda dessutom! (men vilka sockerärtor är inte det)

(Men det kan kanske också vara fåglar som är och krafsar upp ärtorna? Och då hjälper det förstås inte om de så är 110% grobara)
 
Senast ändrad:
Vad har du för sorts sockerärtor? Märta verkar 100%-ig både i år och i fjol, och självsådde sig glatt så länge hon fick hållas förra året. Tror jag har några utsädesärtor över, om du vill ha? Jättegoda dessutom! (men vilka sockerärtor är inte det)

(Men det kan kanske också vara fåglar som är och krafsar upp ärtorna? Och då hjälper det förstås inte om de så är 110% grobara)
Märta är dessutom en gammal sort! Tycker det är kul att odla gamla sorter som inte finns hos var och varannan.

Och ja, hon är finfin att gå och snacksa vid kvällsturerna i trädgården :)
 
Nu fuskade jag. Har sått sallad och fått några plantor men det händer ingenting efter att de tittat upp ur jorden, de gör sig inte ens av med fröskalet. Var å den lokala blomsterhandeln alldeles nyss och där hade de fina salladspluggar för 5:-/st. Jag köpte 8 stycken.
 
Hmm, synd men bra att veta! Jag tycker de ser allmänt lite ynkliga ut på de bilder jag sett, så mitt mål får vara att åtminstone få någon provsmakning. Bara att beväpna sig med tålamod då! Och hoppas på ännu en mild vinter eller rättare sagt jättelång höst.

För ska jag ge mig ut och leta planlöst tills jag råkar ramla över en vild ängshaverrot så kanske det tar lika lång tid som att vänta ut mina egna odlingar. :laugh:
De växer typ överallt, leta i dikeskanter och åkerkanter precis just nu. :up: Såg mängder nu när jag var ute på jobb. Bra växt att kunna inför apokalypsen. :D

Men den odlade har nog en himla mycket bättre rot än den vilda så jag hade också väntat ut odlingen. ;)
 
Jag kan anförtro särbon med mitt liv... men mina växter? Aldrig i helvete :rofl: han har noll koll på vad som är ogräs och inte :cautious:
Haha ja stackars mannen, standardsvaret är Jag vet inte hur man gör. 🤣 Jag lämnade lite knapphändiga instruktioner till stackaren också, så han vattnade liksom på plantorna. I stekande sol. Mitt fel faktiskt. :p

Snart hemma och kan inspektera. :D hade dock aldrig låtit honom rensa ogräs utöver kanske nässlor hehe.
 
Haha ja stackars mannen, standardsvaret är Jag vet inte hur man gör. 🤣 Jag lämnade lite knapphändiga instruktioner till stackaren också, så han vattnade liksom på plantorna. I stekande sol. Mitt fel faktiskt. :p

Snart hemma och kan inspektera. :D hade dock aldrig låtit honom rensa ogräs utöver kanske nässlor hehe.
Påminnermig om en bekant som instruerat sin sambo om växterna under hennes bortavaro. De skulle ha viss mängd vattenoch till det näring.

Kommer hem och växterna ser allt annat än glada ut. det visade sig att de först fått vatten och sedan hade geniet hällt koncentrerad näring rakt över dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
561
Senast: Enya
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 332
Senast: Mineur
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
799
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp