Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det försent att få vettig skörd från Gurka om man planterar nu? Satte ut fyra plantor i förrgår och 3 är stendöda. Stjälken har torkat ihop på precis samma sätt som vanligt. I år har jag tom varit extra försiktig och de har stått ute länge i kruka och när jag satte ner dem i jorden så täckte jag med fiberduk för att skärma av en aning av den brännande solen tills de rotat sig ordentligt men icke. VARFÖR :arghh:

Det är inte för sent :)
 
Mitt odlande går åt helvete. Det enda som gror ute är morötterna. Spenaten syns inte till, Sockerärtorna kommer några enstaka av de låga, de höga lyser med sin frånvaro. Kålrot inte en enda och av störbrytbönorna har hälften dött. Nej det är inte brist på vatten, jag vattnar varje kväll och har kollat så jorden är fuktig på frödjup innan vattning. Får väl så om allting inne och se om det kan gå bättre men jag tvivlar just nu.
Även här går det sådär.
4 av 15 odlingslådor klara så det lilla som överlevt i år står och stampar här inne.
Kål verkar inte vara min grej, första året för mig så gör säkert något fel 🙈
Har en hel del till att så men vågar ju inte om inte mannen hinner bli klar med lådorna. 😔
 
Min Peaceros som jag köpte barrotad förra året verkade totalt stendöd så jag inhandlade en ny som jag hoppas ska överleva 🙈 blev en liten fjäril också för den var så söt och rostig 🤩
IMG_20200601_175850.jpg

Efterbilder kommer längre ner
 
Har fyllt på lite i rabatten på framsidan och vid mina bärbuskar.
Har även sått mer gräs här då det enbart verkar vara hälften av fröerna som tog sig. 😔
Fick slut på frö nu så det räckte inte helt 🙈
 
Nu blir det sådd inne. Sått sisådär 50 sockerärtor så nu hoppas jag att några gror. 4 gurkfrön åkte ner hoppas de gror fort och då åker de nog ut redan som hjärtblad under sisådär 10 lager fiberduk. Massor av Kålrot och massor av Spenat har också åkt ner i sålådor. Störbrytbönorna blir imorgon när de legat i vatten över natt. Får se vad jag har för tråg åt dem, något måste gå att hitta.
 
Låter helt fenomenalt, bara namnen är ju ren poesi! (Glöm inte att bildbomba när det börjar blomma.) :love:

Här har rosenåret börjat på riktigt nu! :heart Som vanligt är Louise Bugnet först ut, och som vackrast med en massa knoppar som små knubbiga polkagrisar.

Visa bifogad fil 51808
Åh! Jag planterade sju stycken Louise bugnet igår som en blivande häck. Vad roligt att se att den är först ut :)
 
Är det försent att få vettig skörd från Gurka om man planterar nu? Satte ut fyra plantor i förrgår och 3 är stendöda. Stjälken har torkat ihop på precis samma sätt som vanligt. I år har jag tom varit extra försiktig och de har stått ute länge i kruka och när jag satte ner dem i jorden så täckte jag med fiberduk för att skärma av en aning av den brännande solen tills de rotat sig ordentligt men icke. VARFÖR :arghh:
Har du satt dem för djupt? Gurka ska inte sättas djupare än ursprungsplantan, har jag lärt mig (här!)
 
Odlingsplanerna för 2021 har redan börjat. Tack vare tågstrul på vägen hem så blev det en lite annan resrutt som gjorde att jag kunde norpa några rapsskidor från lite förlupen raps utmed en vägkant. Tareq Taylor prisade rapsblommorna som ingrediens i någon sallad eller något recept på Trädgårdstider - och sedan har det legat i bakhuvudet att det vill ju jag (såklart) också ha!

Men även om det finns gott om rapsfält i närheten så vill jag ju helst inte strössla besprutade blommor direkt i salladen. Och de flesta rapsfälten häromkring är nog besprutade. Ett litet dilemma, men förhoppningsvis icke längre med en yttepytteliten egen ekologisk rapshörna. "Någonstans"... Och så kan bina få ett yttepyttelitet, men alldeles eget, rapsfält att surra i!
 
@Chili jag såg att du hade odlat haverrot förra året, vad tyckte du om resultatet? Om de var äckliga så är det för sent för jag har sått en rad i år. Hoppas ju på att de är goda förstås men utseendemässigt ser de lite skumma ut. Eller om någon annan har testat så berätta helst att de var jättegoda och lättodlade. :)

Men det är något lite extra lockande med att odla sådant som man inte hittar i affärerna, och vad jag vet har jag aldrig smakat sådan heller.
Jag var osäker på hur länge de skulle vara i jorden och drog i ett svagt ögonblick upp dem. De var för små för att skala och göra nånting av så jag åt dem aldrig tyvärr. Är säkert god! Jag tror de helst ska stå över vintern så det hinner bli något av dem?

Vild ängshaverrot blommar ungefär nu annars om man vill leta upp den icke kultiverade sorten som också går att äta, för ett smakprov. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 800
Senast: tuaphua
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
732
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 399
· Visningar
46 090
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp