Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Platsen har fått gödsel i form av hönsskit i flera omgångar under våren. Men för torrt, så kan det nog vara. Vattnet liksom rinner bort lite för fort. Hm.

Men åh, jag som tycker det är så fint med blommor mot fasader?! Hur långt ifrån borde man plantera dom? Hade ju tänkt att de skulle klättra uppåt... även köpt klematis och kaprifol som ska sättas mot husfasad. Hur borde jag tänka?

Tyvärr men fasaden gillar det inte alls. Jag har en fasadsida som är förstörd av en syrénhäck som stått för nära (vi har röjt ut från huset men den ser inte bra ut) och en kaprifol som gjort rätt ordentlig skada på altanen på några år. Min lillstuga var tvungen att saneras på mögel och husbock när jag var liten pga att mamma hade odlat tomater mot ena kortsidan och naturligtvis då vattnat mot fasaden. Och även om man försöker att vara försiktig när man vattnar kommer alltid lite att fara mot fasaden. Det är heller inte bra för grunden när man vattnar intill den hela tiden, det finns ju en anledning till att det ska vara ordentlig dränering kring hus (vilket kan vara förklaringen till din rabatt, den står på mark som är väldränerad). Dvs personligen av egen erfarenhet säger jag noll saker på/mot en fasad.

För växternas skull gäller minst 50 cm från grunden och utanför takfoten så de får regnvatten på sig. Vill man absolut ha något mot en fasad som klättrar säger jag något man skär ner helt på hösten så den iaf är fri större delen av året (men igen, inget jag hade gjort).
 
Min jättedaggkåpa brer ut sig på ställen den inte borde, och tar nästan ihjäl andra växter. Men den är rätt fin när de bortrensade blommorna får komma in i en vas! :love:
IMG_20200627_164931.jpg
 
För giftig. Har valpar med jämna mellanrum och vill inte ha livsfarliga växter i trädgården.
Jag skulle prova med kungsmynta nepeta eller backtimjan de är inte giftiga vad jag vet
Vad är det för ros? Jag har en klätterros som bor precis in till väggen jag har inte satt den där men den mår alldeles utmärkt trots minimal omsorg:o
Jag har en spaljé som håller ut den lite från väggen men jag hade hellre haft den ännu längre ut för fasaden mår inte jättebra
 
Så jag bestämde mig plötsligt för att min trädgård behöver ytterligare en rabatt, och kämpar hårt för att inte börja gräva direkt :banghead:
Det är mycket rimligare att vänta till i vår, möjligen möjligen i höst men absolut inte plantera och behöva vattna nu när det är så torrt i backen... Jag vill ha lite högre blommor som insynsskydd och avrundning av tomten ut mot en cykelbana och tänker höstanemon, nånslags aster och lavendel. Men vad vill jag ha för slags aster om jag tänker höjd mittemellan anemonen och lavendeln, hantera torrt läge utan att bli alltför mjöldaggig och ha en färg som balanserar de andra två?
 
Så jag bestämde mig plötsligt för att min trädgård behöver ytterligare en rabatt, och kämpar hårt för att inte börja gräva direkt :banghead:
Det är mycket rimligare att vänta till i vår, möjligen möjligen i höst men absolut inte plantera och behöva vattna nu när det är så torrt i backen... Jag vill ha lite högre blommor som insynsskydd och avrundning av tomten ut mot en cykelbana och tänker höstanemon, nånslags aster och lavendel. Men vad vill jag ha för slags aster om jag tänker höjd mittemellan anemonen och lavendeln, hantera torrt läge utan att bli alltför mjöldaggig och ha en färg som balanserar de andra två?

Vill du och orkar du gräva i värmen är det väl bara att köra på, utan att plantera. Jag brukar försöka förbereda så mycket som möjligt innan snön för jag vet inte hur mycket jag orkar och hinner på våren.
 
Igår fick jag ÄNTLIGEN tid att gödsla och ulltäcka lillhus, ärtlåda och löklåda. Och en kruka squash. Maken trimmade kanter och jag hann även ogräsrensa lite i gamla potatislandet.
IMG_20200628_014407_804.jpg

Nu hoppas vi på regn idag.

Kålplantorna är fortfarande inneboende :cautious: så de ska väl ut idag.

Har börjat tjuväta krusbär, åt mitt första röda vinbär igår och en potatis har börjat blomma. Första omgången flädersaft står i kylen. Ska göra rabarbersaft ikväll. Om träden orkar fullfölja sina uppdrag, verkar vi kunna få en (hel) del äpplen i år.
 
Vill du och orkar du gräva i värmen är det väl bara att köra på, utan att plantera. Jag brukar försöka förbereda så mycket som möjligt innan snön för jag vet inte hur mycket jag orkar och hinner på våren.
Jag kommer inte bara att nöja mig med att gräva, utan det kommer hamna växter i jorden också då :angel:Jag får nöja mig med att planera växter, mäta, rita en skiss på hur det ska se ut just nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
653
Senast: em76
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
10 863
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
840
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp