Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_0097.JPG
 
Här kom det en liten skur tidigare ikväll och nu strilar det ner så det droppar sådär mysigt ner i en regntunna utanför fönstret. Prognosen ser ostadig ut och jag tror vi får mer regn till veckan.

Var hos vänner och såg att de gjort en uppsamling av regnvatten från garaget till två stora vattenbehållare, sådana med stålbur runt ni vet? Blev såklart avis och vill skaffa samma sak själv. Jag har bara några ynka kar under stuprören och de sinar snabbt om jag bara använder regnvatten för vattning.
 
Här kom det en liten skur tidigare ikväll och nu strilar det ner så det droppar sådär mysigt ner i en regntunna utanför fönstret. Prognosen ser ostadig ut och jag tror vi får mer regn till veckan.

Var hos vänner och såg att de gjort en uppsamling av regnvatten från garaget till två stora vattenbehållare, sådana med stålbur runt ni vet? Blev såklart avis och vill skaffa samma sak själv. Jag har bara några ynka kar under stuprören och de sinar snabbt om jag bara använder regnvatten för vattning.
Vi har två såna här, de funkar jättebra så länge det inte är slagregn :up:
 
Jag tänkte övertala mamma att vara med nästa gång! Men idag hade egentligen varit perfekt, 34 av 35 rosor blommar samtidigt! 😱😍🌹

Någon gång skulle jag också vilja, inte om två år, bärparadiset ska bli någorlunda färdigt och sparrisen få ett hem och de där efterlängtade häckarna skulle åtminstone planteras och kanske hinna växa till sig. Men kanske om fyra år! @Vallmo har väl varit med? Kanske någon mer härifrån?
 
I Ängelholm kan jag varmt rekommendera Åsbogatan 14! En helt ljuvlig, lummig etageträdgård i sluttning ner till Rönneå. Damm (eller dammar?) och orangeri. Ägs av ett par som drivit en av de klassiska blomsteraffärerna i staden sedan många år, så de vet vad de sysslar med och det syns.
Satan i gatan vilken häftig trädgård de hade! 😳😍 Och helsköna människor dessutom. Deras trädgård låg redan på vår att-se-lista men spikades med din rekommendation, och det ångrar vi inte. 👍

Sen tittade vi på ett par andra fina trädgårdar i Helsingborgs- och Halmstadtrakten men den andra som imponerade stort var en oerhört ambitiös damm-rik villaträdgård i Markaryd. Första pris i någon nationell tävling 2013 tydligen. Kommunikativa och innovativa skapare, med floder av tips och förklaringar.
 
Här kom det en liten skur tidigare ikväll och nu strilar det ner så det droppar sådär mysigt ner i en regntunna utanför fönstret. Prognosen ser ostadig ut och jag tror vi får mer regn till veckan.

Var hos vänner och såg att de gjort en uppsamling av regnvatten från garaget till två stora vattenbehållare, sådana med stålbur runt ni vet? Blev såklart avis och vill skaffa samma sak själv. Jag har bara några ynka kar under stuprören och de sinar snabbt om jag bara använder regnvatten för vattning.
Jag har fyra sådana där blå tunnor tror de är på 200 liter var samt att jag har satt kranar på dom och fyller sedan även fodertunnor som jag samlat på mig under åren (tack royal canin :o) Det räcker faktiskt en bra bit speciellt sedan jag nu har droppbevattning till tomaterna :up:
Meeen något regn fick jag ju inte i natt och väderprognosen säger lite regn nästa helg men det tror jag på när jag blir blöt ;)
 
Satan i gatan vilken häftig trädgård de hade! 😳😍 Och helsköna människor dessutom. Deras trädgård låg redan på vår att-se-lista men spikades med din rekommendation, och det ångrar vi inte. 👍

Sen tittade vi på ett par andra fina trädgårdar i Helsingborgs- och Halmstadtrakten men den andra som imponerade stort var en oerhört ambitiös damm-rik villaträdgård i Markaryd. Första pris i någon nationell tävling 2013 tydligen. Kommunikativa och innovativa skapare, med floder av tips och förklaringar.

Vad roligt! Jag får försöka göra ett återbesök i Ängelholmsträdgården på någon kommande trädgårdsrunda för den är verkligen fin att få hälsa på i när som helst. Markarydsträdgården är ingen jag har varit i men låter klart sevärd, inte för att jag ska ha någon damm... eller hmm.... i alla fall inte de närmaste två åren... :angel: men det är ju väldigt läckert. Och det är egentligen en pusselbit som ska till för den sista delen av en artrik trädgård.
 
De fungerar bra så länge man inte behandlar med något annat också. Såpvatten är tex en sådan sak som tar både nyttodjuren och de man vill spruta mot. Så man får ha lite is i magen när man kör med nyttodjur.

Tack, det var lite så jag kunde hitta. Valde nyttodjur istället för såpvatten för jag helt ärligt inte har den tiden samt att det verkade bättre, och de försvinner när ohyran försvinner.
 
Ja jag hoppas innerligt att många får en del av regnet! Här öser det ner just nu.

Regnet och värmen under helgen har ju fått växtligheten att explodera. Trädgården ser tämligen vild ut just nu. Jag har funderat ett litet tag på ett köpa en lie för att kunna slå gräset bland bärbuskar och kanter utan att behöva plocka fram något motordrivet verktyg. Jag har slagit med pappas lie tidigare så jag antar att en "vanlig" normalstor lie funkar (är strax under 170 lång)? Så svår grej att köpa tycker jag. Granngården har ju en från Härmän Taonta som verkar vara kvalitet, kanske skulle ge mig en i semesterpresent. :idea: Någon som testat den?
Läser ikapp tråden och kanske har du fått svar.

Jag är kräsen med liar. De billigaste är mest till för att slå av gräset. Alltså bokstavligen. En riktigt bra lie skär av gräset. Det är viktigt med vinkeln på bladet. Det ska vara vinklat mot marken.

Jag köpte en Fiskars. Den ser kklumpig utmen håller skärpan bra och är lätt att få bra resultat med.
 
Läser ikapp tråden och kanske har du fått svar.

Jag är kräsen med liar. De billigaste är mest till för att slå av gräset. Alltså bokstavligen. En riktigt bra lie skär av gräset. Det är viktigt med vinkeln på bladet. Det ska vara vinklat mot marken.

Jag köpte en Fiskars. Den ser kklumpig utmen håller skärpan bra och är lätt att få bra resultat med.
Men de måste väl slipas förr eller senare Gör du det själv?
Idag är det i alla fall lite svalare så jag har dragit igång min grästrimmare men händerna domnade så jag var tvungen att pausa
 
Men de måste väl slipas förr eller senare Gör du det själv?
Idag är det i alla fall lite svalare så jag har dragit igång min grästrimmare men händerna domnade så jag var tvungen att pausa
En lie slipar man i stort sett hela tiden :D

Man ser till att ha en liesticka eller en avlång bryne till hands. Då fort lien inte skär som i smör så drar man ett par drag och den är perfekt igen. Är den riktigt skärpt så slår du snyggare än med en gräsklippare.
 
En lie slipar man i stort sett hela tiden :D

Man ser till att ha en liesticka eller en avlång bryne till hands. Då fort lien inte skär som i smör så drar man ett par drag och den är perfekt igen. Är den riktigt skärpt så slår du snyggare än med en gräsklippare.
Det var det där jag aldrig riktigt fick till :o
Jag köpte en lie men det var inte Fiskars och den kändes slö redan från början eller så hade jag fel teknik
Försökte med en sådan där liesticka men det blev inte så mycket bättre :(
Ångrar så idag att jag aldrig bad morfar visa mig men nu är det ju alldeles för sent :cry:
 
Det var det där jag aldrig riktigt fick till :o
Jag köpte en lie men det var inte Fiskars och den kändes slö redan från början eller så hade jag fel teknik
Försökte med en sådan där liesticka men det blev inte så mycket bättre :(
Ångrar så idag att jag aldrig bad morfar visa mig men nu är det ju alldeles för sent :cry:
Det är inte alls svårt.

Det finns massor av filmer på youtube.
Googla bryna lie eller slipa lie så hittar du!

Jag tänkte inte ens tanken att en köpt lie skulle vara vass från början så jag brynte min innan jag använde.

Vill du nörda ner dig så ladda ner Liehandboken. Den finsn som pdf.
 
Uppdatering sötpotatisexperimentet: fem krukor med olika grader av tillväxt (skott från en sötpotatis i början på året). De är riktigt fina som murgrönesubstitut! Men nu måste de flytta ut på friland så de får en chans att bre ut sig ännu mer och förhoppningsvis generera någon liten skörd sent i höst.

Snopet bara att jag inte har något färdiggrävt men det är väl bara att hugga tag i spaden. Inte minst som även squashen, tre butternutpumpor och en Uchiki Kuri-pumpa står och väntar otåligt i krukorna. Och jag som naivt inbillade mig att jag skulle ha planterat ut allting i månadsskiftet maj-juni. :laugh: Men nu närmar det sig. Detta och solrosorna ska ner nu, sedan börjar skördetiderna på allvar i stället!

Även andra experiment visar långsamt livstecken, jag planterade en bit ingefära och några gurkmeja ungefär samtidigt som sötpotatisen. De har stått i växthuset i flera månader och äntligen börjar där komma någon form av små skott på dem. Tålamodskrävande! Och jag har inte släppt hönssabotaget av min granatäppleodling ännu. :meh: Får nog ge det en chans till, så småningom.

IMG_4685.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 141
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
749
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 498
· Visningar
48 738
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp