Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min ena rabatt som väl kanske behöver lite kärlek (även om jag vill ha kvar kråkvickern, jag tycker den är fin)...

105942295_101970604886625_3603830411356119110_n.jpg


Jag orkade inte gräva ur den i våras, jag flyttade två av rosorna men orkade/hann inte med den tredje och då kändes det meningslöst att gräva upp en del bara så det fick vara till nästa år.
 
Skippade både Tusen trädgårdar och rosdagar till förmån för En trädgård, nämligen min egen. :D Men belönade mitt flitiga gräsklippande i värmen med att fynda tre stora utekrukor prisnedsatta med 30 % i en lokal och mycket välsorterad liten trädgårdsbutik. Så nu äntligen ska fuchsiorna och lobeliorna och de sista luktärterna få någonstans att bo.

Nyss kom jag också äntligen på var jag ska sätta mina röda herrgårdsbegonior som hittills mest stått och sett självlysande ut ute vid växthuset. De är fina men väldigt klarröda och svårplacerade bland rosa och blålila nyanser, så de gör sig bättre för sig själva mot en mer neutral bakgrund. Och nu! är den lokaliserad till framsidan på huset, med stengrund och grusläggning som enda färgkonkurrenter.

Men nu "måste" jag också skaffa passande ytterkrukor till dem, sneglade lystet på några jättefina glaserade i samma trädgårdsbutik. Det ligger i farans riktning att de måste köpas.

Nu börjar det regna här! Håller tummarna för att det blir några behövliga millimetrar och bättre temperaturer för utomhusjobbande nästa vecka.
 
Här kom det ungefär 5 mm på en kvart. Nu har det gett sig och jag undrar om det som kom egentligen tillförde något possitivt med tanke på kraften
 
Vad menas med tusen trädgårdar? Är det en viss dag på året? Eller kan man besöka under flera dagar?

@Lillgrådis

I huvudsak privata trädgårdar som öppnar för allmänhetens besök, en gemensam dag om året. Som trädgårdsrundan/-rundorna, men tusen trädgårdar är samma dag över hela landet och jag tror att alla som känner för det får anmäla sin trädgård och vara med. Trädgårdsrundorna är lite mer uppstyrt och utvalda ställen, men mest privata trädgårdar där också.

Edit: Tusen trädgårdar är visst bara vartannat år, såg jag nu

https://www.tradgardssverige.org/tusen-tradgardar-2020/
 
Ja men det sa de här redan igår och vad bidde det av det inte nåt :cautious:
Så jag hoppas det verkligen blir lite idag och just nu säger prognosen hela 11 mm jag håller tummarna för att det få faktiskt kan bli lite blött

Det blev så här med! :arghh: Ställde in planerad heldagsutflykt med avkommorna eftersom det skulle bli väldigt dåligt i kombo med åska. Åkte och badade istället, såg hur det molnade på, körde hem och såg lyckligt hur temperaturen droppade sju grader på nån timme. Men har det regnat något? Nääädå :cry: Nu ska det kanske eventuellt komma något i natt...
 
I huvudsak privata trädgårdar som öppnar för allmänhetens besök, en gemensam dag om året. Som trädgårdsrundan/-rundorna, men tusen trädgårdar är samma dag över hela landet och jag tror att alla som känner för det får anmäla sin trädgård och vara med. Trädgårdsrundorna är lite mer uppstyrt och utvalda ställen, men mest privata trädgårdar där också.

Edit: Tusen trädgårdar är visst bara vartannat år, såg jag nu

https://www.tradgardssverige.org/tusen-tradgardar-2020/
Jag tänkte övertala mamma att vara med nästa gång! Men idag hade egentligen varit perfekt, 34 av 35 rosor blommar samtidigt! 😱😍🌹
 
"Två kan leka dendär leken, regnelände!" tänkte jag när det mullrade och blåste utan antydan till regn hos mig. Så nu har jag stuvat om i minsta rabatten, två alunrötter som antastade mig i plantskolan och absolut ville följa med mig hem har flyttat dit. Jättedaggkåpor som ska flytta till en kompis torp bor tillfälligt i krukor nu. Och jag blänger surt på molnen i fjärran. De har slagregn väster om stan, men jag får inget här...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
574
Senast: Enya
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 571
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp