Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle INTE gräva någon ny rabatt nu och jag skulle absolut INTE köpa perenner till den och plantera nu... Jag skulle till plantskolan på lunchen idag och bara köpa en ytterkruka och lite dekorsten. Det gick inte så bra 🙈 Så ikväll fick jag alltså plantera om perennerna som jag råkade köpa till dendär rabatten i större krukor. De får stå där och växa till sina rötter lite, och så är det bara för mig att börja gräva rabatt!
 
Läser ikapp tråden och kanske har du fått svar.

Jag är kräsen med liar. De billigaste är mest till för att slå av gräset. Alltså bokstavligen. En riktigt bra lie skär av gräset. Det är viktigt med vinkeln på bladet. Det ska vara vinklat mot marken.

Jag köpte en Fiskars. Den ser kklumpig utmen håller skärpan bra och är lätt att få bra resultat med.
Tack för svar :) den på GG från Finland ska tydligen vara kvalitet. Jag kan nog inte avgöra det när jag ser den dock. Fiskars finns ju lite överallt så den ska jag försöka spana in. :)
 
Kvällsrunda med näringsvattning till alla näringsälskande plantor. :) Känner mig så nöjd efteråt. Egengjort nässlelvatten, regnvatten och att ta sig tiden. Det börjar titta fram tomater och squash nu men dröjer tills de är mogna.

Hittade också ätna kålblad. :down: har nu gått igenom alla kålplantor (Puh, de är många) och klämt lite larver och ägg. Inte särskilt mycket men de har hunnit äta en del. Finns säkert riktiga småttingar jag inte såg... Kålmalen är det som varit framme. Funderar på att beställa lite Turex som hjälp.
 
Började nästan gråta igår kväll när jag gick min runda i trädgården... rosen på Missias grav hade slagit ut:

105963961_259379785356217_6697511449751201011_n.jpg


82819554_104977747881327_5670543653543908371_n.jpg


Pionerna har också slagit ut men de var inte glada över regnet härom natten...
 
Mitt bestånd av tvestjärtar detta år är fullständigt galet. De är nu så många att de börjat ge sig på mina blommor! Klematis och petunior än så länge. I växthuset knaprar de upp bladen på mina auberginer. Vad fan gör man? Lyfte lite på en ampel som blivit hängig och jodå - en enorm hög tvestjärtar. Värsta jag sett.

Jävla as. :mad:
Nu ska jag gå och släppa ut hönsen och hoppas att de får i sig en och annan.
 
Härligt med regn och svalare temperatur, men Ghislaine de Féligonde hade en lite för klen spaljé för att orka tyngden av hundratals blommor med regn och lätt vind.

Verkar inte ha skadats annars men det blir ett mindre projekt att baxa den på plats igen och förankra den bättre i väggen. För inte så många år sedan var ju spaljén ganska väl tilltagen, men det var uppenbart övergående.

IMG_4687.JPG
 
Ytterligare en gång bestämde sig vädergudarna för att testa hållbarheten på mina tomater o solrosor, från ingenstans kom jätte åskovädret o bara öste ner slagregn.
Har inte varit ute o titta på eländet än :nailbiting:🙈
 
Mitt bestånd av tvestjärtar detta år är fullständigt galet. De är nu så många att de börjat ge sig på mina blommor! Klematis och petunior än så länge. I växthuset knaprar de upp bladen på mina auberginer. Vad fan gör man? Lyfte lite på en ampel som blivit hängig och jodå - en enorm hög tvestjärtar. Värsta jag sett.

Jävla as. :mad:
Nu ska jag gå och släppa ut hönsen och hoppas att de får i sig en och annan.

Jag har samma problem. Hade stora problem förra året och köpte myrnix och pudrade över plantorna och det hjälpte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 129
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
745
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 491
· Visningar
48 518
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp