Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har jag börjat få lite mer koll på träning och planeringen. Har tidigare tränat ca 5 dagar i veckan med fokus på bäckenbottenträning. Kör vilodagar och träningsdagar utifrån livets förutsättningar så jag måste hitta ett hållbart sätt inför jag börjar snart. Kommer vara hemma vid 17.30, vilket gör att jag inte kan ha kvar samma antal träningsdagar men inte heller 1 timme per gång. Finns ett friskis&svettis på bra gångavstånd från jobbet men är det värt det när man har allt man behöver hemma?

Denna veckas planering:
Måndag - rygg, biceps och mage ✅
Tisdag- vilodag ✅
Onsdag - löpträning I intervaller ✅
Torsdag - ben ✅
Fredag - vilodag ✅
Lördag - löpträning i intervaller + bröst,triceps och axlar ✅
Söndag - rygg,biceps och mage
 
64CC2A62-6637-486B-AC58-75674DBB5F5F.jpeg

Inspirerades av det här passat igår med några modifieringar för att det skulle funka i hemmagymet. 🙂

Har nu kört aktivt i ungefär ett år i hemmagymet och kastade idag en sportbh som blivit förliten. 💪 Den har alltid varit lite tajt men nu är den definitivt för trång. Kul att se ett sån konkret skillnad.
 
Visa bifogad fil 84872
Inspirerades av det här passat igår med några modifieringar för att det skulle funka i hemmagymet. 🙂

Har nu kört aktivt i ungefär ett år i hemmagymet och kastade idag en sportbh som blivit förliten. 💪 Den har alltid varit lite tajt men nu är den definitivt för trång. Kul att se ett sån konkret skillnad.
Låter som ett kul pass! :)
 
Jag har lyckats göra alla mina träningspass den här veckan, även de som är märkta med ”optional” :) Det finns 3 st längre pass (15-25 min) och 3 st kortare pass (5-8 min) och målet i programmet är att göra 2 st längre pass per vecka. Jag gjorde alltså alla 6 st den här veckan, känns toppen :) Lite lätt träningsvärk på lite olika ställen.

Idag överkropp och bål, bland annat deadbug, sittande rodd med gummiband och externat rotation (isärdrag) med gummiband.

Har ni klarat vecka 7 av 16 i programmet, snart halvvägs :up:
 
Jag fick till ett pass i boxen denna vecka, en jäkligt kul team-pass. Fruktansvärt jobbigt dock.

3 delar med en Time cap på 50 min.

del 1
42-30-18 (första rundan 42 cal AB och 42st T2B, andra rundan 30st osv.)
AB Cal
T2B (toes to bar)

direkt till

42-30-18
Row cal
Barfacing burpees

Vila 3 min

del 2
4-8-12-16-20
C2B/Pullups/jumping pullups (Jag körde pullups med gummiband)
Thrusters 50/35kg

Vila 3 min

del 3
50 cal row
50 squatjumps to plate
30 Power cleans 61/43kg
20 HSPU / hand release push ups (Här körde jag hand release under woden men körde några HSPU efter för att jag bara gjort det en gång innan)
10 Burpee pullups
20 HSPU
30 PC
40 Squat julps to plate
50 cal row

Körde några sådana här efter, är andra gången jag testar och det gick ganska bra. Lite sneda men ändå okej för att inte ha gjort så många. Kör med en 10kg platta och 1 kudde under. Tidigare har jag testat en gång med 2 st 10kg platta under.

 
Alltså känslan att komma ut på löptur i friska luften, musik i lurarna och lycklig hund i midjebältet DET är livsnjuteri på hög nivå!

Sen att det tog tvärstopp i orken efter 7,2km är en annan sak. Helt slut, kom in och va likblek enligt maken. Jättemärkligt för hela löpturen va toppen, kände mej som 1miljon och superstark men sista backen så bara försvann allt. Fick gå sista 300metrarna hem för det fanns verkligen noll kraft kvar.
Ätit bra, druckit bra men har varit krasslig tidigare i veckan men feberfri från torsdag och känt mej som vanligt.
Sprang inte fort, låg i mitt lunktempo på 5.35/km och pressade absolut inte.
Får se hur det går imorgon när jag ska gymma efter jobbet.
 
Alltså känslan att komma ut på löptur i friska luften, musik i lurarna och lycklig hund i midjebältet DET är livsnjuteri på hög nivå!

Sen att det tog tvärstopp i orken efter 7,2km är en annan sak. Helt slut, kom in och va likblek enligt maken. Jättemärkligt för hela löpturen va toppen, kände mej som 1miljon och superstark men sista backen så bara försvann allt. Fick gå sista 300metrarna hem för det fanns verkligen noll kraft kvar.
Ätit bra, druckit bra men har varit krasslig tidigare i veckan men feberfri från torsdag och känt mej som vanligt.
Sprang inte fort, låg i mitt lunktempo på 5.35/km och pressade absolut inte.
Får se hur det går imorgon när jag ska gymma efter jobbet.
Oj, läskigt! Ta hand om dig!
 
Även dagens träning blev inställd p.g.a storm. Tanken var en kort och lugn joggingtur bort till utegymmet, men ju längre jag väntade på att vädret skulle lugna sig ju värre blev det utanför fönstret 🙄 I skrivande stund spöregnar det och blåser fortfarande så mycket att det flyger takpannor från de 4 våningar höga byggnaderna i våra kvarter, så jag har faktiskt inte ens vågat mig utanför dörren idag.

Jag hade kunnat dra av ett pass i vårt lilla hemmagym, men efter att ha städat i 3 timmar lät jag min inre latmask ta över och så var det med den träningen :angel:

Januari månad landar ändå på 14 träningspass vilket är 3,5 st per vecka. Det är jag supernöjd med! Jag har promenerat i genomsnitt 17 km per vecka och cyklat i genomsnitt 21 km per vecka.

Planen för veckan som kommer är:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila
Tisdag: 2 km transportpromenad, crossfit
Onsdag: 4 km transportpromenad, annars vila
Torsdag: 2 km transportpromenad, crossfit
Fredag: 2 km jogg till utegymmet för ett kortare styrkepass
Lördag: 3 km transportcykling, crossfit
Söndag: Vila
 
Alltså känslan att komma ut på löptur i friska luften, musik i lurarna och lycklig hund i midjebältet DET är livsnjuteri på hög nivå!

Sen att det tog tvärstopp i orken efter 7,2km är en annan sak. Helt slut, kom in och va likblek enligt maken. Jättemärkligt för hela löpturen va toppen, kände mej som 1miljon och superstark men sista backen så bara försvann allt. Fick gå sista 300metrarna hem för det fanns verkligen noll kraft kvar.
Ätit bra, druckit bra men har varit krasslig tidigare i veckan men feberfri från torsdag och känt mej som vanligt.
Sprang inte fort, låg i mitt lunktempo på 5.35/km och pressade absolut inte.
Får se hur det går imorgon när jag ska gymma efter jobbet.

Var rädd om dig och pressa inte kroppen mer än du känner är okej.

Jag har en kompis som vart med om liknande efter att hon haft Covid, hon pressade sig några gånger och fick efter det träningsförbud i 6 månader och post-covid.
 
Åh, jag måste oxå kolla hur mitt januari sett ut. Februari börjar med vab och vattkoppor på lilla tjejen, så träningen kommer väl lysa med sin frånvaro även denna vecka.

Pass enligt klockan under Januari.

12.22 km löpning
7.92 km promenad
601,70 min Crossfit (12 pass alá 50min)

Känns ändå som en bra start av året.

Idag är jag stel i skuldror och axlar, ganska väntat efter passet igår. Hoppas kunna ge mig ut och jogga en sväng med hunden i kväll när stora tjejen kommit hem från skolan.
 
Var rädd om dig och pressa inte kroppen mer än du känner är okej.

Jag har en kompis som vart med om liknande efter att hon haft Covid, hon pressade sig några gånger och fick efter det träningsförbud i 6 månader och post-covid.
Jag har också hört om folk som det blivit så för.
Jag testade ju negativt men idag fick vi reda på att makens jobbarkompis och hans familj allihop testade negativt och efter typ 12test fördelat på 4pers så va alla positiva. Så hemmatesterna är ju inte helt tillförlitliga.
 
Jag har också hört om folk som det blivit så för.
Jag testade ju negativt men idag fick vi reda på att makens jobbarkompis och hans familj allihop testade negativt och efter typ 12test fördelat på 4pers så va alla positiva. Så hemmatesterna är ju inte helt tillförlitliga.
Snabbtesterna, alltså de som kallas antigen eller lateral flow, är tyvärr inte särskilt tillförlitliga alls om det är det du menar med hemmatester. Jag vet flera personer som fått negativt på massor av sådana test (upp till 10 st för en person) för att sedan testa positivt med PCR.

(finns ju dock PCR-test man kan göra hemma också, så är det det du menar med "hemmatester" kan du ignorera det här inlägget helt :D)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
3 794
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 621
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 297
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 388
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp