Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kroppen är helt mör idag, gör ont typ överallt :p den är nog i chock att den börjat träna igen.

Planen för idag är dressyrträning och rehab men tror jag ska göra något lågintensivt rörlighetspass också så musklerna får röra på sig men inte anstränga sig alltför mycket.
 
Jag fattar inte vad som händer med kroppen just nu :rofl:
Körde ju Bodypump i söndags, ridning på måndagen, tisdag vila, och i går en kort löprunda bara för att komma ut lite. Alltså inget överdrivet och precis som jag brukar träna. Men träningsvärken blir bara värre och värre och i dag kan jag knappt röra mig. :p Vanligtvis brukar jag ha träningsvärk på tisdagen och så försvinner det under onsdagen.

Iofs var jag med om något jag aldrig upplevt innan på måndagen, när jag var färdig i stallet skakade musklerna (alltså, varenda muskel i hela kroppen kändes det som), och de fortsatte hela vägen hem (typ 35min) Tolkade det som att de behövde något tillfört så åt banan och proteinbar, drack ett stort glas vatten och efter en kvart eller så hade de lugnat sig. Undrar om det har med saken att göra 🤔
 
Det var segt att kliva upp i morse.
Kan den här pandemin, vintern och mörkret sluta nu! idag är det snålblåst, regn i sidled, grått och tråkigt.
Men målet är ändå att jag ska ge mig ut och springa i kombo med en hemmabyggd wod, med miljoner burpees.
 
Jag fattar inte vad som händer med kroppen just nu :rofl:
Körde ju Bodypump i söndags, ridning på måndagen, tisdag vila, och i går en kort löprunda bara för att komma ut lite. Alltså inget överdrivet och precis som jag brukar träna. Men träningsvärken blir bara värre och värre och i dag kan jag knappt röra mig. :p Vanligtvis brukar jag ha träningsvärk på tisdagen och så försvinner det under onsdagen.

Iofs var jag med om något jag aldrig upplevt innan på måndagen, när jag var färdig i stallet skakade musklerna (alltså, varenda muskel i hela kroppen kändes det som), och de fortsatte hela vägen hem (typ 35min) Tolkade det som att de behövde något tillfört så åt banan och proteinbar, drack ett stort glas vatten och efter en kvart eller så hade de lugnat sig. Undrar om det har med saken att göra 🤔

Något som hjälper mig mot träningsvärk är magnesium. Tar det till sänggående för att hjälpa musklerna att återhämta sig.

Jag blev gammal och fick en period sjuk träningsvärk så fort jag gjorde mer än gick promenader med hunden. Men magnesiumet har hjälpt mig otroligt, jag tar 270 mg magnesium (finns 3 olika magnesium, jag tar den som innehåller alla sorter) och 25mg zink till sänggående.
 
Har känt mig påkörd av en bil alternativt som en riktigt gammal tant som suttit still för länge sedan mitt kiropraktorbesök i måndags men idag har det känts bra. Gjort mina rehabövningar som jag ska. Gick ut och sprang några km i lugn takt med fokus på teknik. Fick ju egentligen träna så länge jag inte har akut ont men det säger ju sig självt egentligen. Kändes bra ändå, känner av det lite nu efteråt men ingen av oss trodde ändå att det kommer ge sig på ett besök. Most likely kommer jag behöva någon typ av iläggssula i skorna.

Missade att jag skulle svarat på det här, det jag fetat är typ en dröm för mig! Verkar så härligt att kunna göra sånt, själv var jag ju på nivån att kämpa med att försöka jogga halva tiden det tog mig att komma runt 3 km.
 
Klarat av dagens pass.
Ner fem kg i squats, och ska nog köra box-squats nån månad framöver. MÅSTE ju inte ner så djupt som jag går. Och höger ljumske har börjat göra ont. 😢

Tekniken ser väl bra ut, vet inte vad som blir fel. Andades som man ska idag med.

Nåja, kanske lite platå-relaterat med, och rent allmänt behöver jag sova mer dessutom. 🙄

Men resten av passet var najs!
2x12.5kg hantlar x 24 x 3 walking lunges, hatar dem men älskar dem haha.
100kg x 15 x 3 i benpress, är KÄR. Den är så satisfying 😍
Höjde i leg extension och leg curl med, så ska inte sura och känna mig svag egentligen.

Igår surade vänster axel och vänster armbåge något under överkroppspasset med, suck.
 
Klarat av dagens pass.
Ner fem kg i squats, och ska nog köra box-squats nån månad framöver. MÅSTE ju inte ner så djupt som jag går. Och höger ljumske har börjat göra ont. 😢

Tekniken ser väl bra ut, vet inte vad som blir fel. Andades som man ska idag med.

Nåja, kanske lite platå-relaterat med, och rent allmänt behöver jag sova mer dessutom. 🙄

Men resten av passet var najs!
2x12.5kg hantlar x 24 x 3 walking lunges, hatar dem men älskar dem haha.
100kg x 15 x 3 i benpress, är KÄR. Den är så satisfying 😍
Höjde i leg extension och leg curl med, så ska inte sura och känna mig svag egentligen.

Igår surade vänster axel och vänster armbåge något under överkroppspasset med, suck.

Jag hade också bekymmer med ont i ljumskarna vid squats tidigare, men tillsammans med PT har jag helt fått bort den problematiken. Dels har vi värmt upp bättre inför squats med mycket moutainclimbers och huksittande, dels har jag stretchat höftböjarna mycket då de var korta och spända. Även aktivering av höftböjaren före eller under knäböjspass har fungerat bra, t.ex. sittande på golvet med benet utsträckt framför mig, lyfter sakta rakt ben fram och tillbaka över typ en hantel eller något annat 10-15cm högt. Om jag känner av ljumsken nåt under passet pausar jag och gör ovan övning, då brukar det onda försvinna.
 
Något som hjälper mig mot träningsvärk är magnesium. Tar det till sänggående för att hjälpa musklerna att återhämta sig.

Jag blev gammal och fick en period sjuk träningsvärk så fort jag gjorde mer än gick promenader med hunden. Men magnesiumet har hjälpt mig otroligt, jag tar 270 mg magnesium (finns 3 olika magnesium, jag tar den som innehåller alla sorter) och 25mg zink till sänggående.
Får köpa hem en burk. Äter nog en banan om dagen nästan, det brukar hålla muskelproblemen borta för mig (får kramp i vader etc annars) men det kanske behövs ännu mer.
Jag har inte jättemycket emot att det gör ont, men störs av att det stramar och att jag inte kan röra mig optimalt och därmed inte kan få ut lika mycket ur träningen. :D
 
Jag hade också bekymmer med ont i ljumskarna vid squats tidigare, men tillsammans med PT har jag helt fått bort den problematiken. Dels har vi värmt upp bättre inför squats med mycket moutainclimbers och huksittande, dels har jag stretchat höftböjarna mycket då de var korta och spända. Även aktivering av höftböjaren före eller under knäböjspass har fungerat bra, t.ex. sittande på golvet med benet utsträckt framför mig, lyfter sakta rakt ben fram och tillbaka över typ en hantel eller något annat 10-15cm högt. Om jag känner av ljumsken nåt under passet pausar jag och gör ovan övning, då brukar det onda försvinna.
Ooh stort tack för tips! :love:
 
Det är de som jag har problem med just nu. Eller jag har varit så jättelänge, typ alltid men frågan är om jag har olika långa ben eller om det beror på att jag ägnat halva mitt liv på att hänga över en innebandyklubba. Får en del följdproblem som sätter sig i knän, höft och ländrygg. Går till kiropraktor men jag är egentliga inte så förtjust i kiropraktor som bara knäcker och sen skickar hem en. Jag vill ha en plan på hur jag ska bli bra och förhoppningsvis inte behöva komma tillbaka. Insett dock nu i min senaste vända att det nog aldrig kommer bli bra på ett sånt sätt jag föreställt mig.
Byt kiropraktor om han/hon inte kan hjälpa dig med en plan för att du ska kunna bli så bra som du kan!
Jag går till kiropraktor en gång i månaden pga trasig kropp sedan ~15år tillbaka.. Han hjälper mig med allt! Fixar det akuta på plats, ger rehab övningar, stretchövningar, träningstips osv!
Får köpa hem en burk. Äter nog en banan om dagen nästan, det brukar hålla muskelproblemen borta för mig (får kramp i vader etc annars) men det kanske behövs ännu mer.
Jag har inte jättemycket emot att det gör ont, men störs av att det stramar och att jag inte kan röra mig optimalt och därmed inte kan få ut lika mycket ur träningen. :D
Har du problem med kramp är det all idé att testa magnesium!
Om jag inte käkar magnesium varje dag får jag kramp i vaderna i slutet på varje fotbollsmatch och oftast på fotbollsträningarna.. Jag käkar liksom YaHilweh även zink och det bästa är att ta det innan man ska sova! :)
 
Ser ni hur snabb jag kommer vara sen när jag kan börja springa igen!? :D Äntligen kom mina nya löpskor, jäkla strul..
IMG_20220127_131532.jpg
 
Jösses vad produktiv jag är denna vecka!
Helt sinnessjukt mycket energi, ökat kcal i kosten för att hitta mitt stabila intag.

Idag blev det 4km morgonrunda med hunden. Att springa när det är +-0 ute är inte min favoritsyssla och jösses vad kallt det blev om händerna. Men nu är det gjort och jag kan jobba med gott samvete :)

Även hunnit lämna barn, lämna bil på service och städa denna morgon :p
 
Jag ska byta ut min klocka, jag har börjat tycka det är lite kul att använda klockan som redskap både i boxen och när jag springer. Mycket för att "veta" att jag orkar lite till, för att pusha mig över kanten och ta i ytterligare.

Just nu står det mellan en Garmin Vivoactive 4 och en Garmin Forerunner 245

Har ni klockor och i så fall vilka och är ni nöjda inte nöjda?
Det som gör att jag tvekar mellan dessa är att den ena har touch och knappar den andra bara knappar.

 
Jag ska byta ut min klocka, jag har börjat tycka det är lite kul att använda klockan som redskap både i boxen och när jag springer. Mycket för att "veta" att jag orkar lite till, för att pusha mig över kanten och ta i ytterligare.

Just nu står det mellan en Garmin Vivoactive 4 och en Garmin Forerunner 245

Har ni klockor och i så fall vilka och är ni nöjda inte nöjda?
Det som gör att jag tvekar mellan dessa är att den ena har touch och knappar den andra bara knappar.

Min Garmin är helt kass på att mäta puls tyvärr. Kommer inte ihåg modell men vivo-någonting.
 
Jag har som mål i år att snitta över 10 000 steg om dagen. Det är... lättare vissa månader än andra, om man uttrycker det milt. Än så länge i år ligger jag 30 000 steg back :rofl:

Men, mitt mål är att börja springa så fort kroppen orkar med det (dvs, jag nått min första målvikt: jag vet att det inte är en vikttråd, men jag känner mig helt enkelt för tung för knän osv just nu) och då kommer ju stegen snabbt ticka på. Sprang mycket fram till 2017 när jag skadade ryggen. Så jag ser både extremt mycket fram emot att smyga igång, och är samtidigt helt livrädd, för tänk om ryggen inte alls pallar det. :crazy:

I övrigt funderar jag på att köpa en kettlebell för att få lite fart på hemmaträningen :D
 
Jag ska byta ut min klocka, jag har börjat tycka det är lite kul att använda klockan som redskap både i boxen och när jag springer. Mycket för att "veta" att jag orkar lite till, för att pusha mig över kanten och ta i ytterligare.

Just nu står det mellan en Garmin Vivoactive 4 och en Garmin Forerunner 245

Har ni klockor och i så fall vilka och är ni nöjda inte nöjda?
Det som gör att jag tvekar mellan dessa är att den ena har touch och knappar den andra bara knappar.

Klocka är kul!

Jag har tidigare haft en Garmin 235. Den var jag väldigt nöjd med men jag använde den i princip bara till löpning.

Nu har jag en Polar Vantage M2. Och jag älskar den! Jag tycker Polars app är lite bättre än Garmins. Men i övrigt är allt ganska likt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
2 3
Svar
45
· Visningar
821
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 025
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 090
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 226
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp