Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, hoppas att ryggen kryar på sig snart! Du får tigga till dig massage av barnen, maken och hunden :D

Vad härligt det låter! Just off road-löpning känner jag mig lite mer positivt inställd till än annan löpning - det känns liksom som att det händer lite mer och som att hjärnan får annat att tänka på än "gud vad jobbigt det här är", samtidigt som man får lite fina naturupplevelser. Jag gillade alltid orientering på skolgympan av den anledningen.

Jag springer alltid varierat under mina rundor men de roligaste är definitivt i skogen!
Sån här skog har jag häromkring :love:
En runda i skogen känns snabbare än på asfalt trots att det är samma längd, konstigt nog.
 

Bifogade filer

  • IMG_20181127_101608_988.jpg
    IMG_20181127_101608_988.jpg
    919,7 KB · Visningar: 25
Nämen hörni vi kör väl andra luftvägsinfektionen på en månad då! :arghh: Fast enligt läkaren är det förmodligen samma sak som jag hade under juldagarna och som kommit tillbaka. Fick akuttid på vårdcentralen i morse eftersom jag hade svårt att andas under natten och morgonen, och det är tydligen något aggressivt RS-virus som går runt och har satt sig på halva stans befolkning (alltså även vuxna, annars är det ett typiskt barnvirus). Jag känner mig precis som jag gjorde för ungefär två veckor sedan och det är tydligen vanligt att viruset lugnar ner sig i några dagar (=nyårshelgen för mig, alltid något! :p) för att sedan blossa upp igen.

Så den packade träningsväskan har packats upp igen, och jag får vänta i ytterligare några dagar innan jag kan återgå till crossfit. Sjukt bitter, men nu har jag i alla fall fått skriva av mig lite! ;)
 
Nämen hörni vi kör väl andra luftvägsinfektionen på en månad då! :arghh: Fast enligt läkaren är det förmodligen samma sak som jag hade under juldagarna och som kommit tillbaka. Fick akuttid på vårdcentralen i morse eftersom jag hade svårt att andas under natten och morgonen, och det är tydligen något aggressivt RS-virus som går runt och har satt sig på halva stans befolkning (alltså även vuxna, annars är det ett typiskt barnvirus). Jag känner mig precis som jag gjorde för ungefär två veckor sedan och det är tydligen vanligt att viruset lugnar ner sig i några dagar (=nyårshelgen för mig, alltid något! :p) för att sedan blossa upp igen.

Så den packade träningsväskan har packats upp igen, och jag får vänta i ytterligare några dagar innan jag kan återgå till crossfit. Sjukt bitter, men nu har jag i alla fall fått skriva av mig lite! ;)

Men va töligt :arghh: Hoppas du kryar på dig ordentligt nu så det inte kommer tillbaka direkt igen.
 
Min rygg är dum idag också :cautious: Ska rida sen iallafall, tar med dottern om hon vill så behöver jag bara rida en häst iallafall.
 
Skippade ridningen. Får lägga mig i soffan istället. Jäkla rygg :arghh:
Min snälla man tog med båda islandshästarna på tur istället :love: Red den ena och tog andra som handhäst.
 
I kväll gjordes äntligen första 1 1/2 kilometern joggandes sedan kraschen, så efterlängtat! Tog mig också för att anmäla mig till årets Ica-klassiker! Gjorde ju det mesta av den förrförra året men inte lika engagerat i fjol. Det var en sporre att fokusera på annan träning i form av cykling och simning under vissa perioder.

Den här gången börjar jag med det "värsta" momentet Vasaloppet. Hade jag bott så att det fanns a) snö och b) riktiga längdspår hade det nog varit det roligaste momentet, men utan riktig skidåkning är alternativen inte fullt så lockande. Förra gången fick jag för mig att jag skulle göra alla nio milen på rullskidor, något som jag knappt hade åkt alls förut, men det blev för mycket också för mitt pannben. Det blev väl någonstans mellan 2 och 3 mil innan jag la ner och erkände mig besegrad.

Nu verkar man ha längre tid på sig att genomföra det här delmomentet, tror det var kanske nio veckor förut jämfört med tre hela månader nu. Men det är nog ändå för optimistiskt att tänka sig att hela sträckan ska göras på rullskidor och landsväg i mörker, med stor ovana och dålig rullskidteknik från början. Kanske hälften? Sedan kan man välja bl a crosstrainer som alternativ och tjäna in kilometrar på det sättet, så det får bli min strategi. Vill ändå helst att det ska vara en annan träningsform än bara att gå med stavar.
 
Hade ju kommit igång riktigt bra med träningen - sen kom hunden in i vårt liv och vände upp och ner på det 😁
Supermysigt på alla sätt, men vi har inte hittat några rutiner än :p
Det kommer nog dock, och det blir ju i alla fall mycket promenader :)
 
@Lillgrådis Jag anmälde mig också till Ica-klassikern igår :D Gjorde hela 2016/2017 och det var ganska kul så jag ger det ett försök. Köpte mig ett par längdskidor härom dagen också, det tillsammans med konstsnöspåret en liten bit härifrån ska förhoppningsvis göra susen :up:
 
@zassoo Kul! Och vad kul att få åka "riktiga" skidor, även om jag annars är helt nöjd utan vinter och snö på vägar och sånt dumt... Minns att jag blev peppad av att följa dina framsteg med bl a Vätternrundan i denna tråds motsvarighet då. :)
 
Igår hade jag vila fr löpningen. Körde 20 min motionscykel vilket verkligen är något av det värsta jag vet. Gav bra träning för lårmusklerna dock så kanske att jag kan börja tycka bättre om det när jag nu ser ett syfte med träningen.
Efter det körde jag ett antal situps i en specialbänk vi har. Gav en del trängingsvärk idag.

Idag har jag sprungit ett pass på 9 km med fokus på konditionsträning och styrka snarare än fart. En del av sträckan gick genom en liten by. På den delen går det bara att springa på asfalten. Jag tänkte därför att jag skulle skruva upp tempot och springa på lite på den sträckan. Fick ta i rätt mkt för att komma upp i tempo och tyckte det var ganska rejält jobbigt efter bara en kort stund. Sprang i sackande 4:30-tempo. Det komiska var att jag samtidigt lyssnade på en intervju med Mustafa ”Musse” Mohamed som berättade om ett nyligen genomfört långpass på ett träningsläger. Det hade varit på 3 mil och då började de ”lugnt och skönt” i 4:30-tempo och skruvade sedan upp till 3:40-tempo mot senare delen av passet. Alltså, att springa samtidigt och tänka tanken att forts så i flera mil och sen gå upp i ett helt overkligt snabbt tempo, gav verkligen en ännu djupare insikt och respekt för vilken oerhörd prestation det är. Det är fullkomligt obegripligt att de kan springa så långt i spurttempon! :eek::eek::eek: Djup respekt! :bow:

Efter fartsträckan gick jag tillbaka till behagligt lunkatempo och avslutade med lite småbacksträning.

Ska se om jag orkar gympa/köra lite styrka senare idag också.
 
@zassoo Kul! Och vad kul att få åka "riktiga" skidor, även om jag annars är helt nöjd utan vinter och snö på vägar och sånt dumt... Minns att jag blev peppad av att följa dina framsteg med bl a Vätternrundan i denna tråds motsvarighet då. :)

Kul men läskigt, jag har inte åkt skidor sedan förra Ica-klassikern vilket var 2 år sedan... :nailbiting:

Och Vätternrundan, 30 mil på 9 veckor var det då = ca 3,3 mil per vecka vilket inte var plättlätt faktiskt. Men lite längre tid för varje moment nu verkar det som?
 
Idag har jag kört crosstrainer 30 min och 40 min promenad i snabbare tempo med maken och mini i vagn på ett motionsspår.

Har erbjudit honom att gå en långrunda med mig imorgon så jag hoppas han nappar på det. Kul med lite sällskap :)
 
Lyckades få med maken och mellanbarnet på en 1,1 mil lång promenad (mini i vagn). Tyckte det tog lite tid bara men tydligen var det inte de som var långsamma utan jag som har mycket bättre kondis samt lurade ut de på en längre runda än väntat. Då vet de inte att jag tyckte de började se slitna ut så kortade av den 5 km :p
Nåja, nöjd med att ha fått fart på dem :D
Tänkte lura ut dem på en annan långrunda imorgon om vädret tillåter :)
 
Jag som var så pepp på att träna med instruktör.. Framskjutet på obestämd tid. Jag måste bli frisk först. Just nu får jag hög puls bara av att gå uppför trappan.. Hatar förkylningar!
Hur länge "ska" man vara symtomfri innan man kan träna ordentligt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
2 299
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 836
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 767
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 260
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp