Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen löpning idag men förkylningen verkar ha vänt. Inget halsont idag utan bara lite nästäppa. Hoppas det håller i sig!

Jag körde ett ben- och rumppass igår fr YT. Helskotta vilken träningsvärk jag har idag. :D Totalt överraskad då jag inte märkte ens att övningarna tog. Men de gjorde det! Låren är så stela att jag går som en cowboy. :rofl:
 
Kiropraktorbesök avklarat och han fann en hel del i rygg, höfter och nacke :angel: "Det blev en helrenovering" sa han när han var klar :p Kotorna hade fått sig en omgång där som jag haft så ont i en vecka nu så hoppas det lättar nu. Ska äta en kur med antiinflammatoriskt i alla fall och ta det så lugnt jag kan.

Sen har vi det här med min ben. Dom är ju olika långa. Den kiropraktorn jag brukar gå till har ju sagt att dom bara är så och att jag ska använda hälkil i vänster skon. Det var den här kiron så impad av :o Han knäckte loss höfterna och korsryggen och vips så var jag jämn igen. Hur kan dom se och känna så olika?

Det dom båda sagt samma är att jag är överrörlig och måste styrketräna annars kommer jag få leva med ryggont mm. Han tyckte inte jag skulle stretcha för mycket heller eftersom jag är överrörlig, det kan bli värre istället. Han tyckte jag skulle gå och få massage ibland istället.

Med tanke på förskjutningen i höften så undrade han om jag inte hade ont i ländryggen, och jo det har jag ju titt som tätt och är jättespänd i höger sätesmuskel. Hoppas detta släpper nu. Ska bli intressant och se vilken skillnad jag känner.

Ingen träning denna veckan (får bli två veckor med uppehåll nu eftersom vi reser på solsemester nästa vecka) och sen tyckte han jag skulle smyga igång en vecka och sen träna så mycket jag kan. Ingen löpning på ett tag dock. Så det får bli promenader så tar jag upp löpningen igen närmare våren :)
 
@FengurLaugar bra att du kom till en bra kiro!

Ja jag hoppas detta blir bra nu :) Förskjutningen i höften som gjort mina ben olika långa har jag gått med i en herrans massa år så det kan ju gå tillbaka efter ett tag. Men jag ska absolut gå tillbaka till honom nästa gång jag behöver hjälp. Han trodde att jag klarat mig så pass bra ändå från mer smärtor i rygg och annat pga att jag ändå är så pass vältränad som jag är. Bara massa fördelar med att styrketräna!
 
Har haft diverse förkylningar som kommit och gått, men har tränat så gott det går de dagar jag mått som folk. Idag blev det t.ex. en 4 km löptur med kiddot i vagnen, som jag fortfarande inte pumpat däcken på :rage: aja, det ger ju mer effekt ju tyngre det är :angel: bebisen har nu passerat 10 kg och det känns ju också liksom :):love:
 
Var totalt slut som människa för två veckors sen när jag gick på julledighet. 3 spinngpass har det blivit på dessa dagar. Och flera kg plus.
Nu blir det rejäl skärpning. Träningen är sällan ett problem men jag har svårt att äta lagom, blir lätt för lite. Jag har oftast kvar ostmackorna och är dålig på att hitta nyttiga och mättande alternativ. Tips mottages tacksamt. Måste vara snabbt fixat eller gå att fixa i förväg.
Här är en till som är lite dålig på att äta. Min frukost-räddning har blivit smoothie, där kan jag klämma ner allt möjlig näringsrikt (bär, spenat, fet yoghurt, havregryn, chiafrön, proteinpulver och mjölk är mitt standardrecept) utan att det känns som att jag äter så väldigt mycket. Kan göras dagen innan. Sen satsar jag på nötter, en sked nötsmör (äppelbitar doppade i jordnötssmör är :love:), en proteinbar, en avocado eller liknande till mellanmål och ser till att äta just mellanmål även om jag inte är direkt hungrig. Sånt funkar för mig!
Kiropraktorbesök avklarat och han fann en hel del i rygg, höfter och nacke :angel: "Det blev en helrenovering" sa han när han var klar :p Kotorna hade fått sig en omgång där som jag haft så ont i en vecka nu så hoppas det lättar nu. Ska äta en kur med antiinflammatoriskt i alla fall och ta det så lugnt jag kan.

Sen har vi det här med min ben. Dom är ju olika långa. Den kiropraktorn jag brukar gå till har ju sagt att dom bara är så och att jag ska använda hälkil i vänster skon. Det var den här kiron så impad av :o Han knäckte loss höfterna och korsryggen och vips så var jag jämn igen. Hur kan dom se och känna så olika?

Det dom båda sagt samma är att jag är överrörlig och måste styrketräna annars kommer jag få leva med ryggont mm. Han tyckte inte jag skulle stretcha för mycket heller eftersom jag är överrörlig, det kan bli värre istället. Han tyckte jag skulle gå och få massage ibland istället.

Med tanke på förskjutningen i höften så undrade han om jag inte hade ont i ländryggen, och jo det har jag ju titt som tätt och är jättespänd i höger sätesmuskel. Hoppas detta släpper nu. Ska bli intressant och se vilken skillnad jag känner.

Ingen träning denna veckan (får bli två veckor med uppehåll nu eftersom vi reser på solsemester nästa vecka) och sen tyckte han jag skulle smyga igång en vecka och sen träna så mycket jag kan. Ingen löpning på ett tag dock. Så det får bli promenader så tar jag upp löpningen igen närmare våren :)
Vad skönt att du fick hjälp! Tråkigt med träningsvila, men är det det som krävs så! Lagom att det kom så i samband med semestern i alla fall, så behöver du inte ens fundera på att lyfta en hantel medan ni är där :D
 
Alltså jag tror att jag blir galen om jag inte får träna snart! På riktigt! Jag är definitivt inte van vid att vara sjuk. :rage:

Men idag känns livet lite lättare än det gjort de senaste fyra dagarna så jag hoppas hoppas hoppas att kunna gå och träna på onsdag kväll. Vad tror ni, det borde väl gå? Det är mest en massa nästäppa, lite hosta, huvudvärk och allmän trötthet som hänger kvar. Onsdagens crossfit-pass ser dessvärre väldigt flåsigt ut och görs dessutom i par, men jag hoppas kunna hitta någon som också vill/behöver ta det lite lugnt. Det vore så fantastiskt skönt att få komma igång med det förbaskade träningsåret nån gång!
 
Här är en till som är lite dålig på att äta. Min frukost-räddning har blivit smoothie, där kan jag klämma ner allt möjlig näringsrikt (bär, spenat, fet yoghurt, havregryn, chiafrön, proteinpulver och mjölk är mitt standardrecept) utan att det känns som att jag äter så väldigt mycket. Kan göras dagen innan. Sen satsar jag på nötter, en sked nötsmör (äppelbitar doppade i jordnötssmör är :love:), en proteinbar, en avocado eller liknande till mellanmål och ser till att äta just mellanmål även om jag inte är direkt hungrig. Sånt funkar för mig!

Vad skönt att du fick hjälp! Tråkigt med träningsvila, men är det det som krävs så! Lagom att det kom så i samband med semestern i alla fall, så behöver du inte ens fundera på att lyfta en hantel medan ni är där :D

Med smärtan i övre delen rygg så skulle jag aldrig orka träna heller :p
 
Här blev det 1 mils lång PW idag på förmiddagen, utan familj så gick lite snabbare :p Men maken var inte helt kry så han fick bli hemma med barnen så jag och vovven kom ut :)
Skolan drar igång imorgon och på onsdag och eftersom plugget inte drar igång än så kan kan jag med gott samvete åka och simma medans de är i skolan. Kanske på torsdag om planen håller.
 
Fick inte tag i PT idag. Ingen som svarade i telefon. Ska förbi gymmet imorgon och träna lite, om förkylningen tillåter, får väl se om det är nån som jobbar och kan boka in en tid.
Tycker fortfarande att gymmiljön är grymt glädjedödande och trist att vistas i.. Det blir inte bättre, tvärtom nästan. Hade det inte varit för att maken vill ha med mig hade jag struntat i det. Blir ju inte bättre av att typ alla roliga och lite utmanande övningar ger mig sjukt ont i höften. Gjorde burpees häromsistens och efter ett par stycken gav benet liksom vika, höften kändes som om den exploderade :down: Ingen mer rörelse den dagen..
Jag hade ett abonnemang på Freeletics ett tag och det var skitkul men höften pallade inte med. Ju mer jag rör mig ju värre blir det :down:
 
Fick inte tag i PT idag. Ingen som svarade i telefon. Ska förbi gymmet imorgon och träna lite, om förkylningen tillåter, får väl se om det är nån som jobbar och kan boka in en tid.
Tycker fortfarande att gymmiljön är grymt glädjedödande och trist att vistas i.. Det blir inte bättre, tvärtom nästan. Hade det inte varit för att maken vill ha med mig hade jag struntat i det. Blir ju inte bättre av att typ alla roliga och lite utmanande övningar ger mig sjukt ont i höften. Gjorde burpees häromsistens och efter ett par stycken gav benet liksom vika, höften kändes som om den exploderade :down: Ingen mer rörelse den dagen..
Jag hade ett abonnemang på Freeletics ett tag och det var skitkul men höften pallade inte med. Ju mer jag rör mig ju värre blir det :down:
Måste du träna på gym då? Räcker det inte med övningar hemma? Det verkar ju jättejobbigt om det bara en en pina hela tiden.
 
Veckan som gått gick bra här! Bara nyårsafton jag inte gjorde någonting förutom mina 100 svingar så totalt under veckan blev det 3 promenader, 2 styrkepass + svingar varje dag och 2 pass yoga. 5,5 timme loggat. Nöjd med första veckan på året :)

Vi har även ett annat nyårsmål som handlar om hälsa och det är att äta grönsaker till varje måltid (lunch och middag). Det har vi varit slarviga med under höst och december. Samt inte äta fika/godis varje dag... :angel: Kanske skrivit det innan? Men det går iaf också bra än så länge :up:
 
Jag var ute på ett backpass igår då snön smält så pass mycket att jag kunde ta min favoritväg ( = 4 km uppför innan jag vänder ner igen). Det var snöigt ändå så jävligt tungt, fick gå ibland. Sen när jag kom ned tog jag en runda på elljusspåret för tänkte att spåren ändå borde vara dåliga nu och oavsett borde det vara få åkare ute sent en söndagskväll (rädd för att få skäll av skidåkare :angel:). Men hade inte behövt bekymra mig för spåren existerade knappt. Hur som helst slutade det på drygt 10 km vilket var ett tag sen, och har inte ont i knäet idag. Så hoppas det betyder att mitt knä är bra nu.
 
Ingen löpning idag men förkylningen verkar ha vänt. Inget halsont idag utan bara lite nästäppa. Hoppas det håller i sig!

Jag körde ett ben- och rumppass igår fr YT. Helskotta vilken träningsvärk jag har idag. :D Totalt överraskad då jag inte märkte ens att övningarna tog. Men de gjorde det! Låren är så stela att jag går som en cowboy. :rofl:
Åh! Var hittade du det passet?
 
Hade tänkt mig en morgonrunda på 7-8 km idag. Men nej. Det blåste som bara den nu igen. Dessutom har jag fortfarande träningsvärk i låren vilket gjorde att det mentalt tog emot att springa. Så det blev bara 4,5 km. I lusigt tempo. Frustrerad över hur mkt det kommer att krävas för att orka springa längre pass på vardagsmorgnarna. Tvivlar på att jag kommer få till så mkt längre än 4 km.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 969
· Visningar
63 342
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 578
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 372
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 824
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp