Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok. För upplever dom inte alls plastiga.
Adidas i bomull sitter inte alls lika bra.

Nej, varken polyester och polyamid upplevs sällan som plastiga. Men det är plast ändå. Och plast som tvättas sprider mikroplaster i naturen.
Därför vill jag inte ha plast i mina träningskläder.
 
Uh fy! Jag letar efter nya löparskor för vinterns marathonträning som ska klara det där vädret :D
Jag vill också springa maraton. Vet inte var dock, vill helst fjällmaran här hemma men tror det är lite för tufft. Största problemet för mig är att jag har så svårt att ha mycket folk omkring mig, så ett mindre maraton vore bra. Men samtidigt vill jag ju hellre att det ska vara ett stort med många motionärer så jag inte kommer toksist 😅.
 
Wohoo, kom just in efter en springtur, piggaste benen på länge! 😍

Tänkte höra, vad äter ni före ett löppass? Idag åt jag bl a jordgubbskräm till frukost (och yoghurt), något jag så gott som aldrig brukar äta. Men det var kanske den som gjorde susen? Man behöver ju energi när man tränar, fast det tar emot för mig att äta "sånt", men som sagt det går ju åt?! :)
 
Och där kom förkylningen jag väntat på. Mår verkligen som en påse skit. :( Men bättre att den kommer nu än nästa helg då jag ska till Umeå och efter det ska vi ju flytta. Silver lining och allt det där.
 
Wohoo, kom just in efter en springtur, piggaste benen på länge! 😍

Tänkte höra, vad äter ni före ett löppass? Idag åt jag bl a jordgubbskräm till frukost (och yoghurt), något jag så gott som aldrig brukar äta. Men det var kanske den som gjorde susen? Man behöver ju energi när man tränar, fast det tar emot för mig att äta "sånt", men som sagt det går ju åt?! :)
Joggar jag direkt jag vaknar så äter jag ingenting. (Ev en tablett druvsocker)
Är det en liten stund tills jag ska ut tar jag en banan.
Är det ngn timme blir det oftast kvarg eller liknande.
 
Wohoo, kom just in efter en springtur, piggaste benen på länge! 😍

Tänkte höra, vad äter ni före ett löppass? Idag åt jag bl a jordgubbskräm till frukost (och yoghurt), något jag så gott som aldrig brukar äta. Men det var kanske den som gjorde susen? Man behöver ju energi när man tränar, fast det tar emot för mig att äta "sånt", men som sagt det går ju åt?! :)
Tränar jag morgon äter jag inget innan. Tränar jag em/kväll äter jag som vanligt.

På helgen händer det dock att jag springer först efter frukost och då märks det stor effekt om jag ätit energirikt strax innan.

Tränar man med en sådan intensitet som du gör bör man börja anpassa maten efter det om man vill att träningen ska bli uppbyggande. 😀
 
Tränar jag morgon äter jag inget innan. Tränar jag em/kväll äter jag som vanligt.

På helgen händer det dock att jag springer först efter frukost och då märks det stor effekt om jag ätit energirikt strax innan.

Tränar man med en sådan intensitet som du gör bör man börja anpassa maten efter det om man vill att träningen ska bli uppbyggande. 😀

Tack för svaren båda två:) @MarieJ

Okej, kul att frukosten ger effekt! Kul att laborera med sånt här tycker jag.

Jo, precis... det är synd att jag började intressera mig för träning först efter att vi läste om det i skolan, nu har jag ju glömt det mesta :p.
 
Jag är lite sugen på att prova det här med morgonträning och lockas framförallt av det du nämner @Voeux att träningen i mindre utsträckning riskerar att ryka p.g.a förändrade planer och förutsättningar under dagen. För mig är det dock främst tre saker som stoppar mig:

1. Jag tror att jag kommer att ha svårt att ta ut mig ordentligt så tidigt på morgonen när jag inte kunnat äta ordentligt innan. Jag behöver all mental styrka jag kan få under mina pass, och för det känns inte morgonträning optimal för mig.

2. Morgonpassen på crossfit går antingen 06-07 vilket är alldeles för tidigt för mig eller 07-08 vilket är lite för sent för att jag ska hinna hem och duscha innan jag går till jobbet (det finns tyvärr inga duschar på gymmet).

3. Jag älskar mina långsamma vardagsmorgnar som de är och älskar att starta dagen lugnt.

Men en vacker dag kanske jag bestämmer mig för att testa 06-passet, bara för att se hur det är liksom. Vi får se!
 
Jag har för övrigt återvänt från semestern och är faktiskt rätt peppad på lite höst och rutiner igen! Lite svårt var det att byta 30 grader och sol mot 13 grader och ösregn, men jag försöker att se det positiva i eländet... Morgonens brunch med citron & maräng-pannkakor samt fler födelsedagspresenter hjälpte lite också :D

Idag gör jag inte många knop, men imorgon ska jag gå på yoga minsann! Fick presentkort på en närliggande yogastudio av svärmor, så jag har bokat in mig på ett pass imorgon kväll. Ska bli spännande, och yoga känns som en mysig aktivitet att ägna sig åt en regnig måndagskväll när man just jobbat första dagen efter semestern.

Sen är planen att få in två crossfit-pass, förmodligen lite senare under veckan då jag fortfarande har ett sår i handflatan, och så ska jag försöka ta en tur till stallet i helgen :)
 
Jag har haft en rehab-vecka. Jag har åkt på en ful sträckning av hamstringsmuskeln på vä ben. Den kommer ta många veckor att rehaba... Denna första vecka har jag kört simning, massage och stretch. Har även tagit en extremt försiktig löptur idag med korta steg och stopp för stretch och massage med jämna mellanrum. Men det var mest nedslående att känna hur otroligt långt det är kvar innan det är återställt. Men muskeln mår bäst av försiktig rörelse så jag ska forts med mini-jogg, ridning, simning och om jag pallar -motionscykel (hatobjekt). Det positiva är att jag dels verkligen har kommit igång med stretchandet och dels kommit iväg till massör. Det sistnämnda ska jag försöka forts med en gång i mån.
 
Jag har haft en rehab-vecka. Jag har åkt på en ful sträckning av hamstringsmuskeln på vä ben. Den kommer ta många veckor att rehaba... Denna första vecka har jag kört simning, massage och stretch. Har även tagit en extremt försiktig löptur idag med korta steg och stopp för stretch och massage med jämna mellanrum. Men det var mest nedslående att känna hur otroligt långt det är kvar innan det är återställt. Men muskeln mår bäst av försiktig rörelse så jag ska forts med mini-jogg, ridning, simning och om jag pallar -motionscykel (hatobjekt). Det positiva är att jag dels verkligen har kommit igång med stretchandet och dels kommit iväg till massör. Det sistnämnda ska jag försöka forts med en gång i mån.
Nej vad trist! Hur gick det till? Jag vet alltför väl hur plågsamt det är att ha ont i hamstrings p.g.a träningsvärk, så jag kan knappt föreställa mig hur oskönt det måste vara med en sträckning just där!
 
Nej vad trist! Hur gick det till? Jag vet alltför väl hur plågsamt det är att ha ont i hamstrings p.g.a träningsvärk, så jag kan knappt föreställa mig hur oskönt det måste vara med en sträckning just där!
Det kom sig av att jag hade tempotränat samt steglängdstränat lite extra mkt strax innan. Märkte att jag bara blev kortare och kortare i muskulaturen bak och hade börjat fokusera lite mer på stretchingen. Men så sprang jag en långrunda som avslutades med tempohöjning sista 500 m. Och typ 50 m fr ”mål” så högg det till ngt enormt i muskeln. Verkade inte så farligt samma dag men dagen efter kunde jag inte ens gå normalt. Och även om det är betydligt bättre efter en vecka så känns det att det nog handlar om mga veckor för att få det bra igen.

Så det jag har lärt mig så här i efterhand är att jag

1 ökade tempomängdsträningen alldeles för snabbt
2 slarvat med strecthingen under alldeles för lång tid
3 skulle ha kylt skadan direkt efter uppkomst
 
Gym av klarat och det känns i armarna nu :p Så himla fint väder så jag ville hinna ut en sväng på lunchen också så jag tränade en halvtimme (blev ett riktigt bra pass) och så var jag ute med hundarna och plockade bort sommarväxterna andra halvtimmen och nu är jag tillbaka uppe på kontoret :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 790
Senast: pepp
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 067
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 000
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 360
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp