Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kör samma som igår med nästan samma promenad. Sjukt varmt idag så kapade en liten snutt inkl andra omgången av ena monsterstigningen upp på kullen. 2,7km enligt telefonens inbyggda.

Sitter nu i skuggan ock blåsten (tackar som fan för det idag!!!) och dricker vatten innan jag går ner till poolen. :)
 
Nyss varit på spinning, så nu är veckans konditionskvot uppfylld. Ligger dock ett pass efter på styrketräningen, kommer bara bli två pass där. Jobbet och värmen har kostat lite för mycket, så det har helt enkelt saknats ork. Känner dock ingen panik över det, styrketräningen har ju gått som på ett snöre i typ åtta veckor nu, ett pass hit eller dit en vecka gör ingen skillnad.
 
Oj vad kul det låter! Jag har alltid haft en liten dröm om att lära mig dansa, men eftersom min koordinationsförmåga inte ens klarar av ett enkelt aerobics-pass tror jag inte att det är något för mig :angel:

Min koordinationsförmåga var usel när jag började med dans men den har blivit bättre. Jag började som vuxen ganska gammal med dans och det är roligt och inspirerande och kul. Så med det vill jag säga att man faktiskt kan börja med dans även fast man har noll koordinationsförmåga (som jag) och inte är ung. Och aerobicpass är inte alltid enkla tycker jag. Varför inte testa att gå en kurs och åll ut i några terminer? Det är dumt att låta ens egna tankar vara ivägen för sina drömmar. :) Jag har iallafall haft en toppenvecka med massor av träning inte bara dans utan även zumba, styrka m.m. vilket har varit helt underbart!!! :banana:
 
Min koordinationsförmåga var usel när jag började med dans men den har blivit bättre. Jag började som vuxen ganska gammal med dans och det är roligt och inspirerande och kul. Så med det vill jag säga att man faktiskt kan börja med dans även fast man har noll koordinationsförmåga (som jag) och inte är ung. Och aerobicpass är inte alltid enkla tycker jag. Varför inte testa att gå en kurs och åll ut i några terminer? Det är dumt att låta ens egna tankar vara ivägen för sina drömmar. :) Jag har iallafall haft en toppenvecka med massor av träning inte bara dans utan även zumba, styrka m.m. vilket har varit helt underbart!!! :banana:

Anekdotdags!

På mitt gamla jobb så var det en kollega, som är en jätteduktig dansare, som tog initiativet till en liten dansgrupp. Vi träffades varje onsdag och kollegans ambition var att vi skulle prova lite olika stilar varje gång. Efter första lektionen insåg hon att hon fick nog lägga några tillfällen på varje stil, för det tog oss seriöst en och en halv timme att lära oss typ två takter väldigt enkel koreografi. :rofl: Vi var nog ett synnerligen hopplöst gäng, men kul var det! :D
 
Igår var han billig, medryttarhästen :devil: Precis allt var farligt, både i och utanför paddocken, och jag fick slita som ett djur för att få honom att fokusera på mig. Sjukt mycket träningsvärk idag, med andra ord! Sedan avslutade han med att sticka med mig på vägen hem, då en kalv hade den dåliga smaken att röra på sig samtidigt som vi red förbi kohagen. Fy f-n vad obehagligt det är att sitta på en panikslagen häst i full galopp mitt på en asfalterad (men turligt nog inte särskilt trafikerad) bilväg :nailbiting: Jag lyckades bromsa eländet lite grann till slut i alla fall, kastade mig av i farten och promenerade på skakiga ben resten av vägen hem. Ingen aning om vad som tog åt honom, sådär har han aldrig gjort förut!

Det blir hoppträning som planerat imorgon ändå, men jag tänker leda honom dit och hem så slipper jag rida förbi brottsplatsen. Sedan kommer vi att ha egen paddock på gården från och med mitten av augusti, så jag kommer inte att rida utanför den ensam på honom igen eftersom såväl tillit som självförtroende nu fått sig en ganska rejäl törn.

Ber om ursäkt om det blev lite mycket häst i detta inlägget, men jag behövde visst skriva av mig lite insåg jag. Idag har jag i alla fall vilodag och sysslar med en massa sådana där saker som vi har svårt att få gjort annars - åker till tippen, avfrostar frysen, torkar ur kylskåp och lådor, rensar i garderoben... Skönt att få undan lite!
 
3,6 km joggingrunda idag på morgonen. Oerhört stumma ben efter att ha suttit i bilen hela dagen igår. Men jag gjorde det. Jag till och med sprang hela vägen upp för den branta backen som hägg alltid gått upp för, även i fjol när jag var igång och sprang mycket.

Just nu jobbar jag på att bygga upp att orka igen. Att öka tempot får vänta tills jag fått in rutinen igen (idag var jag 6 min långsammare än i fjol på samma runda). Nu ska jag springa denna runda 2 gånger till innan jag lägger på ytterligare 700 meter. Målet just nu är 5 km.
 
Har lagt ambitionsnivån på "någon form av motion så jag kan öka senare". Det betyder i praktiken 10 000 steg om dagen, och minst ett pass i löpspåret per vecka. Lite situps innan läggdax, kanske en planka - that's it.

Dels värmen men också tidsbristen gör sitt till, men jag känner mig själv tillräckligt väl att jag vet att det är bättre att ha något att växla upp från, hellre än att göra en total omstart/nystart.

Så igår blev det 3 rätt tunga km på asfalt, i 24 graders värme kl. 23.30. Crazy.
 
I går var det vilodag. Kroppen behövde det och jag kände av högerfoten. ( Den protesterar då och då efter brottet för 2 år sen. Frustrerande)
I dag tog jag rundan på 5,3 km men gick första och sista kilometern. Det gjorde dock att jag sprang i ett högre tempo dom 3,3 jag sprang.
 
Nyss varit på spinning, så nu är veckans konditionskvot uppfylld. Ligger dock ett pass efter på styrketräningen, kommer bara bli två pass där. Jobbet och värmen har kostat lite för mycket, så det har helt enkelt saknats ork. Känner dock ingen panik över det, styrketräningen har ju gått som på ett snöre i typ åtta veckor nu, ett pass hit eller dit en vecka gör ingen skillnad.
Är så avis på dina spinningpass! Hoppas att mina drar i gång i höst. (Lokalbrist)
 
Snickrade, shoppade badkläder, badade och var nere i stan och kollade på fina bilar på cruisingen. Fick ihop drygt 10000 steg men ingen träning :)

Idag ska vill jag både rida, promenera och gymma. Springa ska jag prova med i morgon och se vad knät säger.
 
20 om cykel igår, kändes överlag riktigt bra och med kraft kvar. Fascinerande hur snabbt konditionen ändå förbättras.
Lite promenad blev det också, även om det blivit färre än vanligt senaste veckan pga värmen. Lite bad och simning istället.
Idag blir det styrka hemma och imorgon åker vi till fjällen! Vandring (dock delvis anpassat till 2,5åring) är huvudsakliga planen, men så ska jag även klättra! Det har jag knappt gjort sen gymnasiet.
Maten sköter jag inte dock. Woops. Får väl dra ner på onyttigheter efter semestern.
 
45 min dressyrpass på åkern med äldsta islandshästen sen promenerade jag 30 min (och joggade lite) när äldsta dottern red andra islandshästen och maken och yngsta dottern körde shettisen :)

Snart blir det gymmet! Marklyft står på schemat :up:
 
1 h 20 minuter hoppträning avklarad, och den som inte tycker att ridning är träning kan komma och prata med mig :p Väldigt svettigt, men väldigt kul! Och utöver detta står stegräknaren på 14500 steg när jag nu sätter mig i soffan för lite välförtjänt slapp-tid.

Med detta avslutar jag träningsveckan, som resulterade i totalt fyra träningspass. Jättenöjd! Nu är det bara fem dagar tills vi åker på årets sommarsemester i Sverige, så jag kommer att prioritera diverse fix inför det framför träning veckan som kommer. Men crossfit på onsdag blir det i alla fall, och eventuellt även något på tisdag! :)
 
På toppen av kullen bakom vårt hus, kullen som ingår i min promenadrunda och som är jävla brant stigning, där ligger ett pokemongym. Orkade inte bli genomsvettig idag så det blev ”bara” en promenad upp dit och tillbaka. Hoppas på att få ihop dugligt med steg idag ändå.

Och nöjd med insatserna den här veckan med tanke på omständigheterna. Vill inte mer än såhär och har inte hoppats på mer heller. :)
 
Gymmet avklarat! Marklyft, bänkpress och enbensmarklyft blev det :)

Sammanfattar därmed veckan med två löppass, två styrkepass, fem ridpass och ett par promenader. Helt okej med tanke på värmen!

I natt ska hela familjen sova i lekstugan och jag ska försöka ta mig upp tidigt för att rida båda hästarna och motionera shettisen :p
 
Dagens motion snart avklarad. 24,5 km på cykel.
 

Bifogade filer

  • 844FD493-CFD0-4827-8047-49D6E5E2049A.jpeg
    844FD493-CFD0-4827-8047-49D6E5E2049A.jpeg
    238,4 KB · Visningar: 16
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 356
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp