Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sovit kraftigt dåligt på golvet i lekstugan i natt :p Har ridit båda islandshästarna och hade med shettisen som handhäst ena gången och hunden sprang med. Hade även velat springa idag men jag känner mig orkeslös så jag tar det i morgon istället och så grejar jag hemma istället innan vi ska till mina föräldrar för bad och grill.
 
28 dagar avklarade med en bibehållen stegmålssvit på minst 15 000 steg per dag: nu mot ett nytt månadsrekord och målet 500 000 steg under juli månad. Min längsta uppmätta stegmålssvit hittills var på 65 dagar, men då med målet 10 000 steg per dag.

Vilket motsvarar ett snitt på strax över 16 000 per dag. Inte enorma mängder egentligen, men för en kontorsarbetande så förutsätter det någon del kompletterande träning varje dag med t ex crosstrainer och med löpning/långpromenader. Inte ridning, då knappar jag av aktivitetsmätningen för annars känns det lite fuskigt att bara ut och skritta och räkna de stegen också. Så dem räknar jag inte med alls.

I kväll väntar den vanliga milen också med inslag av löpning - men jag väntar gärna in att solen hunnit dala till lite lägre... :crazy:
 
Idag har alla hästar vilodag men jag ska försöka springa en halvmil antingen ute eller på bandet :) Vi ska fortsätta snickra och måla idag.
 
Hör och häpna, Mineur har varit ute och sprungit! Ni som känner mig lite vet att det här är något som händer typ fem gånger om året, och det här var tydligen en sådan dag. Skulle köra och lämna tillbaka kompisarnas bil, som jag lånat när de varit bortresta, och tänkte att det var lite lagom långt att springa hem därifrån sedan. Det var varken långt, snabbt eller vackert, men det gick! :)
 
Hör och häpna, Mineur har varit ute och sprungit! Ni som känner mig lite vet att det här är något som händer typ fem gånger om året, och det här var tydligen en sådan dag. Skulle köra och lämna tillbaka kompisarnas bil, som jag lånat när de varit bortresta, och tänkte att det var lite lagom långt att springa hem därifrån sedan. Det var varken långt, snabbt eller vackert, men det gick! :)

Härligt! :banana:
 
Hör och häpna, Mineur har varit ute och sprungit! Ni som känner mig lite vet att det här är något som händer typ fem gånger om året, och det här var tydligen en sådan dag. Skulle köra och lämna tillbaka kompisarnas bil, som jag lånat när de varit bortresta, och tänkte att det var lite lagom långt att springa hem därifrån sedan. Det var varken långt, snabbt eller vackert, men det gick! :)
Härligt!
 
Idag var det bara pannben som gällde för att ta sig runt. Men jag gjorde det. Klarade inte att springa hela, men gick bara ungefär 2*50 meter. Kapade ändå 1,5 minut på förra tiden. :up: Det var sista omgången på 3,6 km, imorgon blir det ytterligare 700 meter.
 
Alltså, det här med hormoncykeln och träning. Jag har inte märkt av det här lika tydligt förr, då jag haft antingen hormonspiral eller kopparspiral som verkligen bråkat med systemet. Nu har jag varit fri från allt sånt i några månader och börjar märka en tydlig trend. Menseländet kom igår och jag vill inte träna då. Jag vill bara inte. Dagarna innan mens är jag råstark och pepp (satte ju PB så sent som i söndags) men när den väl drar igång får jag snudd på ångest av blotta tanken på att anstränga mig, framförallt vid tanken på att lyfta tunga saker. Jag tänker inte bråka med mig själv och tvinga mig till gymmet, så jag har bestämt mig att under de 4-5 dagarna varje månad så får träningen vara kravlös och lustbaserad. Jag ser det som en naturlig liten återhämtning. :D
 
Båda hästarna ridna nu på morgonen :)
Eventuellt en springtur ikväll annars blir den i morgon. Är så satans varmt så förutom att stängsla blir det bad idag (som alla andra dagar, överlever inte utan att bada nu) :p
 
Alltså, det här med hormoncykeln och träning. Jag har inte märkt av det här lika tydligt förr, då jag haft antingen hormonspiral eller kopparspiral som verkligen bråkat med systemet. Nu har jag varit fri från allt sånt i några månader och börjar märka en tydlig trend. Menseländet kom igår och jag vill inte träna då. Jag vill bara inte. Dagarna innan mens är jag råstark och pepp (satte ju PB så sent som i söndags) men när den väl drar igång får jag snudd på ångest av blotta tanken på att anstränga mig, framförallt vid tanken på att lyfta tunga saker. Jag tänker inte bråka med mig själv och tvinga mig till gymmet, så jag har bestämt mig att under de 4-5 dagarna varje månad så får träningen vara kravlös och lustbaserad. Jag ser det som en naturlig liten återhämtning. :D
Tänk vad hormoner gör med en ändå! Lite kul att du känner dig stark före också!
 
Promenad i hettan idag igen. Blev lite kortare pga hade vätskebristhuvudvärk igår och svettas som en gris i hettan som är.

Nu blir det poolbelöning som vanligt. 😎
 
Alltså, det här med hormoncykeln och träning. Jag har inte märkt av det här lika tydligt förr, då jag haft antingen hormonspiral eller kopparspiral som verkligen bråkat med systemet. Nu har jag varit fri från allt sånt i några månader och börjar märka en tydlig trend. Menseländet kom igår och jag vill inte träna då. Jag vill bara inte. Dagarna innan mens är jag råstark och pepp (satte ju PB så sent som i söndags) men när den väl drar igång får jag snudd på ångest av blotta tanken på att anstränga mig, framförallt vid tanken på att lyfta tunga saker. Jag tänker inte bråka med mig själv och tvinga mig till gymmet, så jag har bestämt mig att under de 4-5 dagarna varje månad så får träningen vara kravlös och lustbaserad. Jag ser det som en naturlig liten återhämtning. :D
Intressant! Jag kanske skulle börja föra lite mer utförlig träningsdagbok och se om jag kan se några mönster hos mig själv...
 
Var på crossfit och kände för en gångs skull att passet inte var tillräckligt hårt! Svettigt blev det naturligtvis ändå, men inte riktigt så flåsigt och allmänt grisigt som det brukar vara. Mycket teknikjobb med knäböj dock - jag gjorde några tunga men skalade sedan ner till en lätt vikt dels för att skona ryggen och dels för att öva på att komma ner riktigt djupt (har lätt att fega med det pga ovan nämnda rygg). Kändes ändå rätt bra att "lätt vikt" idag innebar kroppsvikt, som jag tyckte var tungt och läskigt för inte så länge sedan! :D
 
Ok, försökte just resa mig ur soffan och insåg hur oerhört trött jag är i rumpa & lår. En bra påminnelse till mig själv att ett träningspass kan vara bra och effektivt även om det inte innehåller andnöd och "herregudjagdörsnart"-tankar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 806
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp