Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såå skönt att ha kommit bort från värmen lite! Vi är i Tänndalen, ca 20 grader. Blir inte riktigt så mycket vandring som jag vill men lite i alla fall. Idag uppe på fjället med fiiin utsikt, fotande, promenad/vandring och matsäck :) hoppas på klättring onsdag eller torsdag.
Styrketränade hemma ikväll i alla fall. Insåg att resårbandet hade ju varit lätt att ta med sig dock...
 
Idag blev det i huvudsak vila för kroppen efter de två långa cykelturerna igår och i förrgår och det blev en promenad på 30 minuter. Det räckte. Sen blev det lite stretch också. Viktigt att inte glömma det känns det som särskilt i den här värmen så känns det som att kroppen har extra behov av återhämtning i alla fall för mig.
 
Växlande löpning och promenad fortsätter, i går otroligt seeeegt, släpade trötta ben efter mig men gick milen på vilja. I kväll promenad varvat med löpning; och så mycket bättre! Lätta fina ben i löpningen och kännbara framsteg. Det finns hopp om det där midnattsloppet i september.

Jag har en ganska nyinflyttad granne som jag inte hunnit lära känna mer än att jag passerar deras hus varannan dag på mina rundor, hon hälsade glatt "heja, vi som tränar!" häromdagen. :D Har sett henne ute och styrketräna men hon tror väl att jag är värsta hurtbullen om hon bara sett mig nu under semestern.

En annan granne har startat med yogapass hemma hos sig, har aldrig testat det riktigt på allvar men skulle säkert behöva det framför allt för rörlighet men även mot stress. Så roligt när det kommer kreativa och nya inslag så här ute på landet, så jag känner att jag får försöka hänga på något pass där nästan bara för att visa mitt stöd för idén.
 
4,3 km avklarat. Det gick lättare än igår faktiskt. Ungefär samma tempo som gårdagens pass, något lite bättre. :up: Imorgon ska det bli ännu varmare, skönt att det sammanfaller med min vilodag.
 
Hur bra är ni på att stretcha egentligen? Är det något som görs efter varje pass, eller mest lite då och då när andan faller på? Eller kanske aldrig? Upplever ni att det gör någon skillnad?

Vi lägger alltid minst 10 minuter på rörlighetsövningar och stretching före och efter varje crossfit-pass. Innan jag började med crossfit stretchade jag typ aldrig, förutom på pass där jag blev så illa tvungen, men jag märker nu vilken skillnad det gör på kroppen!
 
Nu löptränar ju bara jag. Men jag behöver stretcha, i vart fall då och då, för att inte drabbas av höft- och knäont. Jag är så kort i sätesmuskulaturen att det påverkar hela benet fr höft och neråt. Efter regelbunden stretch blir det betydligt bättre. Men det händer att jag glömmer eller inte tycker det behövs om jag bara sprungit ett kortare pass.
 
Idag blev det longering av alla tre hästarna och det plus annat pyssel med dom gjorde att jag fått ihop 6500 steg bara på den stunden jag var hos hästarna :)

Ska springa ikväll när det svalnat på lite för jag vill springa ute :)
 
Hur bra är ni på att stretcha egentligen? Är det något som görs efter varje pass, eller mest lite då och då när andan faller på? Eller kanske aldrig? Upplever ni att det gör någon skillnad?

Vi lägger alltid minst 10 minuter på rörlighetsövningar och stretching före och efter varje crossfit-pass. Innan jag började med crossfit stretchade jag typ aldrig, förutom på pass där jag blev så illa tvungen, men jag märker nu vilken skillnad det gör på kroppen!

Jag är sned i hela kroppen pga att mitt ena ben är kortare än det andra och detta ihop med stillasittande jobb gör att jag blir stel och låst lite överallt i kroppen jämt och ständigt. Stretchar alltid efter styrketräning men är slarvig efter löpträning men skulle behöva bli bättre på det pga kort sätesmuskel och de olika långa benen :)
 
Ja midnattsloppet är som sagt 10 km, och i vart fall i Malmös version är det flackt och bra och förhållandevis lättlöpt (lär vara mer backigt i Göteborg fast jag har för mig att de dragit om sträckningen lite där)

Jag deltog i Malmö 2016 så det är det enda midnattslopp som jag har personlig erfarenhet av, men det var god stämning och ett trevligt lopp. Det enda var att jag - som vanligt - kände att jag borde ha varit lite bättre tränad. :D (träningen kom igång tidigare det året men avstannade för mycket under senare delen av sommaren)
 
@Mineur har blivit avrådd från att stretcha medan jag ammar så just nu inget alls. Lite rörlighet bara/istället. I vanliga fall så brukar jag göra det.
 
Här har jag hängt idag! Är så fånigt trött i överkroppen nu.
received_2080892401985609.jpeg


Jobbigare än jag mindes, frustrerande när man inte lyckas men samtidigt så kul!
 
Hur bra är ni på att stretcha egentligen? Är det något som görs efter varje pass, eller mest lite då och då när andan faller på? Eller kanske aldrig? Upplever ni att det gör någon skillnad?

Vi lägger alltid minst 10 minuter på rörlighetsövningar och stretching före och efter varje crossfit-pass. Innan jag började med crossfit stretchade jag typ aldrig, förutom på pass där jag blev så illa tvungen, men jag märker nu vilken skillnad det gör på kroppen!
Jag stretchar väldigt sällan men gör Yoga ibland. Har också en rehab/stretchövning för min dåliga höft men den ska göras kall eftersom det är då jag har problemen. Bortsett från höften märker jag väldigt liten skillnad men då har jag kanske inte heller hittat helt rätt med övningar och har aldrig varit särskilt vig eller intresserad av att vara det.
 
Stretcha är något jag verkligen behöver men tyvärr är lite dålig på att ta mig tid till ibland! Rörligheten är något jag ständigt får jobba hårt med och det har blivit stor skillnad senaste året men är fortfarande väldigt långt kvar!

Men ja, jag brukar stretcha och göra rörlighetsövningar då jag märker väldigt stor skillnad av det! :)
 
Jag är sned i hela kroppen pga att mitt ena ben är kortare än det andra och detta ihop med stillasittande jobb gör att jag blir stel och låst lite överallt i kroppen jämt och ständigt. Stretchar alltid efter styrketräning men är slarvig efter löpträning men skulle behöva bli bättre på det pga kort sätesmuskel och de olika långa benen :)
Jag har också olika långa ben.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 401
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 902
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp