Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag har ett litet problem kopplat till kosten, och jag vet inte hur jag ska ta itu med mina hjärnspöken. Jag har från början ett infekterat förhållande till mat, så har det varit sen jag var liten och hade det gjorts en utredning när jag var tolv-tretton hade jag säkert haft en ätstörning. Jag är oerhört känslig för smaker, gillar inte vissa saker och HATAR att äta när folk (jag inte känner) tittar på. Hemma har vi aldrig ätit varm mat mitt på dagen och på grund av mina matissuses som barn åt jag aldrig i skolmatsalen, så det här med lagad lunch har aldrig varit naturligt för mig.

Men tydligen är det ett problem för andra. I butiken åt jag "lunch" på jobbet kanske två gånger/månad på grund av arbetstiderna. På verkstan var det absolut inga problem, för alla där åt som jag = ingen varm mat. Kanske är nått lokalt också, eftersom alla där är från samma lilla by.

Nu har jag säkert tio gånger fått rena föreläsningar på den korta tiden jag hunnit jobba om hur "dåliga" mina matvanor är. Dels av den (hittills enda) kollegan jag har riktigt svårt för (vi började samtidigt) och dels av en "dam" som inte ens jobbar på min enhet men flaxar på mig i stort sett dagligen i matsalen för att klaga på min medhavda lunch. Och detta sätter igång förbaskat mycket spöken i huvudet på mig. Jag äter lagad mat hemma efter jobbet, liksom. Och idag åt jag kvarg (osötad) så det är inte så att jag äter glass och chips till lunch. HUR gör man för att inte låta det gå in i skallen och skapa kaos?
Herregud vad jag avskyr när folk kommenterar saker (och framförallt mat) som de inte har att göra med! Det är så otroligt dumt, onödigt och riskfyllt! Jag ska erkänna att jag har varit lockad en gång (när jag jobbade med en person som åt pommes frites och drack läsk till varje lunch), men lät naturligtvis bli eftersom jag vet hur känsligt det kan vara och eftersom att det helt enkelt är "none of my business". Blir jag tillfrågad så pratar jag gärna om kost och näringslära, men jag är väldigt försiktig med att kommentera oombedd. Det kan slå så oerhört fel.

För övrigt är jag helt enig med dig och har inget som helst behov att äta lagad mat två gånger om dagen. Framförallt till lunch äter jag gärna något kallt och lätt, särskilt vid den här tiden på året. Avskyr att känna mig proppmätt och sömnig efter lunch bara för att jag klämt i mig en portion av något lagat som jag egentligen inte ville/behövde äta.

Dessvärre vet jag inte hur man gör för att låta bli att ta åt sig - jag är också rätt känslig när det kommer till kosthållning. Du får väl helt enkelt försöka tänka som så att du inte gör något fel alls (oavsett vad någon annan må tycka) - du mår bra och du får den energi du behöver av det du äter, och det är ju trots allt hela poängen med mat när det väl kommer till kritan. Sedan är det ju extra puckat av dina kollegor att tro att de kan betygsätta dina matvanor när de i själva verket bara ser dig äta (en bra, vettig) lunch några dagar i veckan, men somliga människor är så övertygade om sin egen förträfflighet att man helt enkelt får ge upp och försöka stänga av. Svara typ "ja, det här funkar för mig!" eller tig ihjäl dem, beroende på vad du känner att du orkar.

Och förresten - en macka behöver inte alls vara onyttig. Kanske om man äter ett sockerstinnt bröd med typ Nutella, men det finns ju massor av nyttiga alternativ att välja på. Jag äter en Frökuse med t.ex. avocado och sallad som pålägg till lunch flera dagar i månaden (och brukar komplettera med lite smoothie, frukt eller yoghurt för att bli riktigt mätt), och ser inte det som något onyttigt alls. Just mackor och bröd har ju blivit rätt demoniserade på senaste, men industrin har faktiskt svarat genom att erbjuda flera mer hälsosamma alternativ för de som vill.
 
Herregud vad jag avskyr när folk kommenterar saker (och framförallt mat) som de inte har att göra med! Det är så otroligt dumt, onödigt och riskfyllt! Jag ska erkänna att jag har varit lockad en gång (när jag jobbade med en person som åt pommes frites och drack läsk till varje lunch), men lät naturligtvis bli eftersom jag vet hur känsligt det kan vara och eftersom att det helt enkelt är "none of my business". Blir jag tillfrågad så pratar jag gärna om kost och näringslära, men jag är väldigt försiktig med att kommentera oombedd. Det kan slå så oerhört fel.

För övrigt är jag helt enig med dig och har inget som helst behov att äta lagad mat två gånger om dagen. Framförallt till lunch äter jag gärna något kallt och lätt, särskilt vid den här tiden på året. Avskyr att känna mig proppmätt och sömnig efter lunch bara för att jag klämt i mig en portion av något lagat som jag egentligen inte ville/behövde äta.

Dessvärre vet jag inte hur man gör för att låta bli att ta åt sig - jag är också rätt känslig när det kommer till kosthållning. Du får väl helt enkelt försöka tänka som så att du inte gör något fel alls (oavsett vad någon annan må tycka) - du mår bra och du får den energi du behöver av det du äter, och det är ju trots allt hela poängen med mat när det väl kommer till kritan. Sedan är det ju extra puckat av dina kollegor att tro att de kan betygsätta dina matvanor när de i själva verket bara ser dig äta (en bra, vettig) lunch några dagar i veckan, men somliga människor är så övertygade om sin egen förträfflighet att man helt enkelt får ge upp och försöka stänga av. Svara typ "ja, det här funkar för mig!" eller tig ihjäl dem, beroende på vad du känner att du orkar.

Och förresten - en macka behöver inte alls vara onyttig. Kanske om man äter ett sockerstinnt bröd med typ Nutella, men det finns ju massor av nyttiga alternativ att välja på. Jag äter en Frökuse med t.ex. avocado och sallad som pålägg till lunch flera dagar i månaden (och brukar komplettera med lite smoothie, frukt eller yoghurt för att bli riktigt mätt), och ser inte det som något onyttigt alls. Just mackor och bröd har ju blivit rätt demoniserade på senaste, men industrin har faktiskt svarat genom att erbjuda flera mer hälsosamma alternativ för de som vill.

Det händer att jag äter ljust bröd med Nutella också. :p Men även "nyttigare" alternativ med ägg, eller som igår kvarg. Nyttigare än en uppvärmd pan pizza? Vete katten, alltså. Eller kollegan som fick ett utbrott på mig trots att det var en annan som kom med idén, en dag förra veckan när det var över trettio grader att vi skulle äta glass. Glass är ingen lunch, skällde personen och tryckte i sig en kletig kebabtallrik. :meh:

Jag håller med om att glass inte är en lunch, men som en trevlig grej en enda gång (när det är så varmt att ingen känner sig direkt hungrig ändå) är väl inte hela världen. Jag tror egentligen på balans.

Framför allt håller jag med dig om att man vet aldrig vilka demoner någon annan brottas med. Det här med mat kan vara så himla känsligt, och det är det för mig. Min kollega på verkstan frågade också någon gång, men han frågade mer så att det var tydligt att han verkligen brydde sig och "du kan prata med mig om du vill", inte ren utskällning liksom. Det beror ju på hur och när och vem det är som frågar.
 
Det händer att jag äter ljust bröd med Nutella också. :p Men även "nyttigare" alternativ med ägg, eller som igår kvarg. Nyttigare än en uppvärmd pan pizza? Vete katten, alltså. Eller kollegan som fick ett utbrott på mig trots att det var en annan som kom med idén, en dag förra veckan när det var över trettio grader att vi skulle äta glass. Glass är ingen lunch, skällde personen och tryckte i sig en kletig kebabtallrik. :meh:

Jag håller med om att glass inte är en lunch, men som en trevlig grej en enda gång (när det är så varmt att ingen känner sig direkt hungrig ändå) är väl inte hela världen. Jag tror egentligen på balans.

Framför allt håller jag med dig om att man vet aldrig vilka demoner någon annan brottas med. Det här med mat kan vara så himla känsligt, och det är det för mig. Min kollega på verkstan frågade också någon gång, men han frågade mer så att det var tydligt att han verkligen brydde sig och "du kan prata med mig om du vill", inte ren utskällning liksom. Det beror ju på hur och när och vem det är som frågar.
Ja alltså "nyttigt" är ett så oerhört relativt begrepp att jag sällan vill ge mig in i diskussioner om det (men den här gången kunde jag bevisligen inte låta bli :angel:). Och i slutändan handlar det ju om balans, precis som du säger. Jag äter gladeligen glass till lunch någon gång i bland och är jättesvag för mackor med Nutella och andra söta pålägg, men så länge det inte är varje dag eller har någon negativ effekt på mig så spelar det faktiskt ingen roll överhuvudtaget. Herrgud, det är bara lite socker!
 
Herregud vilken lyx det blev med en ledig dag mitt i veckan så här. Ponny och jag har promenerat en timme i skogen, och sluppit det mesta av insekterna eftersom vi kunde göra det tidigare.
 
Jamen precis. Jag är liksom helt på det klara med att macka kanske inte är världens mest nyttiga grej, men jag vågar dels inte mixtra med kosten alltför mycket och dels borde det ju inte angå någon annan. Dock sa min handledare att personen som kommenterar är asjobbig, så det är väl inte bara mig hen är på. Men det blir liksom ett hjärnspöke när det här inte är en kollega/någon jag jobbar med, utan en random anställd på företaget som attackerar i det gemensamma lunchrummet utan att känna mig det minsta.

Med tanke på trådens inriktning antar jag att de flesta här äter relativt vettigt. Känner ni er manade att oombedda kommentera folks matvanor?
Försök att tänka på att den personen antagligen hade kommenterat vad som helst. Jobbig person helt enkelt! Jag lägger mig aldrig i vad en vuxen människa äter. Jag tex äter lagad mat på lunch men sällan middag vilket verkar vanligast att man gör.
 
Försök att tänka på att den personen antagligen hade kommenterat vad som helst. Jobbig person helt enkelt! Jag lägger mig aldrig i vad en vuxen människa äter. Jag tex äter lagad mat på lunch men sällan middag vilket verkar vanligast att man gör.

Ja, den personen jag jobbar med som kommenterat kommenterar exakt allt. Vi är lika nya, och hen rättar handledaren/säger att handledaren och andra som jobbat på enheten i flera år gör fel, så där är det nog precis som du säger. Olyckligt att det blev just kosten hen kommenterade eftersom det är ett rött skynke för mig, samtidigt som den andra personen kommenterar samma sak. Jag kände att jag höll på att brinna av igår när jag var mer än lovligt trött på individen, men nu ska hen vara ledig resten av veckan. Skönt.
 
Hade större planer för eftermiddagen än att ligga i soffan, men helt slut efter jobbet. Känner av kristallerna en del, så är helt yr och illamående. Hatar det! Händer då och då att det blir obalans där. Blä. Nåja, Nya tag imorn hoppas jag!
 
Ja, den personen jag jobbar med som kommenterat kommenterar exakt allt. Vi är lika nya, och hen rättar handledaren/säger att handledaren och andra som jobbat på enheten i flera år gör fel, så där är det nog precis som du säger. Olyckligt att det blev just kosten hen kommenterade eftersom det är ett rött skynke för mig, samtidigt som den andra personen kommenterar samma sak. Jag kände att jag höll på att brinna av igår när jag var mer än lovligt trött på individen, men nu ska hen vara ledig resten av veckan. Skönt.
Ja jag förstår att det är lättare sagt än gjort men tänk på att vi bukare är klokare än den personen. *s*
 
@Mineur, jag blir helt avis på din crossfit! :)
Det är ju så kul!

Dock precis skaffat ett nytt träningskort där crossfit ingår, så får se om det kanske blir några pass framöver :)
 
@Mineur, jag blir helt avis på din crossfit! :)
Det är ju så kul!

Dock precis skaffat ett nytt träningskort där crossfit ingår, så får se om det kanske blir några pass framöver :)
Jamen det är ju det! Och lite läskigt beroendeframkallande sådär... Men det låter ju lovande med det nya träningskortet, hur kommer det sig förresten att du en gång slutade?
 
Joggade 5,3 km i morse. Kommer aldrig bli snabb och kommer nog aldrig klara långa distanser men försöker vara nöjd över det lilla.
Allt över 3 km räknas som lång distans för mig! :angel:

Hade större planer för eftermiddagen än att ligga i soffan, men helt slut efter jobbet. Känner av kristallerna en del, så är helt yr och illamående. Hatar det! Händer då och då att det blir obalans där. Blä. Nåja, Nya tag imorn hoppas jag!
Usch då! Vet man vad det beror på? Kristallsjukan har jag ju hört om, men det är väl ett relativt fort övergående tillstånd? Eller?
 
Allt över 3 km räknas som lång distans för mig! :angel:


Usch då! Vet man vad det beror på? Kristallsjukan har jag ju hört om, men det är väl ett relativt fort övergående tillstånd? Eller?

Nä, aldrig kollat upp det. Försökt någon gång men vården har inte varit så intresserad så har inte blivit av. För mig brukar det gå över ganska snabbt så hoppas jag är pigg imorn.
 
Så skönt med ledig dag igår! :love: Jag styrketränade mitt på dagen: marklyft, raka marklyft och stångrodd. Sen på kvällen joggade jag drygt 20 minuter, bara lugnt och skönt!

Idag har jag ingen träningsplan så antingen blir det vila eller något spontant, vi får se :)
 
Hade tänkt gå upp och rida båda hästarna innan jobbet i morse men flera dagar med mindre sömn börjar kännas så jag orkade helt enkelt inte. Rider ena och tar andra som handhäst på lunchen istället. De skulle få vila mestadels av veckan ändå så det kvittar :)

Annars idag ska vi städa och packa inför vår lilla semestertripp. Ska försöka hinna med en promenad med hunden ikväll också :) Under helgen blir det ingen träning, bara promenerande och lek med barnen.
 
Min plan var (och är delvis fortfarande) ridning efter jobbet. Dock måste vi åka och köpa mer hö (felräkning från min sida med kolla masken och i förlängningen den dåliga vintern/att snön låg så himla länge så betet har inte tagit sig) så jag måste ta mig iväg snabbt från jobbet och äta på rekordfart om jag ska hinna utan att det blir jättestressigt. Håll tummarna.

Sen brottas jag med funderingar på shettisen och hans veckor. Hade ni tyckt att det var okej att motionera honom fyra dagar på raken? Tidigare har han rört sig ungefär varannan dag, men det funkar inte nu när jag jobbar. Och som jag har det nu (motion helger, onsdag och eventuellt tisdag om medryttarna kan) funkar sådär eftersom de ställer in hela tiden med kort varsel. Så nu funderar jag på om han ska motioneras måndag istället, och då ha en rimlig chans att ta igen förlorad tid om de ställer in tisdagen?
 
Min plan var (och är delvis fortfarande) ridning efter jobbet. Dock måste vi åka och köpa mer hö (felräkning från min sida med kolla masken och i förlängningen den dåliga vintern/att snön låg så himla länge så betet har inte tagit sig) så jag måste ta mig iväg snabbt från jobbet och äta på rekordfart om jag ska hinna utan att det blir jättestressigt. Håll tummarna.

Sen brottas jag med funderingar på shettisen och hans veckor. Hade ni tyckt att det var okej att motionera honom fyra dagar på raken? Tidigare har han rört sig ungefär varannan dag, men det funkar inte nu när jag jobbar. Och som jag har det nu (motion helger, onsdag och eventuellt tisdag om medryttarna kan) funkar sådär eftersom de ställer in hela tiden med kort varsel. Så nu funderar jag på om han ska motioneras måndag istället, och då ha en rimlig chans att ta igen förlorad tid om de ställer in tisdagen?

Mina hästar går fyra dagar i rad ibland pga att livet händer. Försöker att inte träna dom mer än två dagar i rad men vissa veckor går inte det schemat ihop helt enkelt. Man får planera så det inte blir fyra hårda pass på raken utan variera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 421
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 001
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp