Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev en snabb ridtur på lunchen pga äckliga flugor och bromsar :meh: Men dom fick springa lite i alla fall. Tog en längre galopp på hemvägen. Duktiga hästar :love:
 
Mina hästar går fyra dagar i rad ibland pga att livet händer. Försöker att inte träna dom mer än två dagar i rad men vissa veckor går inte det schemat ihop helt enkelt. Man får planera så det inte blir fyra hårda pass på raken utan variera.

För honom är det ju egentligen inte speciellt hårt. Jag tänker mig att något av barnen eventuellt åker runt på honom på helgen, annars tömkörning. Och beroende på vad han gjort i helgen kanske bara en promenad på måndagen i så fall. Det är ju inte alltid medryttaren rider på tisdagen heller, det är lite där problemet bottnar, för ska jag börja motionera honom alla veckans pass först på onsdagen blir det inte mycket tid kvar.

Dessutom skulle veckan bli mer varierad för den större om jag gör så. Jag promenerar henne lite kort den dagen jag tar ut honom för att tjäna tid.
 
För honom är det ju egentligen inte speciellt hårt. Jag tänker mig att något av barnen eventuellt åker runt på honom på helgen, annars tömkörning. Och beroende på vad han gjort i helgen kanske bara en promenad på måndagen i så fall. Det är ju inte alltid medryttaren rider på tisdagen heller, det är lite där problemet bottnar, för ska jag börja motionera honom alla veckans pass först på onsdagen blir det inte mycket tid kvar.

Dessutom skulle veckan bli mer varierad för den större om jag gör så. Jag promenerar henne lite kort den dagen jag tar ut honom för att tjäna tid.

Alltså det beror ju på vad som är motion/träning för den individen. Promenad fyra dagar på raken lär ju vara hur lugnt som helst, han rör sig säkert mer i hagen liksom. Är det en vuxen frisk häst kan han motioneras varje dag utan problem, men snackar vi tuffa träningspass så är det förstås en annan femma.

Det här är ju off topic för tråden, men generellt tror jag att de flesta hästar rör sig alldeles för lite. Precis som vi människor :D
 
Alltså det beror ju på vad som är motion/träning för den individen. Promenad fyra dagar på raken lär ju vara hur lugnt som helst, han rör sig säkert mer i hagen liksom. Är det en vuxen frisk häst kan han motioneras varje dag utan problem, men snackar vi tuffa träningspass så är det förstås en annan femma.

Det här är ju off topic för tråden, men generellt tror jag att de flesta hästar rör sig alldeles för lite. Precis som vi människor :D

Fysiskt är jag övertygad om att han kommer överleva. ;) Däremot är jag lite rädd att han kommer tröttna psykiskt. Just nu verkar han tycka att motion är kul, och det får han gärna fortsätta tycka.
 
Friskvård måste vara det bästa nån har hittat på nånsin. Trots att jag egentligen är galet irriterad för att jag inte fått svar på shettisens maskprov (men på den stora, som gjordes samma dag och postades samtidigt), så nu lär jag behöva göra om skiten på honom eftersom det kommer bli förstört. Stora var precis på gränsen också, så veterinären jag pratade med i telefon i eftermiddag sa att har han inget behöver jag inte avmaska henne nu, men har han kan jag lika gärna ta båda. Hade hon haft mindre/inget alls hade hon kunnat gå över i sommarhagen och han hade kunnat gå kvar i den andra i helgen. :mad::meh:

Nåja, friskvården var precis vad jag behövde. En timmes ridning på fin ponny kickade igång helgen.
 
Dagens träning: tre arbetsset bänkpress, tre arbetsset militärpress. Och så ett halvdant set rodd med kettlebell, hade tänkt köra tre set där också men blev hungrig och gick in :idea:
 
Utöver dagliga promenader har det inte blivit särskilt mycket träning alls i veckan. Idag tog jag i alla fall tag i lite styrketräning hemma! Galet så otränad jag är men inte så konstigt kanske.

Fick cykelbyxor i födelsedagspresent som ska invigas i helgen :D
 
Här har det varit lugnt hela helgen ser jag :)

Jag har varit i Småland med familjen så det har blivit lite promenerande men annars mest skräpmat och glass :angel:

Veckan som kommer ska jag försöka klämma in mer träning både för mig och hästarna mot förra veckan men vi ska nog börja med höskörden så det är en del förberedelser och traktorkörning innan det ska köras in mot helgen. Tiden som det tar får gå före träning såklart :)
 
Jag tuggar vidare i "Bli en beefcake"-programmet och är nu inne på vecka tre. Dagens pass blev dock lite av ett antiklimax, för mina j*vla händer sa ifrån redan under knäböjen, så jag fick böja med handledslindor. Genomförde hela knäböjsdelen, men den efterföljande bänkdelen får helt enkelt vänta. Med lite tur kan jag köra den delen redan i eftermiddag, om händerna kan behaga att skärpa sig, annars får jag ta det imorgon.

I övrigt är läget sådär lite lagom, jag vet inte hur jag ska beskriva det, dämpat kanske? Är lite energilös, lite motivationslös och har lite lättare till stress och irritation än vanligt. Har bara den här veckan kvar att jobba, sedan är jag ledig i fyra veckor. Jag tror att det behövs...
 
Jag åkte på ett redigt migränanfall igår vid lunchen så jag fick åka hem och lägga mig. När jag vaknade vid halv 4 så hade sån huvudvärk så visste inte vart jag skulle ta vägen. Låg kvar och försökte sova med en kudde över huvudet en stund till men när de andra kom hem gick jag upp och tog ipren och bara försökte överleva resten av dagen. Det släppte vid 21 på kvällen så jag longerade båda hästarna. Men min planerade löpning fick jag hoppa över.

Vi började med höskörden igår så nu är den prio ett, men ska försöka springa ett par ggr ändå och motionera hästar i alla fall fyra dagar denna veckan :)
 
Jag åkte på ett redigt migränanfall igår vid lunchen så jag fick åka hem och lägga mig. När jag vaknade vid halv 4 så hade sån huvudvärk så visste inte vart jag skulle ta vägen. Låg kvar och försökte sova med en kudde över huvudet en stund till men när de andra kom hem gick jag upp och tog ipren och bara försökte överleva resten av dagen. Det släppte vid 21 på kvällen så jag longerade båda hästarna. Men min planerade löpning fick jag hoppa över.

Vi började med höskörden igår så nu är den prio ett, men ska försöka springa ett par ggr ändå och motionera hästar i alla fall fyra dagar denna veckan :)

Fy vad jobbigt med migrän. :(

Hoppas det går bra med höskörden!
 
Jag tuggar vidare i "Bli en beefcake"-programmet och är nu inne på vecka tre. Dagens pass blev dock lite av ett antiklimax, för mina j*vla händer sa ifrån redan under knäböjen, så jag fick böja med handledslindor. Genomförde hela knäböjsdelen, men den efterföljande bänkdelen får helt enkelt vänta. Med lite tur kan jag köra den delen redan i eftermiddag, om händerna kan behaga att skärpa sig, annars får jag ta det imorgon.

I övrigt är läget sådär lite lagom, jag vet inte hur jag ska beskriva det, dämpat kanske? Är lite energilös, lite motivationslös och har lite lättare till stress och irritation än vanligt. Har bara den här veckan kvar att jobba, sedan är jag ledig i fyra veckor. Jag tror att det behövs...

Låter som att det blir bra med semester! :heart
 
Min träning i helgen var marklyft i lördags (marklyft mambo, vecka 5 pass två) och så sprang jag 4 km i söndags morse.

På lördag är det dags för lopp! :banana: Eco Trail 16 km. Det ska bli jättekul, jag hoppas på lagom varmt väder dock :idea: Jag ska vila mig i form i stort sett, springa ett eller två superkorta pass bara. Inte mycket styrketräning heller, vill inte ha någon träningsvärk, men kanske lite lätta vikter bara för att göra rörelserna. Ska också försöka sova mycket :D
 
Fy vad jobbigt med migrän. :(

Hoppas det går bra med höskörden!

Det är ett helvete :down: Har det väldigt sällan nuförtiden som tur är. Hade det väldigt ofta på gymnasiet, antagligen stressrelaterat. Gick en slitig linje, hade två hästar i träning, festade en del, pojkvän och jobbade samtidigt så det var väl inte helt konstigt :angel: Sen hade jag det mycket igen när jag var gravid med äldsta dottern. Väldigt pressat på jobbet och det fixade inte min gravida kropp utan skrek rätt ut och gav mig typ ständig migrän tills jag blev sjukskriven.

Tack! Vore skönt att få det klart innan semestern :)
 
Hejsan hoppsan!

Jag har letat mig ur de småländska skogarna och kommit tillbaka till civilisationen igen. Det har varit helt obeskrivligt underbart att få vara 100% hästtjej i några dagar och inte bry sig om varken vad klockan är eller vad man ska göra härnäst. Jag har bara lullat runt, gosat med hästar och hundar, ridit när jag blivit tillsagd att rida, ätit när maten serverats och gått och lagt mig när jag känt för det. Telefonen har legat nergrävd långt ner i väskan sedan i lördags, och jag har verkligen njutit av att vara instängd i en liten bubbla full av hästar, nya vänner och god mat.

Utöver det har det blivit mycket svett och mycket ömma muskler, jäklar var jobbigt det kan vara att rida! Framförallt för en instruktör som ser allt... :nailbiting: Men i söndags hade de ordnat så att ett gäng massörer kom ut till gården för de som ville, så då fick jag en helt underbar halvtimmes rygg & nack-massage som drev bort den värsta träningsvärken och en massa spänningar. Ska försöka få lite rutin på det här med massage nu, eftersom jag är väldigt stel i både nacke och ryggslut.

Ikväll blir det ridning med mamma, men sedan tar jag lite välförtjänt träningsvila i några dagar tror jag visst. Något egenkomponerat kroppsviktspass blir det nog framåt helgen eller så, tänker jag. :)
 
Hejsan hoppsan!

Jag har letat mig ur de småländska skogarna och kommit tillbaka till civilisationen igen. Det har varit helt obeskrivligt underbart att få vara 100% hästtjej i några dagar och inte bry sig om varken vad klockan är eller vad man ska göra härnäst. Jag har bara lullat runt, gosat med hästar och hundar, ridit när jag blivit tillsagd att rida, ätit när maten serverats och gått och lagt mig när jag känt för det. Telefonen har legat nergrävd långt ner i väskan sedan i lördags, och jag har verkligen njutit av att vara instängd i en liten bubbla full av hästar, nya vänner och god mat.

Utöver det har det blivit mycket svett och mycket ömma muskler, jäklar var jobbigt det kan vara att rida! Framförallt för en instruktör som ser allt... :nailbiting: Men i söndags hade de ordnat så att ett gäng massörer kom ut till gården för de som ville, så då fick jag en helt underbar halvtimmes rygg & nack-massage som drev bort den värsta träningsvärken och en massa spänningar. Ska försöka få lite rutin på det här med massage nu, eftersom jag är väldigt stel i både nacke och ryggslut.

Ikväll blir det ridning med mamma, men sedan tar jag lite välförtjänt träningsvila i några dagar tror jag visst. Något egenkomponerat kroppsviktspass blir det nog framåt helgen eller så, tänker jag. :)

Så härligt det låter! :love:
Jag ska på ridläger helgen efter midsommar och det ska bli såå kul! Det är sex pass totalt så jag delar upp det så hästarna får vara med på tre pass var. Blir troligen en övernattning för det var mysigt förra året när vi sov i cafeterian :D
 
Det regnar i vårt hö så vi får bara avvakta med att göra något mer med det nu...

Ska istället ta med hunden och springa minst en halvmil sen, helst en hel mil men det beror på vad sent det blir innan jag kommer iväg :)
 
Min inaktivitet i tråden beror för en gångs skull inte på att jag inte rör mig, utan mer på överdos av livet. Har dock ridit ut 70 minuter i måndags, och igår dressyrade jag en timme på grannens äng (jag har naturligtvis frågat innan). Herregud vad dressyr är en färskvara, även om vi rider "seriöst" även när vi rider ut så märker man skillnaden när man ska rida riktiga linjer och program. För att inte tala om träningsvärken jag har idag.

Lilleman promenerade 40 minuter igår också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 421
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 001
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp