Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inte så jätteaktiv i den här tråden just nu eftersom jag helt enkelt inte orkar. Men! Det hysteriska tempot som varit de senaste sex-sju veckorna börjar äntligen klinga av. Senaste fyra-fem arbetsdagarna har jag kunnat få undan saker i större utsträckning än vad de kommit in och jag har ändå varit på jobbet mindre än åtta timmar per dag. Så. Jävla. Skönt. Har dock märkt att i takt med att tempot sjunkit så har jag fått lite svårare att sova, det är väl antagligen någon sorts märklig motreaktion.

Fick till några träningspass förra veckan och det kommer bli typ tre pass den här veckan också. Följer ingen plan eller program, bara gör det jag känner för. Har även dragit ner på ambitionsnivån avseende antalet steg per dag. Normalt sett når jag 10 000 steg per dag utan problem, men på sistone har jag valt att cykla mer (istället för att gå) eftersom det skapar betydligt bättre tidsmarginaler. Men men, en rörelse byts ut mot en annan, jag ser det inte som någon katastrof.

Maten kämpar jag på med. Har nyligen fått lite målsättningar från min onlinecoach att förhålla mig till, varav en del inte är så svåra och en del känns fan omöjliga. Får väl se det som positivt att hon tror på mig.

Ja... Ungefär så är läget. :)
 
Senast ändrad:
Marklyft och militärpress, 6x4 resp 4x4. Är mest pepp på överkroppsträning just nu och tyckte det var lite tråkigt att inte bänkpressa idag :angel:

Får se hur det går att få ihop träningen i veckan, hade tänkt mig 3 styrketräningspass men det finns risk att det blir 2. Det märks väl sen hur det blev :D
 
Nu har jag sprungit min första mil :). Började lite långsamt på 6.15 ca men var pigg på slutet trots att jag sprang i backar delar av sträckan och ökade tempot sista biten så fick en snittad på 6.08. Jätteskön känsla hela tiden och jag tycker att det är skithäftigt att det bara har tagit 2 månader med 2, ibland 3 ggr/vecka att komma dit. Vardagsmotion is the shit tydligen.

Sprang 8 km på 5.39 igår men dog helt när jag försökte hålla samma tempo i 200 m brant uppförsbacke. Första gången jag har råkat ut för att det är just energin som tar slut.

EN FUNDERING. Jag springer i gamla billiga skor köpta för inomhusbruk men tänker att jag kanske borde investera i ett par bättre. Jag märker att jag blir stum i låren av att springa på asfalt och väljer därför gräset även om det ”suger” lite mer. Tänker att med sjunkande temperaturer så kommer det inte hjälpa, och så är det kanske bra med lite vattenavvisande material också. Frågan är om man alltid ska gå till en proffsförsäljare och vad kostar de billigaste bra skorna ca?
 
Nu har jag sprungit min första mil :). Började lite långsamt på 6.15 ca men var pigg på slutet trots att jag sprang i backar delar av sträckan och ökade tempot sista biten så fick en snittad på 6.08. Jätteskön känsla hela tiden och jag tycker att det är skithäftigt att det bara har tagit 2 månader med 2, ibland 3 ggr/vecka att komma dit. Vardagsmotion is the shit tydligen.

Sprang 8 km på 5.39 igår men dog helt när jag försökte hålla samma tempo i 200 m brant uppförsbacke. Första gången jag har råkat ut för att det är just energin som tar slut.

EN FUNDERING. Jag springer i gamla billiga skor köpta för inomhusbruk men tänker att jag kanske borde investera i ett par bättre. Jag märker att jag blir stum i låren av att springa på asfalt och väljer därför gräset även om det ”suger” lite mer. Tänker att med sjunkande temperaturer så kommer det inte hjälpa, och så är det kanske bra med lite vattenavvisande material också. Frågan är om man alltid ska gå till en proffsförsäljare och vad kostar de billigaste bra skorna ca?
Jag googlade skotester och hittade på så vis lite intressanta modeller. Bestämde mig sedan för att prova en av modellerna. Den blev jag förtjust i direkt och bestämde mig för att ge en chans. Jag tänkte att de i vart fall säkerligen skulle vara en klar förbättring mot mina gamla och att man förmodligen kommer upptäcka allteftersom vad man gillar och inte gillar. Det har fungerat bra. Älskar mina Nike! Kostade ca 1100 kr.
 
Kort morgonrunda idag igen. Känner tydligt nu att jag på morgonen alltid inledningsvis är pigg och fräsch. Men uthålligheten är riktigt dålig utan mat i magen. Så det lär aldrig bli några rekordtider på morgonen. Däremot belönade klockan mig med ett nytt VO2-max på 47. Det är alltid trevligt även om jag vet att värdet har låg verklighetsförankring. Men alla glada heja-rop emottages tacksamt så jag klagade inte!
 
Nu har jag sprungit min första mil :). Började lite långsamt på 6.15 ca men var pigg på slutet trots att jag sprang i backar delar av sträckan och ökade tempot sista biten så fick en snittad på 6.08. Jätteskön känsla hela tiden och jag tycker att det är skithäftigt att det bara har tagit 2 månader med 2, ibland 3 ggr/vecka att komma dit. Vardagsmotion is the shit tydligen.

Sprang 8 km på 5.39 igår men dog helt när jag försökte hålla samma tempo i 200 m brant uppförsbacke. Första gången jag har råkat ut för att det är just energin som tar slut.

EN FUNDERING. Jag springer i gamla billiga skor köpta för inomhusbruk men tänker att jag kanske borde investera i ett par bättre. Jag märker att jag blir stum i låren av att springa på asfalt och väljer därför gräset även om det ”suger” lite mer. Tänker att med sjunkande temperaturer så kommer det inte hjälpa, och så är det kanske bra med lite vattenavvisande material också. Frågan är om man alltid ska gå till en proffsförsäljare och vad kostar de billigaste bra skorna ca?

Har du tänkt fortsätta springa och framförallt 5 km+ flera ggr i veckan så investera absolut i ett par skor gjorda för ändamålet :)
Prislappen är så otroligt varierande men 500 kr upp till 2000 kr beroende på vad du har för behov. Det finns billiga bra och det finns dåliga dyra. Jag har 2 par och ett par kostade 1800 kr i ordinarie pris och är gudomligt sköna! Mitt andra par kostar 1300 kr i ordinarie pris och är supersköna de med. Lite olika dämpning på skorna så det är det som avgör prislappen här. Men mitt billigare par köpte jag på rean som är på stadium nu för 800 kr så åk dit och kika och prova. Jättesköna att springa i och har sprungit milen i dem 2 ggr nu och det har känts bra.
 
Kanske att det värsta släppt nu. Fick en jäkla frossa och värmevallningar igår kväll och var halvt död idag på morgonen så maken skickade barnen till skolan trots att han skulle iväg något tidigare till jobbet idag (flex är väldigt bra!). Började piggna till efter Alvedon och Ipren och gick en timmas promenad på morgonen.
Måste in till stan sen och ordna något jag fixar att äta innan mini slutar förskolan (typ soppa och kanske glass) och tänkte spendera resten av dagen i soffan med att kurera mig. Får se om jag orkar gå och hämta henne sen. Är så himla skönt att få komma ut lite i friska luften trots att jag inte är helt kry.
 
Kanske att det värsta släppt nu. Fick en jäkla frossa och värmevallningar igår kväll och var halvt död idag på morgonen så maken skickade barnen till skolan trots att han skulle iväg något tidigare till jobbet idag (flex är väldigt bra!). Började piggna till efter Alvedon och Ipren och gick en timmas promenad på morgonen.
Måste in till stan sen och ordna något jag fixar att äta innan mini slutar förskolan (typ soppa och kanske glass) och tänkte spendera resten av dagen i soffan med att kurera mig. Får se om jag orkar gå och hämta henne sen. Är så himla skönt att få komma ut lite i friska luften trots att jag inte är helt kry.
Usch, krya på dig!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Minusgrader, dimmigt och solen på väg upp i morse på promenaden. Smått regn och 4 plusgrader på lunchen när jag red :p Trevligare i morse! Kallt regn är ingen höjdare! Men hästarna var pigga och glada. Red äldsta hästen och hade shettisen som handhäst.

Hoppas vädret ger sig för jag har lovat äldsta dottern att promenera hem från svärföräldrarna med henne sen om det inte regnar.
 
Nu har jag sprungit min första mil :). Började lite långsamt på 6.15 ca men var pigg på slutet trots att jag sprang i backar delar av sträckan och ökade tempot sista biten så fick en snittad på 6.08. Jätteskön känsla hela tiden och jag tycker att det är skithäftigt att det bara har tagit 2 månader med 2, ibland 3 ggr/vecka att komma dit. Vardagsmotion is the shit tydligen.

Sprang 8 km på 5.39 igår men dog helt när jag försökte hålla samma tempo i 200 m brant uppförsbacke. Första gången jag har råkat ut för att det är just energin som tar slut.

EN FUNDERING. Jag springer i gamla billiga skor köpta för inomhusbruk men tänker att jag kanske borde investera i ett par bättre. Jag märker att jag blir stum i låren av att springa på asfalt och väljer därför gräset även om det ”suger” lite mer. Tänker att med sjunkande temperaturer så kommer det inte hjälpa, och så är det kanske bra med lite vattenavvisande material också. Frågan är om man alltid ska gå till en proffsförsäljare och vad kostar de billigaste bra skorna ca?
Jag skulle absolut säga att det är värt att investera i ett par riktigt bra skor, särskilt om man som du springer rätt mycket och ofta och dessutom på asfalt. Dina knän, kommer att tacka dig! För att inte tala om ryggen och benmusklerna...

Jag tycker att man brukar kunna få bra hjälp på vanliga sportaffärer, typ Stadium, och skulle väl räkna med runt 1000-lappen för ett par rejäla skor.
Kanske att det värsta släppt nu. Fick en jäkla frossa och värmevallningar igår kväll och var halvt död idag på morgonen så maken skickade barnen till skolan trots att han skulle iväg något tidigare till jobbet idag (flex är väldigt bra!). Började piggna till efter Alvedon och Ipren och gick en timmas promenad på morgonen.
Måste in till stan sen och ordna något jag fixar att äta innan mini slutar förskolan (typ soppa och kanske glass) och tänkte spendera resten av dagen i soffan med att kurera mig. Får se om jag orkar gå och hämta henne sen. Är så himla skönt att få komma ut lite i friska luften trots att jag inte är helt kry.
Hoppas att du känner dig bättre snart! :heart
 
EN FUNDERING. Jag springer i gamla billiga skor köpta för inomhusbruk men tänker att jag kanske borde investera i ett par bättre. Jag märker att jag blir stum i låren av att springa på asfalt och väljer därför gräset även om det ”suger” lite mer. Tänker att med sjunkande temperaturer så kommer det inte hjälpa, och så är det kanske bra med lite vattenavvisande material också. Frågan är om man alltid ska gå till en proffsförsäljare och vad kostar de billigaste bra skorna ca?
Gå till Löplabbet eller liknande och få råd i alla fall, om det är så att du inte har nån aning om vad du ska ha. Jag vet vad jag ska ha, har använt samma märken i många år nu, så brukar beställa där det är rea (sportamore, addnature, ibland intersport). Fick tag i mina Icebugs för runt 1000-lappen fast de egentligen kostar närmare 2000.
 
Jag var ju då på mitt livs första "vanliga" (har provat Bikram innan) yogapass igår och vet nog inte riktigt vad jag tycker egentligen. Själva passet var bra (tror jag, jag har ju inte direkt något att jämföra med), men jag blev inte riktigt såld på stället alltså... Det var mörkt, trångt och stank av fotsvett. Kände också lite att jag blev inkastad i det hela trots att det var en nybörjarklass, det var liksom mest "Hej, trevligt att träffas, här har du en matta!" och sen drog det igång och hojtades ut namn på positioner jag aldrig hört talas om (men shavasana kunde jag :laugh:). Dessutom hade jag svårt att förstå instruktören, då hon dels hade en väldigt kraftig irländsk dialekt och dels började prata med en jättekonstig satsmelodi när hon instruerade.

Sååå nu har jag beslutsångest för om jag ska betala för 6-veckorskursen på det här stället (kan välja att bara betala för den enskilda klassen också) och bara försöka vänja mig vid hur det är, eller om jag ska testa den andra yogastudion i kvarteret istället. Anledningen till att jag valde den här var att den var billigare, att klasserna gick på en dag & tid som passade mig bättre och att jag kunde börja redan nu. Det andra stället har nybörjarkurs med start först den 15 oktober, jag vet redan att jag garanterat kommer missa 1 av 5 tillfällen p.g.a jobbresa, och så är tiden för klassen lite knepig. Å andra sidan har jag fått det här andra stället rekommenderat från min sambos mamma, så jag vet att det är bra...

Aargh bestäm åt mig, någon!
 
Senast ändrad:
Gå till Löplabbet eller liknande och få råd i alla fall, om det är så att du inte har nån aning om vad du ska ha. Jag vet vad jag ska ha, har använt samma märken i många år nu, så brukar beställa där det är rea (sportamore, addnature, ibland intersport). Fick tag i mina Icebugs för runt 1000-lappen fast de egentligen kostar närmare 2000.
Jag har ingen aning nej. 1000 kr ska jag nog kunna skramla ihop till nästa lön :)
 
Jag var ju då på mitt livs första yogapass igår, och vet nog inte riktigt vad jag tycker egentligen. Själva passet var bra (tror jag, jag har ju inte direkt något att jämföra med), men jag blev inte riktigt såld på stället alltså... Det var mörkt, trångt och stank av fotsvett. Kände också lite att jag blev inkastad i det hela trots att det var en nybörjarklass, det var liksom mest "Hej, trevligt att träffas, här har du en matta!" och sen drog det igång och hojtades ut namn på positioner jag aldrig hört talas om (men shavasana kunde jag :laugh:). Dessutom hade jag svårt att förstå instruktören, då hon dels hade en väldigt kraftig irländsk dialekt och dels började prata med en jättekonstig satsmelodi när hon instruerade.

Sååå nu har jag beslutsångest för om jag ska betala för 6-veckorskursen på det här stället (kan välja att bara betala för den enskilda klassen också) och bara försöka vänja mig vid hur det är, eller om jag ska testa den andra yogastudion i kvarteret istället. Anledningen till att jag valde den här var att den var billigare, att klasserna gick på en dag & tid som passade mig bättre och att jag kunde börja redan nu. Det andra stället har nybörjarkurs med start först den 15 oktober, jag vet redan att jag garanterat kommer missa 1 av 5 tillfällen p.g.a jobbresa, och så är tiden för klassen lite knepig. Å andra sidan har jag fått det här andra stället rekommenderat från min sambos mamma, så jag vet att det är bra...

Aargh bestäm åt mig, någon!
Usch, vad svårt! Men det känns ju lite som att om första intrycket var så dåligt så lär det nog inte bli bättre sen. Och om inte rörelserna lärs ut ordentligt så finns det ju inte så stor vits med att ta lektion. Du kan du ju egentligen lika bra köra själv hemma med stöd av videos på YT. Så på din beskrivning hade jag nog hoppat av den och testat den andra istället.
 
Jag var ju då på mitt livs första yogapass igår, och vet nog inte riktigt vad jag tycker egentligen. Själva passet var bra (tror jag, jag har ju inte direkt något att jämföra med), men jag blev inte riktigt såld på stället alltså... Det var mörkt, trångt och stank av fotsvett. Kände också lite att jag blev inkastad i det hela trots att det var en nybörjarklass, det var liksom mest "Hej, trevligt att träffas, här har du en matta!" och sen drog det igång och hojtades ut namn på positioner jag aldrig hört talas om (men shavasana kunde jag :laugh:). Dessutom hade jag svårt att förstå instruktören, då hon dels hade en väldigt kraftig irländsk dialekt och dels började prata med en jättekonstig satsmelodi när hon instruerade.

Sååå nu har jag beslutsångest för om jag ska betala för 6-veckorskursen på det här stället (kan välja att bara betala för den enskilda klassen också) och bara försöka vänja mig vid hur det är, eller om jag ska testa den andra yogastudion i kvarteret istället. Anledningen till att jag valde den här var att den var billigare, att klasserna gick på en dag & tid som passade mig bättre och att jag kunde börja redan nu. Det andra stället har nybörjarkurs med start först den 15 oktober, jag vet redan att jag garanterat kommer missa 1 av 5 tillfällen p.g.a jobbresa, och så är tiden för klassen lite knepig. Å andra sidan har jag fått det här andra stället rekommenderat från min sambos mamma, så jag vet att det är bra...

Aargh bestäm åt mig, någon!
Jag skulle inte fortsatt när första gången var sådär. Har gått på en hel del yogakurser och alla har gett ett bättre första intryck än det du beskriver. Jag vill längta dit, inte störa mig på saker när jag är där.

Tillägg: mörkt har det dock ofta varit, men då mys-mörkt typ med tända ljus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 423
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 011
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp