Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad jag är nöjd med dagens träningspass! Sprang i skogen, utan hästen. Hade inte i förväg bestämt hur långt jag skulle springa. Var bara glad över att få komma ut och ha möjlighet att springa lite längre än mina vardagliga 4 km.

Hade dock bestämt mig för att inte alls kolla på klockan. För jag har märkt att jag ofta, när det visar sig gå lite långsammare än jag trott, tappar lite kämparglöd och liksom accepterar att idag är en långsam dag tydligen. Och när jag springer fort och upptäcker att jag springer ännu snabbare än vad jag trodde, så blir jag ofta mer trött efter upptäckten. Jag är också sämre på att springa i ett jämnt tempo när jag hela tiden håller koll på klockan.

Känner mig riktigt stolt över att jag inte en enda gång kollade klockan fast att jag stundtals var lockad, ssk inledningsvis. Koncentrerade mig istället på att vara uppmärksam på kroppen och vinlade mig om att inte springa på för mkt. Försökte hitta ett lagom tempo sådär lite mittemellan. Ökade tempot lite på de lättare partierna och höll igen på de sträckorna som jag nu med kännedom om sträckan, vet att jag brukar tycka är lite jobbigare. Så jag hade en väldigt fräsch känsla hela passet. Trodde därför att det hade gått ganska långsamt. Så jag blev så sjukt förvånad, och genuint glad, när jag upptäckte att jag hade sprungit 11,67 km på 1:05! Och milen på 54:51! Trots att det brukar gå mkt långsammare i skogen än på mina landsvägsrundor. Är fortf nu en god stund senare så himla glad!
 
Idag sprang jag milrundan i ett motionscentrum här i stan. Skogslöpning på mestadels stigar med rötter och stenar att hålla koll på.
Snittiden hamnade på 6.01 min/km. Så retligt nära under 6 min, men jag är ändå så nöjd! :) För mig som bara springer på asfalt är skogen en utmaning.
 
Igår var det den årliga marknaden i stan här så vi strosade runt där ett par timmar på fm. På em red jag en sväng och sen grillade vi korv med makens brors familj och sen tog vi tidig kväll :)

Är på G ut och ska rida idag nu och ikväll ska jag gymma. Däremellan ska vi få bilarna rena och dottern vill rida shettisen.
 
Idag är det vilodag. Men har roat mig med att dra stora, tunga grenar och halva träd (vi har skogat en del i trädgården) över halva tomten. Det blev rejäl motion av det. Blir också ett ridpass idag.

Veckan kan summeras med 7 löppass på 6 dagar och 2,99 mil.
 
Idag är det vilodag. Men har roat mig med att dra stora, tunga grenar och halva träd (vi har skogat en del i trädgården) över halva tomten. Det blev rejäl motion av det. Blir också ett ridpass idag.

Veckan kan summeras med 7 löppass på 6 dagar och 2,99 mil.
Wow! Bra jobbat! Och vad kul att läsa om ditt pass igår, jädrar vad snabb och stark du är! Sjukt imponerande! :bow:
 
Jäklar vad jag blir imponerad av er allihop! NU har i alla fall halsontet och den trista turboförkylningen lagt sig och i morgon avslutas ett mål som har slukat en del kvällar, övertid och tankemöda. Och så har jag skickat tillbaka och reklamerat min förbannade svindyra pannlampa som bara höll för sådär 20 gångers användande förra säsongen innan det blev kontaktglapp och hoppas få pengarna tillbaka för den.

Och samtidigt har jag beställt en värstinglampa av ett annat fabrikat, i hopp om att det ska hålla en hög kvalitet. I alla fall högre än den andra skiten. För nu är jag jättesugen på att få komma ut och köra mina kvällspass i höstmörkret, både på hästryggen och med löpardojorna.
 
Jäklar vad jag blir imponerad av er allihop! NU har i alla fall halsontet och den trista turboförkylningen lagt sig och i morgon avslutas ett mål som har slukat en del kvällar, övertid och tankemöda. Och så har jag skickat tillbaka och reklamerat min förbannade svindyra pannlampa som bara höll för sådär 20 gångers användande förra säsongen innan det blev kontaktglapp och hoppas få pengarna tillbaka för den.

Och samtidigt har jag beställt en värstinglampa av ett annat fabrikat, i hopp om att det ska hålla en hög kvalitet. I alla fall högre än den andra skiten. För nu är jag jättesugen på att få komma ut och köra mina kvällspass i höstmörkret, både på hästryggen och med löpardojorna.

Nyfiken på vilka pannlampor det handlar om?

Jag har längtat till mörkret, älskar att vara ute ensam i skogen med bara pannlampsskenet :love:.
 
Nyfiken på vilka pannlampor det handlar om?

Jag har längtat till mörkret, älskar att vara ute ensam i skogen med bara pannlampsskenet :love:.

Först har jag förbrukat två Silva Sprint. Den ena lyckades jag själv ta sönder i en olyckshändelse och den hade nog funkat två tre säsonger ändå, så den säger jag inget om. Nästa havererade dock av sig själv efter två säsonger men den orkade jag inte reklamera utan tänkte att det var otur.

Senast en Silva Exceed som då var sämst av alla och som jag nu reklamerat. Tyckte Silva Sprint hade bättre passform också, jag kom aldrig riktigt överens med den här. Men visst, den lilla tid den lyste så lyste den ju bra. När jag nu retat upp mig så mycket över att så dyra lampor inte håller längre, så har jag sökt andra recensioner och sett att också andra haft motsvarande problem med just Silva och glappkontakter.

Någon skrev att han hade reklamerat fyra gånger och i och för sig fått åtgärdat felet varje gång eller fått bytt lampa. Men jag orkar inte hålla på så, jag betalar för att få en lampa som jag kan lita på både för dagliga gårdssysslor och för ridning och träning på kvällarna. Och jag blir vansinnig när den bara slocknar mitt i alltihop och jag ska kludda med att skicka tillbaks den.

Nu säger jag fuck you till Silva för gott och har i stället beställt en Lumonite Navigator 3000. "Pannlampa för dig som ställer höga krav" enligt återförsäljaren. Håll tummarna för att den håller vad som lovas.

Jag kan ju inte säga att jag har längtat till mörkret, MEN när det lik förbannat blir mörkt hur lite jag än vill det, så höjer en bra pannlampa också min livskvalitet på vinterhalvåret med ungefär 1000 %. Och en stilla kväll när det är helt mörkt och man ändå kan galoppera i bra fart på en grusväg eller komma joggandes ensam i skogen, då är det förvisso något alldeles speciellt med den där lilla världen som består av en enda bra ljuskägla framåt och sedan bara tystnad och mörker runtom. :)
 
Först har jag förbrukat två Silva Sprint. Den ena lyckades jag själv ta sönder i en olyckshändelse och den hade nog funkat två tre säsonger ändå, så den säger jag inget om. Nästa havererade dock av sig själv efter två säsonger men den orkade jag inte reklamera utan tänkte att det var otur.

Senast en Silva Exceed som då var sämst av alla och som jag nu reklamerat. Tyckte Silva Sprint hade bättre passform också, jag kom aldrig riktigt överens med den här. Men visst, den lilla tid den lyste så lyste den ju bra. När jag nu retat upp mig så mycket över att så dyra lampor inte håller längre, så har jag sökt andra recensioner och sett att också andra haft motsvarande problem med just Silva och glappkontakter.

Någon skrev att han hade reklamerat fyra gånger och i och för sig fått åtgärdat felet varje gång eller fått bytt lampa. Men jag orkar inte hålla på så, jag betalar för att få en lampa som jag kan lita på både för dagliga gårdssysslor och för ridning och träning på kvällarna. Och jag blir vansinnig när den bara slocknar mitt i alltihop och jag ska kludda med att skicka tillbaks den.

Nu säger jag fuck you till Silva för gott och har i stället beställt en Lumonite Navigator 3000. "Pannlampa för dig som ställer höga krav" enligt återförsäljaren. Håll tummarna för att den håller vad som lovas.

Jag kan ju inte säga att jag har längtat till mörkret, MEN när det lik förbannat blir mörkt hur lite jag än vill det, så höjer en bra pannlampa också min livskvalitet på vinterhalvåret med ungefär 1000 %. Och en stilla kväll när det är helt mörkt och man ändå kan galoppera i bra fart på en grusväg eller komma joggandes ensam i skogen, då är det förvisso något alldeles speciellt med den där lilla världen som består av en enda bra ljuskägla framåt och sedan bara tystnad och mörker runtom. :)
Gissade att det var Silva :crazy:. Det var ju inga billiga lampor heller. Jag fick tag i en Silva Trailrunner 3 ultra på rea i somras men var tveksam just pga kvalitén verkar sanslöst dålig faktiskt. Men jag hade inte så många alternativ i den prisklassen som sitter bra, vettig ljusbild och har både uppladdningsbart batteri + vanliga (vilket jag vill ha). Så jag håller tummarna för att den håller.
 
@Niyama jag håller också tummarna, någon gång lyckas de kanske producera något som håller - det känns obegripligt att det skulle vara så svårt att få ett fåtal kablar att hålla ihop. Det är ju inte som att man sliter och drar i själva fästena (med undantag för den som jag själv lyckades paja i ett cykelhjul då) så belastningen är inte särskilt stor egentligen. Men ljusbilden verkar de förstå sig på åtminstone.
 
Känner mig fortfarande inte helt hundra i halsen så har inte vågat konditionsträna, däremot 1 timme skogspromenad med bebis i bärsele och kidsen på shettisen igår. Dessutom ett sedvanligt pass med kettelbellen och bollen hemma. Kändes superbra!

Idag har det blivit åtskilliga timmar vardagsmotion i form av storstädning! Inte så kul men slutresultatet nu när det är klart är ju mycket trevligt! Dessutom en promenad på nästan tre timmar med bebisen i bärselen. Helt underbart väder och bara så skönt att vara ute och traska i solen. Tyvärr hade jag dåliga strumpor och kom hem med skavsår på hälarna :( får plåstra om dem på nåt sätt för imorgon vill jag ju promenera lite igen!
 
Åh vad jag är nöjd med dagens träningspass! Sprang i skogen, utan hästen. Hade inte i förväg bestämt hur långt jag skulle springa. Var bara glad över att få komma ut och ha möjlighet att springa lite längre än mina vardagliga 4 km.

Hade dock bestämt mig för att inte alls kolla på klockan. För jag har märkt att jag ofta, när det visar sig gå lite långsammare än jag trott, tappar lite kämparglöd och liksom accepterar att idag är en långsam dag tydligen. Och när jag springer fort och upptäcker att jag springer ännu snabbare än vad jag trodde, så blir jag ofta mer trött efter upptäckten. Jag är också sämre på att springa i ett jämnt tempo när jag hela tiden håller koll på klockan.

Känner mig riktigt stolt över att jag inte en enda gång kollade klockan fast att jag stundtals var lockad, ssk inledningsvis. Koncentrerade mig istället på att vara uppmärksam på kroppen och vinlade mig om att inte springa på för mkt. Försökte hitta ett lagom tempo sådär lite mittemellan. Ökade tempot lite på de lättare partierna och höll igen på de sträckorna som jag nu med kännedom om sträckan, vet att jag brukar tycka är lite jobbigare. Så jag hade en väldigt fräsch känsla hela passet. Trodde därför att det hade gått ganska långsamt. Så jag blev så sjukt förvånad, och genuint glad, när jag upptäckte att jag hade sprungit 11,67 km på 1:05! Och milen på 54:51! Trots att det brukar gå mkt långsammare i skogen än på mina landsvägsrundor. Är fortf nu en god stund senare så himla glad!
Härligt!!
 
Foten tog lördagens lite längre och hårdare pass rätt bra.
I morse sa tån lite mer aj än vanligt. Efter en helgledig söndag och en natt. Jag blir inte klok.
Cyklade 45 min precis och det kändes ok. Tån inte sämre efter i alla fall.
I morgon är det höstens första spinning. Instruktören sa att det skulle bli ett ngt lugnare pass eftersom hon själv är lite ur form och det passar ju mig bra. (Även om jag vet att man kan köra i sin takt oavsett.)
Spänd på vad foten säger.
 
Igår på kvällen gick hela familjen ner till gymmet. Barnen ville följa med så vi såg till att träna innan dom skulle lägga sig :) Vi körde bröst och axlar och så ville ju äldsta dottern köra lite också så hon hade två hantlar på 2,5 kg styck och lekte med :love: Dom har ju varit med oss och tränat en hel del och har fått greja lite som dom vill, löpbandet och crosstrainern är ju roliga såklart men dom drar runt på viktplattor och handlar också och leker med minibanden :p

Idag tänkte jag ta en promenad med på lunchen och ikväll är det gym igen.

Förra veckan fick jag ihop ett löppass, tre styrkepass, fyra ridpass (unghästen har vila så det blir lite mindre ridning än vanligt) och några promenader. Bra vecka!

Denna veckan jagar älg torsdag och fredag men borde ändå få ihop tre styrkepass.
 
Vilken skräphelg! Känns som att jag inte gjort annat än att sitta i diverse väntrum, eller ligga hemma illamåendes och orolig över hur det skulle gå för vår lille katt. Men nu tror vi att vi hittat både orsak och botemedel till hans mående, så nu ska vi försöka slappna av lite och ta tag i våra människoliv :p

Jag är väldigt motiverad att få till en ordentlig träningsvecka, och har därför gjort en liten veckoplan för första gången på länge:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila
Tisdag: 6 km transportpromenad, benpass på gymmet
Onsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Fredag: 3 km transportpromenad, styrketräning med fokus axlar & rygg.
Lördag: Ridning + stalljobb
Söndag: Inferno Hot Pilates

Jag känner mig oerhört motiverad att verkligen hålla i det här och få till en riktigt bra vecka eftersom jag vet hur bra det går mig att må, så jag hoppas verkligen att det inte uppstår några fler oväntade hinder.
 
Åh vad jag är nöjd med dagens träningspass! Sprang i skogen, utan hästen. Hade inte i förväg bestämt hur långt jag skulle springa. Var bara glad över att få komma ut och ha möjlighet att springa lite längre än mina vardagliga 4 km.

Hade dock bestämt mig för att inte alls kolla på klockan. För jag har märkt att jag ofta, när det visar sig gå lite långsammare än jag trott, tappar lite kämparglöd och liksom accepterar att idag är en långsam dag tydligen. Och när jag springer fort och upptäcker att jag springer ännu snabbare än vad jag trodde, så blir jag ofta mer trött efter upptäckten. Jag är också sämre på att springa i ett jämnt tempo när jag hela tiden håller koll på klockan.

Känner mig riktigt stolt över att jag inte en enda gång kollade klockan fast att jag stundtals var lockad, ssk inledningsvis. Koncentrerade mig istället på att vara uppmärksam på kroppen och vinlade mig om att inte springa på för mkt. Försökte hitta ett lagom tempo sådär lite mittemellan. Ökade tempot lite på de lättare partierna och höll igen på de sträckorna som jag nu med kännedom om sträckan, vet att jag brukar tycka är lite jobbigare. Så jag hade en väldigt fräsch känsla hela passet. Trodde därför att det hade gått ganska långsamt. Så jag blev så sjukt förvånad, och genuint glad, när jag upptäckte att jag hade sprungit 11,67 km på 1:05! Och milen på 54:51! Trots att det brukar gå mkt långsammare i skogen än på mina landsvägsrundor. Är fortf nu en god stund senare så himla glad!

Så himla starkt jobbat :)
Du ska vara mer än nöjd!
 
Fortfarande förkyld så har stannat inomhus hela helgen och fyllt på chokladförrådet i magen :D :d
Dock har jag kört styrketräning då jag började slipa om ett av golven innan helgen. Jävligt jobbigt och grym träningsvärk i armar, skuldror, rumpa och baksida lår efter det jobbet :p
Men sååååå fint golv :love:

Imorgon tänkte jag komma ut på morgonpromenad igen. Idag är det plugg som gäller men hoppas komma ut en stund ikväll. Denna veckan är fullspäckad med födelsedag och 2 kalas, 2 uppgifter som ska in och jag vet inte allt. Är glad jag har sinnet i behåll till nästa vecka :crazy:
 
JAA! Jag bokade PT-tid på ett nytt gym och fick en jättego tjej som på ett bra sätt går igenom brister i min teknik och ger mig tips på hur jag ska göra istället. Jag tränar som sagt 2-3 dagar i veckan sedan 2 år hemma, men kände att jag kört fast. Idag var näst sista gången och det var jobbigt eftersom jag känner mig inte klar. Jag vill veta mer om hur jag kan utveckla min träning. Så jag bokade på mig en grupp-träning för samma PT, så nu ska jag fortsätta ytterligare 6 veckor :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 453
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 051
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp