Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
2E4C1950-2434-4C70-A0DF-14D0C9462F47.jpeg


Blev ju ett pass igår! Var allmänt jättetrött och promenerade definitivt för mycket under dagen (dålig planering av mig), men ändå ett härligt pass.

Lycklig att romanian deadlifts funkade helt med knät! Provade ett par hip thrusts också men det kändes inte tillräckligt säkert så bangade den.

Inser nu när jag vaknat att jag absolut 100% euro dollar glömde stretcha en enda muskel efteråt. Blir kul detta! Idag är planen bara vila vila vila, med kompressionsstrumpor på.
 
Skönt att det gick bra för dig iallafall att vara med på dina villkor! Är det någon särskild anledning till att du ska sluta med crossfit? (om du vill berätta såklart)
Absolut! Jag skrev ganska mycket om det i tråden för nån månad sedan men kortfattat kan jag väl säga att jag inte riktigt tycker att det är värt pengarna längre. Jag älskar fortfarande träningsformen som sådan, men har insett att jag behöver ett gym där jag kan träna när jag vill och hur jag vill istället för att vara helt beroende av pass som någon annan skapat och schemalagt. Hade mitt crossfitgym varit öppet för att träna på egen hand utanför pass-tiderna hade det varit en helt annan grej, men nu är man begränsad till passen tyvärr och det funkar inte alltid för mig. Min mans gym erbjuder ett medlemskap för par som kostar hälften så mycket som crossfit och då får man tillgång till gym, pool, bastu och liknande nästan dygnet runt, så jag ska testa det ett tag istället.
Just det, förlåt, vet inte varför det hade ramlat bort ur min hjärna.
Inget att be om ursäkt för! 😊
 
Absolut! Jag skrev ganska mycket om det i tråden för nån månad sedan men kortfattat kan jag väl säga att jag inte riktigt tycker att det är värt pengarna längre. Jag älskar fortfarande träningsformen som sådan, men har insett att jag behöver ett gym där jag kan träna när jag vill och hur jag vill istället för att vara helt beroende av pass som någon annan skapat och schemalagt. Hade mitt crossfitgym varit öppet för att träna på egen hand utanför pass-tiderna hade det varit en helt annan grej, men nu är man begränsad till passen tyvärr och det funkar inte alltid för mig. Min mans gym erbjuder ett medlemskap för par som kostar hälften så mycket som crossfit och då får man tillgång till gym, pool, bastu och liknande nästan dygnet runt, så jag ska testa det ett tag istället.

Inget att be om ursäkt för! 😊

Kul att du har bestämt dig för att testa nytt, hoppas du kommer att trivas. :)
 
Baksida ben idag! Tog enkelt 85 kg x 5 i hip thrusten så testade 95 kg och visst fick jag upp den också, gött! Har dock problem med att vissa set så får jag inte stången på riktigt rätt plats (tror jag?) så jag får liksom en bikinivaxning på köpet vilket gör det väldigt svårt att fokusera på själva thrusten. :angel: Straight leg raise där jag körde på 35 kg 8x4 för att hitta rätt kontakt, följt av lårcurls och höftabduktion + adduktion. Det var lite skakiga ben på väg hem från gymmet :D
 
Absolut! Jag skrev ganska mycket om det i tråden för nån månad sedan men kortfattat kan jag väl säga att jag inte riktigt tycker att det är värt pengarna längre. Jag älskar fortfarande träningsformen som sådan, men har insett att jag behöver ett gym där jag kan träna när jag vill och hur jag vill istället för att vara helt beroende av pass som någon annan skapat och schemalagt. Hade mitt crossfitgym varit öppet för att träna på egen hand utanför pass-tiderna hade det varit en helt annan grej, men nu är man begränsad till passen tyvärr och det funkar inte alltid för mig. Min mans gym erbjuder ett medlemskap för par som kostar hälften så mycket som crossfit och då får man tillgång till gym, pool, bastu och liknande nästan dygnet runt, så jag ska testa det ett tag istället.

Inget att be om ursäkt för! 😊


Aha hade missat dina tidigare inlägg om det men förstår dig fullt ut. Låter som en hög kostnad då när man är helt bunden till passen och inte får något utöver det. Det bästa med mitt gym är att jag kan komma in med kort och kod när det inte är bemannat. Från 04.30 på morgonen till 23 på kvällen, till klockan 20på fredagar och lördagar.
 
Var ute med barnen i skogen förut, och på väg hem så kände jag lusten att byta om för att springa en sväng i kornas sommarhage. Vi turas liksom om, de betar ner på sommaren och resten av året tillbringar vi tid i den.

Idag blev det backträning i två backar, varav denna var den brantaste. Inte så lång men väl klurig med alla sina stenar och grenar överallt. Totalt blev det endast 1,5 km traillöpning i snårig terräng just för att sista backen tog all min ork :rofl:
 

Bifogade filer

  • 20220904_162108.jpg
    20220904_162108.jpg
    718,4 KB · Visningar: 9
Aha hade missat dina tidigare inlägg om det men förstår dig fullt ut. Låter som en hög kostnad då när man är helt bunden till passen och inte får något utöver det. Det bästa med mitt gym är att jag kan komma in med kort och kod när det inte är bemannat. Från 04.30 på morgonen till 23 på kvällen, till klockan 20på fredagar och lördagar.
Ja precis! Ju mer jag tänker på det desto mer ovärt blir det, även om jag nu njuter väldigt mycket av passen som blir av. Jag har sedan jag fattade det här beslutet tänkt flera gånger "nu skulle jag ha gått och tränat om jag kunde" under div. tillfällen då crossfitgymmet varit stängt (det är bland annat stängt varje söndag, bara det är en stor nackdel för mig), så jag tror/hoppas verkligen att jag kommer att utnyttja det nya gymmet på ett helt annat sätt.
 
Baksida ben idag! Tog enkelt 85 kg x 5 i hip thrusten så testade 95 kg och visst fick jag upp den också, gött! Har dock problem med att vissa set så får jag inte stången på riktigt rätt plats (tror jag?) så jag får liksom en bikinivaxning på köpet vilket gör det väldigt svårt att fokusera på själva thrusten. :angel: Straight leg raise där jag körde på 35 kg 8x4 för att hitta rätt kontakt, följt av lårcurls och höftabduktion + adduktion. Det var lite skakiga ben på väg hem från gymmet :D
Skrattar alltså åt kommentaren om vaxningen, inget annat :D
 
@Mineur Jag har samma problem där jag bor. Jag försökte ha ett träningskort ett halvår men det funkade verkligen inte, det fanns inget gym utan bara pass och passens tider är anpassade till de som jobbar kontorstider. Det blev mkt pengar i sjön jämfört med nyttjade pass.

Nu såg jag fram emot att prova crossfit då jag flyttar till en stad där det finns. Men jag tvivlar på att det funkar med mina hälsoproblm. Tråkigt. Men jag ser iaf fram emot att få träna där det finns pass på tider som passar mig, även om det bara är core och annan lågpulsträning...
 
Ja precis! Ju mer jag tänker på det desto mer ovärt blir det, även om jag nu njuter väldigt mycket av passen som blir av. Jag har sedan jag fattade det här beslutet tänkt flera gånger "nu skulle jag ha gått och tränat om jag kunde" under div. tillfällen då crossfitgymmet varit stängt (det är bland annat stängt varje söndag, bara det är en stor nackdel för mig), så jag tror/hoppas verkligen att jag kommer att utnyttja det nya gymmet på ett helt annat sätt.


Ja det spelar ju ingen roll hur bra träning det är på ett ställe om det är bundet till tider som inte passar en själv eller där det inte finns någon flexibilitet när man kan gå och träna. Då är det verkligen mycket pengar som känns ovärt. Själv hade jag funderingar på att börja träna crossfit tidigare . Men jag ratade det på grund av priset, hade inte haft råd att fortsätta rida i samma omfattning och det var inte en prioritering i ekonomin jag ville göra.
 
Ja det spelar ju ingen roll hur bra träning det är på ett ställe om det är bundet till tider som inte passar en själv eller där det inte finns någon flexibilitet när man kan gå och träna. Då är det verkligen mycket pengar som känns ovärt. Själv hade jag funderingar på att börja träna crossfit tidigare . Men jag ratade det på grund av priset, hade inte haft råd att fortsätta rida i samma omfattning och det var inte en prioritering i ekonomin jag ville göra.
Förstår det! Det är verkligen snordyrt, men fram till för typ ett halvår sen har det känts värt det. Men det är väl ganska naturligt att saker och ting går i vågor tänker jag, nu har jag pysslat med crossfit i nästan 5 år och tycker att det är dags för en förändring :)
 
Baksida ben idag! Tog enkelt 85 kg x 5 i hip thrusten så testade 95 kg och visst fick jag upp den också, gött! Har dock problem med att vissa set så får jag inte stången på riktigt rätt plats (tror jag?) så jag får liksom en bikinivaxning på köpet vilket gör det väldigt svårt att fokusera på själva thrusten. :angel: Straight leg raise där jag körde på 35 kg 8x4 för att hitta rätt kontakt, följt av lårcurls och höftabduktion + adduktion. Det var lite skakiga ben på väg hem från gymmet :D

Hahaha straight leg dead lift kanske låter mer rimligt ;) Jobbtermer sitter hårt.
 
Blev ju vila för mig hela förra veckan pga ryggen, men fick ihop totalt 99400 steg så är ändå nöjd.

Nu är planen att börja mjukstarta denna vecka, börjar med yoga ikväll, sen tar jag dagarna som dom kommer :)
 
Smyger här i kulisserna, men hade en riktigt bra träningshelg :) Började fredagen med backintervaller i skidbacken. Orkar springa (även om det går sakta) hela vägen upp, 500 meter). Körde 4 st.
Lördagen sprang jag 16 km och söndagen promenerade jag 8 km och cyklade 1,6 mil.

Denna veckan blir det 5km blodomloppet på onsdag och 10km trail-lopp på lördag :) Känns som en bra vecka!
 
Framsida ben-passet idag och tvåor x 2 på (PB) 44 kg i böj kändes LÄTT och stadigt idag, så kul att jag äntligen börjar hitta tekniken/kontakten och verkligen kan utnyttja styrkan som faktiskt finns. 8or x 2 på 35 kg innan och 5or x 2 på 40 kg efter, känns absolut som att jag kan öka alla vikter nästa gång.
Box jump, side box jump, benspark och single leg squat därefter. Träningsvärk i baksidorna och öm i framsidorna nu. :D

Imorgon en timmas idrottsmassage innan kvällsjobb :love: missar dock tyvärr poledancen pga det. På onsdag troligen en milpromenad i en av mina favoritskogar och torsdag på't igen på gymmet!
 
Tre träningspass i rad och vilodag imorgon med andra ord. Benen är sega så hopprep och step-up fungerade sådär idag :rofl: Hann träna 30 minuter innan det blev ett kaos på nedervåningen så även om jag ville träna mer så är jag nöjd med all träning jag får gjord.
 
Här kommer jag och gnäller 😳

Jag har tappat allt, allt vad styrka, kondition, motivation och självkänsla heter. Först låg motivation under sommaren, börjar komma igång och knäet ger upp. Kommer igång igen och jag blir vrålförkyld. Idag var jag tillbaka efter en vecka som förkyld och tappade allt vad självförtroende heter!
Jag har styrkan, men verkligen inget mer. Jag är dålig på allt, eller så går kroppen sönder. Jag känner mig mest stor, rund och svag. Lat är nog det jag känner mig. Efter passet idag, då vet jag att jag har träningsvärk i 3 dagar.

Den 24/9 ska jag göra Toughest, det känns inte alls lika bra som inför tough viking som jag genomförde i maj.

Just nu vill jag mest skrika och sluta med allt vad träning heter, enda anledningen är att självkänslan är i botten och jag vet inte alls varför. 🤦🏻‍♀️

Gaaah 😫
 
Jag var tillbaka på crossfiten idag, men skippade allt som belastade axeln. Lite synd, för det var en helt galen WOD idag som jag egentligen gärna hade gjort. Men känns smartare att spara lite på det efter fredagens fadäs.

Veckans planering:
Måndag: crossfit, uteritt
Tisdag: crossfit, dressyr
Onsdag: crossfit, uteritt eller markarbete
Torsdag: crossfit, dressyrträning
Fredag: vila eller löpning
Lördag och söndag är det tävlingar för hela slanten som jag ska jobba på så ingen träning så sett, men inte direkt vila heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 232
Senast: Linta
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 393
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 507
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 270
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp