Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trappar ner nu eftersom mitt långlopp är nästa helg. Sprang sista långpasset i söndags, en halvmara trail i lite lite för högt tempo, men det kändes ändå fint. Nu ska jag rida på måndag och sen blir det nåt kortare löppass på tisdag eller onsdag, sen full vila till lördagen.

Nervös som fasen nu, det börjar krypa på! Väderprognoserna har visat allt från kaosregn till strålande sol... :crazy:
 
Allmän fundering om träningsupplägg...
Har ju börjat komma upp i vikter där det nu tar år och dar att komma upp till 3 set x 10 reps.
3x10 har varit mitt mål att nå till innan jag lägger på mer vikt, t.ex. i bänk.

Men att nöta på t.ex. 35kg i bänk från att jag klarar x10 + x6 + x6 + x5 tills jag kan riva av 3x10 känns som ett evighetsprojekt.
Kan det vara värt att byta approach, åtminstone på de stora lyften (typ mark / knäböj / axelpress / bänk) till t.ex. 4x5 istället och kunna få på lite mer vikt? Vill bli starkare juuu, och helst inte tröttna helt på vägen.

Har kört på 3x10 som mål/default nu sedan jag började träna i december 2021, men det kanske är dags att levla upp eller vad man nu ska kalla det :p
 
Allmän fundering om träningsupplägg...
Har ju börjat komma upp i vikter där det nu tar år och dar att komma upp till 3 set x 10 reps.
3x10 har varit mitt mål att nå till innan jag lägger på mer vikt, t.ex. i bänk.

Men att nöta på t.ex. 35kg i bänk från att jag klarar x10 + x6 + x6 + x5 tills jag kan riva av 3x10 känns som ett evighetsprojekt.
Kan det vara värt att byta approach, åtminstone på de stora lyften (typ mark / knäböj / axelpress / bänk) till t.ex. 4x5 istället och kunna få på lite mer vikt? Vill bli starkare juuu, och helst inte tröttna helt på vägen.

Har kört på 3x10 som mål/default nu sedan jag började träna i december 2021, men det kanske är dags att levla upp eller vad man nu ska kalla det :p

Min PT säger att ”när det är riktigt tungt så kanske man orkar 5, inte 10 och då är det ännu viktigare med rejäl vila mellan seten”.
 
Allmän fundering om träningsupplägg...
Har ju börjat komma upp i vikter där det nu tar år och dar att komma upp till 3 set x 10 reps.
3x10 har varit mitt mål att nå till innan jag lägger på mer vikt, t.ex. i bänk.

Men att nöta på t.ex. 35kg i bänk från att jag klarar x10 + x6 + x6 + x5 tills jag kan riva av 3x10 känns som ett evighetsprojekt.
Kan det vara värt att byta approach, åtminstone på de stora lyften (typ mark / knäböj / axelpress / bänk) till t.ex. 4x5 istället och kunna få på lite mer vikt? Vill bli starkare juuu, och helst inte tröttna helt på vägen.

Har kört på 3x10 som mål/default nu sedan jag började träna i december 2021, men det kanske är dags att levla upp eller vad man nu ska kalla det :p
Jag har fått lära mig att set om 8-12 reps kan vara lagom när man satsar på vardagsträning/underhållsträning, men är det mer volym och hypertrofi man är ute efter så är färre reps att föredra. Set om 5, eller till och med 3, reps är ganska vanligt när det börjar bli riktigt tungt så det låter absolut som en rimlig approach tycker jag! Jag hade satsat på 3 eller 4x5 om jag vore du. Och som @lil-sis säger: slarva inte med vilan! Minst 2 minuter mellan varje set när man lyfter tungt, enligt mig!
 
Har kommit fram till att yoga nog är min favoritaktivitet när det gäller #fredagsfysförefredagsmys ändå. Ett svettigt crossfitpass i all ära, men det är ändå något lite speciellt med att låta kroppen andas ut, mjukas upp och lösa upp den stress och de spänningar som byggts upp under arbetsveckans gång. Nu en varm dusch och sedan ska jag ta på mig smink och vettiga kläder för första gången denna vecka för att gå ut och fira en väns födelsedag 😊 Imorgon står vandring på schemat, äntligen! 😍
 
Min PT säger att ”när det är riktigt tungt så kanske man orkar 5, inte 10 och då är det ännu viktigare med rejäl vila mellan seten”.

Jag har fått lära mig att set om 8-12 reps kan vara lagom när man satsar på vardagsträning/underhållsträning, men är det mer volym och hypertrofi man är ute efter så är färre reps att föredra. Set om 5, eller till och med 3, reps är ganska vanligt när det börjar bli riktigt tungt så det låter absolut som en rimlig approach tycker jag! Jag hade satsat på 3 eller 4x5 om jag vore du. Och som @lil-sis säger: slarva inte med vilan! Minst 2 minuter mellan varje set när man lyfter tungt, enligt mig!

Tack för svar hörni!
Då känns det som att jag är på rätt spår :D
 
FCE2802D-33E9-4EAA-BEC3-10B66B5C0EBA.jpeg

Dagens!
Mycket bra. Kom överens med mixat grepp för första gången och rev av 10x90kg på RDL efter 3 set med 5 reps 🤤🥳
 
Körde morgonträning idag och det blev ett hit play pass. Kroppen var riktigt seg idag och det gick tungt. Men tog mig igenom passet och lade till ett extra övning. Dessutom försvann ljudet med jämna mellanrum. De verkar ha lite problem med den anläggningen nu för det är rätt ofta det sista som ljudet strulat. Men tränade på obemannad tid så kunde inte fråga någon.
 
Jag har skaffat cykel så nu ska vardagsmotionen skötas på cykel! Hur tänker ni kring att cykla med löv och senare med is? Dubbdäck både fram och bak? Bör jag ta dubbdäck redan när löven ligger tjockt? Det är endast asfalt jag kommer cykla på och endast ren cykelbana/gångväg alltså inte bilväg.

Hoppas att detta ska ge mig lite mer flås utan att slita ut kroppen :angel:
 
Jag har skaffat cykel så nu ska vardagsmotionen skötas på cykel! Hur tänker ni kring att cykla med löv och senare med is? Dubbdäck både fram och bak? Bör jag ta dubbdäck redan när löven ligger tjockt? Det är endast asfalt jag kommer cykla på och endast ren cykelbana/gångväg alltså inte bilväg.

Hoppas att detta ska ge mig lite mer flås utan att slita ut kroppen :angel:
Jag har beställt dubbdäck (fram och bak) som jag ska montera i helgen. Här är det dock minusgrader på morgonen och halkigt redan nu. :)
 
Igår var vi och testade själva gym-delen av vårt nya gym. Stället är egentligen mer av en "health club" än ett gym, med mycket fokus på olika sorters pooler, spa, ångbad, bastu och liknande, men gymdelen är ganska väl tilltagen och framförallt trivsam :) Det kommer såklart att bli en stor omställning oavsett, och det kändes inte helt 100% när jag var där igår, men jag tror att jag bara behöver vänja mig lite helt enkelt.

Stället drivs helt ideellt och har varit igång sedan 1870, så det är väldigt häftigt på flera sätt! Och gymmet är garanterat vackrare än den gamla slitna lagerlokalen som jag är van vid från crossfit :laugh:

ArlingtonGym.jpeg


(bakom detta ligger ännu ett rum där fria vikter, squat rack och boxningssäckar ryms)
 
Jag kan för övrigt summera oktober som min bästa träningsmånad sedan april, med 14 pass. Jag har sammanställt totalen för samtliga månader detta året och bästa månaden hittills var mars med 17 pass. De sämsta var juni samt augusti med 7 pass vardera, vilket inte är konstigt alls eftersom det var då jag "roade" mig med magsjuka, borrelia och bröllop (tack och lov inte samtidigt 😅).

Är sjukt motiverad att hålla i med 4-5 pass i veckan nu fram till slutet av året, för att uppnå mitt mål om totalt 150 träningspass 2022. Det skulle vara lätt att ge upp den ambitionen och skylla på alla sjukdomar och småskador jag dragits med, men som tur är så är jag född med lite mer envishet och jävlar anamma än så ;) Och det rör sig ju inte om någon slags ohälsosam nivå av träning på något vis, utan jag tycker jag är ganska bra på att få ihop en bra blandning som både kroppen och knoppen mår bra av :)
 
5027BF7D-CD5E-4BA9-9485-9D6C297B8C76.jpeg

Dagens! Omg!
125kg mark 🤩

Provade även en hip thrust maskin som i princip gav samma känsla som med stång, riktigt nice. Sparar mycket tid mot att hålla på med vikter när man är två!

Och så räknade vi fel på ett set benpress, tyckte 130 kändes jävligt tungt. Kan bli så när det är 140kg 😂
 
Var hos sjukgymnasten igår med min vrist. Har fått ett träningsprogram att följa under 3-4 veckor tills jag ska tillbaka igen. Är inte helt hundra på att det kommer att hjälpa då jag redan nu gjort mycket av övningarna innan, men jag tänker att jag litar på henne och bygger upp därifrån. Hjälper det inte, vilket min läkare hintade om skulle vara fallet, blir det antagligen operation. Hur som så klämde, kände och tryckte sjukgymnasten på foten och hon kände ingen direkt akut skada nu i alla fall, vilket är skönt.

Så idag stack jag till gymmet och inkorporerade övningarna i träningspasset;
- 10 min uppvärmning med incline walk på löpbandet (får inte löpträna ordentligt ännu...)
- Tåhävningar 4x20st
- Stå på ett ben 4x30 sekunder (upprepa 3ggr)
- Air squats (haha, eller vad var det de hette nu igen!) 3x10st
- Air squats upp på tå 2x10st
- Bulgarian split sqats 3x7st per ben

Sen gick jag över och gjorde lite russian twists med en 6kg medicinboll/liknande.

Helt okej pass med tanke på hur jäkla död jag känt mig mentalt idag!
 
Förberedde för lite hemmayoga, men det kom något emellan mig och yogan.

IMG_20221105_121308302.jpg

Efter att ha gosat och borstat på mattan i säkert 20 min och med gemensamma ansträngningar lyckats starta videon kom vi överens om att det var bättre att hon låg på tv-bänken för att undvika oplanerade pauser och oväntade hopp i videon. Från tv-bänken fick jag ganska många konstiga blickar för vissa rörelser, det var kanske inte så graciöst som jag hoppades? :D
 
Min tur att träna på utan att skriva i tråden :D Det blev fyra pass även denna vecka vilket jag är nöjd med. 2x styrketräning, 1x simning och 1x vandring, samt en hel del promenader utöver det som vanligt. Känns väldigt roligt att vara igång med nya gymmet och framförallt simningen, himla skön träningsform det där! Det är lite nostalgi för mig det där, spenderade mycket tid i simhallen som barn. Tänkte nu att jag skulle ta en lektion eller två för att lära mig lite mer på riktigt, så att jag kan maximera träningseffekten (även om det är mysigt att bara "finsimma" lite också). Men det får nog bli efter julen tror jag!
 
Tog mig till gymmet igår och gjorde mitt program. Kände mig faktiskt starkare än då vi gjorde programmet, så lastade på lite extra i vissa övningar. Jag hoppas kunna träna 3 dagar i veckan, men denna vecka hinner jag bara 2... Jag vill inte träna flera dagar i rad och mina arbetstider (och ork) medger inte 3 dagar om jag ska sprida ut dem. Och nästa vecka har jag lovat att resa bort med min syster tors-sön och då hinner jag inte heller få ihop tre pass innan. surt. Men så är livet.

Det var många år sedan jag tränade på gym i maskiner. Jag gör ju 3x10 reps på 6 olika stationer som tar med hela kroppen. Jag brukar inte köra en övning i taget utan varvar så det blir lite cirkelträning. Blev så jävla irriterad igår på folk som belamrar maskinen och sedan sitter kvar i den och vilar mellan sina reps... så sjukt irriterande. Förstår nu varför jag brukade träna på dagtid, men denna vecka måste jag vara där vid 16 och det verkar vara synonymt med ineffektivt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
4 786
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 883
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 654
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp