Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tyst det blev här i tråden plötsligt :D Ja ja, här kommer jag för att rapportera om en ledsen arm och ett kul crossfitpass.

Armen är samma arm som var ledsen förra veckan, men smärtan har nu flyttat från bicepssenan till armbågen så det har väl blivit någon slags snedbelastning/överkompensation eller nått annat skoj. Det är ingen stark smärta på något vis, mest en molande värk som ibland blir skarpare och ibland strålar ner i underarmen och fingrarna. Den triggas av att jag belastar eller vrider handen på fel sätt, då gör det ont på riktigt, så jag har fått vara väldigt försiktig på senaste vilket är ganska besvärligt när man bara har två armar och är van vid att använda båda två fullt ut ;) Hade videosamtal med en fysio i förmiddags och hon trodde att det var något muskulärt, en muskel i armbågen som blivit lite inflammerad helt enkelt, men jag fick en remiss till en fysisk klinik och ska få träffa en fysio face to face på måndag så blir det förhoppningsvis ordning på torpet efter det!

Dagens crossfitpass såg i alla fall ganska arm-vänligt ut, så jag gick dit och anpassade lite för att armen skulle få vila. Det funkade toppen! Det var ett teampass med en salig blandning av cykel, sit ups, hopprep och utfall med hantlar (vilket jag bytte ut till knäböj med hopp eftersom det gör ont att hålla i en hantel). Supersvettigt och stentufft för låren, men kul! Gillar verkligen teampassen, det är definitivt det jag kommer att sakna mest när jag slutar 💔
 
Starkt jobbat @Mineur hoppas armen blir bättre snabbt. Skönt att du kunde träna ändå och att det fungerade!

Nog blivit mest tys
t från mig för att jag har så fullt upp just nu med att skriva uppsats och jobba. Dock känner jag verkligen att träningen är superviktig för att jag ska orka med detta. Så tränar tre dagar per vecka mest HIT pass på play just nu. HIT är bra tycker jag ger en mix av skivstång, kettlebell och konditionsträning på brädan. Sen har jag kört skivstång ibland också. Tar min friskvård mitt på dagen ibland och kombinerar med att ta lite flex på lunchen går till gymmet och tränar så skönt. När jag tar flex med så hinner jag både träna, duscha och äta i lugn och ro.

Brukar utöver gymmet när jag sitter hemma och jobbar eller pluggar ta 10-15 minuter på förmiddagen och köra knöböj, armhävningar, någon övning för magen och jägarvila. Ger en rätt skön genomträning av kroppen och ett bra komplement.
 
Jag har börjat med ett program som har en inbyggd progression, det känns mentalt tveksamt att backa till 60%(för fler set men ändå) men försöker lita på att det är som det ska 🤪

I förrgår knäböj(6x10 23 kg), RDL(3x10 35 kg), benspark(3 set 20-30 15) och lårcurl(3 set 20-35 12).

Idag bänkpress(6x25 kg), lastdrag(4x8 30-35 kg), french press(3x15 4kg), bicepcurl(3x12 6kg), sidolyft(3x10 4kg).

Imorn ska jag marka om bakfylla tillåter 🤪🥳
 
36E0D734-0B5A-4DB1-9AD3-FD4E537B9284.jpeg


Förra veckans pass.
Squat-passet kändes piss rent ut sagt, första veckan på lia och helt slut i knoppen.
Men insåg sen att jag klarade 4x5x70kg, mer än nånsin innan tror jag?

Och 3x10x80kg på RDL, så är nog nöjd ändå!

Sedan blev det två Upper A, första var inte så värst, andra kändes sviiinbra trots sent födelsedagsfirande 😅
Inte mig emot!

Imorgon har jag övertygat partnern om att jag ABSOLUT kommer vara taggad på ett sent mark/hip thrust/benpress-pass efter 8h jobb och ridning på kvällen :angel:
Han verkade inte helt övertygad :cautious:
 
Hos fysion i eftermiddags:

Han: Har du märkt av någon svullnad kring armbågen?
Jag: Nä, inget sådant.
Han: Ok, så du kallar inte det här för svullnad :D? *pekar på min arm och plötsligt ser jag att den är jättesvullen* O_o

Vet inte riktigt hur jag har kunnat missa det, men min ena underarmsmuskel (brachioradialis, som jag fick lära mig att den heter) är ungefär 50% större än den på höger arm och det buktar ut rejält framförallt kring armvecket och armbågen. Den har som främsta funktion att böja armen samt stabilisera armbågsleden, så det är kanske inte så konstigt att jag ibland tyckt att smärtan kommit från armbågen. Ja ja, nu är det konstaterat i alla fall och det bästa är att det är just en muskelinflammation och ingen sena eller sådär, så det lär vara hyfsat lättbehandlat och snabbläkt. Jag fick ett gäng övningar att göra hemma, ska isa armen i ca 20 minuter varje morgon och kväll, och fick ok att använda armen så länge det inte gör mer ont än 5 på en 10-gradig skala, så jag kan försöka träna lite försiktigt i alla fall. Återbesök om två veckor och det har förhoppningsvis blivit mycket bättre tills dess :up:
 
Imorgon har jag pass nr 8 tror jag det är med PT, så dags att köpa 10 till. Har ingen aning om hur jag ska fixa att gå till gymmet utan PT 🙈😬 De sista passen sen tänkte jag iaf förlägga till det gym som ligger närmast jobbet (PT samarbetar) och sen får jag vara sparsam så jag kan köpa strötider.
 
Behöver lite tips på bra HIIT-övningar! Jag tränar med mina grannar ibland och de behöver lite enklare övningar som är snälla mot lederna :) Vad kan ni tipsa om?

Jag har fått en träningskompis på mitt jobb! Vi ska börja springa på luncherna, har ju tur med ett elljusspår 500 från jobbet, VÄLDIGT kuperat, väääääldigt jobbigt, haha! Men blir perfekt en eller två gånger i veckan. Kan duscha på jobbet också, så det finns inga ursäkter, haha :)
 
Jag bokade in mitt första gympass imorgon, dock hamnade jag på reservlistan. Jag hoppas att jag kommer med, så att jag kan få komma igång och få en rutin. Hatar tanken att ens visa mig på ett gym, men det är ju inget som blir bättre av att sitta hemma... bara att bita ihop.
 
Blev ingen träning för mig denna vecka... heller... Är i en period där jag sover i bästa fall 3 tim/natt. Och avbokade därför min reservplats idag, orkade inte träna 8.30. Är så trött så att det känns som att det är sockerdricka i hela kroppen. Less.
 
7FCE6091-8EDE-44E3-9D62-369754CA97B1.jpeg


Amazing pass igår, efter ridning som uppvärmning 🤩
Dock kan jag tydligen inte räkna, tyckte väl att de två första x10 på 95kg kändes härligt lätta… kanske för att de var på 85kg 🙄

Blev jetearg, men klämde till med 2x10 på 95kg efter det iaf, vilket ju ändå är PR!
Sedan gött med 3x12x80kg på hip thrusts! Ska se om jag kan köra x15 nästa gång, så blir det till att köra 85kg sen.

Och liggande benpress, omg vilken härlig maskin :D
 
Med pizza i magen och mensvärk avslutade jag den här träningscykeln med att ta min kroppsvikt i knäböj. Lätt kändes det också. Efter år av knäproblem, höftproblem och ljumskproblem de senaste månaderna, som gjort att jag inte ens kunnat följa programmet, känns det sjukt kul. Det här har varit en milstolpe för mig.
 
Jag är mest tyst för att livet kommer ikapp ibland.
Jag har kommit igång med träningen ordentligt igen vilket är sjukt roligt. Förstår inte varför jag behöver gå in i en bitter period utan träning när jag var gång kommer fram till att det är träningen som får mig att må bra.

Fått ihop 3 pass denna veckan, än så länge. Kommer bli ett på lördag med, velar om fredag. Är en Halloweenteam på fredag, hade vart kul att vara med. Men dottern har sitt livs första disco samma kväll, vilket gör att jag nog prioriterar det (kanske för att jag inte helt litar på pappans partypiff och för att jag vill vara med) :p
 
Jag hade lite stress och frustration att pysa ur mig så jag gjorde en repris på förra veckans trapplöpningspass. Hade en vag (och orimlig) förhoppning om att det skulle kännas lättare denna gången, men icke. Dock lyckades jag pallra mig upp och ner för trappjäkeln en extra gång i alla fall (körde 4+3+2+2 varv istället för 4+3+2+1) så det blev 1320 steg upp och ner istället för förra veckans 1200 :)

Idag landade medlemskortet på vårt nya gym i brevlådan, så tanken är att vi ska knata dit och se hur det ser ut ikväll. Kanske drar till med en simtur i poolen också, det är verkligen en träningsform jag längtar efter att kunna utforska lite mer! Känns spontant som en bra grej för min ledsna arm också, som fortfarande gör lika ont som för en vecka sen 🙄
 
@Mineur bra jobbat med trappklättringen! Simning är så härlig träningsform jag älskar att simma. Jag tycker det är bra både när man går in för att köra kondition och som återhämtning när kroppen känns sliten eller man bara har lite trötta muskler. Hade verkligen varit drömmen att ha ett gym med ordentlig pool att simma i. Hade mer än gärna kört lite lätt simning efter ett hårt gympass.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
4 784
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 990
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 878
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 649
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp