Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bokat mitt första pass på friskis och svettis i morgon. Har varit medlem i ungefär ett år men faktiskt aldrig nyttjat den delen, så det blir ett klassiskt jympapass! Ska bli riktigt roligt faktiskt.
Blev hemmajobb idag vilket gjorde att jag ställde in passet (vill inte åka ned på stan bara för det passet), och tänkte därför kika på vad som händer idag på friskis närmst mig. Självfallet var allt fullbokat, så det får bli ett "lyfta tunga saker och ställa ned igen"-pass senare i kväll!
 
Gör ett nytt återtåg i tråden. Efter en månads frånvaro pga flytt och elände så kom jag äntligen igång idag med två pass framför teven. Ser även fram emot ett nytt träningsupplägg vi erbjuds via mitt nya jobb - träna med PT :) Ska på en introduktion i november och hoppas verkligen det kan passa för mig. Vi får ju träna på vanliga pass också men eftersom nu min läkare sagt att jag inte får träna mig trött så får vi se hur mkt där som passar.
Så jävla less är jag, ffa nu då jag inte längre har häst. Jag vill ut och springa, speciellt nu när det är svalt och skönt ute. Istället får jag gå promenader, blir ju rätt mkt sånt men av tidsmässiga skäl hinner/orkar man ju inte gå lika långt som man springer när man kommer hem efter jobbet.
 
Sitter på gymmet.. Idag bestämde jag mig för att testa hur fort jag kunde springa 2km på då mitt mål är att jag nästa sommar ska kunna springa det på 11.35.
1-det är helt sjukt, kunde springa 2km utan att behöva gå, trodde inte ens jag skulle kunna det
2-resultatet blev ca 16 min, så jag har lite att jobba med. Men alltså. Jag?! Springa 2km?!

Och, jag var tvungen att förnya mitt medlemskap, vilket innebär att jag gått till gymmet i ett år nu!
 
Har senaste veckan fått ihop 3 pass i boxen samt 1 intervallpass löpning med jobbet. Känns riktigt bra, fick ihop ett pass på lunchen igår (ett sjukt tråkigt pass, men så är det ibland). Blir svårt att få ihop passen denna vecka men så får det va ibland.

Känner att sömnen börjar återhämta sig efter att ha tränat dåligt. Samt att efter flytt har mobilerna stannat på nedervåningen och vanliga väckarklockor har införskaffats. Vilket har vart grymt, jag avslutar kvällarna med ett kapitel i en bok istället för att fastna i tomsurfandet. I morgon är även sista dagen i skolan innan examen, opponering! Hoppas få återkoppling kring ett jobb med, som jag egentligen fått muntligt men inga papper är skrivna än och inget är klart fören pappren är skrivna. Men stressen börjar släppa och både träning och mental hälsa börjar komma tillbaka.
 
B384D4AE-166B-40B9-B8E5-26E06625F493.jpeg


Överkropp idag! Kände mig jätteklen :cautious: mens om fyra dagar, hoppas att det är därför 🥴 imorn blir det ett benpass.
 
Blev ett hemmapass ikväll igen. Känner mig så jäkla klen... var jättetungt att göra övningarna trots att jag gjort passet många ggr. Försöker verkligen att röra på mig så mkt jag kan trots att jag inte har varken häst eller direkt träning längre, men det är så träligt att liksom behöva planera in vardagsmotion och inte bara så den gratis...
Imorgon tänker jag försöka ta mig förbi gymmet och aktivera mitt kort jag fått vi jobbet, så får vi se då vad det finns för pass som lämpar sig för mig.
 
Jag körde ett pass crossfit igår, bland annat strikta pressar. En kompis la på 5 kg mer än jag hade tänkt lyfta men 5 reps på 35 kg funkade flera gånger så det får en ju tacka för 😁 efter det körde vi bland annat push press och problemen med axeln kom som ett brev på posten. Så nu har jag äntligen fått tummen ur att boka tid för ny sjukgymnast igen.

Idag körde jag ett eget pass, ska ju på tisdagar egentligen träna på sånt som jag inte är bra på, men jag kan inte gå på morgondagens pass så jag körde marklyft idag istället 😇🥳 körde 5x5 på 85 kg utan större problem vilket var gött. Skönt också att göra det utan att maxa för en gångs skull faktiskt.

Avslutade med
35 medball sit-ups
3 varv av:
15 marklyft 55 kg
400 meter löpning som jag bytte mot motsvarande tid desperata försök att få till double unders
Avsluta med 35 medball sit-ups.

Och jag klarade till slut en DU! Jag har ju tränat på det som en idiot flera gånger utan att lyckas. Det blev några rejäla snärtar först, men efter totalt 16 min hopprep så gick det! Bara en, MEN ÄNDÅ! Var helt orimligt glad 😂
 
Grymt kul pass idag, kul att vi var 24st (skadade?) personer på pass vid 5.30 i morse.

Tunga backsquat och tunga pushpressar i första delen.
Bygg upp till en tung 3:a på 10 minuter/övning.
Tog mig upp till 75kg backsquat och 45kg pushpressar. Känns ändå bra presterat klockan 5.30 på morgonen :p

B-del 10 min (hann 2.5 varv, det som är () är vad jag körde för vikter)
Utfall bakåt med KB *12 (16kg)
Pullups 6-12 (6st kippade)
Bröstpress med hantlar 6-12 (15kg)
Situp med wallball 10-20 (team på 9kg 20st)

Jag och teamie avslutade med 5 varv med 10st GHD maskin. (tror den heter så)
 
Grymt kul pass idag, kul att vi var 24st (skadade?) personer på pass vid 5.30 i morse.

Tunga backsquat och tunga pushpressar i första delen.
Bygg upp till en tung 3:a på 10 minuter/övning.
Tog mig upp till 75kg backsquat och 45kg pushpressar. Känns ändå bra presterat klockan 5.30 på morgonen :p

B-del 10 min (hann 2.5 varv, det som är () är vad jag körde för vikter)
Utfall bakåt med KB *12 (16kg)
Pullups 6-12 (6st kippade)
Bröstpress med hantlar 6-12 (15kg)
Situp med wallball 10-20 (team på 9kg 20st)

Jag och teamie avslutade med 5 varv med 10st GHD maskin. (tror den heter så)
Oj vad härligt med så stort gäng så pass tidigt på morgonen! Vad grymt!!

Och starkt jobbat på passet!
 
Idag hann vi bara med ett kortare pass pga taskig planering MEN 30 minuter plus uppvärmning är bättre än ingenting och alla övningar jag gjorde idag kan jag göra själv hemma. Sist körde vi "underkropp" och jag hade inte alls så mycket träningsvärk som jag trodde att jag skulle ha. PT tycker iaf jag är bra på att ta till mig instruktioner, något gott ska en ju ha efter åratal av lektioner på hästryggen :D
 
Vill börja springa lite, och har ett par skit-skor som ger noll stöd, så behöver nog investera i det så att inte kroppen går sönder..!


Gör det snabbt jag igonerade dåliga skor för länge och nu har jag ont under ena hälen som är svårt att bli av med. kommer typiskt av för dåliga skor. Är så himla irriterande trots nya skor med bra dämpning så for jag ont varje gång jag tränar. Det har ju dock blivit bättre en period när det var som värst kunde jag inte ens stödja på hela foten hemma och träning behövde jag inte ens fundera för det gjorde så ont så jag ville skrika rakt ut så fort jag belastade och kunde inte ta några promenader heller.
 
Jag kände mig lite träningsdeppig tidigare idag och kom fram till att det nog skulle hjälpa att, tja, träna? Suck, ibland är denna hjärna inte nådig att handskas med alltså :banghead:

Sagt och gjort, jag tvingade mig ut trots huvudvärk och en kropp som skrek att den bara ville sova. Joggade bort till "monstertrappan" som ligger en dryg kilometer härifrån och körde där en liten trappa (höhö) som såg ut såhär:

  • 4 varv löpning upp och ner, ingen vila
  • 1 min vila
  • 3 varv löpning upp och ner, ingen vila
  • 1 min vila
  • 2 varv löpning upp och ner, ingen vila
  • 1 min vila
  • 1 varv löpning upp och ner
Trappan i fråga har 60 steg och är brant, så det brände rejält i både benmuskler och lungor vill jag lova. Var alldeles genomsvettig och knallröd i ansiktet när jag var färdig! Maxpuls 188 bpm och totalt 40% av passet spenderades i den orange eller röda zonen. Jag räknade på det nu och det blev ju faktiskt totalt 600 steg upp och 600 steg ner, det känns ganska imponerande ändå :D

Fin utsikt har man från toppen också, med kullar och berg vid horisonten :)
 

Bifogade filer

  • 20221019_180108.jpeg
    20221019_180108.jpeg
    173,7 KB · Visningar: 12
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
1 859
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 726
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 097
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 760
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp