Bukefalos 28 år!

Träningsarmband

keramin

Trådstartare
Är det någon som använder träningsarmband? Jag har bara sett och läst på nätet och är lite nyfiken. Funkar det som en peppning att röra på sig mer? Jag är rädd att jag itället blir sur och deppig när den vill få upp mig ur soffan. Berätta gärna även vilken sort ni har testat och hur den funkade. Jag är inte intresserad av något som håller koll på telefonsamtal och musik och dylikt, utan endast motion och kalorier typ.
 
Jag har ett Jawbone UP24, som iofs är utlånat till mina föräldrar sen ett tag tillbaka.
Den mäter steg, mäter sömn och kan ha väckning/alarm på det tex. Det jag mest uppskattade det för var inaktivitetsalarmet eftersom jag har ett stillasittande jobb, att bli påmind om att gå upp och röra på sig när jag suttit stilla x minuter var väldigt nyttigt!
Och intressant att se hur lite jag rör på mig de dagar jag inte tränar.
 
Jag har ett Jawbone UP24, som iofs är utlånat till mina föräldrar sen ett tag tillbaka.
Den mäter steg, mäter sömn och kan ha väckning/alarm på det tex. Det jag mest uppskattade det för var inaktivitetsalarmet eftersom jag har ett stillasittande jobb, att bli påmind om att gå upp och röra på sig när jag suttit stilla x minuter var väldigt nyttigt!
Och intressant att se hur lite jag rör på mig de dagar jag inte tränar.
Låter ju bra med påminnelsen, det ska jag kolla upp.
 
Jag har en billig variant, i princip en vanlig stegräknare fast som armband. Den ger mig antal steg per dygn, antal kalorier jag har förbränt, ungefär hur långt jag har gått och vad klockan är just nu. Jag kan även ställa in den att mäta min sömn. Sömnmätningen har varit mycket givande, eftersom jag fått det i klartext att jag sover djupt när jag väl sover, men att jag sover för kort tid. På jobbet har det hjälpt mig att ha en smidig klocka på handleden, som syns även i mörker, eftersom mitt vanliga armbandsur är för skrymmande. Och ja, jag har blivit peppad att gå mer - samtidigt som jag kan se att jag faktiskt går så mycket, och mer, som jag ska.
Jag synkar med mobilen för att få en sammanfattning och överblick. Sömnen kan jag bara se på mobilen. Hade dock hellre kunnat synka med ett program på datorn.

Hur man reagerar, stressad eller peppad, är individuellt och nånting som kan vara svårt att svara på innan man provat.
 
Jag har ett fitbit-armband och ja jag tycker det sporrar mig röra på mig mer i vardagen.
Skulle så småningom vilja uppgradera till ett som även har pulsmätning.
 
Är det någon som använder träningsarmband? Jag har bara sett och läst på nätet och är lite nyfiken. Funkar det som en peppning att röra på sig mer? Jag är rädd att jag itället blir sur och deppig när den vill få upp mig ur soffan. Berätta gärna även vilken sort ni har testat och hur den funkade. Jag är inte intresserad av något som håller koll på telefonsamtal och musik och dylikt, utan endast motion och kalorier typ.
Jag har ett UP24 jag är nöjd och jag har fått bättre koll på hur jag sover, har en påminnelse när jag bör tänka på att gå och lägga mig och det tycker jag är bra.
 
Jag upptäckte att min jobbtelefon har en app som räknar steg och kilometer och jag tycker det peppar enormt!

Det var en slump att jag klickade på "hjärtat" och såg då att appen rkänt steg; trappor och kilometer sedan jag fick telefonen!

I alla fall, jag noterar numera att jag utan att tänka på det, i snitt promenerar ca 3 km per dag. Jag ser också att jag rör mig betydligt mer på jobbet än jag trodde, trots att jag har ett kontorsjobb.


Nu vill jag få upp det till 5 km per dag.
 
Jag har en billig variant, i princip en vanlig stegräknare fast som armband. Den ger mig antal steg per dygn, antal kalorier jag har förbränt, ungefär hur långt jag har gått och vad klockan är just nu. Jag kan även ställa in den att mäta min sömn. Sömnmätningen har varit mycket givande, eftersom jag fått det i klartext att jag sover djupt när jag väl sover, men att jag sover för kort tid. På jobbet har det hjälpt mig att ha en smidig klocka på handleden, som syns även i mörker, eftersom mitt vanliga armbandsur är för skrymmande. Och ja, jag har blivit peppad att gå mer - samtidigt som jag kan se att jag faktiskt går så mycket, och mer, som jag ska.
Jag synkar med mobilen för att få en sammanfattning och överblick. Sömnen kan jag bara se på mobilen. Hade dock hellre kunnat synka med ett program på datorn.

Hur man reagerar, stressad eller peppad, är individuellt och nånting som kan vara svårt att svara på innan man provat.
Tack, vad heter ditt armband?
 
Tack för alla svar, nu har jag anledning att kolla vidare och hitta det som passar mig.
 
Efter ca 1 år fick jag plötsligt eksem av min Fitbit Flex. Googlade och upptäckte att många andra också fått det av Fitbit.

Nu har det gått en månad sen jag tog av bandet, men eksemet finns kvar och jag har aldrig haft eksem innan.

Så en liten varning...
 
Efter ca 1 år fick jag plötsligt eksem av min Fitbit Flex. Googlade och upptäckte att många andra också fått det av Fitbit.

Nu har det gått en månad sen jag tog av bandet, men eksemet finns kvar och jag har aldrig haft eksem innan.

Så en liten varning...
Skumt och tråkigt när man skaffar något dyrt som ska hjälpa till med hälsan.
 

Liknande trådar

Samhälle Funderar ni någonsin över er konsumtion av kultur? Jag läser mycket skönlitteratur, lyssnar på musik, på poddar, läser nyheter och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 334
Senast: Anna
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Stinaelin
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 697
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 910
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp