Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Är oxå inne på Nominus förslag att fläta fast stigremmen i manen.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Har din häst relativt tjock man så kan du kanske testa att klippa ner den helt på valfritt ställe en bit bakom nacken så att remmen stannar där? Tänk klippt bakom öronen, fast längre bak.
Använd islandsträns utan pannband eller stigbettsrem
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Kan tänka mig att bettet blir väldigt ovant för hästen så jag hade gett det väldigt mycket tid att låta hästen vänja sig med det. Finns chansen att den vänjer sig med det så har du väldigt mycket vunnet. Annars hade jag helt klart gjort som jag skrev innan, att knyta fast stigremmen 1,5dm bak i manen. Kan inte se att det inte skulle fungera :)

Du har inte övervägt att faktiskt börja använda nosgrimma för nackens skull om different-tränset är lösningen för nacken? Känns ju som att nacken är prio ett?
 
Senast ändrad:
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Jag är inte ute efter ett brett nackstycke eller ett som är utskuret för öronen, utan snarare ett där nackstycket inte nuddar nacken överhuvudtaget likt Dyon the difference.

Jag står fast vid att det nog är Dyons träns som är lösningen, isf. Jag tror inte att det finns några kopior som lever upp till funktionen.

Annars håller jag med de andra; ett semihuvudlag (nackrem + sidstycken) alt stigbettsrem som flätas fast med hjälp av manen. Värt att prova.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Använder du en vanlig grimma? Grimmans nackstycke brukar ju hamna längre bak, bara att fästa bettet i sidoringarna med lämplig rem/hakar.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

*delvis kl*
Ni har rätt. Dyontränset känns som den mest ultimata lösningen om man ska utgå från nacken.

Och för femtioelfte gången, till er som kommer med en massa tips om extra breda nackstycken...Jag är ute efter ett nackstycke som hamnar en bra vit bakom nacken, inte på.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Linda Algotsson hade nån fälttävlanshäst som hon upptäckte gick bäst i terrängen med bara en stigbettsrem fäst i ett Mylerkombinationsbett (utan pannband, käkrem eller nosgrimma) fastsydd i den flätade manen en bit längre bak. Det funkade för henne.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Det var detta bett:
35be5au.jpg


Jag vill passa på att förtydliga detta för alla
I mitt och hästen fall handlar det inte om att vi "bara" vill ha ett anatomiskt nackstycke. Hästen har en allvarlig nackskada och en ynka rem i nacken skapar i vårt fall en oridbar häst.
Jag är inte ute efter ett brett nackstycke eller ett som är utskuret för öronen, utan snarare ett där nackstycket inte nuddar nacken överhuvudtaget likt Dyon the difference.

Var fick du tag på det bettet?
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Poloplayer - Har du någon bild på detta?
Elektron - Har kikat på det tränset men är osäker på hur långt bakom öronen det faktiskt hamnar
Jeps - Googla Wahlsten läderbett
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Bildgoogla linda algotsson/ my fair lady så finns en bild med turning Tower/torso i malmö i bakgrunden.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Nu hittade jag det!
Den lösningen är dock ännu mer plottrig än vår nuvarande :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har en sexåring som jag har svårt att få att gå stilla i sin form, hon liksom söker sig nedåt, sen är det nästan som nåt hugger till i...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 989
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Då min häst nu är utredd o det visat sig att hon har fel i munnen o inte ska gå med bett så blir det hackamore o Rambo Micklem. Det jag...
Svar
4
· Visningar
1 758
Senast: Liten
·
E
Utrustning Funderar på att köpa ett nytt träns till min häst, och har kollat på Dyon the difference eftersom han har en fettknöl precis bakom...
Svar
13
· Visningar
3 858
Senast: palle
·
G
Utrustning Jag rider utan nosgrimma. Och nu behöver jag ett nytt träns, och tänkte köpa ett snordyrt kvalitetsträns, kanske Passier eller nåt...
Svar
2
· Visningar
1 075
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp