Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag och ponny, ofrivilligt, provat på något jag har funderat lite löst på länge men aldrig riktigt kommit till skott med. Att jogga med ponny vid handen. Idag berodde det enbart på att vi båda fick panik på insekterna och försökte springa ifrån dem, men frånsett sista etappen när ponny blev lite väl på och het (jag hade ju bara grimman) så gick det över förväntan. Så pass att jag funderar på att göra det till en rutin och göra två flugor på smällen samtidigt.

Låter ju perfekt, både roligt och effektivt :D Kanske med träns och långlina dock? :laugh:
 
Långpass blev det! Och det gick bra, verkligen över förväntan :) Rullade på i 90 minuter med inplanerade gångpauser, sprang mellan 5-8 minuter åt gången innan jag tog 1 minuts gångpaus. Kändes kanonbra och jag hade kunnat springa ännu längre om det inte var för de nedrans blåsorna på fötterna. Vet inte riktigt hur jag ska få bukt med dem.

Supernöjd i alla fall :) Både med dagens pass och med veckans träning. 2 pass styrketräning (marklyft mambo), 2 pass löpning (3 km i onsdags, långpass idag) och så brännbollen dårå :D
 
Jag har tänkt på dig @Mineur och jag hoppas att du kan njuta av din (välförtjänta) långhelg och att du får en underbar helg med din bror! Försök att inte tänka på jobbet på hela helgen. :heart
Tack gulliga du! Jag har en alldeles underbar helg med massor av sol, och har knappt ens varit i närheten av att tänka på jobbet! Hur trivs du på ditt förresten, såhär ett par veckor in? :)
 
Tack gulliga du! Jag har en alldeles underbar helg med massor av sol, och har knappt ens varit i närheten av att tänka på jobbet! Hur trivs du på ditt förresten, såhär ett par veckor in? :)

Det går bra, men det har varit en jäkla omställning måste jag säga. Jag var rätt kaxig innan och jämförde med när jag började på bilfirman, och tyckte att då var det ju inga problem. Det har det varit, kan jag säga. Dels kräver jobbet så fruktansvärt mycket mer (och det går ju inte att jämföra med att sitta av tiden i kassan som det blev sista månaderna i butiken), det har varit jättemycket information som ska in i skallen på kort tid och så har det varit de förbaskade morgnarna. Både nu och på bilfirman börjar jag åtta, men jag får gå upp en halvtimme tidigare nu (den extra tiden i bilen) och man tror inte att en halvtimme gör så mycket, men den har fullständigt kört skiten ur mig. Jag var som en urviden disktrasa i fredags, helt färdig.

Men jobbet är intressant, det är sköna arbetstider för övrigt, friskvården är aslyxig och företaget är fantastiskt. Och jätteskönt att slippa all dötid som var i framför allt butiken, men på slutet även på det andra jobbet. Jag tror det blir bättre om jag kommer igång med ridningen om kvällarna också, nu har jag svimmat av i soffan istället och blivit ännu tröttare.
 
Det går bra, men det har varit en jäkla omställning måste jag säga. Jag var rätt kaxig innan och jämförde med när jag började på bilfirman, och tyckte att då var det ju inga problem. Det har det varit, kan jag säga. Dels kräver jobbet så fruktansvärt mycket mer (och det går ju inte att jämföra med att sitta av tiden i kassan som det blev sista månaderna i butiken), det har varit jättemycket information som ska in i skallen på kort tid och så har det varit de förbaskade morgnarna. Både nu och på bilfirman börjar jag åtta, men jag får gå upp en halvtimme tidigare nu (den extra tiden i bilen) och man tror inte att en halvtimme gör så mycket, men den har fullständigt kört skiten ur mig. Jag var som en urviden disktrasa i fredags, helt färdig.

Men jobbet är intressant, det är sköna arbetstider för övrigt, friskvården är aslyxig och företaget är fantastiskt. Och jätteskönt att slippa all dötid som var i framför allt butiken, men på slutet även på det andra jobbet. Jag tror det blir bättre om jag kommer igång med ridningen om kvällarna också, nu har jag svimmat av i soffan istället och blivit ännu tröttare.
Fullt förståeligt, tycker jag! Det är säkert en kombination av den där extra halvtimmen, men även alla nya intryck, som gör att du är så trött. Det kräver mer än man tror att gå runt och vara alert och trevlig dagarna i ända! Ge det ett par veckor till till så kommer allt att kännas lättare tror jag, och då kan du börja fasa in lite andra rutiner allt eftersom. :)
 
Nä hörni, jag tror faktiskt att jag har börjat hitta tillbaka till mig själv lite efter den här helgen! Jag är fortfarande väldigt trött och stressar upp mig (mer än vanligt) över fullständigt onödiga saker, men jag har som sagt knappt ägnat jobbet en tanke och känner ingen större ångest över att gå dit imorgon faktiskt. Det hela hjälps definitivt av att jag bara har en "hel" jobbvecka den närmsta månaden tack vare semester och diverse röda dagar :love:

Har precis vinkat av min bror efter en jättefin helg och har nu en lång, solig, ledig dag framför mig vilket känns alldeles fantastiskt. Unnar mig just nu att slösurfa i soffan trots underbart väder, men ska snart gå ut och lägga mig på en filt i trädgården med Träningspodden som sällskap. Ikväll blir det ridning! :love:

Träningsplanen för den här veckan är som följer:

Måndag: Ridning, annars vila.
Tisdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Onsdag: 6 km transportpromenad, crossfit.
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Fredag: 6 km transportpromenad, crossfit.
Lördag: Crossfit.
Söndag: Vila.

Så peppad på att förhoppningsvis kunna träna på som vanligt denna + nästa vecka innan det bär av till Sverige för ridläger! :bump:
 
I dag var gymmet stängt så det blev en tur ut. 1 km promenad och 6,3 km jogg. Det är alltid en mental grej för mig att jogga så jag mår väldigt gott när jag har tagit mig runt.
 
Jag var på crossfit i morse :banana:

Huvudfokus ryck idag så mycket teknik och sen ett komplex med två olika typer av ryck följt av två overhead squat. Jag modifierade lite då jag har läst att just overhead squat ger väldigt mycket press på bäckenbotten och bör undvikas när man är gravid. Gjorde helt enkelt vanlig knäböj med stången på ryggen istället. La heller inte på supertunga vikter utan hade max 20 kg bara.

Efter teknikdelen en kort amrap på 8 minuter med:

5 styrkeryck
10 burpee box jump over (skalade till steg över lådan ist för hopp)

Allt kändes bra och är jätteglad över det! Känns som kroppen vant sig lite vid att vara gravid. Jag har gått upp 3 kg hittills (v 17 nu) och har ingen särskilt stor mage än så försöker njuta av att kunna göra det mesta i träningsväg en period nu :)
 
Sammanfattar förra veckan med två styrkepass, två löppass, 10 ridpass (om man räknar alla starter på tävlingen) och några promenader. Bra vecka :)

Denna veckan är planen:

Mån: Styrka
Tis: Springa vårruset
Ons: Ridning + löpning
Tors: Ridning + promenad
Fre: Styrka
Lör: Ridning
Sön: Ridning + löpning

Sen blir det alltid någon promenad extra här och där :)
 
Fullt förståeligt, tycker jag! Det är säkert en kombination av den där extra halvtimmen, men även alla nya intryck, som gör att du är så trött. Det kräver mer än man tror att gå runt och vara alert och trevlig dagarna i ända! Ge det ett par veckor till till så kommer allt att kännas lättare tror jag, och då kan du börja fasa in lite andra rutiner allt eftersom. :)

Jag tänkte också så, att jag börjar fasa in hästarna nu och när det sitter så försöker jag få till någon annan motion också. Därför hade det ju varit kanon om jag hade kunnat jogga med ponny den dagen hon har sin "aktiva vilodag" för att få till egen motion samtidigt.
 
Det går bra, men det har varit en jäkla omställning måste jag säga. Jag var rätt kaxig innan och jämförde med när jag började på bilfirman, och tyckte att då var det ju inga problem. Det har det varit, kan jag säga. Dels kräver jobbet så fruktansvärt mycket mer (och det går ju inte att jämföra med att sitta av tiden i kassan som det blev sista månaderna i butiken), det har varit jättemycket information som ska in i skallen på kort tid och så har det varit de förbaskade morgnarna. Både nu och på bilfirman börjar jag åtta, men jag får gå upp en halvtimme tidigare nu (den extra tiden i bilen) och man tror inte att en halvtimme gör så mycket, men den har fullständigt kört skiten ur mig. Jag var som en urviden disktrasa i fredags, helt färdig.

Men jobbet är intressant, det är sköna arbetstider för övrigt, friskvården är aslyxig och företaget är fantastiskt. Och jätteskönt att slippa all dötid som var i framför allt butiken, men på slutet även på det andra jobbet. Jag tror det blir bättre om jag kommer igång med ridningen om kvällarna också, nu har jag svimmat av i soffan istället och blivit ännu tröttare.

Nytt-jobb-koma borde ha en egen diagnoskod. :p Helvete vad knäckt jag var första en-två veckorna på jobbet. Visste knappt vad jag hette när jag kom hem på kvällarna.
 
Blev inget gym igår. Var så trött efter en natt med lite sömn så vi tog en promenad hela familjen istället och kollade på de stora traktorerna som körde in gräs :) Sen fick jag och maken upp sista reglarna på bygget så nu kan vi börja spika tätt med brädor så har vi snart en vägg till :D

Idag är det Vårruset! Ska bli riktigt roligt :banana:
 
Blev inget gym igår. Var så trött efter en natt med lite sömn så vi tog en promenad hela familjen istället och kollade på de stora traktorerna som körde in gräs :) Sen fick jag och maken upp sista reglarna på bygget så nu kan vi börja spika tätt med brädor så har vi snart en vägg till :D

Idag är det Vårruset! Ska bli riktigt roligt :banana:

Kul med lopp, lycka till! :bump:
 
Alltså herregud hörni, min "avslappnande" stalltur igår blev till en jäkligt lång, frustrerande kväll som jag såhär i efterhand mest bara kan skratta åt... Den summeras nog bäst i punktform tror jag:

- Jag körde vilse två gånger på väg dit (har precis börjat köra här, så det var bara andra gången jag körde dit själv och jag har redan från början helt värdelöst lokalsinne)
- När jag väl kommit på rätt spår fastnade jag i bilkö och satt fast i ungefär en halvtimme
- Under själva ridturen lyckades min telefon på något vis låsa upp kameran och ligga och filma i min ficka i drygt en timme
- Detta innebar att jag bara hade 5% batteri kvar när vi kom tillbaka från ridturen. Eftersom jag som sagt bara kört en gång förut är jag beroende av telefonens Google Maps för att guida mig hem, men batteriet skulle aldrig räcka för det hela vägen hem!
- Jag ringer sambon i panik och ber honom kolla upp instruktionerna och skicka dem i ett sms så att jag skriva ner dem på papper och köra efter det istället.
- Här trodde jag att krisen var över, jag satte mig och körde och redde ut allt riktigt fint, trots två felkörningar!
- Fem minuter senare inser jag dock att de har stängt av motorvägen under kvällens gång och man tvingas köra av på en avfart långt före min. Alla instruktioner jag hade slutade alltså gälla, och där stod jag mitt i ett läskigt industriområde utan att veta var jag var, vart jag skulle, med endast 3% batteri på telefonen och med en bil som dessutom börjat varna för att bensinen börjar ta slut :nailbiting:
- Här använde jag mina sista procent batteri för att ringa sambon i ännu mer panik, beskriva vart jag var, och han fick i sin tur låna sin mammas bil för att köra ut och hämta mig och eskortera mig hem.

Sååå... 1,5 timme senare än tänkt var jag hemma, alldeles skakig av adrenalin och sjukt förbannad på de högre makterna! :rage::laugh:

Jag ska aldrig mer sätta mig i en bil utan extrabatteri eller laddningsmöjligheter för telefonen! Men det var en väldigt fin kväll i stallet i alla fall, om vi räknar bort resan dit och hem :D
 
  • Gilla
Reactions: WS6
@Kiwifrukt tycker alltid man blir hysteriskt trött första veckorna på nytt jobb! Brukar bli bättre med tiden!

@Singoalla träning påverkar ju förbränningen så det känns inte otänkbart att det påverkar hur lättpåverkad man är. Inget jag märkt av tidigare i livet dock (nu dricker jag i princip aldrig).

Kl
Och med det kan jag ju göra ett försök att hoppa in i tråden och inte bara tjuvläsa ;) var med i beachtrådarna för några år sen men halkade ur när jag blev gravid med sonen (som snart är 2,5 så...). Kom igång och träna efter det men när jag började jobba tog tidsbrist över. Barn nr 2 fyller snart 6 veckor och jag är otränad men jobbar på att komma igång! För tillfället blir det ju "efter förlossning-träning" med promenader och magövningar mha en app. Gällande kost har jag ambitionen att dra ner på socker och att bli bättre på att göra veckoplanering gällande matinköp (pga kostnad och roligare mat men äter allt).

Idag har jag och en kompis varit på mammaträning. (Anpassad) styrketräning, den här veckan med fokus överkropp. Har en del träningsvärk att se fram emot imorgon...
 
En timme ridning både igår och idag. Myggen gör oss galna, minns inte att de var lika jävliga i fjol, men hästen är så fin för övrigt att jag ignorerar det lite. :love:
 
Jag har inte sett en enda mygga än i år! Var bor du?

Du kan få några miljoner av mig. ;) Jag har för mig att du bor på västsidan av landet, jag bor rakt motsatt på östsidan så det kan vara förklaringen. Vi hade inga alls förrän för typ två veckor sen, sen exploderade det och nu är de överallt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp