Haha min mamma kör alltid på hugaligen med (men jag föredrar kortversionÅh ”huga”! Det uttrycket har jag bara hört min mormor säga som alltid sa ”hugaligen”.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha min mamma kör alltid på hugaligen med (men jag föredrar kortversionÅh ”huga”! Det uttrycket har jag bara hört min mormor säga som alltid sa ”hugaligen”.![]()
@BlacksmithfarmAha, tack! Det låter betydligt mer logiskt och genomförbart![]()
Kul att se dig här igen, jag minns dig så väl från tidigare trådarHej på er!
Det har gått bra många år sen jag var aktiv i en träningstråd här på buke. Men idag var jag på gymmet för första gången på evigheter, för nu får jag äntligen börja sätta igång igen.
En km cykel, lite rodd, två benmaskiner och serratuspress med hantlar (där större delen av tiden gick åt att andas igenom smärtan av att ligga på rygg, men det släpper och blir bättre sen så bara att vackert bita ihop och göra). Var där 25 min och det får vara bra för nu.
Är ju lååångt ifrån de vikter ni andra nämner här och bara att titta på en stång får ryggen att gå av på mitten, men mitt stora mål är att nån gång kunna maxa gymmets benpress igen. Men ett pass i taget, lyssna på dagsformen och inte överanstränga är nuvarande ledord
Vad har jag inte råkat ut för, snarareKul att se dig här igen, jag minns dig så väl från tidigare trådarVad är det du har råkat ut för (om du vill säga såklart)? Låter tufft oavsett men kul att du är på väg tillbaka nu!
![]()
Men herregud, det låter ju som att hälften kunde varit nog! Men fint att se din positiva inställning, ska bli spännande att följa dig härVad har jag inte råkat ut för, snarare.
Efter hundattack, extrem prematurfödsel och en rejäl vända in i väggen tog jag mig upp och tillbaka igen, tränade massor och var så jäkla glad över att kroppen äntligen funkade på alla plan igen - och då ramlade jag av min häst i ridhuset och slog sönder bäckenet. Hon hoppade åt sidan när det smällde i en bildörr utanför och jag fortsatte framåt. Det var i början av 2022. Har haft jättestora problem av instabilitet därefter, som galen foglossning som aldrig ger sig. Så förra året stelopererades ena si-leden och nu i maj gjordes samma sak med den andra. Enligt ortopeden ska bäckenet vara som vilket annat som helst nu (förutom den minimala rörlighet si-leder erbjuder, men dom förbenas ofta med åldern ändå), så nu gäller det "bara" att hitta tillbaka till normal funktion i övrigt också. Har tappat så gott som alla muskler, har noll kondition, fått sämre hållning, ryggen/musklerna kring den smärtar en hel del eftersom den används på fel sätt just nu - men det är ju bara träning som är lösningen på det hela. Så kan jag rehaba mig själv tillbaka så ska det bli smärtfritt sen![]()
Herregu säger som @Mineur, hälften hade väl räckt..!Vad har jag inte råkat ut för, snarare.
Efter hundattack, extrem prematurfödsel och en rejäl vända in i väggen tog jag mig upp och tillbaka igen, tränade massor och var så jäkla glad över att kroppen äntligen funkade på alla plan igen - och då ramlade jag av min häst i ridhuset och slog sönder bäckenet. Hon hoppade åt sidan när det smällde i en bildörr utanför och jag fortsatte framåt. Det var i början av 2022. Har haft jättestora problem av instabilitet därefter, som galen foglossning som aldrig ger sig. Så förra året stelopererades ena si-leden och nu i maj gjordes samma sak med den andra. Enligt ortopeden ska bäckenet vara som vilket annat som helst nu (förutom den minimala rörlighet si-leder erbjuder, men dom förbenas ofta med åldern ändå), så nu gäller det "bara" att hitta tillbaka till normal funktion i övrigt också. Har tappat så gott som alla muskler, har noll kondition, fått sämre hållning, ryggen/musklerna kring den smärtar en hel del eftersom den används på fel sätt just nu - men det är ju bara träning som är lösningen på det hela. Så kan jag rehaba mig själv tillbaka så ska det bli smärtfritt sen![]()
Visa bifogad fil 177891
Hittade till slut hur man får upp den här fina vyn som du ofta postat @pepp!
Väldigt lugna 5 km idag, kändes bra och känslan var att jag kunde fortsatt 5 km till151 i medelpuls är väldigt lågt för mig, tror aldrig tidigare jag lyckats springa med så låg puls innan. Det avspeglas ju i tempot men försöker verkligen inte bry mig om tiden utan det SKA kännas lätt på de här lite mer ”distans”-passen
![]()
Kan lova att jag inte alltid är positiv, vissa dagar är jag långt ner i källaren. Men man måste ju få sörja det som inte blev också, för att sen kunna blicka framåt och gå vidareMen herregud, det låter ju som att hälften kunde varit nog! Men fint att se din positiva inställning, ska bli spännande att följa dig här![]()
Ingenting alls egentligen. Normal rörlighet i en si-led är fortfarande minimal, och med åldern förbenas dom hos många. Så det är stor skillnad mot tex en steloperation av ett ryggsegment. Men bäckenet läker oerhört långsamt, det tar ca 5 månader. Så jag har haft ridförbud 5 mån efter varje operation, och väldigt långsam upptrappning av rehabprogrammet. Sen är det vanligt med ett bakslag efter ca tre mån, vilket jag såklart också fått på båda sidor. Men på senaste röntgen var det till 90% läktHerregu säger som @Mineur, hälften hade väl räckt..!
Hur påverkas rörligheten av en stelopererad si-led? Är det tex att böja sig framåt som blir svårt?
Haha jag öppnade dagens lucka när jag var på gymmet och mina lår ba nej tackHoppade över gårdagens lucka i kalendern (tärningsspel, lät iof spännande, men hade många övningar jag inte klarar än, så tog en vilodag)
Idag var det 50 air squats påmså kort tid som möjligt, men så många ser man behöver. Så det körde jag innan jag gick på promenad.
Resultatet blev 4 set på 7 minuter.
Visa bifogad fil 177947