Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev 20 min på crosstrainern idag. Jag hade orkat mer men det är så fruktansvärt tråkigt, även om jag gör det framför tv:n. Kommer nog inte öka tiden, men ska testa med högre motstånd nästa gång. Får hoppas på plusgrader och barmark snart så jag kan jogga i stället.
Fick också till 15 min styrka + mage som nog ger lite träningsvärk i morgon.

Det blev 20 min på crosstrainern idag. Jag hade orkat mer men det är så fruktansvärt tråkigt, även om jag gör det framför tv:n. Kommer nog inte öka tiden, men ska testa med högre motstånd nästa gång. Får hoppas på plusgrader och barmark snart så jag kan jogga i stället.
Jag håller med! Tycker det är sååå tufft mentalt att stå någon längre stund, men det är den eller en cykel som gäller när knä eller axel strular - och att cykla inomhus är ännu värre! :wtf:

Invigde min skivstång idag.
Hade egentligen tänkt mig både knäböj och Bulgarian Splits också, men ryggen ska ”Oh HELL no!” så jag lyssnade. 😅

Träningstid: 00h 48m
Skivstångsrodd: 5 x 20, 5 x 20, 5 x 20, 5 x 30
Sittande axelpress med skivstång: 5 x 20, 5 x 20, 5 x 20, 10 x 20
Marklyft: 5 x 20, 5 x 20, 5 x 30, 5 x 40
Goblet squat: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Set: 15
Reps: 95
Volym: 1 860 kg
#strengthlogapp

Behöver hitta övningar för insida lår och mage. Mage då helst övningar som inta tar hårt på ländryggen eftersom den är kass. 😅

+ stegmål och snöskottning. 🙌🏻

Lyckades göra något i skuldran igår när jag lyfte tillbaka stången på racket efter skivstångsrodden... Får be maken massera in lite tigerbalsam ikväll så hoppas jag det släppt till i morgon annars får jag anpassa lite i gymmet.

Idag har jag vilodag från gymmet men ska gå promenad på lunchrasten och ikväll kommer det nog bli en del snöskottande om prognosen stämmer 😅 Tur vi har traktor till det mesta men vissa ställen går ju inte att ta med traktor.

Nej men träningsvärken idag..! O_o Jösses. Mina lår känns som två stora blåmärken och jag stapplar ner från trappan. Har tyvärr hemmakontoret på övervåningen 😅

Gym idag igen men bara överkropp förutom att jag också ska mjukstarta igång marklyften igen. Fick ta ett uppehåll i våras pga en strulig armbåge och sen har jag bara kört marklyft enstaka gånger på låg vikt.

Uppvärmning; hopp tå-touch/enbens sidohopp+kant/nerhopp/upphopp + axlar + hamstring + rygg
Superset;
Roddmaskin 3x10 39/45/52kg
Bröstpress 3x10 39kg
Tricep pushdown 7,5kg 2x10
Superset;
Abduction 3x12 86kg
Adduction 3x12 55kg
Jogg 30+30sek x5 min

Ett snabbt pass efter jobb. Jag tog hjälp av chatgpt för att sätta ihop ett nytt träningsprogram baserat på tidigare program jag hade. Det blir en del superset för att spara tid. Ska känna efter nån vecka vad jag tycker.
Jag testade att jogga 10min intervaller i höstas men min fot började strejka så jag går ännu snällare ut + att jag kör en del hopp som uppvärmning.

Passet gick jättebra! Tyvärr en huvudvärk som smög sig på så nu känner jag mig lite mosig i huvudet.

Mjukade upp marklyften försiktigt och gjorde sista setet på 60 kg, det kändes bra! Har mycket mer att ge där men skynda långsamt osv, speciellt med en rygg som redan har träningsvärk sen i måndags.

Därefter kabelrodd, latsdrag, hantelrodd (kändes riktigt bra!), superset med triceps pushdown + hantelcurls och sen en riktigt jobbigt cirkel för bålen.

Drog ett pass med fokus på mage. Om jag inte har träningsvärk imorgon så kommer jag sura ihop. 😆

Träningstid: 00h 45m
Knästående sidoplanka: KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster"
Bergsklättrare: 10 x KV, 10 x KV 10 x KV
Crunch: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Dead bug med hantel: 10 x KV +8, 10 x KV +8, 10 x KV +8
Flutter kicks: KV 00:00:20, KV 00:00:30, KV 00:00:30
Cykelcrunch: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Liggande benlyft: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Planka: KV 00:01:30

Set: 25
Reps: 175

#strengthlogapp

Plus stegmål och snöskottning.

Drog ett pass med fokus på mage. Om jag inte har träningsvärk imorgon så kommer jag sura ihop. 😆

Träningstid: 00h 45m
Knästående sidoplanka: KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster"
Bergsklättrare: 10 x KV, 10 x KV 10 x KV
Crunch: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Dead bug med hantel: 10 x KV +8, 10 x KV +8, 10 x KV +8
Flutter kicks: KV 00:00:20, KV 00:00:30, KV 00:00:30
Cykelcrunch: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Liggande benlyft: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Planka: KV 00:01:30

Set: 25
Reps: 175

#strengthlogapp

Plus stegmål och snöskottning.
Vad står KV för? Förstår att det borde vara ens egna vikt och i mitt huvud blir det kvinnovikt vilket inte känns helt rätt. 😅
Bra jobbat 💪💪💪

Jag som också tycker sånt är tråkigt tycker det är lättast om man ökar tiden först när man gjort så många pass att det känns som om tiden går fort.
Har väl nått med relativitetsteorin att göra (eller kanske inte...) men när man har gjort en del pass så går det plötsligt snabbt. 🤷‍♀️

PT träning idag och herregud vilken WOD vår tränare satt ihop 😅!

Uppvärmning:
3 stationer/2 min per station;
1. Roddmaskin
2. 5 marklyft + 5 frontsquat + 5 press
3. 10 band apart + 10 shoulder swimmers + 5/5 ”världens bästa stretch”

Team WOD, 3 pers
1.
”Buy in” 2026 m rodd (att dela på)
P1 rodd
P2 Frontracked Hold
P3 Planka

Vila 1 min

2. (Tre varv, byte när P1 var klar)
P1; 5 laterala hopp + 4 marklyft + 3 clean + 2 STOH (pressar, fick välja om vi ville striktpressa eller trycka på med benen, jag valde strikt) + 1 thruster, allt i ett flöde
(Allt med stång, jag körde 1 varv på 25 kg och 2 varv på 35 kg)
P2; Rodd
P3; Vila

Vila 1 min

3. (3 varv, bytte när P1 var klar)
P1; 10 wallballs (jag tog 9 kg boll) + 5 situp med medicinboll (9 kg) + 5 armhävningar
P2; Rodd
P3; Vila

Sen för att vi var så duktiga och klarade träningen i tid fick vi göra 10 syncro situps varje hel minut resterande träningstid, sammanlagt 60 situps 😅😆!!

La in så många övningar som fanns i StrengtLog, man ser på muskelkartan att kroppen har fått jobba 😂!

IMG_6530.webp

Blev ingen snöskottning igår, behövdes inte. Idag däremot behövs det :p Gymmade i morse innan jobbet. Skuldran är inte bra än så valde bort hantelrodden men körde allt annat och det funkade. Höjde marklyften till 50 kg. Det kändes också bra men nu ska jag nog stanna där ett par tre veckor så inte kroppen slår bakut.

Men snöskottning, promenad och ridtur återstår idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka