Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag matar in i strengthlog så följer det som står på övningen. De flesta övningar jag kört hittills ska matas in per sida (= 1 hantelvikt).

På benpressmaskinen stod det att släden väger 54 (lappen fanns inte när jag började, utan dök upp senare, så jag tror att någon/några frågat om det), så det har jag lagt på när jag kör den. Men visste jag inte det så hade jag nog räknat utan släd-vikten.
Jag kan köpa det att det är 0 för släde, men så tänker jag att om slädar (?) väger olika så blir det väldigt missvisande om man bara räknar med pålagda vikter. 🤔
För ens egen skull alltså.

Bakåtrörelsen är jag medveten om, och försöker alltid tänka på den (den har varit ännu värre tidigare :o )
Jättebra tips på nedvägen, ska testa det nästa gång, nu när jag tänker efter så känns det nog som att knäna faktiskt är ivägen på nervägen!
Kanske gör det något, eller så gör det inget :p

(btw, ni vet såna där videos där folk går in i glasdörrar och sånt? det är det jag visualiserar när jag lyfter - tvärstopp i topp :D)

Jag kan köpa det att det är 0 för släde, men så tänker jag att om slädar (?) väger olika så blir det väldigt missvisande om man bara räknar med pålagda vikter. 🤔
För ens egen skull alltså.
Ja, precis...
Tänker att är man på samma gym/samma maskin så spelar det inte så jättestor roll, kanske. Men byter man så kan det ju diffa.

Morgonens, sovit kasst 🥲 bra pass, men få övningar, bra kontakt i alla övningar!
1000113301.webp

Ska springa en 5:a med min kompis i eftermiddag också, oj vad peppad jag är 😂 not.

Stängde också veckan nyss. Nu blir det träningspaus till onsdag därefter antagligen paus till fredag eller lördag. Tror att kroppen behöver det (och vi har massa saker inbokade). Ska satsa på lite rehab-övningar typ skumrulla utsidan av låren och sitta på små taggiga bollar :laugh: (aj). Är riktigt spänd så det behövs! Här är dagens pass:
20250706_123629.webp

Jag stänger också veckan med veckans fjärde träningspass, ett underkroppspass med fyra övningar (knäböj, RDL, kickback i kabel och hipthrusts) där jag körde 10x 100, 90 och 80 i RDL och hipthrusts så det blev rätt mycket vikt 😁!

IMG_0721.webp

Veckans PT- pass i onsdags var säsongsavslutning innan sommaruppehåll, och där höll jag på att avlida då vår PT hade satt ihop 12 days of Summer 😁.

Det var 12 övningar, och man skulle göra lika många antal av övningen som numret den hade (1-12 reps). Så började man med övning 1 1 rep, och sen byggde man på med övning 2/2 reps + övning 1/1rep, sen övning 3/3 reps + övning 2/2 reps + övning 1/1 rep osv osv…. Heeeeela vägen tills man kom övning 12 (som i sången 12 days of christmas).

OMG säger jag om hur det kändes när man började komma upp mot 12 varvet 😂😅!

Förmiddagspass, 2 varv i Egymmet och så lite extra övningar i vanliga gymmet.

Rowing (Machine): 1km 05:12
Circuit:
Cable Wide Grip Seated Row: 1. 10 x 47.5, 2. 0 x 0
Cable Close Grip Seated Row: 1. 0 x 0, 2. 10 x 47.5
Machine Chest Press: 1. 10 x 41.5, 2. 10 x 41.5
Lat Pulldown: 1. 10 x 52.5, 2. 10 x 52.5
Machine Shoulder Press: 1. 10 x 35.5, 2. 10 x 35.5
Machine Crunch: 1. 10 x 37.5, 2. 10 x 37.5
Machine Back Extension: 1. 10 x 62.4, 2. 10 x 62.4
Seated Leg Curl: 1. 10 x 41.4, 2. 10 x 41.4
Leg Extension: 1. 10 x 58.3, 2. 10 x 58.3
Pallof Press: 8 x 50, 8 x 50, 8 x 50
Seated Calf Raise: 8 x 35, 8 x 35, 8 x 35, 8 x 35
Superset:
Machine Triceps Extension: 8 x 18, 8 x 18, 8 x 18
Machine Bicep Curl: 8 x 18, 8 x 18, 8 x 18

Det var jag och halva stan på gymmet kändes det som. Sådå kändes det smidigt att köra Egymmet idag, då man kan gå runt i cirkeln utan att behöva plocka med vikter mellan varje maskin. :)

Har pausat mitt medlemskap en månad. Ska vara massor på landet, så hoppas på en massa löpning där :love:

Sambon har dock att han kan ta med sig någon på sitt medlemskap ett par gånger, så följde med idag! Jättehärligt pass, ganska tungt och näsan kändes bra.

Pepp!
IMG_1029.webp

Jag trodde inte jag skulle kunna träna idag men fick en lucka här innan middagen som jag tog direkt! :up:

Utfall med hantlar, hantelrodd, omvända flyes, sidolyft, bicepscurls och så lite mage. Ökade lite smått i flera övningar. Efteråt kände jag mig mycket gladare och lugnare, träning alltså 🙌🏼

Mobilitetsövningar
Rodd 45/55/55kg 10/8/6
S Leg extension 32/32/27kg 12/12/12
French press hantel 5/5/5kg 12/10/8
Wood chopper 8kg 12x4
KB swing 16kg 20x2

Har satt ihop ett program med hopp (Plyometrisk) och övningar med extra fokus på fötter/ vader/ skenben/ knä på ~30-40 minuter.
Körde första passet igår och har träningsvärk i vaderna idag. ✌️
Ska köra det 1-2 gånger i veckan ett tag utöver gym 3 gånger i veckan.

Maxtest på gymmet resulterade i ett frontböjs-PB à la 2 reps på 55 kg :) Såhär i efterhand önskar jag att jag testat 57,5 också men i stunden kändes det alldeles lagom att avsluta där eftersom det redan var ett ganska rejält PB (mitt förra var 1x 50 kg, så jag har ökat volymen med 100% och vikten med 10%).

Resten av passet innehöll hip thrusts, step ups, split squats, musslan och till sist en core-cirkel som brände som utav bara 🤬

Imorgon tänkte jag springa lite trail i naturreservatet som ligger precis invid stallet där min medryttarhäst står, håll tummarna för att benen inte är alltför döda!

Maxtest på gymmet resulterade i ett frontböjs-PB à la 2 reps på 55 kg :) Såhär i efterhand önskar jag att jag testat 57,5 också men i stunden kändes det alldeles lagom att avsluta där eftersom det redan var ett ganska rejält PB (mitt förra var 1x 50 kg, så jag har ökat volymen med 100% och vikten med 10%).

Resten av passet innehöll hip thrusts, step ups, split squats, musslan och till sist en core-cirkel som brände som utav bara 🤬

Imorgon tänkte jag springa lite trail i naturreservatet som ligger precis invid stallet där min medryttarhäst står, håll tummarna för att benen inte är alltför döda!
Snyggt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur