Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit ute på en joggingtur, samma 2.5 km runda, samt en promenad i ökat tempo (kanske 5-6 km). Har ändå varit okej, någon led har haft mindre åsikter men de har hittils gått över snabbt. Undrar dock, ni som joggar och har glasögon. Hur får ni dem att stanna på plats? Mina går gärna på avvägar vilket mest är lite bökigt. Silvertejp?
Jag har glasögon men har inte problem alls med att de rör på sig! Så du kanske behöver andra glasögon 😅

Jag har glasögon men har inte problem alls med att de rör på sig! Så du kanske behöver andra glasögon 😅
Trodde att det var något alla hade problem med... tycker att glasögonen sitter bra egentligen, kanske att de små sakerna i mitten blir lite vidare vid tvätt? Jag har tydligen en smal näsa, det kanske spelar in? Intressant att du inte har några sådana problem, då borde det vara möjligt.

Trodde att det var något alla hade problem med... tycker att glasögonen sitter bra egentligen, kanske att de små sakerna i mitten blir lite vidare vid tvätt? Jag har tydligen en smal näsa, det kanske spelar in? Intressant att du inte har några sådana problem, då borde det vara möjligt.
Jag har också glasögon och de sitter bra vid all typ av träning, även löpning. Men jag har glasögon med näskuddar av silikon, de glider typ aldrig :)

Jag har också glasögon och de sitter bra vid all typ av träning, även löpning. Men jag har glasögon med näskuddar av silikon, de glider typ aldrig :)
Ansiktets form kan säkert spela roll men glasögonen i sig och hur de sitter borde vara en större faktor! Både att de sitter bra på näsan men även bakom öronen så de hålls på plats ordentligt.

Ansiktets form kan säkert spela roll men glasögonen i sig och hur de sitter borde vara en större faktor! Både att de sitter bra på näsan men även bakom öronen så de hålls på plats ordentligt.
Nu när jag tänker på det så satt de faktiskt väldigt bra i början, men tappade fästet efter ett tag. De är inte ett år gamla än, går kanske att behandla silikonet på något sätt? Eller byta kuddarna? Optikern har inte varit överdrivet hjälpsam i just det här, jag behöver själv nog veta vad jag ska göra. Ska definitivt kolla på hur jag kan få liv i silikonet igen, tack för tipset :)

Var förresten ute en snabb vända ikväll, lite annan än vanliga slingan. Mer orienteringstema med lite krångligare stigar, vilket jag tycker är roligt (om än lite tyngre fysiskt). Det är orienteringen jag vill tillbaka till så den här typen av rundor passar bra :)

Knappt två km på åtta minuter, tror att det är en okej tid. Försökte ta det lugnt men det gick tydligen sådär. Vanligtvis tar det mig ca sjutton minuter att i lugnt tempo jogga två och en halv kilometer. Har inte testat att hålla ett högre tempo där än, är inte redo för det.

Nu när jag tänker på det så satt de faktiskt väldigt bra i början, men tappade fästet efter ett tag. De är inte ett år gamla än, går kanske att behandla silikonet på något sätt? Eller byta kuddarna? Optikern har inte varit överdrivet hjälpsam i just det här, jag behöver själv nog veta vad jag ska göra. Ska definitivt kolla på hur jag kan få liv i silikonet igen, tack för tipset :)
Det finns något som heter Nerd wax som gör att glasögonen inte glider. Tycker jag har hört varierat resultat, vissa verkar nöjda och andra tycker det funkar ett tag. Inte så fasligt dyrt om du vill prova.

Morgonträning även idag, men styrketräning ute i brygghuset 🏋️

IMG_3043.webp

Försökte göra goblet squat tyngre genom att ta båda mina kb i rackposition. Det blev ju tyngre för benen men tyngst var det ju för överkroppen tbh 😆 Får börja jobba mer enbensövningar här hemma tror jag tex BSS och kanske jobba lite på pistol squat?
Har lite svårt med tekniken i armhävningar så där är lite varierande resultat :p
Men gött att ha träningen gjord idag 💪

Efter ett tag när rundorna känts lätta och snudd på roliga så är det just nu tungt.
Beror nog delvis på värmen och delvis att jag ett tag har sprungit mer och längre än vad jag är van.
Men rundorna blir gjorda så det får vara gott nog ett tag.
IMG_5876.webp

3.6 km på 27 minuter, gick lite i början och i två branta uppförsbackar, samt stannade och flyttade en kopparödla av spåret. Försöker jogga långsamt för att verkligen hinna med, blir lätt att knäna landar lite bakom där de ska och det blir inte så bra. Lyckades mestadels med det idag. Hunden var med idag med, igår var det för varmt för henne. Kändes okej, trevligt att komma ut lite. Pulsen går ner snabbt också, och andningen verkar bli lite lättare successivt (konditionen med, men nu menar jag specifikt andningen) :)

IMG_8230.webp

Hade en riktigt dålig dag igår och var fortfarande ganska nere och trött idag så bytte ut flera av övningarna med fria vikter till maskinövningar istället i morse. Känner inte att det kräver riktigt lika mycket fokus. Mest nöjd att jag faktiskt gick dit ändå, trots att jag verkligen inte var på humör för annat än att ligga kvar i sängen

Visa bifogad fil 171472
Hade en riktigt dålig dag igår och var fortfarande ganska nere och trött idag så bytte ut flera av övningarna med fria vikter till maskinövningar istället i morse. Känner inte att det kräver riktigt lika mycket fokus. Mest nöjd att jag faktiskt gick dit ändå, trots att jag verkligen inte var på humör för annat än att ligga kvar i sängen
Ja riktigt bra jobbat 👏

IMG_3050.webp

Dagens! Kul att få PB i all löpning jag loggar eftersom jag aldrig loggat det i strenthlog appen förut :p
Men 60 reps med 16 kg kb var ett kul PB! Körde ett maxtest där jag skulle köra 100 reps på kortast möjliga tid. 60+20+20 reps på 3:36!

Semestern är slut o jag måste verkligen se till att jag går till gymmet
Idag blev de lugnt. Oftast blir de ben, röv och axlar 😅 Tiden är fel för jag skriver in efteråt.
Vilken är er ”favvo” övning för mage/rygg?
Visa bifogad fil 171480
För rygg kör jag mest hantelrodd och chins/latsdrag.
För mage gillar jag ab wheel rollouts. Eller hängande knälyft kan det hända att jag gör med!

Himla bra träningsvecka hittills det här! Har haft några dagar på egen hand och då hinner man träna och röra sig massor :D Igår ett kort pass för ben och rumpa utan redskap. Idag gymmet igen, mindre folk den här gången och jag kände mig stark! 💪🏼 Fortsätter smyga upp vikter och/eller reps men ser till att tekniken hänger med.

Resten av veckan är än så länge oplanerad vad gäller träning, vilodag imorgon men vill få till ett till pass styrketräning typ lördag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka