Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej tråden! Jag har haft lite bukepaus den senaste veckan men roade mig med att läsa ikapp i tråden nu ikväll så förlåt till er som loggar in till typ 34 notiser från lilla mig som gillat inlägg :D

Jag har landat i Skottland igen efter en veckas julfirande i Sverige och har en veckas julledigt kvar. Jag kör ju enligt strategin "om andan faller på" när det kommer till träning dessa veckor och det gjorde den bara en gång när vi var iväg, men det blev å andra sidan ett riktigt bra pass på mammas gym tillsammans med min man! Maxningsförsöket i bänkpress gick förvisso åt pipsvängen, jag fick det inte alls att fungera, men maken satte i alla fall nytt PB med min hjälp så det var väl alltid något :p Själv fick jag nöja mig med ett nytt PB i pull ups, det är inte fy skam det heller!

Annars bjöd veckan på skridskoåkning x2 vilket faktiskt var jobbigare än jag kom ihåg det, och så en hel del promenader och cykelturer utöver det. Valde att ta av mig pulsklockan så jag har ingen aning om stegantal och liknande men tycker det är rätt skönt att bara gå på känsla just nu. Jag ska ta mig en funderare över hur jag vill använda klockan nästa år, för det blir lätt lite tvångstankar kring den för mig vilket gör att jag funderar på att använda den mindre.

Imorgon har jag bokat in mig på ett pass kl 10, lite oklart vad det kommer att bestå av då jag tror de satsar lite mer på helkroppsträning dessa veckor (annars är passen indelade så att det är fokus knäböj på måndagar, bänkpress tisdagar, marklyft onsdagar, osv) men det ska bli kul att gå dit och röra lite på diverse muskler :D

I fredags kände jag att jag behövde röra på mig, så jag körde ett pass benpress då.
Igår körde jag lats och lite mage/rygg- maskin.

Imorse hade jag ränkt prova på ett kettlebell-pass, men jag kände mig lite risig när jag vaknade så jsg skippade träning och tog en promenad. Hoppas att det intr blir nåt mer med det, men får se om det blir träning i veckan.

Tänkte hoppa in i tråden och hoppas kunna använda den som pepp att komma igång och hålla igång. 😊 Kroppen blir äldre och jag känner att jag behöver försöka stärka den och konditionen för att må så bra som möjligt.

Jag har lite problem med kroppen men hoppas allsidig träning kan räta ut lite saker…

Jag gillar gruppass i stil med body pump och ska försöka varva det med att jogga/promenera. :up:

Har även några kilo jag skulle vilja bli av med men det kanske inte diskuteras i denna tråden?

Tänkte hoppa in i tråden och hoppas kunna använda den som pepp att komma igång och hålla igång. 😊 Kroppen blir äldre och jag känner att jag behöver försöka stärka den och konditionen för att må så bra som möjligt.

Jag har lite problem med kroppen men hoppas allsidig träning kan räta ut lite saker…

Jag gillar gruppass i stil med body pump och ska försöka varva det med att jogga/promenera. :up:

Har även några kilo jag skulle vilja bli av med men det kanske inte diskuteras i denna tråden?
Kul att du är här! Låter som en bra blandning av träning att ha som grund :)

Vi brukar undvika att prata vikt i den här tråden eftersom det inte nödvändigtvis hör ihop med varken träning eller hälsa. Men det finns ju andra trådar till det 🤗

Jag känner mig bättre idag och tror nog att jag kommer kunna få till något mer träningspass innan årets slut! Idag utflykt med familjen, var ute och knatade i maklig takt i ungefär två timmar totalt. Den makliga takten var tack vare två barn som ”aaaahhh måste ha vilopaaaaaus” typ var tionde meter :idea:

Imorgon blir det simhallen med familjen och känner jag mig bra då tänker jag mig träning på tisdag! Hoppas :)

Det blev ett väldigt ofrivilligt uppehåll pga att hästarna drog omkull mig för tio dagar sedan. Hela vänsterbenet har varit blått, med rejäl svullnad kring patellarsenan och trochantern. Det har gjort rejält ont att röra mig och det är först nu det börjar funka dugligt att ligga på vänster sida i sängen, och något knästående är det inte tal om ännu. Så eftersom benen och enskilda sidliggande och knästående övningar var det enda jag tidigare kunde träna smärtfritt var det ju inte direkt nån idé att gå till gymmet.

Men om jag ska klara mitt ena årsmål så måste jag få till 5 km på motionscykel innan årsskiftet, och jag tänker att det borde vara värt ett försök nu. Om inte annat så kan det gå på rent pannben. Det ska åtminstone rent teoretiskt inte försämra för ryggen 😇

Vilat från gym i 6 dagars men idag körde jag ett pass och lyckades med reps pb i bänken med 50 kg x 4 reps 💪

Har inte bara legat i soffan de här dagarna utan det har blivit promenader, en liten vandring med familjen, jakt, ridning, vedgrejjande i skogen osv så kroppen har fått röra på sig ändå :) Har loggat 168 träningspass (löpning och styrketräning) hittills och det blir ett till i morgon innan jag stänger träningsåret 2025.

1000151620.webp

Men du, det där är ju inte dåligt ❤️ var inte så hård mot dig själv! Man kan ju inte rå för att man blir sjuk ibland.
Nej jag vet, men det blir så uppenbart under längre pauser hur viktig träningen är för mig. Alltså jag blir verkligen en så mycket trevligare människa :o . Nu sitter jag bara och är sur och typ andas med munnen pga helt stopp i näsan :cautious:.

Fullt upp igår med hundar och stall, så det blev ett 20-min effektivt core/abspass på kvällen när jag kommit hem, och så ett 30 min yogapass med fokus på ländrygg/mot ryggsmärta (har inte smärta per se, men ländryggen molade lite igår så bäst att mota Olle i grind!).

Älskar youtube vid dessa tillfällen, så himla enkelt att hitta bra pass för hemmaträning!

Fullt upp igår med hundar och stall, så det blev ett 20-min effektivt core/abspass på kvällen när jag kommit hem, och så ett 30 min yogapass med fokus på ländrygg/mot ryggsmärta (har inte smärta per se, men ländryggen molade lite igår så bäst att mota Olle i grind!).

Älskar youtube vid dessa tillfällen, så himla enkelt att hitta bra pass för hemmaträning!
Åh har du någon länk att dela till yogapasset för ländrygg? 😀

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar