Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lugn runda ute i halkan, omväxlande promenad/jogg. Målet var zon 2/3 så puls 120-140 vilket kändes lätt och trevligt.

IMG_4438.webp

Får skippa kvällens pass då jag har ont i nacke & rygg efter en incident med medryttarhästen igår (inget allvarligt dock, känns mest som envist nackspärr) och passet innehåller flera olika stationer som förmodligen inte funkar jättebra med en känslig överkropp. Känns otroligt surt eftersom det dels ser ut som ett jätteroligt pass och dels eftersom jag hade hoppats kunna träna på massor den här veckan då jag är ledig, medan nästa vecka blir betydligt svårare då jag börjar på nytt jobb och ska iväg på konferens och grejer. Men men, jag får nog försöka vara glad att det inte blev värre än det blev istället.

Hoppas kunna springa imorgon, antingen intervaller eller en joggingrunda. Får se hur det blir i helgen sedan, tanken var ju skidåkning men inte heller det känns som en jättebra idé ifall jag skulle ramla och göra nacken/ryggen ännu ledsnare. Avvaktar och ser hur det känns imorgon!

Här blev det ett magpass idag. Måttligt kul, men det behövs! 😅🙈

Träningstid: 00h 49m
Knästående sidoplanka: KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster"
Bergsklättrare: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Crunch: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Dead bug med hantel: 10 x KV +4, 10 x KV +4, 10 x KV + 4
Flutter kicks: KV 00:00:20, KV 00:00:30, KV 00:00:30
Cykelcrunch: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Liggande benlyft: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Planka: KV 00:00:30, KV 00:00:30, KV 00:01:30
Set: 27
Reps: 177

Allmänt sur och nere idag, längtar efter att kunna gå vettigt ute igen. Men just nu är det glashalt, dåligt plogat och livsfarligt att promenera här.. och att ta bilen 2mil enkel väg för att promenera på gångvägar i stan känns inte rimligt faktiskt. 😅 Så jag hoppas det töar fort nu, behöver mina daily doses av utomhus och promenad!

Ev blir det något slags yogapass ikväll, skulle behöva töja ut kroppen känner jag. 😅

Här blev det ett magpass idag. Måttligt kul, men det behövs! 😅🙈

Träningstid: 00h 49m
Knästående sidoplanka: KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster"
Bergsklättrare: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Crunch: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Dead bug med hantel: 10 x KV +4, 10 x KV +4, 10 x KV + 4
Flutter kicks: KV 00:00:20, KV 00:00:30, KV 00:00:30
Cykelcrunch: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Liggande benlyft: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Planka: KV 00:00:30, KV 00:00:30, KV 00:01:30
Reps: 177

Allmänt sur och nere idag, längtar efter att kunna gå vettigt ute igen. Men just nu är det glashalt, dåligt plogat och livsfarligt att promenera här.. och att ta bilen 2mil enkel väg för att promenera på gångvägar i stan känns inte rimligt faktiskt. 😅 Så jag hoppas det töar fort nu, behöver mina daily doses av utomhus och promenad!

Ev blir det något slags yogapass ikväll, skulle behöva töja ut kroppen känner jag. 😅
Alltså, igenkänning på hur underlaget är nu! Tänkte gå en långrunda med hunden idag. Kom till första grusvägen och insåg att här hade jag behövt långfärdsskrillor och dragsele för att ta mig fram någorlunda säkert. Decimetertjock pansaris, gick inte ens att gå vidare sidan av. (Vi gick hem och tränade sök istället.)

Nämen jag har SÅN träningsvärk i hela överkroppen O_o Lite svårt att lyfta armarna och även magen tar emot 😂 måste varit chinsen…

Men men, jag ska följa planen. Ska träna ben idag och där har jag ju inte träningsvärk :idea:
Gud ja, det finns ingenting som ger mig mer träningsvärk i exakt hela överkroppen än chins och pull ups! Jag har fortfarande ont efter tisdagens chins...

Gud ja, det finns ingenting som ger mig mer träningsvärk i exakt hela överkroppen än chins och pull ups! Jag har fortfarande ont efter tisdagens chins...
Mina armar är helt slut 😅 Trötta liksom. Och heeela ryggen och axlarna… Nu var det negativa jag gjorde men det är ju samma muskler. Tack för bekräftelse! :D

Satt precis och knåpade ihop en plan för vad jag ska göra på gymmet idag eftersom nacken & ryggen kändes bättre (35 minuter yoga/stretch igår kväll var :up:), när jag var dum nog att sträcka mig efter kaffekoppen utan att säga till resten av kroppen först, vilket innebär att jag nu har extremt nackspärr i höger sida istället och nästan varenda liten rörelse gör ont.

... så istället har jag bokat in mig på idrottsmassage hos min fysio kl 13:30 och så ska vi se om hon kan få lite ordning på det hela, för såhär pallar jag inte ha det mer.

(ja jag är gnällig och lite bitter, sorry!)

Mina armar är helt slut 😅 Trötta liksom. Och heeela ryggen och axlarna… Nu var det negativa jag gjorde men det är ju samma muskler. Tack för bekräftelse! :D
Blir nästan ännu värre när jag gjort negativa för då rör det sig oftast om en längre sammanhängande tid som allt varit på helspänn!

Och eftersom det är svindyrt så funderar jag på om jag ska försöka mig på hemmaträning istället för passträning på gym. Går det att få till vettigt? Finns det bra pass på YouTube om jag vill styrketräna med kroppen som redskap?

Vi är på gång med att köpa lite enkla saker till ett hemmagym men har inte kommit så långt ännu, har bara en yogamatta, gummiband och en stepbräda hittills.

Och eftersom det är svindyrt så funderar jag på om jag ska försöka mig på hemmaträning istället för passträning på gym. Går det att få till vettigt? Finns det bra pass på YouTube om jag vill styrketräna med kroppen som redskap?

Vi är på gång med att köpa lite enkla saker till ett hemmagym men har inte kommit så långt ännu, har bara en yogamatta, gummiband och en stepbräda hittills.
Hade tittat på Sandra Fribergs pass, om du förstår skånska :laugh: (bara skojade, jag pratar själv likadant...)

Provade ett gäng nya övningar med kettlebell idag. Och ursäkta mig, men hur fan kan det vara så jävla jobbigt att köra enbensmarklyft?! Och knälyft?! :cautious: :rage: Fick en chock och har svurit mig igenom passet.

Å andra sidan så är det ju uppenbarligen bra och välbehövliga övningar som träffade muskler jag obviously inte tränar tillräckligt annars.😅

Träningstid: 00h 47m
Enbensmarklyft med kettlebell: 10 x 12 "Höger", 10 x 12 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster"
Halo med kettlebell: 10 x 12 "Höger varv", 10 x 12 "Vänster varv", 10 x 12 "Höger varv", 10 x 12 "Vänster varv", 10 x 12 "Höger varv", 10 x 12 "Vänster varv"
Stående knälyft med kettlebell: 10 x 12 "Höger", 10 x 12 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 12 "Höger", 10 x 12 "Vänster"
Kettlebellsving: 10 x 12 ,10 x 12, 10 x 12
Around the world : 10 x 12 "Höger varv",10 x 12 ”Vänster varv”, 10 x 12 "Höger varv", 10 x 12 ”Vänster varv”, 10 x 12 "Höger varv",10 x 12 ”Vänster varv”
Reps: 260

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat