Träning och hälsa del 14

Fick nya övningar av fysio igår, kan nu meddela att träningsvärk ”i halsen” är både konstigt och obehagligt 😅
Men förhoppningsvis hjälper de!

Annars har ju de två senaste gympassen varit rätt dåliga, kroppen har varit helt off.
Blir nog vila idag, kanske ridning imorgon och så påt igen nästa vecka :)

Eftersom kroppen kändes lite seg i går efter långrunda i förrgår så funderade jag på vila idag. Men det är svårt på lediga dagar så jag snörade på mig skorna för en kravlös runda.
Men pizza och godis i går gjorde nog susen för det blev en mil på lätta ben.
Avslutade med 500 m i 5:27 tempo, ngr hundra meter lugnare och 500 m till i 5:18 tempo.
Det ska sägas att det är fort för mig.

Februari slutar på 21 pass och 171 km.
IMG_9054.webp

Det blev rygg och vader idag:
Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
Cable Close Grip Seated Row: 10 x 18, 10 x 25, 10 x 32, 5 x 39, 5 x 39, 5 x 39, 3 x 45 (YR!)
Lat Pulldown: 10 x 18, 10 x 25, 10 x 32, 5 x 39, 5 x 39, 5 x 39, 3 x 45 (YR!)
Superset:
One-Arm Cable Row: 5 x 18 (YR!), 5 x 18, 8 x 11 (YR!)
One-Arm Lat Pulldown: 5 x 18 (YR!), 5 x 18, 8 x 11 (YR!)
Seated Calf Raise: 10 x 20, 10 x 30, 10 x 40, 10 x 40, 10 x 40

Var ensam i gymmet ett tag innan det droppade in lite fler. Var skönt så det annars ofta kan vara ganska mycket på helgerna.

Med det kan februari summeras:
✅️16 pass styrketräning
✅️ 4 ledda pass: 3 yoga, 1 trx
✅️ strechat
🟡~6400steg/dag

Hoppas kunna öka på promenaderna nu när isen försvinner och vädret blir bättre.😊

Gjorde ett 20 min yogapass på YT idag! Hade ovanligt mycket egentid pga orsaker. Yogade mycket för kanske 8-10 år sedan men just nu är det inte prio och sällan jag hinner med. Men kaaanske borde försöka få till någon dag i veckan ändå... Vi får se, men härligt var det!

Var ute i gymmet och försökte köra in mig på RDL. Hjälp vad svårt! Det ser ju så sjukt lätt ut (teknikmässigt). Men jag lyckades: Gå för djupt, böja knäna för mycket, skjuta ut rumpan för lite, köra för snabbt, ha stången för långt från kroppen och säkert massa andra missar. Idag körde jag sex set om fem reps på 40 kg. Kändes som att den mesta vikten hängde i ländryggen. Så, klokt att dra igång denna övningen på 30kg när jag börjar det nya programmet i veckan som kommer.

Jag och dottern började på zumba idag.
Jag fick tjata lite för att få med henne, hon är väldigt känslig för andras åsikter och var rädd för att andra skulle skratta om hon gjorde fel. Men vi kom iväg och väl där såg hon att andra också gjorde fel och att det var helt ok ❤️ Så bra för henne att få se det. Det var bara vuxna där men alla pratade med henne också så hon tyckte det var roligt. Så nu går vi på zumba varje lördag :D

Idag blev det vilodag, kände mig trött och sliten efter gårdagens pass och allmänt seg. Har däremot lekt på lekplats: gungat, klättrat, balanserat - borde lätt räknas som crossfit! 😆🤓

Avslutar februari med:
19 styrketräningspass
5668 reps
670 set
20h 31min gymmad tid
28 loggade promenader

Uppnått personligt mål i Strenghtlog (18 pass)

Och krossade appens mål 😎✌🏻
IMG_9177.webp

Jag och dottern började på zumba idag.
Jag fick tjata lite för att få med henne, hon är väldigt känslig för andras åsikter och var rädd för att andra skulle skratta om hon gjorde fel. Men vi kom iväg och väl där såg hon att andra också gjorde fel och att det var helt ok ❤️ Så bra för henne att få se det. Det var bara vuxna där men alla pratade med henne också så hon tyckte det var roligt. Så nu går vi på zumba varje lördag :D
Vad härligt att ni kan göra en sådan grej tillsammans, det hade jag älskat som barn! 😍

Efter att ha funderat lite så har jag kommit fram till att det får bli en "aktiv vilovecka" veckan som kommer. Jag skippar alltså gymmet (vilket passar rätt bra eftersom det är deload-vecka så jag missar inget stort) men kommer att köra ett pass yoga, en lugn löprunda som i fredags och så har jag bokat en privatlektion på ett nytt stall på lördag. Känns helt rätt med tanke på känslan i kroppen både fysiskt och mentalt just nu!

Februari landade annars på 13 pass med en ganska bra blandning av allt möjligt, det är jag nöjd med! Framförallt är jag nöjd med att ha hållit mig frisk hela året såhär långt, men nu kommer jag säkert bli sjuk bara för att jag skrev sådär :angel:

Hängde med sambon till tennis och de har ett litet gym där med. Vi var tidiga så tränade en timme, sen fortsatte jag 30min till.
Myspass, men sista goblet squatsen brände GÖTT. Bra uppladdning för skidor :D
Verkar vara tillbaka på banan med marklyften också.

Visst finns det väl nån variant på goblet squats där man typ står på två step up brädor och låter kettlebellen hänga ner (istället för att hålla upp mot bröstet), eller har jag drömt det? Försökt att googla men hittar inget 😅

IMG_5198.webp

Fick sug efter träning och endorfiner så körde ett litet extrapass ikväll.

Träningstid: 00h 58m
Planka: KV 00:00:45, KV 00:00:45, KV 00:01:32 (PB!)
Pullover: 18 x 8 (PB!), 15 x 8, 15 x 8
Hantelflyes: 15 x 4, 15 x 4, 15 x 4
Floor press med hantlar: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 15 x 8,5 (PB!)
Hantelcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Tåhävningar: 15 x KV +17, 15 x KV +17, 15 x KV +17
Hammarcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Axelpress med hantlar: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Gorillarodd med hantlar: 5 x 8,5, 5 x 8,5, 10 x 8,5
Goblet squat: 10 x 17 (PB!), 10 x 17, 10 x 17
Set: 30
Reps: 311
#strengthlogapp

Visst finns det väl nån variant på goblet squats där man typ står på två step up brädor och låter kettlebellen hänga ner (istället för att hålla upp mot bröstet), eller har jag drömt det? Försökt att googla men hittar inget 😅
Ja, kan göras med kb eller hantlar, hålla i hand eller hänga i bälte. Sök på t.ex. dumbbell between-bench squat, belt squat with kettlebells etc.

Go’ övning, tack för du påminde mig om den, måste köra på nåt kommande pass!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 32
  • Nosework-tråden

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat