Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det igår kväll var jag ute 5 km och sprang lite intervaller/fartlek. Härlig kväll!
Vänster höftböjare känns ingenting nu så det är kul! Men istället har jag fått lite ont på utsidan/kring höger höftben istället 😂🤪

Har jag sagt att jag inte är gjord för löpning?! Men jag låter mig inte nedslås haha. Ska vila ur detta bara innan nästa pass 😆

Ett kort hemmapass igår:
Superset:
Crunch: 5 x 3
Lying Single Leg Raise: 5 x 3
Dead Bug: 5 st
Oblique Crunch: 3 x 3
Floor Back Extension: 5 x 3
Clamshell: 5 st

Och idag blev det benpass på gymmet:

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 6 x 0, 6 x 15, 4 x 30, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40
Standing Calf Raise (Copy): 6 x BW, 6 x BW, 6 x BW, 6 x BW
Romanian Deadlift: 10 x 15, 3 x 40, 3 x 40, 3 x 40, 3 x 40, 3 x 40
Kettlebell Tibialis Raise: 5 x 8 (PR!), 5 x 8, 5 x 8, 5 x 8
One-Legged Leg Extension: 5 x 18 (YR!), 5 x 18, 5 x 18
Superset:
Hip Adduction Machine: 5 x 36, 5 x 36, 5 x 36
Hip Abduction Machine: 5 x 36, 5 x 36, 5 x 36

Körde långsamma reps i squat, nästan pinsquat, men var inte supernoga med att stången gick ner till säkerhetspinnarna.

Ett pass kvar för att klara månadsutmaningen i strengthlog, så ska väl försöka få till det i helgen tänker jag. :)

Jag har varit supersjuk i veckor. Herregud, vilken fruktansvärd influensa jag rök på. Hade feber och fruktansvärt ont i halsen i en vecka, därefter kom hostan från helvetet och sen smashade vi in en riktigt rejäl bihåleinflammation på det. I love life.

Men nu hoppas jag att hostan går över så pass mycket över helgen så jag kan börja träna igen nästa vecka.

Lunchlöpning blev det som sagt och därmed check på årets 100e pass :) Väldigt nöjd över att ha kunnat hålla igång träningen så bra trots skadad axel. Har ju fått anpassa passen i gymmet men det har funkat bra ändå faktiskt.

Blir en halvtimmes promenad med hästen som rehabar efter en muskelbristning också sen har jag fått nog med motion idag :p

Det blev GYM på lunchen!
Det var så JÄVLA jobbigt :rofl: Kände mig på bristningsgränsen hela tiden. Axeln, armbågen, gud vet vad.
Men det gick bra. Skönt att testa lite squats på 70kg, bara för att se om jag kunde fortfarande :angel:

IMG_6661.webp

PB i armhävningar på dagens pass! Helt från ingenstans, och med en överkropp som kändes helt slut efter att ha gjort en massa (för mig) tunga frivändningar samt negativa pull ups (pronerat grepp) och så lite frontböj på det, lyckades jag smälla till med 20 st armhävningar på tå! 🥳 Jag har alltid haft lätt för armhävningar men hade ändå inte väntat mig att klara mer än 10-12 stycken (tror jag har gjort 15 som mest tidigare) eftersom jag var så urpumpad och dessutom inte har tränat överkropp på ganska länge. Sjukt nöjd!

Frivändningarna gick också bra och jag var uppe och nosade på vikter jag inte testat på ett tag, det hjälpte mycket att jag var enda deltagaren på passet så jag hade PT:n för mig själv och fick massor av bra tips och pepp. Min del av styrketestet på tävlingen i juni är just frivändningar, så jag kommer verkligen att fokusera på det kommande veckor så att jag känner mig så bekväm som möjligt när det väl är dags. Eftersom det är en väldigt teknisk övning är det lätt att hjärnan lägger sig i och förstör, men jag hoppas kunna undvika det med tillräckligt mycket träning.

Vaknade tidigt och kunde inte somna om, så jag drog till gymmet istället.

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Bench Press: 10 x 15, 8 x 25, 5 x 35, 2 x 40, 2 x 40
Assisted Chin-Up: 5 x BW -91, 5 x BW -91, 5 x BW -91, 5 x BW -84, 1 x BW -77 (F), 8 x BW -91
Cable Close-Grip Seated Row: 5 x 39, 5 x 39, 5 x 39, 5 x 45, 1 x 52, 8 x 39
Machine Shoulder Press: 6 x 11, 6 x 11, 6 x 11
Reverse Machine Fly: 6 x 25, 6 x 25, 6 x 25
Superset:
Tricep Pushdown With Bar: 6 x 24.9, 6 x 24.9, 6 x 24.9
Cable Curl With Bar: 6 x 24.9, 6 x 24.9, 6 x 24.9

Tyckte Assisted Chin-Up var lätta så jag ökade vikten (minskade assist-vikten). Fortfarande ganska lätt så testade ett steg till, men där blev det fail.
Bra pass, var ensam i gymmet ända tills det vsr dags att strecha, skönt.😊

Maj 2026 med en dag kvar har varit en galen månad.

Jag har sprungit min längsta distans någonsin.
3 mil med bra känsla.

Jag har sprungit mina snabbaste 5 km även om jag accepterar att jag inte är en snabb löpare.

Totalt har jag passerat 20 mil på en månad för första gången.

Hoppas du har skruvat fast det ordentligt. Det hade inte jag med min. 🙈 Man kan lugnt säga att jag är för gammal för att falla handlöst i golvet. 🥲

Pappa var här och hjälpte mig, så jag hoppas han var stark nog, har testhängt lite och den verkar hålla 🙈

Testade nyöppnade gymmet nära hemma idag - kul!! Blir nog till att byta. Ska bli jättekul med nytt gym. Bonus med helt nytt och nya grejer osv. Betalar alldeles för mycket för kvaliten på där jag är nu 😅 Blir inte så dumt att spara 450 i månaden heller.

Nöjd med passet, skönt att känna mig stark i mark idag. Insåg dock att jag hade en 15kg-stång, som tur var innan jag var klar! Men den var väldigt skön att hålla i.

IMG_6678.webp

Testade nyöppnade gymmet nära hemma idag - kul!! Blir nog till att byta. Ska bli jättekul med nytt gym. Bonus med helt nytt och nya grejer osv. Betalar alldeles för mycket för kvaliten på där jag är nu 😅 Blir inte så dumt att spara 450 i månaden heller.

Nöjd med passet, skönt att känna mig stark i mark idag. Insåg dock att jag hade en 15kg-stång, som tur var innan jag var klar! Men den var väldigt skön att hålla i.

Visa bifogad fil 185966
Jaa 15 kg stång är så mkt skönare! starkt! 💪

Förmiddagspass här hemma! Axlar, armar och core.

Träningstid: 00h 50m
Superset:
Enarmshantelpress på ett knä: 8 x 10, 9 x 10, 9 x 10
Sidolyft med hantlar: 15 x 2,5, 12 x 2,5, 12 x 2,5
Superset:
Hantelcurl: 10 x 7,5, 10 x 7,5, 10 x 7,5
Liggande tricepsextension med hantlar: 9 x 7,5 (PB!), 9 x 7,5, 7 x 7,5
Superset:
Knästående utrullning med maghjul: 11 x 62,5 (PB!), 10 x 62,5, 8 x 62,5
Dynamisk sidoplanka: 12 x 62,5 (PB!), 12 x 62,5, 12 x 62,5
Volym: 4 696,3 kg

Status