Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har som @pepp skrev varit ute och rest lite på senaste men annars är fokus på träningsfronten helt och hållet på tävlingen jag ska vara med i sista helgen i juni. I torsdags fick vi reda på vilka moment som kommer att ingå och i fredags hade vi första mötet med laget. Det känns faktiskt riktigt bra och stabilt, deltävlingarna (4st totalt - en ren styrka, en ren kondition och två som är en blandning av styrka och kondition) är absolut tuffa men det är ingenting som känns helt omöjligt liksom. Jag är i vanlig ordning lite nervös över de delar som innehåller löpning men vet ju att det brukar gå bra. Största utmaningen kommer att vara att brottas med "masken", som är en drygt 2 meter lång sandsäck som väger 85 kg (googla "crossfit worm" om ni är nyfikna). Den ska vi, i grupper av 3 st åt gången, utföra både push press och knäböj med och det ställer stora krav på såväl styrka som koordination och kommunikation. Som tur är råkar vårt gym äga just en sådan mask, så vi har alla möjligheter att öva under de veckor som kvarstår :)

Träning den här veckan har hittills blivit en lugn (jag lovar, LUGN! :D) löprunda på ca 4km, ett svinsvettigt Hyroxpass och en surflektion på ett ställe här i närheten där de byggt en vågpool där de skapar artificiella surfvågor av olika storlekar. Det var jättekul att testa men axlarna blev alldeles döda av allt paddlande med armarna!

Nu vila i två dagar och på fredag blir det frivändningspass samt lite smått och gott för överkroppen :)

Eftersom det tack och lov inte verkar bli någon operation av axeln så beställde jag nya löparskor igår! Köpte mig ett nytt par för ett tag sen men mina fotleder och benhinnor sa Nej tack! till dom så nu beställde jag ett par Nike. Har haft Nike i flera år nu och varit sjukt nöjd så vet inte varför jag testade något annat 😅 Mina gamla Nike har många mil av löpning och promenerande i sig så dom får bli stall- och grejjarskor nu istället :p

Förra veckan blev det ingen löpning alls faktiskt. Jag kände att kroppen behövde lite återhämtning så fick räcka med styrketräningen och promenader. Men denna veckan ska jag försöka få in ett eller två löppass :) Blir "bara" tre styrkepass då jag inte tränade i måndags och tar det som en extra välbehövlig vilodag istället för att ta det passet en annan dag.

Det blev den lättare varianten i bänkpress-programmet idag. :)

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Bench Press: 6 x 15, 6 x 25, 4 x 30, 2 x 32.5, 2 x 32.5, 2 x 32.5, 2 x 32.5, 2 x 32.5, 2 x 32.5
Dumbbell Lateral Raise: 5 x 4, 5 x 4, 5 x 4, 5 x 4, 5 x 4, 5 x 4
Assisted Chin-Up: 6 x 3 x BW -91
Superset:
Machine Crunch: 10 x 32, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Machine Back Extension: 10 x 32, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45

Jag brukar ju köra rodd och latsdrag på det här passet, men den maskinen var upptagen och jag ville inte vänta så jag körde assisted Chin-Ups istället. :)

Igår vilodag, inte min starka sida - men behöver vara lite snäll mot kroppen nu i uppstarten igen. 😅

Idag har jag mördat mina lår. Passet ser kanske inte mycket ut för världen. Och för en månad sedan hade jag inte tyckt det heller.
Nu är mina lår definitivt av en avvikande åsikt. 🤣😅

Träningstid: 00h 51m
Enbensmarklyft med kettlebell: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 15 x KV +16
Goblet squat sumo: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Step-up: 10 x KV +16, 10 x KV +12, 10 x KV +12
Donkey Calf Raises: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Set: 18
Reps: 210

En tanke som slog mig idag!

Det tog ju väldigt lång tid innan jag bestämde mig för att byta gym, och väldigt lång tid innan jag började känna mig bekväm.

Men nu älskar jag mitt nya gym, jag har folk som jag hälsar på (även utanför gymmet 😁 ) tycker det är så lustigt att man får en sån "gemenskap" utan att känna de andra personerna, vet ju inte ens vad dom heter!

Jag har inte läst eller skrivit i tråden på nån vecka men har tränat lite diverse sen dess. Kämpar på med trilskande armbåge och gnälliga höftböjare.

Idag sprang jag i alla fall Blodomloppet 5 km med jobbet och det gick jättebra :) Målet var att springa hela vägen och det gick oväntat bra, klarade det på strax över 35 minuter utan att ta ut mig alldeles. Konditionen kändes riktigt bra, hade kunnat spurta mer på slutet men kände mig osäker på hur långt det var kvar.

En kvart innan start öppnade sig himlen och det var ösregn och hagel och allt möjligt 😅 Men sen blev det perfekt löparväder, typ 14 grader och klar luft. Picknick efteråt med kollegorna var trevligt. Sitter på bussen nu, ska stretcha och foamrolla ordentligt när jag kommer hem så jag förhoppningsvis kan röra mig ordentligt imorgon… :D

Jag har inte läst eller skrivit i tråden på nån vecka men har tränat lite diverse sen dess. Kämpar på med trilskande armbåge och gnälliga höftböjare.

Idag sprang jag i alla fall Blodomloppet 5 km med jobbet och det gick jättebra :) Målet var att springa hela vägen och det gick oväntat bra, klarade det på strax över 35 minuter utan att ta ut mig alldeles. Konditionen kändes riktigt bra, hade kunnat spurta mer på slutet men kände mig osäker på hur långt det var kvar.

En kvart innan start öppnade sig himlen och det var ösregn och hagel och allt möjligt 😅 Men sen blev det perfekt löparväder, typ 14 grader och klar luft. Picknick efteråt med kollegorna var trevligt. Sitter på bussen nu, ska stretcha och foamrolla ordentligt när jag kommer hem så jag förhoppningsvis kan röra mig ordentligt imorgon… :D
Bra jobbat! 👏

Och kul att höra från dig igen @Mineur 😄

——

Jag sprang en liten runda innan jobbet i morse. 5 min promenad i början och slutet och lugn jogg kring 7.30 tempo i 20 min däremellan.

Så tidigt, startade passet 04.57 😴 men så vackert! 😍

IMG_5539.webp

Två promenader igår och gym i morse :) Blir en promenad ikväll också.

Hade en tanke på att även springa idag men jag sträckte ljumsken/insida lår häromdagen och känner av det liiite än så tänker inte utmana ödet och springa med det utan det får vänta till i morgon eller söndag.

Idag ska jag smyga ut lite försiktigt i gymmet. Är helt smärtfri i nacken (även om jag kan bli lite "trött" i den) och armbågen känns något bättre. Kör på med rehab-övningar ett par gånger per dag och kan ta i/lyfta men måste göra det väldigt kontrollerat. Har kompressions"strumpa" när jag jobbar eftersom det fortfarande känns som att jag liksom kan översträcka armbågen åt fel håll och då gör det såklart ont. Testade att cykla igår och att hålla i styret är inga problem. Dessutom måste jag programmera om min position på cykeln eftersom den aldrig varit helt optimal. Så nu har jag massa teknikövningar att drilla in som innebär att jag inte ska ha så mycket tyngd i armar/händer. Visst låter det himla lägligt? :p Är försiktigt positiv och hoppas att denna krasch kändes värre än vad den var.

Har inte varit så otaggad/osäker på ett morgonpass på hela året som idag 😅

Vaknade vid något tillfälle inatt och ställde om klockan för att skippa träningen.
Vaknade igen lite senare och ändrade tillbaka.
Vaknade till slut av klockan och funderade på om jag kanske skulle yoga bara istället. Eller träna hemma som jag tänkt.
Men det blev att jag drog till jobbgymet 😄

Och det blev trots allt ett bra pass!

2026-05-29 05:38 - 06:28
Träningstid: 00h 49m
Bulgarian split squat med hantlar: 8 x 25, 9 x 25 (PB!), 9 x 25
Chins: 6 x 62,5, 6 x 62,5, 5 x 62,5, 5 x 62,5, 4 x 62,5
Liggande lårcurl: 15 x 15 (PB!), 12 x 20 (ÅB!)
Uppåtlutande hantelpress: 8 x 15 (ÅB!), 8 x 15, 8 x 15
Maskinrodd: 8 x 70, 9 x 70, 10 x 70 (ÅB!)
Volym: 6 000 kg

Kul med 15 kg hantlar i pressen! Och ändå kunna hålla 8x3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad