Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Knäböj vare här :D! Snabba passet efter två dagar på jobbet. Alltså jag förstår inte hur ni som jobbar måndag-fredag dagtid orkar träna efter jobbet. (Jag har fått tvinga mig själv både igår och idag. Är dödstrött!)
20260223_184404.webp

Måndag och ny träningsvecka! Överkropp idag, enligt schemat massor av pressövningar men det funkar inte för min axel så jag modifierade ganska mycket, tog bort 3 av 5 pressövningar och la till hantelrodd.

Liggande hantelpress
Sittande axelpress neutralt grepp
Hantelrodd
Sidolyft med hantlar

Superset: core twist + diagonal fällkniv

Runda:
  • 12 cal air bike
  • 10 burpees
  • 10 goblet squats med 6 kg sandboll
Det var inte snabba burpees kan jag säga 😅 Den där cykeln alltså…
Det är den absolut värsta konditionsmaskinen, alla kategorier! Mitt gym la upp en reel för nått år sedan som blev lite viral, det visar en av medlemmarna som krigar för sitt liv på den där förbannade cykeln, superdramatisk bakgrundsmusik och så zoomar den in på displayen där hon skrapat ihop... En (1) kalori 😂 Det ÄR verkligen så det känns!

Superbra pass med fokus pausböj för mig idag! Det är sista veckan med den programmeringen vilket många verkar lättade över men jag tycker faktiskt att det är ett riktigt trevligt sätt att göra knäböj på. Klart att det blir jobbigare, men jag gillar det här att man får tid på sig att riktigt tänka på vad man gör och vilka muskler man aktiverar. Det jag kanske ska ta med mig av det är att ta det lite lugnare när jag kör vanliga knäböj, jag hamnar ibland lite för mycket i att det måste gå fort (eventuellt en crossfitskada).

Detta innebar dock även att det var sista veckan med 5x EMOM med 12-15 hip thrusts varje minut och till det säger jag HALLELUJAH! Den sortens intensiva mjölksyra behöver jag inte i mitt liv :wtf:

Utöver ovanstående blev det lite upphöjda utfall bakåt med hantlar, lite squat jumps och till slut en pulshöjande avslutning à 10 min med burpees, hantelsnatch, wall balls och cykel. Var lite tveksam till avslutningen eftersom min kropp inte svarat jättebra på den sortens intensiva pulshöjande träning på senaste, men det kändes faktiskt riktigt bra och jag kunde ösa på mer än väntat. Heeeelt död i benen nu!

Imorgon bitti ska jag vaccineras så jag har bokat in mig på styrkepasset (fokus bänkpress & chins) kl 07 för att få till det innan ifall jag skulle råka bli lite dålig av vaccinet eller så.

Möte med fysion igår och mitt program är 15 veckor. Det är fan länge :p Men sånna här skador tar tid. Gör mitt bästa för att bli vänsterhänt nu 😂

Gym i morse och det var jobbigt! Har träningsvärk sen igår också eftersom jag la på lite vikt. Men gött pass ändå och frukosten smakade extra bra efter 😅 Blir promenad på sjön med familjen idag.

Idag blev det både TRX-pass och yoga-pass på förmiddagen.
Tänkte igår att kag borde lägga in split squats eller lunges ellet liknande i min rotation av övningar. Så det passade bra att diverse lunges ingick i dagens pass - får se hur benen känns imorgon.:p
Blev frustrerad vid övningar jag inte klarade (nån form av planka med fötterna i TRX banden) jag kom inte upp från marken alls. Körde halvhjärtat varianten med ett ben som stöd i mattan, men tappade lite motivationen i slutet där.:(
Jag ska försöka peppa mig själv att gå på fler av de passen framöver. För det känns ändå som ett bra pass. Och när jag blir starkare och klarar de svåra övningarna bättre så kommer det kännas så skönt!

Yogan var lugn, bara på mattan och mycket strech. Så det kändes skönt att varva ned med.😊

Tisdag betyder axlar-armar-bröst med plusmeny.

Träningstid: 01h 08m
Planka: KV 00:00:45, KV 00:00:45, KV 00:01:00
Pullover: 10 x 8, 10 x 17, 10 x 17
Hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 8 x 8,5
Liggande skidåkare: 10 x 4, 10 x 4, 5 x 8,5
Liggande hantelpress: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Sätesbrygga: 10 x KV +17, 10 x KV +17, 15 x KV +17
Hantelcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Hammarcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Stående tricepsextension med hantel: 15 x 8, 15 x 8, 5 x 17
Shrug med hantlar: 15 x 8,5, 15 x 8,5, 15 x 8,5
Axelpress med hantlar: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Omvända hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Sidolyft med hantlar: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Set: 39
Reps: 381

Blir en rackarns massa reps på dessa passen. 😅

Knäböj vare här :D! Snabba passet efter två dagar på jobbet. Alltså jag förstår inte hur ni som jobbar måndag-fredag dagtid orkar träna efter jobbet. (Jag har fått tvinga mig själv både igår och idag. Är dödstrött!)Visa bifogad fil 181675

Jag fattar inte heller och är väldigt imponerad av det!

Heltidsjobb + tre timmar i stallet gör mig tillräckligt trött, hade inte orkat släpa mig iväg till ett gym också 😅
Därför jag gillar att springa, väldigt tidseffektivt 😁
30 minuter, tre dagar i veckan känns lagom i mitt liv.

Knäböj vare här :D! Snabba passet efter två dagar på jobbet. Alltså jag förstår inte hur ni som jobbar måndag-fredag dagtid orkar träna efter jobbet. (Jag har fått tvinga mig själv både igår och idag. Är dödstrött!)Visa bifogad fil 181675

För mig går det bara på rutin, man har ju ångan uppe efter jobbet 😁 men jag slutar 14, dock tvärdäckar jag oftast på kvällen då istället 😂

Brukar försöka ta en snabb nap på lunchen också för att spara in energi där.

Bänkpress idag. Nästa gång är det nog dags att höja till 42,5 och börja nöta in 5x5 på den vikten. Dagens:
20x10
30x10
35x5
40x5x5
30x10
25x10
20x10
Enligt schemat skulle det egentligen vara marklyft idag men mina lår gråter efter gårdagens knäböj :crazy: så det fick bli lite trixande med schemat.

Hyrox doubles workout idag!

Uppvärmning 3 rundor;
Partner 1: 250 m row/ski
Partner 2: Shuttle run
Partner 1: 10 wallballs
Partner 2: 10 devilspress
Sen byte mellan 1&2

Sen själva träningen, 40 min timecap;

4 rundor;
400 m run alt 1000 m AB
500 m row/ski
Byte (så man gjorde övningen ens partner gjorde)

Sen
20/20 wallballs
20 single arm devilspress (delas som man vill)

Nu är jag HELT slut i hela kroppen 😁!

Sprang min runda igen, med broddar den här gången så jag slapp trippa fram för att inte slå ihjäl mig 😆
Lite sådär att springa med dem på asfalten men största delen är i skogen så det får funka.
Kändes jättebra och det är så skönt att vara igång igen.

Och här har vi den motvillige morgontränaren som i 9 fall av 10 väljer att träna efter jobbet men ibland tvingas ta det före, jag är egentligen inte inte en morgonmänniska som så men tycker det är sååå svårt att ta mig upp ur sängen 1,5 timmar tidigare än jag egentligen måste! För mig är det mycket lättare att ta mig iväg till träningen när jag redan "vevat igång" kroppen lite, precis som @pepp är inne på.

Idag var det på håret att jag skippade just morgonträning p.g.a dålig sömn och noll motivation, men jag ville åt känslan efteråt så det var bara att knata iväg. Blev faktiskt ett jättebra pass, fokus pausbänk och chins men även en del hantelpress, hantelrodd, skull crushers och bicep curls. En sablans massa reps av div chins-variationer gjorde att mina armar var helt körda efter ungefär halva passet, och sedan på slutet kom en vidrig variant av bicep curls där man skulle hålla ena hanteln i 90 graders vinkel medan man gjorde 8 curls med den andra armen, och sedan bytte man arm. Den brände vill jag lova!

Nu vila fram till fredag :)

Förr var inte jag någon morgontränare alls, fruktansvärt morgontrött människa. Men för några år sen tog jag tag i att träna på morgonen istället för det passade mitt schema bättre då jag vill lägga tiden efter jobbet på familjen, djuren och hemmet. Nu vill jag inte träna kvällstid. Springa kan jag göra på kvällen, men inte styrketräna. Har blivit mindre morgontrött sen jag ändrade om lite med kosten för ett halvår sen, sjukt men sant och ingen är gladare än jag för att vara morgontrött är himla jobbigt 😅

För övrigt har jag gymvila idag och känns gött. Ska ta en långpromenad med hundarna efter jobbet bara annars får kroppen vila idag. Ska göra mina rehabövningar för axeln också såklart.

Jag kör ju någon slags work hard - play hard mentalitet just nu vilket innebär att de dagar jag jobbar tränar jag oftast också. Kör in i kaklet bara och DÖR sen vid kl 20 😂
Men de dagar då jag är ledig är jag istället heeeelt ledig, även från gymet.
Bra poäng, jag kör nog lite så också utan att vara medveten om det. Tränar till exempel väldigt sällan på helgen vilket nog egentligen är ganska konstigt eftersom det är en av mina huvudsakliga hobbies, men jag vill liksom ha helgerna till annat!

Jag har gymmet på jobbet så jag går dit på eftermiddagsfikat :)

Andra träningspasset för veckan och jag tog det lugnt för jag tänker träna fredag med 💪
Får jag till 3 träningspass denna vecka är jag VÄLDIGT glad.
Det är mitt mål men jag är dålig på att prioritera det.

Det är samma med stallet men nu åker jag dit varje söndag och mår så mycket bättre av det :heart
I söndags gick vi nästan 2 timmar med småkillarna (2åring och 3 åring) och sen gick jag en timma med hunden efter det med.

Lite uppgiven - rehabövningarna jag fått av fysio triggar mer värk än de hjälper 🙁 Är lite fundersam på om han verkligen är på rätt spår med att det är SI-lederna som är orörliga... jaja, nu ska denna fysio strax sluta på min vårdcentral, så jag tänker att jag bokar en tid till den nya sen och ser vad hen säger. Och minskar ner på rehabövningarna under tiden.

Har i varje fall varit ute på en skön dragpromenad med hundarna i dagsljus idag 🌞 Det gör ont efteråt, men ignorerar det under tiden jag rör på mig. Tror inte det blir bättre av att vara mer stillasittande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat