Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har gått från bra till prutt i marklyftet. Gjorde ett singel på 95 kg idag men jag tror på riktigt att jag är fast där. Även om jag lyckats höja repsen på 90 så verkar det inte spela någon roll. Men det kanske är såhär? Det tog ju typ ett år att gå från 70 till 95 så varför inte ännu segare från 95 till 100? Tjurar och längtar efter cykelsäsongen som kanske kan dra igång nästa vecka redan.
Är det greppet (vet inte om du kör med nån hjälp nu?) eller nåt annat? Testat att följa nåt program och inte lyfta nära max på flera veckor? Jag har fått uppfattningen att du kör nära max nästan varje vecka?

Är det greppet (vet inte om du kör med nån hjälp nu?) eller nåt annat? Testat att följa nåt program och inte lyfta nära max på flera veckor? Jag har fått uppfattningen att du kör nära max nästan varje vecka?
Börjar bli fundersam på om det egentligen är greppet som svajar. Lyfter över 100 när jag tränar med hexbar (och då kan jag ändå stå och hålla den i toppläget en bra stund). Inte alls samma teknik på det och vanliga marklyft men hålla i måste jag ju på båda övningarna :). Jo, jag har tränat nära max mycket. Just nu ofta på 90. Men kanske ska backa lite där och satsa på att fixa 80x5x5 istället och sedan höja försiktigt (1,25) med mål att även klara den höjda vikten 5x5. Är bara det där lilla hjärnspöket som tror att jag inte kommer att bli bättre/starkare om jag inte tar i ordentligt varje gång.

Det blev ett pass före jobbet i förmiddags.
Assault Air Bike: 5 min
Incline Machine Chest Press: 10 x 5, 10 x 11, 10 x 18, 5 x 25
Superset:
Feet-Up Bench Press: 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20
Dumbbell Lateral Raise: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Incline Machine Chest Press: 6 x 18, 6 x 18, 4 x 25
Superset:
Assisted Chin-Up: 8 x BW -91
Assisted Dip: 4 x BW -91
Superset:
Machine Crunch: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Machine Back Extension: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Superset:
Cable Horizontal Wood Chop: 5 x 20.4, 5 x 22.6, 5 x 24.9
Pallof Press: 5 x 20.4, 5 x 22.6, 5 x 24.9

25kg i maskinpressen kändes ap-tungt. Går ju dessutom lite djupare iom att det inte är någon stång som tar emot.
Första setet Chin-Up s kändes buslätta, men nästa set jag tänkte köra var tuuuungt. Så jag bytte fokus och körde lite bål resten av passet.

Torsdag = Mage.
Otroligt motigt från start till mål. Så pass att sista plankan blev en fail. 🫩
Men med en sjukt tuff arbetsdag bakom mig, ätit löjligt dåligt och dessutom mensvärk så får det vara godkänt ändå. 🤕

Träningstid: 00h 58m
Knästående sidoplanka: KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:30 "Höger", KV 00:00:30 "Vänster", KV 00:00:30 "Höger", KV 00:00:30 "Vänster"
Planka med axelklapp: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Crunch: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Dead bug med hantel: 20 x KV +4, 20 x KV +4, 20 x KV +4
Core twist: 10 x KV +8,5, 10 x KV +8,5, 10 x KV +8,5
Flutter kicks: KV 00:00:20, KV 00:00:20, KV 00:00:30
Cykelcrunch: 10 x KV, 10 x KV, 20 x KV
Liggande benlyft: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Planka: KV 00:01:00, KV 00:01:00, KV 00:00:42 "Fail!"

Set: 30
Reps: 262

Sprungit en vända ikväll, har varit +8 här idag så skogen är en slaskfest 😅
Sprang mot stallet och på en av grusvägarna där istället, blev 4 km idag och det kändes jättebra!

Jag skulle aldrig kunna springa på morgonen, då hade jag svimmat efter 100 meter 😂
Klarar inte ens av att duscha på morgonen.

Börjar bli fundersam på om det egentligen är greppet som svajar. Lyfter över 100 när jag tränar med hexbar (och då kan jag ändå stå och hålla den i toppläget en bra stund). Inte alls samma teknik på det och vanliga marklyft men hålla i måste jag ju på båda övningarna :). Jo, jag har tränat nära max mycket. Just nu ofta på 90. Men kanske ska backa lite där och satsa på att fixa 80x5x5 istället och sedan höja försiktigt (1,25) med mål att även klara den höjda vikten 5x5. Är bara det där lilla hjärnspöket som tror att jag inte kommer att bli bättre/starkare om jag inte tar i ordentligt varje gång.
Jag blev mycket starkare när jag började köra programmet som ena dagen i veckan är marklyft 5x5 på 70-85% av 1RM och andra dagen pausmark + RDL. Och det är väl ungefär så de flesta program är uppbyggda (lite olika antal set och reps, men inte max så ofta). Men har för mig att både jag och @Bulldoozer (?) skrivit om det här förut.

Mitt program är 6 v långt och jag testar då inte nytt pb förrän det är slut, eller lyfter nära pb. Brukar alltid klara nytt pb då, men nu väntar jag ofta längre för jag kan inte längre förvänta mig nytt pb var sjätte vecka och när jag inte klarar nån vikt sätter det sig i huvudet på mig 😅.

Hexbar är väl lättare att hålla greppet eftersom den inte får snurr som en skivstång? Har bara tränat ett fåtal gånger med det så har dålig koll.

Är bara det där lilla hjärnspöket som tror att jag inte kommer att bli bättre/starkare om jag inte tar i ordentligt varje gång.
Tillägg på detta: varför skulle det innebära att du inte tar i om du inte kör nära ditt 1RM? När jag körde programmet första gången fick jag sänka mitt inmatade 1RM efter nån vecka för att jag inte orkade genom hela passet. Så nog får man ta i ändå.

Pass igår med huvudvärk från helvetet (som blev bättre sen). Blev benpress istället för mark, kroppen kändes inte sammankopplad. Och huvudet hade nog sprängts av mark eller knäböj 😅

I bänk fick jag tillslut byta till maskin, fick inte ihop kroppen. Sedan lite småövningar. Men bättre än inget iallafall!

IMG_5182.webp

Tillägg på detta: varför skulle det innebära att du inte tar i om du inte kör nära ditt 1RM? När jag körde programmet första gången fick jag sänka mitt inmatade 1RM efter nån vecka för att jag inte orkade genom hela passet. Så nog får man ta i ändå.
Det känns bara så. Som sagt, hjärnspöke :).

Jag blev mycket starkare när jag började köra programmet som ena dagen i veckan är marklyft 5x5 på 70-85% av 1RM och andra dagen pausmark + RDL. Och det är väl ungefär så de flesta program är uppbyggda (lite olika antal set och reps, men inte max så ofta). Men har för mig att både jag och @Bulldoozer (?) skrivit om det här förut.

Mitt program är 6 v långt och jag testar då inte nytt pb förrän det är slut, eller lyfter nära pb. Brukar alltid klara nytt pb då, men nu väntar jag ofta längre för jag kan inte längre förvänta mig nytt pb var sjätte vecka och när jag inte klarar nån vikt sätter det sig i huvudet på mig 😅.

Hexbar är väl lättare att hålla greppet eftersom den inte får snurr som en skivstång? Har bara tränat ett fåtal gånger med det så har dålig koll.
Jodå, kommer ihåg att vi haft det uppe tidigare. Kör någon kombo men med mycket högre procent. Får väl försöka hålla mig till en plan snarare än att alltid försöka köra hårdare än passet innan.

Nej, den snurrar inte. Så det är kanske lite lättare med den (hexbaren).

Woho, nu har jag bestämt mig för att börja träna på gymmet på skolan. Det finns gym här men det är för mycket gamla kollegor osv där som jag inte har något som helst intresse av att träffa. Men jag har inte tränat på gym på en halv livstid känns det som.

@Nordthor precis som @Niyama skriver så tränar man betydligt lättare under uppbyggnad av styrka och maxar i slutet av ett program. Att göra som du gör kan man göra och ändå slå pb när man är ny och inte i närheten av sin kapacitet. För progression när man är van lyftare krävs ett program som inte sliter för mycket på kroppen och nervsystemet samtidigt som man ändå ökar i styrka. Sen skadar det inte att lägga in en återhämtnings vecka efter att man är klar med programmet och innan man börjar på nytt (eller samma fast på lite högre vikt) program.

Just nu ligger du och tränar alldeles för nära ditt 1 RM för att du ska kunna öka för troligen är kroppen helt enkelt för utarbetad för att klara av en ökning.

Börjat gå över till plusgrader och regn denna veckan istället för flera minusgrader och snö. All is och allt klet är jag redan trött på men längtar ändå lite efter att grusvägarna ska bli helt isfria så jag vågar mig ut och springa lite :) Behöver nya löparskor så har börjat kolla lite efter vad jag ska köpa mig denna gången.

@Nordthor precis som @Niyama skriver så tränar man betydligt lättare under uppbyggnad av styrka och maxar i slutet av ett program. Att göra som du gör kan man göra och ändå slå pb när man är ny och inte i närheten av sin kapacitet. För progression när man är van lyftare krävs ett program som inte sliter för mycket på kroppen och nervsystemet samtidigt som man ändå ökar i styrka. Sen skadar det inte att lägga in en återhämtnings vecka efter att man är klar med programmet och innan man börjar på nytt (eller samma fast på lite högre vikt) program.

Just nu ligger du och tränar alldeles för nära ditt 1 RM för att du ska kunna öka för troligen är kroppen helt enkelt för utarbetad för att klara av en ökning.
Har knåpat ihop ett schema med lägre procent nu. Ska även testa mer pausmark och RDL som @Niyama föreslog. Blir totalt tre dagar i veckan med start nästa vecka och sex veckor framåt. Bra eftersom cykelsäsongen strax startar. Kommer att ha en extra cykeldag pga ett gympass mindre per vecka. Får se hur det går. Bättre att bara hålla och vara oskadad än att ständigt jaga PB I marklyft. Nu har jag bara tränat såhär I strax över året men det är fascinerande hur svårt det är att förstå hur viktigt vila är.

Har knåpat ihop ett schema med lägre procent nu. Ska även testa mer pausmark och RDL som @Niyama föreslog. Blir totalt tre dagar i veckan med start nästa vecka och sex veckor framåt. Bra eftersom cykelsäsongen strax startar. Kommer att ha en extra cykeldag pga ett gympass mindre per vecka. Får se hur det går. Bättre att bara hålla och vara oskadad än att ständigt jaga PB I marklyft. Nu har jag bara tränat såhär I strax över året men det är fascinerande hur svårt det är att förstå hur viktigt vila är.

Varför tar du inte bara ett av de scheman som finns? Lite som att återuppfinna hjulet känner jag.
Det finns en hel del scheman som är gjorda och fungerar. När jag var grön så tyckte jag de verkade för "lätta" och knåpade ihop eget men det blev att jag övertränade istället. Personligen tycker jag att tre dagar i veckan med marklyft är överkurs. När jag var rutinerad var de inte lätta för jag var närmare mitt absoluta max och ju starkare man är desto svårare blir det att öka i styrka.
Faktum är att de flesta program fungerar.

Tar du kreatin? Det ökar inte maxstyrkan men ger uthållighet vilket kan hjälpa till att kombinera med cyklingen också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat