Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför tar du inte bara ett av de scheman som finns? Lite som att återuppfinna hjulet känner jag.
Det finns en hel del scheman som är gjorda och fungerar. När jag var grön så tyckte jag de verkade för "lätta" och knåpade ihop eget men det blev att jag övertränade istället. Personligen tycker jag att tre dagar i veckan med marklyft är överkurs. När jag var rutinerad var de inte lätta för jag var närmare mitt absoluta max och ju starkare man är desto svårare blir det att öka i styrka.
Faktum är att de flesta program fungerar.

Tar du kreatin? Det ökar inte maxstyrkan men ger uthållighet vilket kan hjälpa till att kombinera med cyklingen också.
Jag kör Strengthlogs ena marklyftsprogram och i början följde jag det exakt förutom att jag bytte ut skivstångsrodd mot kabelrodd. Litade på att den som skrivit det kunde mer än mig 😆. Och med tanke på resultaten så stämde det. Nu kör jag fortfarande samma program men är lite mer flexibel. Ska dock byta tror jag, men till ett annat på Strengthlog. Inte för att jag inte är nöjd utan för att hålla motivationen uppe med nåt nytt.

Varför tar du inte bara ett av de scheman som finns? Lite som att återuppfinna hjulet känner jag.
Det finns en hel del scheman som är gjorda och fungerar. När jag var grön så tyckte jag de verkade för "lätta" och knåpade ihop eget men det blev att jag övertränade istället. Personligen tycker jag att tre dagar i veckan med marklyft är överkurs. När jag var rutinerad var de inte lätta för jag var närmare mitt absoluta max och ju starkare man är desto svårare blir det att öka i styrka.
Faktum är att de flesta program fungerar.

Tar du kreatin? Det ökar inte maxstyrkan men ger uthållighet vilket kan hjälpa till att kombinera med cyklingen också.
För att jag inte vet vart jag ska leta (förutom på Strenghtlog och jag vill inte skaffa appen).
Det blir inte marklyft tre pass/vecka. Tänkte köra: 1. Vanliga marklyft. 2. Bänkpress och knäböj. 3. Pausmark och RDL. Inget över 75 kg.

Nej, än så länge inga tillskott alls. Äter vanlig mat. (Samt inga hjälpmedel alls vid lyften.)

För att jag inte vet vart jag ska leta (förutom på Strenghtlog och jag vill inte skaffa appen).
Det blir inte marklyft tre pass/vecka. Tänkte köra: 1. Vanliga marklyft. 2. Bänkpress och knäböj. 3. Pausmark och RDL. Inget över 75 kg.

Nej, än så länge inga tillskott alls. Äter vanlig mat. (Samt inga hjälpmedel alls vid lyften.)
Schemat är förresten jag och AI i obetalt samarbete :p. (Så ett helt nytt hjul är det inte.)

Beställt lifting hooks!
Får ju så himla ont i händerna när jag kör enarmsrodd och T-bar rodd, så tänker dessa kan hjälpa lite kanske. Köpte även nya dragremmar, mina är så utslitna...
16245.webp

Blev också sugen på ett marklyftsprogram! Men jag vill inte betala för Strenghtlog vilket man behövde för ett deras program....

Det är nog det @Niyama skrev om, men kan byta ut båda övningarna? Jag kan inte utföra skivstångsrodd eller godmornings på ett vettigt sätt tror jag 😂

Beställt lifting hooks!
Får ju så himla ont i händerna när jag kör enarmsrodd och T-bar rodd, så tänker dessa kan hjälpa lite kanske. Köpte även nya dragremmar, mina är så utslitna...
Visa bifogad fil 181820
Jag har också börjat fundera på nåt för rodd och latsdrag. Remmar var ju himla skönt faktiskt 🙈. Har dessutom så mycket problem med händerna, får värk av att handdiska en stekpanna liksom, så har insett hur mycket smärta remmarna besparar mig.

Blev också sugen på ett marklyftsprogram! Men jag vill inte betala för Strenghtlog vilket man behövde för ett deras program....

Det är nog det @Niyama skrev om, men kan byta ut båda övningarna? Jag kan inte utföra skivstångsrodd eller godmornings på ett vettigt sätt tror jag 😂
Du kan testa premium gratis så kommer du åt programmet och kan skriva ned det, om du vill.

Jag kör marklyft för medelerfarna men ska byta till mambo en omgång. Jag byter ut skivstångsrodd mot kabelrodd. I mambo var godmornings med och jag gillar inte dem, ska ge det en chans annars byter jag till RDL eller raka.

Jag har också börjat fundera på nåt för rodd och latsdrag. Remmar var ju himla skönt faktiskt 🙈. Har dessutom så mycket problem med händerna, får värk av att handdiska en stekpanna liksom, så har insett hur mycket smärta remmarna besparar mig.

Jaa, alltså efter jag kört rodd så är händerna liksom stela och formade efter handtaget 😂 tror dessa kan underlätta mycket där!

Du kan testa premium gratis så kommer du åt programmet och kan skriva ned det, om du vill.

Jag kör marklyft för medelerfarna men ska byta till mambo en omgång. Jag byter ut skivstångsrodd mot kabelrodd. I mambo var godmornings med och jag gillar inte dem, ska ge det en chans annars byter jag till RDL eller raka.

Smart, så långt tänkte jag inte! Det var mambo jag funderade på.
Jag har alltid trott RDL och raka mark är samma övning??! Men nu googlade jag och så är ju inte fallet, då har jag skrivit fel i mina anteckningar ju 😁

Smart, så långt tänkte jag inte! Det var mambo jag funderade på.
Jag har alltid trott RDL och raka mark är samma övning??! Men nu googlade jag och så är ju inte fallet, då har jag skrivit fel i mina anteckningar ju 😁
Nu kanske du inte vill använda appen ändå sen, men jag tror du kan använda egna program i gratisversionen och då kan du alltså i princip kopiera det program du vill följa men göra det som ett eget och sen komma åt det ändå utan premium. Jag har gjort så med "marklyft för medelerfarna" för att jag vill ha nån mer övning (axlar, bröst etc) på passen och jag har startat om det programmet så många gånger så det är smidigt när det är klart som jag vill ha det.

Haha, SLD = raka 😄

Jag har aldrig tagit tillskott ens när jag aktivt tävlade i kraftsport (utom proteinpulver då det var billigare än mat) men nu när jag bara motionärstränar har jag faktiskt börjat ta kreatin. Inte för resultaten utan för att jag hört mer och mer om kreatin och ökad hjärnhälsa samt att det hjälper kvinnor i klimakteriet (vilket bör närma sig för mig nu).
Kreatin monohydrat är ett av de få tillskotten (förutom illegala sådana) som enligt evidensbaserad forskning gör skillnad i styrka och muskelmassa samt att det nu börjarhittas en del andra fördelar som ökad hjärnhälsa så ska du ta något tillskott så skulle jag rekomendera kreatin. Det finns också väldigt mycket forskning på det och det det gör är egentligen att fylla på kreatinfosfatlagrena i musklerna så att man orkar mer, så det är ett väldigt naturligt tillskott.

Tänker om du tar kreatin och kör efter program så lär du kunna få bra återhämtning och kunna maxa 100.

Sen finns det en psykologisk aspekt också vid maxlyft som inte ska förringas, för mig har såna gränser som 100 och nya 10-tal absolut påverkats av min mentalitet. Vet en tävling då jag ökade på min marklyft med 20kg, jag var helt slut egentligen mentalt av att ha jobbat natt, sovit för lite och bilat 7 timmar och bara drog och fick till en sinnesjuk ökning för att hjärnan inte ställde till det (ska påtalas att det här var i de tidiga åren i min tävlingskarriär i slutet fick man vara glad om man ökade 2,5 kg).

Veckans tredje pass idag, kände mig trött och seg innan. Sovit lite dåligt och träningsvärk från förra passet. Men det gick rätt bra ändå :up:

• Marklyft - det var tungt idag men kanske mest mentalt. Lider också en del av att jag jämför med vad jag tog för X antal år sen vilket var mycket mer. Men avslutade med en 3a på 65 kg.
  • Negativa chins - gjorde fyra set med 2-5 reps per set. Tungt.
  • Hantelrodd - här skulle jag ha sänkt vikten mycket mer! Var väldigt trött i musklerna efter de tidigare övningarna och tekniken blev lidande plus att jag inte orkade göra så många reps jag skulle.
Avslutningsvis, en jäkla jobbig grej som skulle vara 100 reps hantelryck, 80 reps armhävningar, 60 reps burpees och så fördelar man det hur man vill. Började göra 6 varv av 10 ryck/8 armhävningar/6 burpees men från varv 7 tog jag bort armhävningarna och från varv 9 tog jag bort även burpees. Kändes som lite hög volym och ville inte pressa eftersom min vänster arm/axel kan vara lite strulig.

Men totalt 100 reps hantelryck, 48 armhävningar och 48 burpees får jag vara nöjd med 😅

Ben-pass idag:
Cross Trainer (Elliptical): 10 min
Leg Press: 10 x 54, 10 x 74, 10 x 94, 10 x 114, 10 x 114, 10 x 116.5 (YR!)
Superset:
Incline Dumbbell Curl: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 5, 10 x 5, 10 x 5
Dumbbell Triceps Extension: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 5, 10 x 5, 10 x 5
Superset:
Leg Extension: 10 x 25, 10 x 32, 10 x 39
Seated Leg Curl: 10 x 25, 10 x 32, 10 x 39
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Hip Abduction Machine: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36

Kändes bra 😊

Fredag betyder skivstång. Gjorde om passet lite och tog bort ett par övningar med kettlebell, tänker att de får flytta in någon annan dag istället så kan jag fokusera på ”tyngre” vikter med skivstång på fredagen.

Jag kom på idag att stången också har vikt (😅😆) så därav en massa PB när jag helt enkelt lagt på 3kg för den. 😅

IMG_9062.webp

Jag tränade ett tidigt morgonpass igår och planen var en ett mastig cirkel med marklyft - push press - goblet squat - svingar.

Men jag fick ont i ena knät under andra varvets marklyft (aldrig fått innan!) så det blev lite mindre maxat än jag tänkt mig då jag drog ner vikten i marken och fick hoppa över det mesta av böjen.

Jaja, jag gjorde det jag kunde och är glad att jag drog i handbromsen och inte körde på trots ont. Känns ändå som något jag blivit lite bättre med åren. Knäet var lite kinkigt timmarna efter vid belastade böj men det gick över fort.

Idag har jag varit ute och joggat lite samt promenerat ett par km och det känns absolut ingenting så jag hoppas det stannar där.

Har inte planerat någon styrketräning i helgen utan bara någon pw/jogg till.

Har mest kom igång gymmat efter årsskiftet, det en trist period med tyvärr överfullt på gymmet så har satsat på att bara ta mig dit och göra nåt.
Hela december kände jag mig små krasslig och det blev inte mycket gjort då.

Hade tänkt köra bänk men kände på uppvärmningen att vänster axel gjorde ont så hoppade det utan värmde igenom istället. Körde också lätta sidolyft och så blev det mage, triceps och biceps som jag gärna annars hoppar över :angel:.
Blev 6 rep på 15 kg i hammercurl, relativt lätt. Har knappt kört biceps ordentligt på ett bra tag (typ förra året 🙈) så det känns som om kreatinet faktiskt ger lite effekt.

Jag fick till en riktig pangkväll träningsmässigt vilket var välbehövligt på alla sätt och vis. Började med styrkepass på gymmet där jag det blev att jag fick en PT-timme "gratis" eftersom jag var den enda som dök upp. Det var dessutom med den av gymmets PT som allra mest gillar att nörda ner sig i detaljerna och därmed alltid kommer med en massa bra input, så det blev flera aha-upplevelser gällande tekniken i framförallt push press och pull ups. Kändes riktigt lyxigt och roligt! Blev dessutom övertalad att byta från 15 till 17,5-hantlar när vi skulle göra bänkpress med hantlar vilket visade sig gå utmärkt, då kände jag mig lite stark faktiskt.

Sen hade jag planerat för att springa en lugn runda efter passet för att slippa göra det i helgen, men eftersom motivationen var låg sa jag till mig själv att det var okej om jag så bara sprang i 10 minuter. Kroppen var dock på toppenhumör, det kändes lätt och det slutade med att jag puttrade på i 35 minuter (och då slutade jag egentligen bara för att det var tredje gången jag sprang förbi min lägenhet och duschen lockade). En sådan där runda då jag liksom bara väntade på att det skulle bli jobbigt, men aldrig kom dit och när jag slutade springa kunde jag återgå till normal andning nästan direkt. Det lever jag länge på!

Helgen blir rätt lugn men jag ska prova på padel för andra gången i livet imorgon kväll. Padel-boomen har sent om sider nått UK och en kompis har dragit ihop ett gäng som ska spela en omgång innan vi går ut och äter tillsammans imorgon. Jag har bara spelat en gång innan, i Sverige för typ 4-5 år sedan, och har absolut ingen aning om vad jag ska vänta mig men minns det som ganska kul i alla fall!

Nu har jag varit på gymmet och påbörjat nytt program, mambo 🥳. Egentligen skulle jag testat nytt pb innan men kroppen känns inte jättebra så det får bli om 6 v istället. Gav skivstångsrodd en ny chans, körde med bara stången för att försöka "hitta rätt". Kändes ok, ska ge det några gånger.

La till ben i slutet, i maskiner. Måste skaffa mig nån plan för benen, går aldrig framåt 🙁. Har nog löst träningsvärksproblemet i framsida lår genom att hålla igång dem varje dag, om jag inte tränar nåt annat gör jag lite utfall och knäböj (med kroppsvikt bara).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd