Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag skulle jag ta det lugnt då jag känner av baksida knä lite.
Men kroppen var så där galet på g så det gick inte riktigt.
1 mil blev det. Mellan km 5-drygt 6.5 km ökade benen själv tempot.
Km 7.5-8.5 tryckte jag på lite ytterligare.
Runderful kan jag bara säga.
IMG_9970.webp

Tror att jag avslutar min otippat fina träningsvecka idag. Bihålorna (bihålan :cautious:) är fortfarande jävlig mot mig och imorgon ska jag jobba 9-17! Kanske blir en sväng i backen imorgon kväll om jag är mer sugen på det än vad jag är trött. Annars verkar nästa vecka bjuda på lite cykel-tillfällen så jag ska nog få mitt på den fronten också.
Screenshot_20260509_111032_Suunto.webp

Jag (eller mina fötter) tycker att det är extremt jobbigt att byta skor. Men när det har gått snart två år i samma par så måste man inse att man måste ha nya. Jag kom fram till att jag köper ett par likadana och unnar mig ytterligare ett par om jag skulle hitta ngr som passar mig.
Nu har mina nya kommit och i dag bytte jag till dom efter 8 km och sprang de sista 2 km i dom och det kändes bra.
Totalt blev det 42 km den här veckan.
IMG_0002.webp

Jag har testat att använda chat GPT som coach och den tyckte att jag skulle springa 4 km utan hundarna idag för det trodde den att jag skulle klara. Och se på fan det gjorde jag! Det är nog det längsta jag sprungit utan att gå sen stroken tror jag! :banana:

Jag sprang lugnt långpass igår och fick liiite känning i min vänstra höft på slutet.
Gick sen en för lång promenad i skogen med barnen som ytterligare förvärrade saken så idag vilar jag från löpningen. Inte ont alls idag men lite lite känning i höften i vissa positioner.

Gjorde ett core-pass hemma idag, kan inte minnas sist jag gjorde det. Jag har en tendens att hoppa över magträningen helt 😇

Fyra olika magövningar, 3 varv:

2026-05-10 11:35 - 12:09
Träningstid: 00h 33m
Runda:
Knästående utrullning med maghjul: 1. 10 x 62,5, 2. 10 x 62,5, 3. 5 x 62,5
Dead bug med hantel: 1. 20 x 62,5 +2,5, 2. 20 x 62,5 +2,5, 3. 18 x 62,5 +2,5
Sidoplanka: 1. 62,5 00:00:43, 2. 62,5 00:00:43, 3. 62,5 00:00:43
Kettlebell plank pull through: 1. 12 x 62,5 +16, 2. 12 x 62,5 +16, 3. 12 x 62,5 +16
Set: 12
Reps: 122
Medelvikt: 41,2 kg
Volym: 5 027,3 kg
#strengthlogapp

Stänger därmed veckan på 3 löppass och 3 pass styrketräning. Supernöjd med det.

Imorgon är planen styrketräning innan jobbet 🏋️

IMG_0403.webp

Har varit sjuk av och till så det har inte varit på gymmet på över en månad, men idag så 🥳 Det kändes tungt överlag, men ändå bättre än jag trodde! Bytte höjd på lådan för step ups dock. Fy fan. A humbling experience 😅 Är riktigt svag i det läget med så mycket böj i både knä och höft. Men tror det kommer gynna mig att träna upp i längden så bara att bita ihop och jobba på!

Morgonens pass, arbets-seten:

2026-05-11 05:46 - 06:42
Träningstid: 00h 55m
Knäböj: 4 x 55, 5 x 55, 5 x 55, 6 x 55
Bänkpress: 8 x 37,5 (ÅB!), 8 x 37,5, 8 x 37,5
Rumänska marklyft: 12 x 60, 10 x 60, 10 x 60
Latsdrag: 7 x 52,5, 7 x 52,5, 5 x 52,5
Set: 13
Reps: 95
Medelvikt: 51,8 kg
Volym: 4 917,5 kg
#strengthlogapp

Bänkpressen känns riktigt bra just nu! Har senaste halvåret/året kört mer incline press med hantlar än någonsin tidigare och tror det gett lite avkastning.

Nu känner jag tyvärr att jag börjar bli förkyld 🙈 men håll tummarna det blir något lindrigt.

Efter gårdagens väldigt träningsintensiva dag (16km löpning och sedan fick det bli 19km cykling pga trasig bil) så säger min kropp till mig att ääääätaaaaaa. Jag har snart ätit mig igenom både kylskåp och skafferi... Vad äter ni för att fylla på depåerna?

Äääntligen träningspass!
Trodde det gått två veckor, men var tydligen nästan fyra sen senaste gången på gymmet :nailbiting:

Höll mig till maskiner idag, skönt och tidseffektivt.

IMG_6431.webp

Tror det tagits upp nån gång men nyfiken… Hur värmer ni upp inför styrkepass på gymmet?
Jag kör typ alltid 6-10min crosstrainer och det är SÅ tråkigt. Men också skönt att bli lite varm i kroppen. Behöver alternativ 😅

Senast ändrad:
Tror det tagits upp nån gång men nyfiken… Hur värmer ni upp inför styrkepass på gymmet?
Jag kör typ alltid 6-10min crosstrainer och det är SÅ tråkigt. Men också skönt att bli lite varm i kroppen. Behöver alternativ 😅
Jag kör 10 min crosstrainer och några set av en övning som jag inte vet vad den heter men där man står i planka och stegar fram med ena benet utanför handen.

Ska jag marklyfta så kör jag lite knäböj innan på typ 70% av RM för att hitta rumpa och buktryck.

Jag kör olika former av dynamisk? stretch, jag tycker jag blir för trött i musklerna av crosstrainer/löpband och vill spara dom krafterna till mitt styrkepass istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka