Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade någon slags plan om att få till både långpromenad + löptur inkl. allt annat som var planerat för dagen. Solen visade sig fint imorse och jag såg fram emot en fin varmare dag. Poff, ingen sol och svinkallt :rofl: så kan det gå. Ska dra på mig träningskläderna och få till löpturen iallafall, långpromenaden får nog kortas av till en helt vanlig promenad senare ikväll för det är alldeles för mycket som ska hinnas med på hemmafronten. Nåja, en sämre vecka men ändå en bra en, för löpningen blir av och distansrekordet tidigare. :D

Tror det är här:
32306.webp

Längst ner alltså 🙂

Mitt gym i grannbyn har en workshop i olympiska lyft för nybörjare. Det låter kul även om jag tycker styrkelyft är roligare. Men, jag är helt värdelös på pressar. Även när man hjälper till med benen så är nog en 20 kg stång precis vad jag orkar hålla ovanför huvudet och det känns ganska okontrollerat. Vet inte om jag kan anmäla mig när jag inte ens klarar det? :o

Mitt gym i grannbyn har en workshop i olympiska lyft för nybörjare. Det låter kul även om jag tycker styrkelyft är roligare. Men, jag är helt värdelös på pressar. Även när man hjälper till med benen så är nog en 20 kg stång precis vad jag orkar hålla ovanför huvudet och det känns ganska okontrollerat. Vet inte om jag kan anmäla mig när jag inte ens klarar det? :o
Klart du kan!

Jaa, kör! Kan tänka mig att de kommer ha teknikstänger som är lättare, typ 10-15 kg.

Strulig start på passet idag då katterna fick för sig att de skulle med, jag hade ingen lust att ha de med på stora bilvägen för folk kör som dårar.. men innan jag fick hem dom hade det ju hunnit passera 2 bilar och hundarna fattade väl inte vad jag höll på med som for in i skogen och hade mig haha. Nåja, tillslut kunde maken stänga in katterna i huset så vi hann ta oss i väg innan de insett att vi skulle försvinna igen!
Sen var hundarna inte så samarbetsvilliga och jag var irriterad, jag gissar att det berodde på starten... :o så jag släppte lös dom så fort jag kunde och så blev det ett springa/gå pass där jag höll lite högre tempo på springpartierna. När vi vänt hemåt ser jag nått som hjärnan registrerar som en slang på vägen innan jag fattar att det är en ORM. :eek: får stopp på hundarna som var bakom mig som tur är, kopplar och tar oss förbi. Sen är de superduktiga när vi springer/går men mest springer hem och jag känner att det var sista gången jag vågade ha dom lösa där tills det blir kallt igen typ. Strax över 5 km blev det och nu ska jag gå och skrapa färg :rofl:

Jag brukar inte hänga i den här tråden, men ni som tränar mer än jag - har ni några tips för hur man kan få upp flåset och pulsen när man har en liten bebis med sig?

Jag fixade ett eget litet 30-dagars schema för mig själv för någon vecka sedan, för att komma igång och röra på mig lite mer strukturerat (det var inte heller särskilt strukturerat, eller regelbundet, innan och under graviditeten :p ). Nu i slutet var det några korta crosstrainer pass inlagda, för att få till lite mer flås och puls (10 minuter är ungefär så lång tid jag räknar med att jag kan få till med saker där lillpojken inte kan hänga med, utan får ligga i vagn och sova eller "ha tråkigt"). Men, min crosstrainer var trasig och när teknikern var här för att kolla och fixa det visade det sig att felet var större än väntat, och hela maskinen ska kasseras och det kommer en ny till mig nästa måndag (som sen också ska sättas ihop).

Jag är ganska dålig på att få upp flås i promenader då jag som person mer gillar att strosa (och mina lugna strospromenader är inte inlagda här, de göra ändå), och lillkillen är för liten för att hänga med om jag skulle cykla eller springa. Vad finns det? Jumping jacks? Höga knän? Hopprep? Försöka hitta en backe där jag kan gå med barnvagnen?

Och om någon har roliga idéer för steg 2 sen tar jag gärna emot dem - jag föredrar hellre omväxling framför att göra samma saker flera gånger

Visa bifogad fil 185407

(ja, jag lägger in en liten belöning till mig själv, en miniliten splurge där jag kan köpa lite sådant som jag egentligen inte behöver ;))
Kul schema! Promenader med barnvagn ger dig nog mer konditionsträning än du tror, om än lågintensiv. Väldigt bra grundträning! Hitta en backe att gå i är en bra idé. Sen är det ju lite klurigt om du ska ha bebisen med dig, vet inte hur gammal din bebis är men jag har inte kunnat göra något med hopp första typ 6 månaderna i alla fall. Men det vet du ju bäst själv :)

Klart du kan! Låter ju superkul ☺️

Jag brukar inte hänga i den här tråden, men ni som tränar mer än jag - har ni några tips för hur man kan få upp flåset och pulsen när man har en liten bebis med sig?

Jag fixade ett eget litet 30-dagars schema för mig själv för någon vecka sedan, för att komma igång och röra på mig lite mer strukturerat (det var inte heller särskilt strukturerat, eller regelbundet, innan och under graviditeten :p ). Nu i slutet var det några korta crosstrainer pass inlagda, för att få till lite mer flås och puls (10 minuter är ungefär så lång tid jag räknar med att jag kan få till med saker där lillpojken inte kan hänga med, utan får ligga i vagn och sova eller "ha tråkigt"). Men, min crosstrainer var trasig och när teknikern var här för att kolla och fixa det visade det sig att felet var större än väntat, och hela maskinen ska kasseras och det kommer en ny till mig nästa måndag (som sen också ska sättas ihop).

Jag är ganska dålig på att få upp flås i promenader då jag som person mer gillar att strosa (och mina lugna strospromenader är inte inlagda här, de göra ändå), och lillkillen är för liten för att hänga med om jag skulle cykla eller springa. Vad finns det? Jumping jacks? Höga knän? Hopprep? Försöka hitta en backe där jag kan gå med barnvagnen?

Och om någon har roliga idéer för steg 2 sen tar jag gärna emot dem - jag föredrar hellre omväxling framför att göra samma saker flera gånger

Visa bifogad fil 185407

(ja, jag lägger in en liten belöning till mig själv, en miniliten splurge där jag kan köpa lite sådant som jag egentligen inte behöver ;))
Kanske nått konditionsbaserat YT-pass? Jag har aldrig fött barn så med reservation för att jag inte kan nått om restriktioner kopplat till det men de pass jag kört (med Sandra Friberg) så finns det massor utan hopp eller som har alternativ till hopp om man av någon anledning inte kan eller vill hoppa, men som ändå får upp flåset. Hon har en hel kategori för kondition. Det tänker jag att du kan göra hemma med bebisen med dig?

Kul schema! Promenader med barnvagn ger dig nog mer konditionsträning än du tror, om än lågintensiv. Väldigt bra grundträning! Hitta en backe att gå i är en bra idé. Sen är det ju lite klurigt om du ska ha bebisen med dig, vet inte hur gammal din bebis är men jag har inte kunnat göra något med hopp första typ 6 månaderna i alla fall. Men det vet du ju bäst själv :)
Bebisen är tre månader, så för liten för att hänga med i vagn om jag skulle springa och liknande. Men korta saker kan jag ju göra med han i vagn bredvid (och styrkesakerna för jag bredvid honom på hans mjuka golv i hans lekrum, medan han t.ex. ligger i babygymmet och har roligt). Jag klarar nog egentligen av att hoppa utifrån graviditeten, men däremot är väl alla stötiga saker inte särskilt optimala för mig eftersom jag har opererat bort en hel del disk mellan två ländryggskotor (diskbråck). Vilket var anledningen till att jag köpte crosstrainern - att kunna träna på det sättet utan att springa... :)

Kanske nått konditionsbaserat YT-pass? Jag har aldrig fött barn så med reservation för att jag inte kan nått om restriktioner kopplat till det men de pass jag kört (med Sandra Friberg) så finns det massor utan hopp eller som har alternativ till hopp om man av någon anledning inte kan eller vill hoppa, men som ändå får upp flåset. Hon har en hel kategori för kondition. Det tänker jag att du kan göra hemma med bebisen med dig?
Det kan nog funka - i alla fall att jag testar det en av de här trasig-crosstrainer-dagarna :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka