Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst händer det men jag skulle säga att det är ovanligt med mer allvarliga incidenter. Som handler får man vara uppmärksam på varandra i och utanför ringen och se till att hålla avstånd. Sen är det väldigt olika beroende på ras. I vissa raser ser man hundar av samma kön som inte känner varandra glatt stå i en hög och vifta på svansarna. I andra raser är det ordentliga avstånd som gäller.Kan det bli tjafs mellan hundarna? Alltså utfall eller morrningar?Känns konstigt ifal 262 hundar ska kunna vistas på samma plats utan något groll.
Fast detta stämmer ju inte riktigt. Dömde man bara efter standard så hade inte extremer ökat på utställning och vi skulle inte ha en sådan splittring i utseendet i många raser.Om du vill fortsätta ställa ut och även tycka det är roligt så tycker jag att du ska lära dig mer om din ras. Läs rasstandarden (och domarkompendiet), försöka förstå vad som står, läs den igen. Ju mer du läer och lär dig, desto mer kommer du förstå hur bedömningen går till. Dåliga förlorare och okunniga utställare brukar gärna påstå att bedömningen är väldigt godtycklig och att domare i allmänhet verkar utgå ifrån det mesta (t ex vem som visar hunden, vilken färg hunden har, vilken färg uppvisaren har på sina kläder etc) utom just rasstandarden när denne dömer, men är man intresserad och påläst så förstår man att det inte handlar om det. De hundar som pendlar mellan toppresultat och bottennoteringar har ofta något som ger dessa variationer i bedömningen (t ex storleken – för stor eller för liten, men vissa domare bryr sig inte om det medan andra absolut gör det – bett/tänder – hunden kanske har en felställd tand som många domare inte ser, men de som gör det slår ner på det). En bra hund utan "extrema" detaljer pendlar ofta inte mellan topp och botten, utan ligger ofta ganska jämnt.
Varför inte? Precis som jag skrev så är det tyvärr allt för enkelt för både utställningsdomare och uppfödare att tänka att om t ex små ögon eller kraftig benstomme är vad man vill ha, så måste ju ännu mindre ögon och ännu kraftigare benstomme vara ännu bättre (vi människor fungerar så. Om något är bra, så måste ju ännu mer av det vara ännu bättre) ... Av denna anledning så är det viktigt med domarkompendium och domarkonferenser, där rasklubbarna kan få fram hur man vill att rasstandarden ska tolkas.Fast detta stämmer ju inte riktigt. Dömde man bara efter standard så hade inte extremer ökat på utställning och vi skulle inte ha en sådan splittring i utseendet i många raser.
Hon är fantastisk. Köpte Alvin av henne 2010 och sen Milou 2019 och vi har haft tät kontakt hela tiden och hon hjälper med Trassel också såklart (även om jag har bra kontakt med Trassels uppfödare också) men hon är verkligen en expert. Och en av hennes hundar är morfar till Trassel,Så länge han inte har ont är det där absolut inget som gör att ni måste stanna hemma. Skönt med en engagerad uppfödare/ vän som kan ge tips och råd.
Inte säkert att man har samma tempo bara för att det är samma ras. Hamnar man bakom en som är långsammare så kan man ju ge den lite avstånd innan man själv springer och tex inte gena så mycket i hörnen så får man mer utrymme.Grannen blev eld och lågor när jag sa att jag ska på utställning och jag sa att jag har tränat på saker som att bli klämd på, titta i munnen, stå på bord, så upp stilla. Vänja sig vid annat halsband och koppel och gå runt i det. Tills jag tittade på Crufts med bedömning av cc och började fundera på om jag ska springa eller gå runt så han springer rätt. Jag vet att det är träning men träning inför något utan att bry sig är helt enkelt inte jag. Grannen fick mig att springa fram och tillbaka ropandes ” Längre steg, eller nej kortare nej lugnare. Bra där” Fick till sist ett godkännande av båda grannarna. Men jag vet inte hur mycket man kan lita på domJag sprang mest runt och försökte undvika att halka omkull och kände mig lite fånig men det är ju bra träning det med.
Men på Crufts var det någon som gick men han var lång och tog jätte långa steg, någon småjoggade och vissa sprang. Men det går ju liksom inte att köra sitt eget race när vi är flera i ringen. Blir det då något slags medeltempo som alla följer?
Du ska förhålla dig till din hund och se till att han visar sig på bästa möjliga sätt och absolut inte anpassa dig efter de andra. Givetvis på ett schysst sätt, dvs inte springa upp i baken på hunden framför men genom att ta ut svängarna lite mer (om du är snabbare) eller att stanna upp lite för att få den yta du behöver för att visa fram din hund.Grannen blev eld och lågor när jag sa att jag ska på utställning och jag sa att jag har tränat på saker som att bli klämd på, titta i munnen, stå på bord, så upp stilla. Vänja sig vid annat halsband och koppel och gå runt i det. Tills jag tittade på Crufts med bedömning av cc och började fundera på om jag ska springa eller gå runt så han springer rätt. Jag vet att det är träning men träning inför något utan att bry sig är helt enkelt inte jag. Grannen fick mig att springa fram och tillbaka ropandes ” Längre steg, eller nej kortare nej lugnare. Bra där” Fick till sist ett godkännande av båda grannarna. Men jag vet inte hur mycket man kan lita på domJag sprang mest runt och försökte undvika att halka omkull och kände mig lite fånig men det är ju bra träning det med.
Men på Crufts var det någon som gick men han var lång och tog jätte långa steg, någon småjoggade och vissa sprang. Men det går ju liksom inte att köra sitt eget race när vi är flera i ringen. Blir det då något slags medeltempo som alla följer?
Påminner mig om när jag red en hunterklass på Irland. Då sitter domaren upp och rider. Min 4-åring tyckte det var lite spännande och tvärstannade och körde ner huvudet så domaren flög av.Det värsta som kan hända är att han inte får HP. Eller att han hoppar upp och biter halsen av domaren, fast det känns ju inte så troligt.
Ha kul så kommer det gå fint!
GrattisTrassel fick 2 hp och bästa junior och bäst i rasen![]()